Geheugen upgrade

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Whitewidow
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-04-2020
Ik heb een AMD B450 moederbord...ik wil naar 16gb geheugen overstappen (nu 8gb , 2x4gb) kan ik dan beter 1 module van 16gb nemen of 2 van 8gb?
Wat is het verschil tussen SODIMM en DIMM?
Welk merk is aan te raden?
Welk verschil is er tussen 2400/2600/2666/3000 kit? Welke (meer)waarde heeft elk?

Alvast hartelijk dank namens deze leek :-)

Alle reacties

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:29
Het meeste had je met 10 minuten google kunnen vinden...
2x8GB is beter, omdat het dan in dual channel draait.
SODIMM is een kleiner formaat en voor laptops of hele kleine systemen bedoeld (zie moederbord specs wat je nodig hebt, 99% zeker gewone DIMMs).
Crucial AES zijn over het algemeen het best compatible met AM4/Ryzen systemen.
Hoe hoger de MHz hoe sneller het geheugen maar ook het systeem is. Meerwaarde is niet super groot, maar prijsverschillen tot pakweg 3200MHz zijn ook erg klein, zou dus minimaal voor 3000-3200 gaan.

Welk exacte moederbord en welke processor heb je?
Wil je straks je huidige 2x4GB ook blijven gebruiken (dus totaal 24GB), zo ja, welke latjes zijn dit?
Indien nee, deze kun je het beste naar kijken: categorie: Geheugen intern

[ Voor 6% gewijzigd door mitsumark op 12-03-2020 08:24 ]

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Je kan het beste even naar de QVL (Qualified Vendor List) van je moederbord kijken om zeker te weten welke setjes goed ondersteund worden. Als ze niet in die lijst staan kan het nogsteeds wel werken maar is de kans aanwezig dat het trager draait zonder zelf handmatig de timings te tweaken.

Verder, wat bovenstaande al zegt :)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Whitewidow
Moederbord AMD B450M-HDV r4.0
Nu zit er nog een Ryzen3 in maar dat wordt een Ryzen7.
Geen idee of ik de huidige kaarten nog wil....wist niet dat dat een optie kon zijn lol
Bedankt voor de informatie...en ja ik had het even kunnen googlen eerst maar soms geeft een persoonlijk antwoord net iets meer informatie gericht op de vraag...Google wil nog wel eens teveel informatie geven waardoor het nog minder duidelijk is...vandaar deze keus.

Ik denk dat ik dan deze maar ga kiezen
Corsair 16 GB DDR4-3000 Kit werkgeheugen
of toch beter deze
Corsair Vengeance LPX DDR4 XMP 2.0 high-performance Desktopwerkgeheugen, zwart

Bedankt voor de hulp!

[ Voor 26% gewijzigd door Whitewidow op 13-03-2020 00:21 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:26
Neem geen Corsair. De kans dat je het niet stabiel op de gewenste snelheid krijgt is aanzienlijk. Crucial Ballistix Sport AES is echt de beste en meest stabiele keuze ook als het niet op de QVL staat.

Wat betreft het moederbord ben ik geen voorstander om daar een R7 in te prikken. De stroomvoorziening is te beperkt, ook al is de R7 3700X een zuinige cpu.

[ Voor 28% gewijzigd door Uszka op 13-03-2020 07:07 ]

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:06
Je kunt op dat moederbord maar 2 latjes gebruiken, dus de vraag of je je huidige geheugen wilt blijven gebruiken is niet relevant meer, dat zal er uit moeten.

En zoals gezegd, geen Corsair nemen, je weet nooit wat je krijgt. Je kunt de QVL nakijken maar die is ook niet helemaal betrouwbaar, het is niet altijd duidelijk op welke snelheid het geheugen getest is (op 2133MHz zal élk setje wel werken), en de kans is groot dat een setje van Corsair of Kingston dat Asrock getest heeft, niet hetzelfde type geheugenchip heeft als wat er nu te koop is omdat Corsair dezelfde serienummer gebruikt voor geheugen met totaal andere chips. Kies gewoon iets uit het lijstje dat mitsumark gepost heeft :).

Wel XMP in het BIOS inschakelen wanneer je de upgrade doet, zodat het geheugen ook effectief op die snelheid werkt.

Voor een CPU upgrade, stroomvoorziening op dat bord krijgt best wat extra luchtstroom als je naar een Ryzen 7 gaat: https://docs.google.com/s...ydkpFA/edit#gid=611478281. Als je dat toch probeert, zou ik wel zeker dit type koeler er bij kopen: pricewatch: be quiet! Shadow Rock TF 2. Een Ryzen 5 3600 zou geen probleem vormen en is voor heel veel toepassingen meer dan voldoende (zeker gaming), alleen voor videoproductie/rendering/etc is een Ryzen 7/9 echt beter. Als je van plan was om te upgraden naar een zwaardere CPU, had je beter niet zo'n bottom tier moederbord genomen.

• Whitewidow
Uszka schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 06:49:
Wat betreft het moederbord ben ik geen voorstander om daar een R7 in te prikken. De stroomvoorziening is te beperkt, ook al is de R7 3700X een zuinige cpu.
Dat verklaart waarom de pc nu geen beeld gaf nadat de r7 erin was gezet?
MacPoedel schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 09:42:
Je kunt op dat moederbord maar 2 latjes gebruiken, dus de vraag of je je huidige geheugen wilt blijven gebruiken is niet relevant meer, dat zal er uit moeten.

En zoals gezegd, geen Corsair nemen, je weet nooit wat je krijgt. Je kunt de QVL nakijken maar die is ook niet helemaal betrouwbaar, het is niet altijd duidelijk op welke snelheid het geheugen getest is (op 2133MHz zal élk setje wel werken), en de kans is groot dat een setje van Corsair of Kingston dat Asrock getest heeft, niet hetzelfde type geheugenchip heeft als wat er nu te koop is omdat Corsair dezelfde serienummer gebruikt voor geheugen met totaal andere chips. Kies gewoon iets uit het lijstje dat mitsumark gepost heeft :).

Wel XMP in het BIOS inschakelen wanneer je de upgrade doet, zodat het geheugen ook effectief op die snelheid werkt.

Voor een CPU upgrade, stroomvoorziening op dat bord krijgt best wat extra luchtstroom als je naar een Ryzen 7 gaat: https://docs.google.com/s...ydkpFA/edit#gid=611478281. Als je dat toch probeert, zou ik wel zeker dit type koeler er bij kopen: pricewatch: be quiet! Shadow Rock TF 2. Een Ryzen 5 3600 zou geen probleem vormen en is voor heel veel toepassingen meer dan voldoende (zeker gaming), alleen voor videoproductie/rendering/etc is een Ryzen 7/9 echt beter. Als je van plan was om te upgraden naar een zwaardere CPU, had je beter niet zo'n bottom tier moederbord genomen.
Het moederbord was geen eigen keuze eigenlijk hiermee kwam mijn monteur aanzetten, hij kwam met een upgrade en gaf aan dat de r7 goed zou zijn. Hij had het zelfs over R9 maar die vond ik te duur en overbodig.
Ik heb wel de videokaart en het geheugen zelf gezocht. (Dacht juist dat crossair een goede keuze was, maar wat weet ik er ook van lol, welke is dan beter?)
Welk moederbord zou je dan adviseren zonder meteen weer honderden euro's meer kwijt te zijn? Lol want ja het is inmiddels al veel duurder dan de bedoeling was..er moet ook nog een nieuwe voeding bij maar ja hoeveel Watt deze moet zijn?
Al die technische dingen daar begrijp ik niet zoveel van vandaar dat ik het rondvraag ik verwacht dat een pc monteur dat weet, nu zit ik weer dagen zonder pc door dat gedoe...ik krijg afkickverschijnselen haha

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:26
Whitewidow schreef op zondag 15 maart 2020 @ 17:30:
[...]

Dat verklaart waarom de pc nu geen beeld gaf nadat de r7 erin was gezet?
Verwacht eerder dat het een biosdingetje is.
Wat is exact je oude cpu en welke biosversie staat op het moederbord?
[...]

Het moederbord was geen eigen keuze eigenlijk hiermee kwam mijn monteur aanzetten, hij kwam met een upgrade en gaf aan dat de r7 goed zou zijn. Hij had het zelfs over R9 maar die vond ik te duur en overbodig.
Ik heb wel de videokaart en het geheugen zelf gezocht. (Dacht juist dat crossair een goede keuze was, maar wat weet ik er ook van lol, welke is dan beter?)
Welk moederbord zou je dan adviseren zonder meteen weer honderden euro's meer kwijt te zijn?
Eerst op je huidige bord maar eens aan de praat krijgen. Zolang je een topdown koeler gebruikt zoals de boxed koeler zal het wel goed gaan. Overklokken is uit den boze.
er moet ook nog een nieuwe voeding bij maar ja hoeveel Watt deze moet zijn?
Welk merk en type voeding heb je nu?
Welke videokaart heb je?
Pagina: 1