Quiz: Welk gebrek hoor je aan deze wasmachine? Lagers?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThunderStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:56
Wij hebben een Siemens wasmachine van nog geen 3 jaar oud en deze maakt sinds kort rare piepgeluiden.
[YouTube: Wasmachine geluid]

Hebben jullie een idee wat dit kan zijn? Ik heb het achterpaneel al los gehad en de V-snaar losgemaakt; deze is het niet. Tevens een spuitje WD40 in de middelste lager gespoten, maar dat helpt helemaal niks. Het geluid lijkt wel vanuit het midden te komen, maar dan dieper in de machine/dichter bij de trommel.

Het apparaat is nog redelijk jong en ik ben niet van plan om een nieuwe te kopen vanwege zo'n 'simpel' gebrek. Iemand ervaring met het zelfstandig vervangen van een lager (als dat het is)? Of ervaring hoe winkels omgaan met zo'n geval na de 2 jaar garantie? Wordt dit nog regelmatig als 'coulance' opgelost of wordt de deur (misschien wel onterecht) afgehouden want >2 jaar oud?

Plaatje achterkant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0QRIXcd0q7ter2eD6zVcS4PYzP8=/800x/filters:strip_icc()/f/image/N8SFUDiNFNaUqhfdmyfCh1Ra.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t4bw5KInFa8SymhbJxdr_NOksUY=/800x/filters:strip_icc()/f/image/du1W6RvXM73g0Kwa9eWrYAA8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:50
Hoor je het geluid ook als je zelf een slinger aan de trommel geeft? Riem dan even eraf leggen denk ik, zodat de motor geen geluid maakt.

Wat nog kan helpen is om even iemand erbij te vragen, die laat je dan de trommel met de hand ronddraaien. Jij pakt dan een platte schroevendraaien en zet die op het lager. Vervolgens druk je je oor tegen het uiteinde van het handvat van de schroevendraaier aan. Je kunt dan luisteren naar het lager, dit truukje wordt ook wel gebruikt bij reparaties aan auto's. Volgens mij heeft @deepbass909 dit truukje ook wel eens toegepast om een verrot lager van de dynamo in z'n auto te vinden. Als het goed is zou je nauwelijks iets moeten horen, als je knarsende geluiden ofzo hoort dan is het lager kapot inderdaad.

Lager (6306Z) eruit halen zal met een poelietrekker o.i.d. moeten gebeuren. Anders even een post aanmaken op CircuitsOnline, daar zitten veel witgoed experts die ervaring hebben met dit soort reparaties.

Maar bovenstaande is meer iets voor als je zelf handig bent en er met de winkel niet uit komt. Wasmachine zou langer dan 3 jaar mee moeten gaan dus daar moet je je op beroepen. Ik zou er dan natuurlijk niet bij zeggen dat je hem al open hebt gehad :D

Edit: Heb het filmpje even bekeken, maar het maakt wel veel geluid voor een lager. Denk niet dat dat het is eerlijk gezegd, dan zou ik ook verwachten dat het geluid tijdelijk weg is als je er WD40 op hebt gespoten. Klinkt eerder alsof er iets aanloopt of een krakende veer ofzo.

[ Voor 108% gewijzigd door ThinkPad op 12-03-2020 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderStorm
ThinkPadd schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 09:29:
Hoor je het geluid ook als je zelf een slinger aan de trommel geeft? Riem dan even eraf leggen denk ik, zodat de motor geen geluid maakt.
Thnx voor de snelle reactie. Het geluid is inderdaad ook als je handmatig een draai aan de trommel geeft (en afgekoppeld van V-snaar/motor; dus die zijn inderdaad uitgesloten). Het zit 'in de trommel'.

Veertjes waarin de hele constructie hangt zijn het ook niet. Het geluid gaat echt 1 op 1 mee met draaien van de trommel.
Wat nog kan helpen is om even iemand erbij te vragen, die laat je dan de trommel met de hand ronddraaien. Jij pakt dan een platte schroevendraaien en zet die op het lager. Vervolgens druk je je oor tegen het uiteinde van het handvat van de schroevendraaier aan. Je kunt dan luisteren naar het lager, dit truukje wordt ook wel gebruikt bij reparaties aan auto's. Volgens mij heeft @deepbass909 dit truukje ook wel eens toegepast om een verrot lager van de dynamo in z'n auto te vinden. Als het goed is zou je nauwelijks iets moeten horen, als je knarsende geluiden ofzo hoort dan is het lager kapot inderdaad.
handig trucje! kan ik wel eens proberen.

En ik zal de winkel inderdaad niet attenderen op het openmaken. Ik ben er 100% zeker van dat dit het probleem niet heeft verergerd, maar voor de winkel des te meer reden om de verantwoordelijkheid niet te willen nemen. Als ik zelf met lagers aan de gang ga is het natuurlijk einde oefening wat betreft enige coulance (wat ik wel begrijp).

Het fixen heeft (met een jong gezin) wel enige haast :+ ; de stapel vuile wasgoed zal snel toenemen en met dit geluid wil je ook niet heel lang doorgaan, voordat er mogelijk extra schade ontstaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:30

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Om even antwoord te geven op de suggestie van @ThinkPad, ik gebruik een monteursstethoscoop daarvoor (in principe hetzelfde als een doctor gebruikt om naar het hart te luisteren, maar dan met een lange pen eraan). Dat is hetzelfde als een schroevendraaier tegen het hoor zetten, maar dan beter. Een onderdeel/lager dat niet goed is, maakt dan echt heel veel geluid. Is het zwak/vaak dan zit je niet bij de bron. Dit onderscheidt is zo sterk dat je bij een metalen motorblok nog duidelijk verschil kan horen tussen lagers die naast elkaar zitten.

Ik vraag me overigens af of dit wel een lager is. Het klinkt eerder als iets dat wellicht tussen de binnen- en buitentrommel zit (bijv. een bh-beugel). Een lager dat geluid gaat maken is doorgaans ook zichtbaar beschadigd, bijv. omdat er langs de afdichtingen vet naar buiten komt en dit lager ziet er perfect uit.

Bovendien zou ik even bij Siemens/Bosch op de service site kijken, daar staat heel veel informatie. Want dat je als consument niets zelf zou mogen doen is onzin.
Ik weet dat Miele altijd een coulance regeling had voor machines buiten garantie vielen, en ik kan voor voorstellen dat Siemens ook iets dergelijks kent. 3 jaar is namelijk nog ruim binnen de minimale levensduur die je van een dergelijke machine mag verwachten.
Maar houdt er wel rekening mee dat reparaties veroorzaakt door bijv. een bh-beugel géén garantie zijn.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderStorm
deepbass909 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 11:33:
Ik vraag me overigens af of dit wel een lager is. Het klinkt eerder als iets dat wellicht tussen de binnen- en buitentrommel zit (bijv. een bh-beugel). Een lager dat geluid gaat maken is doorgaans ook zichtbaar beschadigd, bijv. omdat er langs de afdichtingen vet naar buiten komt en dit lager ziet er perfect uit.
Ook bedankt! Als twee man op rij zeggen dat dit geluid waarschijnlijk geen lager is, de lager er nog goed uitziet EN wd40 niks uitmaakt zal het inderdaad wel geen lager-probleem zijn.

De Q&A bij dit probleem van website Siemens is van het niveau 'transport-schroeven eruit' en 'waterpas zetten'; dus daar heb je niet veel aan. Ik zal eens even gaan uitzoeken hoe ik tussen de binnen- en buitentrommel kan komen. Zal wel een zaterdagklus worden. Hopelijk hoef ik niet het halve apparaat te demonteren.

Mocht iemand nog tips/aanvullingen hebben dan hoor ik het graag. Ik zal sowieso wel een update achteraf geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:30

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Overigens is het een heel slecht idee om WD40 in een lager te spuiten. WD40 lost het vet in het lager op en verslechterd juist de smerende werking in dit geval.

Tussen de binnen- en buitentrommel komen is altijd wel lastig. Meestal moet daarvoor de manchet aan de voorzijde verwijderd worden en dat gaat doorgaans niet heel makkelijk.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alex.com
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-10 10:43
Of het 100% het lager is kan ik niet zeggen. Wel heb ik een soortgelijk probleem gehad. Wasmachine maakte een schurend geluid en handmatig draaien was zwaar. Ook geen schade te zien aan het lager zoals hier.
Uiteindelijk de keuze gemaakt om hem te openen, en dit is wel een pittig karwei. Het demonteren van de wasmachine gaat nog, maar bij ons was de kuip vastgelijmd. Deze hebben we uiteindelijk open gezaagd met een multitool, en achteraf met boutjes en kit weer vastgezet. Hier vonden we het euvel van een kapotte keerring, en een verroest lager.
Eerst gekeken naar OEM onderdelen, alleen deze zijn schreeuwend duur, dus zijn we gegaan voor generieke lagers en een keerring met de correcte maten en van een goed aangeschreven merk (SKF volgens mij). Kosten van de onderdelen was nog geen 15 euro. Voor het eruit persen en het erin persen van de lagers heb je ook weer speciaal gereedschap nodig.
Al met al is het geen dure reparatie. Maar zonder hulp en geschikt gereedschap zou ik het niet hebben kunnen doen. Als je het gaat vervangen, vervang dan gelijk beide lagers kan ik wel aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderStorm
Update. Vanavond de machine weer geopend en... uiteindelijk weer in elkaar gezet. Er lijkt echt niks tussen de kuip en de trommel te zitten; zullen het dan toch de lagers zijn? Weer twee filmpjes gemaakt waarop ik met de hand aan de trommel draai en je het gepiep kan horen. De motor/riem zijn afgekoppeld.

[YouTube: Wasmachine piep]
[YouTube: wasmachine piep2]
deepbass909 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:18:
Tussen de binnen- en buitentrommel komen is altijd wel lastig. Meestal moet daarvoor de manchet aan de voorzijde verwijderd worden en dat gaat doorgaans niet heel makkelijk.
Verwijderen ging super simpel. Het terugzetten daarentegen..... :( Uiteindelijk wel gelukt.

De trommel ga je niet uit de kuip krijgen zonder de kuip door midden te zagen. Dit net zoals de poster hierboven gedaan heeft... De twee delen lijken gewoon fabrieksmatig aan elkaar gesmolten te zijn. Wat een shitmethode is dat. Na de tijd dat ding weer (waterdicht!) lijmen; dat is een hell of a job. Repairability is daarmee echt ondermaats mijn inziens.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GJ4RjTIAKlYW31-vo9xI0jLczp8=/800x/filters:strip_icc()/f/image/c4BimglDEK07uTvQ5qIo6SoU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fs_izhx5s7BJosL0ailEMmDYVcI=/800x/filters:strip_icc()/f/image/yfxDqBpjWc1Dj5WX45dXqajk.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe dan ook... ik geef de zelfmaakstrijd op denk ik en ik ga contact opnemen met de verkopende partij.Het zelf zagen/lijmen/dichtschroeven van de kuip is voor mij teveel van het goede en ik twijfel of ik dit zelf wel goed ga kunnen. Dan kan ik allicht beter een vakman vragen als de winkel geen enkele beweging/coulance geeft.

Nog tips? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Is het ding verplaatst? Hoe vaak was je ongeveer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderStorm
Nee. Het apparaat is hier nieuw geplaatst door de bezorger van de verkoper. Natuurlijk wel een keer verschoven; maar niet verhuist naar een andere verdieping ofzo. Hij stond waterpas en heeft ook niet staan stuiteren de afgelopen 3 jaar.
Het geluid is ook spontaan ontstaan.
Ai; gewetensvraag :+. Ikzelf denk ik een keer of 3 de afgelopen 3 jaar. Mijn lieftallige echtgenoot daarentegen denk ik wel zo'n 3 a 4x in de week. Geen extreem gebruik dus.

Update 19/03: Volgende week maandag komt een monteur vanuit Siemens (mits we niet hoesten :)). Teller begint bij €99,= en of er sprake is van coulance zou pas kunnen worden bekeken NA de eerste analyse. We staan een beetje met rug te de muur wat dat betreft; maar we zullen zien...

[ Voor 16% gewijzigd door ThunderStorm op 19-03-2020 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:57

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Het lijkt erop dat de lagers van een loopwiel / de loopwielen overleden zijn.
Daar kom je never ever bij, dus het wordt een complete nieuwe trommel:
https://www.europart.nl/w...s/trommel-kuip-lager/kuip (ik weet niet of dit de goede is voor jouw model)

Je mag van siemens (bovengemiddelde bouwkwaliteit) verwachten dat een wasmachine 10-20 jaar mee gaat. Laten we zeggen 15 jaar. De wasmachine heeft nu 20% van zijn levensduur erop zitten Ik zou mij dus beroepen on non conformiteit en de volgende rekensom erop loslaten:

Onderzoek+voorrijkosten 99
Trommel 200
Arbeid 150

450 euro x 20% = 90 euro kosten voor jou. Maximaal.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderStorm
teacher schreef op zondag 22 maart 2020 @ 11:54:
Het lijkt erop dat de lagers van een loopwiel / de loopwielen overleden zijn.
Daar kom je never ever bij, dus het wordt een complete nieuwe trommel:
https://www.europart.nl/w...s/trommel-kuip-lager/kuip (ik weet niet of dit de goede is voor jouw model)

Je mag van siemens (bovengemiddelde bouwkwaliteit) verwachten dat een wasmachine 10-20 jaar mee gaat. Laten we zeggen 15 jaar. De wasmachine heeft nu 20% van zijn levensduur erop zitten Ik zou mij dus beroepen on non conformiteit en de volgende rekensom erop loslaten:

Onderzoek+voorrijkosten 99
Trommel 200
Arbeid 150

450 euro x 20% = 90 euro kosten voor jou. Maximaal.
Je had het bij het juiste eind. Monteur gaf een draai aan de trommel en wist genoeg: lagers. Erg snel gaf hij toe en inderdaad moet de complete kuip/trommel vervangen worden. Dit gaat waarschijnlijk vrijdag gebeuren (indien geen lockdown).

Kosten van het geintje. €568 euro aldus Siemens. :( Een nieuw apparaat kost nu €500,maar wij hebben destijds €550,= betaald. Financieel total-loss dus, maar nu komt het 'rare staartje':

Conform hun eigen richtlijn (europese regels blah blah) gaat het apparaat 6 jaar mee. 3/6=50% van de kosten zijn voor Siemens en 50% (€284,=) zou voor ons wezen.

Daarna gebeld met de witgoedhandel (Grote internet keukenapparatuurwinkel) en geven 'uit coulance' nog een toezegging dat ze alles boven de €200,= weer aan ons willen vergoeden omdat we destijds een order van bijna 5k apparatuur (complete keukenapp) hebben geplaatst incl deze machine, maar dat de Siemens wel gelijk heeft en dat dit volgens de Europese regels zou zijn.

Gezien de grote van het bedrag heeft het geen zin om hier juridisch mee aan de gang te gaan, maar toch zit het me niet helemaal lekker. De consumentenbond geeft in 1 van hun richtlijnen aan dat een wasmachine van >€500 10 jaar mee zou mogen gaan. Teacher noemt 15 jaar en dat klinkt mij eigenlijk nog redelijker.

Eind van het liedje is dus dat we €200,= mogen dokken om het weer in orde te hebben.Een te klein bedrag om juridische stappen voor te nemen, maar hoe zou je hier redelijkerwijs nog 'meer uit kunnen halen'?
'recht hebben' en 'recht krijgen' zijn twee verschillende zaken. Ik sta redelijk vrolijk in het leven (al zeg ik het zelf :+ ) en heb dus geen zin in ellenlang getrouwtrek om een verschil van ca. 100 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:57
Dan zou ik het ze duidelijk op de de mail zetten je het er niet mee eens bent etc, en dan accepteer je erna het bedrag en betaald je het.

Dan heb je je zegje gedaan, en het is ook opgelost :+.

Anders krijg je inderdaad touwtrekken, bij ons ging hetzelfde met Samsung / Miele en toen was de laatste compensatie "6-maanden wasmiddel" cadeau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:55
Inderdaad primair betalen, en dan nadien aanvechten en (deel) geld terugeisen. Maar je moet je afvragen of je dat gevecht wil aangaan. Rechtsbijstand inschakelen een optie (die gaan vaak gewoon zelf betalen als het de moeite niet waard is).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:57

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Idd, betalen onder protest.

En europese regels my ass. Nederlandse wetgeving vigeert. Die geeft aan dat je een goed werkend product mag verwachten voor de levensduur van dat product. Je aanspreekpunt daarvoor is idd de leverancier, niet de fabrikant.

Eigenlijk moet je bij wasmachines het aantal wasbeurten tellen, en dan delen met het aantal te verwachten wasbeurten. https://www.wassen.nl/was...-gaat-een-wasmachine-mee/
siemens: 1946 wasbeurten.
jij wast 3? keer per week, dus je hebt 450 wasbeurten gedaan?
1946/450 is 4,32
568/4.32 = 131 euro.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThunderStorm
Laatste update. Apparaat is gemaakt en het ging sneller dan gedacht. Daarom minder uren van de monteur en in totaal 40 euro minder kosten (240 ipv 280,=). Monteur gaf of the record de tip om nog contact op te nemen met de klantenservice omdat het zijn inziens niet normaal was dat er zulke hoge kosten zijn in jaar 3. Daarop Siemens gemaild en hun reactie:
Geachte heer xxx,

Hartelijk dank voor uw e-mail. Hierin geeft u aan dat u het niet eens bent met de reparatiekosten van uw wasmachine en u wijst ons op de wet van de non conformiteit met het oog op de reparatiekosten. Hierop wil ik graag reageren.

De economische levensduur van een wasmachine is 8 jaar en de goedkopere modellen zelfs korter. Wij repareren als fabrikant op basis van non conformiteit. Dat betekent dat wij bij reparatie rekening houden met de aanschafwaarde, leeftijd en de reparatiekosten van de wasmachine.( zie de factuur onder het kopje korting) Wij zijn dit niet verplicht. De wet is officieel van toepassing op de winkel waar u het apparaat heeft gekocht. Hier heeft u immers de koopovereenkomst mee gesloten.

De technicus had vooraf de reparatiekosten hoger ingeschat dan hij aanvankelijk had gedacht, en is daardoor bijna € 40,- minder geworden dan gedacht. Daarnaast worden lagers als slijtageonderdeel gezien en vallen niet onder de regeling. De technicus heeft u hierin al een tegemoetkoming verstrekt, gezien de leeftijd van het apparaat,

Het spijt ons u geen beter nieuws te kunnen geven. Wij kunnen u niet verder tegemoet komen in de reparatiekosten.

Met vriendelijke groet,
Mevrouw xxx

SIEMENS afdeling consumentenzaken
Die doen dus verder helemaal niks. Gelukkig wil de verkoper nog wel enigszins tegemoet komen (zie eerdere posts).

Het apparaat doet het weer, maar het merk Siemens heeft bij mij toch echt een krasje opgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10-10 23:40
ThunderStorm schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 11:25:
Laatste update. Apparaat is gemaakt en het ging sneller dan gedacht. Daarom minder uren van de monteur en in totaal 40 euro minder kosten (240 ipv 280,=). Monteur gaf of the record de tip om nog contact op te nemen met de klantenservice omdat het zijn inziens niet normaal was dat er zulke hoge kosten zijn in jaar 3. Daarop Siemens gemaild en hun reactie:

[...]

Die doen dus verder helemaal niks. Gelukkig wil de verkoper nog wel enigszins tegemoet komen (zie eerdere posts).

Het apparaat doet het weer, maar het merk Siemens heeft bij mij toch echt een krasje opgelopen.
"Monteur gaf een draai aan de trommel en wist genoeg: lagers. Erg snel gaf hij toe en inderdaad moet de complete kuip/trommel vervangen worden."

Het enige wat hielp is een hele nieuwe trommel? Is dat bij jou gebeurt?

Waarom zijn de filmpjes verwijderd?

Uit andere fora:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M9k5lDn9hw5Ie-w75z3xLazEzXY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J2JPyIr4K7tzHcVtyqRxWs3s.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Harm_H op 08-06-2021 18:29 ]

Pagina: 1