Irritante pop-up

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:37

The Zep Man

🏴‍☠️

Topicstarter
Tijdens het schrijven van een reactie kreeg ik onderstaande pop-up te zien, die sluipend vanaf de onderkant van het scherm naar boven kwam en mij met de pagina mee volgt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KmqVn_7l4Gj9L1BG84yNN6WlwGE=/f/image/MHZJZHMmiXqcfeeESIygvP1F.png

Het is niet het einde van de wereld, maar wel irritant. Ja, de nieuwe image uploadfunctie is handig (zoals ook in deze reactie is te zien!). Nee, ik hoef daarvan niet op zo'n expliciete manier van op de hoogte gebracht te worden. De neiging om elementen op de webpagina te blokkeren die in de toekomst kunnen storen is aanwezig.

Dit is niet het einde van de wereld. Een klik en het is weg. Ik geef enkel mijn commentaar vanuit een 'user experience perspective' op dit soort 'did you know' zaken waar niet expliciet om gevraagd is en die de aandacht afleiden.

uBlock Origin blokkeercode om aan 'My Filters' toe te voegen:
gathering.tweakers.net###didYouKnow

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:40

crisp

Devver

Pixelated

Dit is geen bug, dus ik verplaats deze even naar Mooie Features :)

De reden dat we dit soort 'popups' inzetten is omdat we graag willen dat mensen op de hoogte zijn van verbeteringen aan ons platform. Een deel van onze gebruikers zal niet altijd de development .plans lezen, en het zou gewoon zonde zijn als ze daardoor dit soort dingen zouden missen en daardoor niet gaan gebruiken.

De popup kan verder inderdaad gewoon weggeklikt worden en is in principe ook eenmalig (wordt in een cookie onthouden).

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-09 12:23

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Ik ben hem ook al meermaals tegen gekomen. Op de pc is dat niet zo erg, maar op de mobiel inderdaad zeer hinderlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Topicstarter
crisp schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 07:32:
De reden dat we dit soort 'popups' inzetten is omdat we graag willen dat mensen op de hoogte zijn van verbeteringen aan ons platform. Een deel van onze gebruikers zal niet altijd de development .plans lezen, en het zou gewoon zonde zijn als ze daardoor dit soort dingen zouden missen en daardoor niet gaan gebruiken.
Gezien ik niet de enige ben die zich hieraan 'stoort', misschien is voor dit soort onderbrekingen van de workflow een opt-out voor ingelogde gebruikers een optie?

Alternatief: gekleurd bolletje bij het betreffende icoon om een image toe te voegen, om daarachter vervolgens naast de nieuwe functionaliteit ook een bericht (in hetzelfde venster, niet apart) te tonen dat het nieuwe functionaliteit betreft. Kruisje erbij om het dan permanent te verwijderen, en het zou al een stuk minder storen.

[ Voor 27% gewijzigd door The Zep Man op 12-03-2020 07:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:54
crisp schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 07:32:
Dit is geen bug, dus ik verplaats deze even naar Mooie Features :)

De popup kan verder inderdaad gewoon weggeklikt worden en is in principe ook eenmalig (wordt in een cookie onthouden).
Ik snap helemaal waarom deze popup gebruikt is, maar volgens mij kan de vorm/het moment/de plek nog wel wat werk gebruiken.

Ook ik kwam 'm tegen terwijl ik ergens mee bezig was, waardoor de popup vooral in de weg zat, en eigenlijk alleen maar voor irritatie zorgde bij me, in plaats van dat het me iets nieuws leerde.

Aangezien het om een icoontje gaat die je alleen te zien krijgt in het reactie-scherm, waarom niet eenmalig in dát scherm een extra regel met deze uitleg (niet sticky), het liefst zo dicht mogelijk bij het image-icoontje zetten? :) Dan is 'ie én in context, én beter getimed, én zit 'ie niet in de weg, omdat 'ie niks overlapt :+

Quick & dirty voorbeeldje, om maar weer de (overigens hele vette ;)) feature gelijk te gebruiken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gE-oPuwHYfpUS7NzgIqFxYRotF8=/800x/f/image/U2mWhDxXMkk1ZjylmYO4lYKJ.png?f=fotoalbum_large

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Hahn schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 23:41:
[...]

Ik snap helemaal waarom deze popup gebruikt is, maar volgens mij kan de vorm/het moment/de plek nog wel wat werk gebruiken.

Ook ik kwam 'm tegen terwijl ik ergens mee bezig was, waardoor de popup vooral in de weg zat, en eigenlijk alleen maar voor irritatie zorgde bij me, in plaats van dat het me iets nieuws leerde.

Aangezien het om een icoontje gaat die je alleen te zien krijgt in het reactie-scherm, waarom niet eenmalig in dát scherm een extra regel met deze uitleg (niet sticky), het liefst zo dicht mogelijk bij het image-icoontje zetten? :) Dan is 'ie én in context, én beter getimed, én zit 'ie niet in de weg, omdat 'ie niks overlapt :+

Quick & dirty voorbeeldje, om maar weer de (overigens hele vette ;)) feature gelijk te gebruiken:
[Afbeelding]
Er is gekozen voor een meer generieke vorm zodat deze eenvoudig inzetbaar is voor ook andere nieuwe features. Een specifieke 'uiting' maken voor elke situatie kost uiteindelijk meer tijd, want is niet herbruikbaar.

Overigens hebben we deze 'wist-je-dat' al eerder ingezet, namelijk voor de prijsalert voor niet-ingelogde gebruikers.

[ Voor 4% gewijzigd door crisp op 15-03-2020 00:12 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
crisp schreef op zondag 15 maart 2020 @ 00:11:
[...]

Er is gekozen voor een meer generieke vorm zodat deze eenvoudig inzetbaar is voor ook andere nieuwe features. Een specifieke 'uiting' maken voor elke situatie kost uiteindelijk meer tijd, want is niet herbruikbaar.
Halverwege m'n reactie realiseerde ik me ook dat mijn voorstel misschien wat te specifiek was om heel herbruikbaar te zijn. Maar het was slechts een idee, en ik postte het toch maar, in de hoop dat het een 'het kan inderdaad nog beter, we gaan er naar kijken'-reactie zou triggeren ;) Want vooral het sticky-deel is (wat mij betreft) niet heel wenselijk, omdat je content overlapt/in de weg gaat zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Hahn schreef op zondag 15 maart 2020 @ 00:17:
[...]

Halverwege m'n reactie realiseerde ik me ook dat mijn voorstel misschien wat te specifiek was om heel herbruikbaar te zijn. Maar het was slechts een idee, en ik postte het toch maar, in de hoop dat het een 'het kan inderdaad nog beter, we gaan er naar kijken'-reactie zou ontstaan ;) Want vooral het sticky-deel is (wat mij betreft) niet heel wenselijk, omdat je content overlapt/in de weg gaat zitten.
Ja, ik snap waar de irritatie vandaan komt. Uiteindelijk is het een onze ux-experts om hier nog eens goed naar te kijken (en aan ons devvers om te kijken of we een andere vorm toch ook herbruikbaar kunnen opzetten).

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
crisp schreef op zondag 15 maart 2020 @ 00:20:
[...]

Ja, ik snap waar de irritatie vandaan komt. Uiteindelijk is het een onze ux-experts om hier nog eens goed naar te kijken (en aan ons devvers om te kijken of we een andere vorm toch ook herbruikbaar kunnen opzetten).
De meldingen van 'Stem op ons voor website van het jaar' lijken me een vergelijkbare functie hebben, maar zijn niet sticky en overlappen geen content. Zoiets, maar dan idealiter meer in context voor functionaliteiten op specifieke plekken lijkt me geen gekke.

Tot dusver mijn ongevraagde UX-advies :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Topicstarter
crisp schreef op zondag 15 maart 2020 @ 00:11:
[...]

Dus iets gaat vaker gebruikt worden waarvan sommige gebruikers hebben aangegeven dat het irritatie opwekt. Dat is juist des te meer reden om het nog eens te heroverwegen. ;)
crisp schreef op zondag 15 maart 2020 @ 00:20:
Bedankt voor het begrip, @crisp. Zoals ik eerder schreef is het niet het einde van de wereld. Iemand kan ook een element blocker gebruiken als dit te irritant is.

Pagina: 1