Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rna9413
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 25-06-2024
Goedenavond/nacht,

Mijn vriend en ik zijn na 10 jaar uit elkaar, we hebben 2 kinderen en een koophuis, zijn niet getrouwd en hebben geen samenlevingscontract. De kinderen zullen meer bij mij verblijven waardoor ik normaal gesproken recht zou hebben op toeslagen, ik werk 24 uur.
Nu willen we beide graag dat ik in het huis blijf wonen. Mijn vriend schrijft zich dan uit wanneer hij een woning heeft. Wel wil hij graag zijn naam op de hypotheek houden, waardoor het dus mogelijk is dat ik in het huis kan blijven wonen met de kinderen, iets wat we beiden erg belangrijk vinden (we gaan nog goed met elkaar om). Ik zal gewoon de hypotheek etc gaan betalen, en wanneer er meer is afbetaald en ik heb kan uitkopen wordt de hypotheek op alleen mijn naam gezet, maar dit heeft geen haast. Maar ik vroeg me af of ik dan wel recht heb op toeslagen als wij nog samen een koophuis op naam hebben, ondanks dat hij dan niet meer bij mij in woont. Ik dacht namelijk van wel, maar mijn vriend heeft net met zijn ouders gesproken en die denken anders. Ik kan morgen natuurlijk gewoon bellen maar mijn hoofd draait alweer overuren en ik raak hier nogal van in paniek.

Ik hoop dat iemand een antwoord heeft voor me zodat ik nog even mijn slaap kan pakken voor mijn wekker weer om 5 uur gaat. Mijn dank zal groot zijn!

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Sterkte, toeslagpartner lijkt me niet zozeer het probleem..
Wij zijn niet getrouwd
Verhuist u of uw toeslagpartner? En hebt u de verhuizing ook doorgegeven aan de gemeente? Dan bent u geen toeslagpartners meer vanaf de 1e van de maand na de verhuizing.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:27
knip onzinreactie

[ Voor 83% gewijzigd door Rukapul op 12-03-2020 08:24 ]

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:57
Ik zal me meer zorgen maken over of de bank/hypotheek verstrekker hier wel mee akkoord gaat. Je bent voor zo ver ik weet verplicht om dit soort wijzigingen door te geven.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:56
Zorgtoeslag zul je waarschijnlijk wel kunnen krijgen.
https://www.belastingdien...n/voorwaarden-zorgtoeslag

Andere toeslagen is een veel lastiger gebied en kan ik dus weinig over zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:50

Theo

moederbord

Om toeslagen te kunnen krijgen moeten jullie geen fiscaal partners en geen toeslagpartners meer zijn. Het samen eigenaar zijn van een woning maakt jullie automatisch fiscale partners; ook al wonen jullie niet meer bij elkaar (gescheiden van bed en tafel). (link)

Het is dus heel van belang dat je partner geen (juridische) eigenaar meer is van de woning. Of je wel samen eigenaar kan zijn van de hypotheek, zonder samen eigenaar te zijn van de woning dat is een goed punt op uit te zoeken, omdat deze vraag bepaald of jij je toeslagen kunt krijgen.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:28
Naast je toeslagen is het verstandig om onderzoek te doen naar hypotheekrente aftrek. Op de belastingdienst site kan je zien waar je rekening mee moet houden op financieel vlak bij scheiding/uit elkaar:

https://www.belastingdien...eiden_of_uit_elkaar_gaan/

Sterkte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
Theo schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 09:08:
Het samen eigenaar zijn van een woning maakt jullie automatisch fiscale partners; ook al wonen jullie niet meer bij elkaar (gescheiden van bed en tafel).
Vreemd belastingsysteem. Deze situatie heb ik ook, in Duitsland. Daar ben ik echter na m'n scheiding geen fiscaal partner meer met m'n ex. Wel beide eigenaar van ons huis. (Duitsland kent ook geen toeslagencircus/HRA, dus daarop heeft het geen invloed.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• abhaas
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-06 22:20
volgens onderstaande volgens mij geen fiscale of toeslag partner.

https://www.belastingdien...chap/fiscaal_partnerschap

Wanneer bent u geen fiscale partners meer?

Zodra u niet meer samen op hetzelfde adres staat ingeschreven. Ook al voldoet u nog steeds aan 1 van de genoemde voorwaarden.

https://www.belastingdien...rtner/mijn-toeslagpartner

Is iemand anders uw toeslagpartner?

Hebt u geen echtgenoot of geregistreerde partner? Dan kan iemand anders die op hetzelfde adres is ingeschreven, uw toeslagpartner zijn. Dit is zo als voor u 1 van de volgende situaties geldt:
1.U hebt een samenlevingscontract afgesloten bij de notaris.
2.U hebt samen een kind.
3.U of uw partner heeft een kind van de ander erkend.
4.U bent partner voor een pensioenregeling.
5.U hebt samen een koopwoning.
6.U of 1 van uw medebewoners heeft een inwonend kind jonger dan 18 jaar. Is uw medebewoner een onderhuurder? Dan bent u niet elkaars toeslagpartner.
7.U bent elkaars fiscale partner voor de inkomstenbelasting.
8.U was vorig jaar al elkaars toeslagpartner.

Voorbeeld

U hebt samen met een huisgenoot een huis gekocht waarin u samen gaat wonen. Vanaf 28 augustus staat deze huisgenoot niet meer op uw adres ingeschreven, maar u blijft nog wel samen eigenaar van het huis. U bent dan fiscale partners tot 28 augustus.

Voorbeeld

U staat samen met een huisgenoot op hetzelfde adres ingeschreven, maar hebt uw notarieel samenlevingscontract laten ontbinden. U blijft in dit geval fiscale partners totdat u niet meer samen ingeschreven staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rna9413
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 25-06-2024
Bedankt allemaal, ik ga er eens achteraan bellen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Maar je ex kan zich niet uitschrijven van het adres zonder de hypotheek aan te passen. De hypotheek is immers afgesloten met de voorwaarde dat het huis het primaire woonadres is van beide partners. Je zult dit echt met de hypotheekverstrekker moeten bespreken.

[ Voor 13% gewijzigd door pagani op 12-03-2020 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:50

Theo

moederbord

abhaas schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 09:40:
volgens onderstaande volgens mij geen fiscale of toeslag partner.

https://www.belastingdien...chap/fiscaal_partnerschap

Zodra u niet meer samen op hetzelfde adres staat ingeschreven. Ook al voldoet u nog steeds aan 1 van de genoemde voorwaarden.

https://www.belastingdien...rtner/mijn-toeslagpartner

Is iemand anders uw toeslagpartner?

Hebt u geen echtgenoot of geregistreerde partner? Dan kan iemand anders die op hetzelfde adres is ingeschreven, uw toeslagpartner zijn. Dit is zo als voor u 1 van de volgende situaties geldt:
1.U hebt een samenlevingscontract afgesloten bij de notaris.
2.U hebt samen een kind.
3.U of uw partner heeft een kind van de ander erkend.
4.U bent partner voor een pensioenregeling.
5.U hebt samen een koopwoning.
6.U of 1 van uw medebewoners heeft een inwonend kind jonger dan 18 jaar. Is uw medebewoner een onderhuurder? Dan bent u niet elkaars toeslagpartner.
7.U bent elkaars fiscale partner voor de inkomstenbelasting.
8.U was vorig jaar al elkaars toeslagpartner.

Voorbeeld

U hebt samen met een huisgenoot een huis gekocht waarin u samen gaat wonen. Vanaf 28 augustus staat deze huisgenoot niet meer op uw adres ingeschreven, maar u blijft nog wel samen eigenaar van het huis. U bent dan fiscale partners tot 28 augustus.

Voorbeeld

U staat samen met een huisgenoot op hetzelfde adres ingeschreven, maar hebt uw notarieel samenlevingscontract laten ontbinden. U blijft in dit geval fiscale partners totdat u niet meer samen ingeschreven staat.
Volgens jouw opsomming zijn zij juist wél fiscale partners omdat ze beide dezelfde woning in eigendom hebben. Er zit een verschil tussen een woning waarin je woont, en een woning die je bezit. Zij hebben notarieel samen één woning gekocht, wat hen beide juridisch samen eigenaar maakt van de woning. Als één van de twee niet in de woning woont vervalt niet automatisch het eigenaarschap. De woning waarin je woont kan dus best verschillen van de woning die je (deels) bezit.

De ex zal dus zijn woning(sdeel) van de hand moeten doen, en dit moeten verkopen aan de TS. Maar dan is de vraag of hij nog wel deels eigenaar kan zijn van de hypotheek daar hij immers geen onderpand meer bezit. En hoe wissel je ven eigenaar van het woningsdeel zonder belasting te moeten betalen?

Het is best complexe materie waar -mijn inziens- iemand bij nodig is die hier echt ervaring mee heeft; dus een notaris, hypotheekadviseur of iemand die met hetzelfde bijltje gehakt heeft. Veel forumleden hebben hier wel een mening over, maar weinig hebben de kennis om (juridisch) correct te reageren.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• abhaas

Volgens mij staat hier als voorwaarde om fiscaal partner te zijn dat je op hetzelfde adres moet wonen.
hierdoor vervallen alle andere voorwaarden zoals gezamenlijk eigenaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

abhaas schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 11:27:

Volgens mij staat hier als voorwaarde om fiscaal partner te zijn dat je op hetzelfde adres moet wonen.
hierdoor vervallen alle andere voorwaarden zoals gezamenlijk eigenaar zijn.
Je kan dus geen fiscaal partners, maar wel toeslagpartners zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abhaas
Anoniem: 677216 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 11:36:
[...]

Je kan dus geen fiscaal partners, maar wel toeslagpartners zijn ;)
ook daarvoor moet je op hetzelfde adres ingeschreven staan.

Hebt u geen echtgenoot of geregistreerde partner? Dan kan iemand anders die op hetzelfde adres is ingeschreven, uw toeslagpartner zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
Volgens mij kan je het huis dan van hem huren en evt huurtoeslag krijgen.
Maar heb mij daar niet zo erg in verdiep, maar zou als ik jou was dat zeker wel gaan doen.

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-07 09:09
michael3 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:42:
Volgens mij kan je het huis dan van hem huren en evt huurtoeslag krijgen.
Maar heb mij daar niet zo erg in verdiep, maar zou als ik jou was dat zeker wel gaan doen.
Hypotheekverstrekkers zitten vaak ook niet te wachten op (onder)verhuur.

@Rna9413 Schakel een adviseur in.

Ik zie de laatste weken/maanden steeds vaker topics ontstaan (vaak van nieuwe leden) met allerlei juridische kwesties waar iedereen een mening over kan hebben. Met als gevolg 5-15 pagina's aan allerlei (tegenstrijdige) inzichten, waardeordelen en ethische discussies.
Zelfhulp op internet heeft zo zijn grenzen, zeker als het honderden euro's kan kosten indien iets niet goed geregeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
geekeep schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 13:02:
[...]

Hypotheekverstrekkers zitten vaak ook niet te wachten op (onder)verhuur.
Zou kunnen maar het behoort wel tot een mogelijkheid en zou als het kan echt serieus geld besparen/opleveren.

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:25

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Let even heel goed op de regelingen omtrent de woning.

Jij betaald straks de volledige hypotheek, inclusief rente(?) maar mag nog maar 50% van de hypotheekrente aftrekken. Die andere 50% is voor je ex, maar die betaald niets meer dus kan niks meer aftrekken. In potentie gaan je woonlasten dan flink omhoog, totdat de hypotheek volledig op jouw naam staat.

Neem dit punt even mee, als je naar een financieel adviseur (of mediator) gaat. Daar moet je waarschijnlijk toch langs, om de kinderalimentatie vast te laten stellen vermoed ik. (ik neem aan dat de kinderen wel erkend zijn door je ex?) Beetje mediator heeft als het goed is wel ervaring me dit soort casus.

succes in elk geval...
^^ What he said. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Question Mark op 12-03-2020 16:00 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-06 14:51

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Wel aparte regeling; zoals ik het nu lees betaal je de volledige hypotheek, maar blijft hij wel voor 50% eigenaar? Dat is een recept voor heisa bij de verdeling van de opbrengst bij verkoop.
Tip: leg vast wat je plannen zijn en ga niet zomaar uit van goede bedoelingen en aannames. Contracten stel je op in goede tijden om in slechte tijden weer af te stoffen.
Pagina: 1