Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:17
Ik heb net op mijn desktop een snelkoppeling aangemaakt naar:
"C:\Users\<username>\AppData\Local\Google\Chrome\User Data\Default\Cache"
<username> is mijn Windows accountnaam.

Vervolgens heb ik Chrome afgesloten en de complete inhoud in Verkenner gewist met CTRL+A, SHIFT+DEL.

Daarna heb ik Ccleaner opgestart met alle opties voor Chrome aangevinkt en op 'Ccleaner uitvoeren' geklikt.
Ccleaner gaf aan 12MB aan bestanden verwijderd te hebben en ook waar hij ze verwijderd zou hebben.
Maar die rapportage komt niet overeen met mijn weergave in Verkenner (ik heb verborgen bestanden weergeven ingeschakeld staan).

Belazerd Ccleaner de boel tegenwoordig?

Of weet ik iets essentieels niet?

Beste antwoord (via Uruk-Hai op 12-03-2020 14:10)

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Uruk-Hai schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 10:37:
Privacy. Ik wil geen sporen op mijn computer nalaten na het browsen.
Dat kan Chome toch zelf al? (Edit: ja dus :)) Gebruik anders Firefox, die heeft wel de optie om, na het sluiten van de browser, alles te wissen dat ie had. Voordeel daarvan is dat de sites niet denken dat ze in private mode draaien (bijvoorbeeld Ziggo Go weigert dan dienst).
Ook zie ik het als een antivirus maatregel. Als een virus mijn pc wil infecteren doet-ie dat neem ik aan in eerste instantie via de browser cache.
Ja, dan ben je al te laat.

[ Voor 26% gewijzigd door Room42 op 12-03-2020 10:41 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Alle reacties

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Bakkertje_01
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:31
Doen ze al jaren toch?, heb er zelf lang geleden al afscheid van genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Ik wist het echt niet. Ik ging er prat op dat ze niet zo ver durven te gaan met de kluit belazeren.

Komt dit door de overname door Avast of was het eerder ook al zo erg?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:45
Ze zijn de afgelopen jaren niet bepaald positief in het nieuws geweest inderdaad https://tweakers.net/nieuws/zoeken/?keyword=ccleaner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Ter verduidelijking: ik werk hier met Ccleaner versie 5.63.7540 (64-bit).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:42

g0tanks

Moderator CSA
Naar mijn mening is tegenwoordig de Disk Cleanup van Windows 10 goed genoeg om een third-party cleaner overbodig te maken.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Er is meer dan User Data\Default\Cache he...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
g0tanks schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 23:36:
Naar mijn mening is tegenwoordig de Disk Cleanup van Windows 10 goed genoeg om een third-party cleaner overbodig te maken.
Welke tool bedoel je dan precies?

Ik heb net Schijfopruiming getest, maar die ruimt alleen de tijdelijke internetbestanden van Internet Explorer op, net als vroeger. Ik heb het net getest. Hij liet de cache van Chrome met rust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
johnkeates schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 23:40:
Er is meer dan User Data\Default\Cache he...
Ik heb het net opnieuw getest na de cache van Chrome handmatig opgeschoond te hebben in Verkenner.

Dit is de log van Ccleaner:
Opschonen voltooid - (3,299 sec)
------------------------------------------------------------------------------------------
10,3 MB verwijderd.
------------------------------------------------------------------------------------------

Uitgebreid rapport
Microsoft Edge - Internetcache 0 kB 1 bestanden
Internet Explorer - Tijdelijke internetbestanden 5 kB 3 bestanden
Internet Explorer - Cookies 1 kB 1 bestanden
Windows Verkenner - Miniaturencache 5.120 kB 5 bestanden
Google Chrome - Internetcache 5.221 kB 16 bestanden
Google Chrome - Internetgeschiedenis 185 kB 4 bestanden
Google Chrome - Sessie 4 kB 12 bestanden
Google Chrome - Opgeslagen wachtwoorden 40 kB 1 bestanden
C:\Users\<username>\AppData\Local\Google\Chrome\User Data\Default\GPUCache\data_0 8 kB
C:\Users\<username>\AppData\Local\Google\Chrome\User Data\Default\GPUCache\data_1 264 kB
C:\Users\<username>\AppData\Local\Google\Chrome\User Data\Default\GPUCache\data_2 8 kB
C:\Users\<username>\AppData\Local\Google\Chrome\User Data\Default\GPUCache\data_3 8 kB
C:\Users\<username>\AppData\Local\Google\Chrome\User Data\Default\GPUCache\index 257 kB
C:\Users\<username>\AppData\Local\Google\Chrome\User Data\ShaderCache\GPUCache\data_0 44 kB
C:\Users\<username>\AppData\Local\Google\Chrome\User Data\ShaderCache\GPUCache\data_1 264 kB
C:\Users\<username>\AppData\Local\Google\Chrome\User Data\ShaderCache\GPUCache\data_2 8 kB
C:\Users\<username>\AppData\Local\Google\Chrome\User Data\ShaderCache\GPUCache\data_3 4.104 kB
C:\Users\<username>\AppData\Local\Google\Chrome\User Data\ShaderCache\GPUCache\index 257 kB
C:\Users\<username>\AppData\Local\Google\Chrome\User Data\Default\Extension Cookies-journal 0 kB
C:\Users\<username>\AppData\Local\Google\Chrome\User Data\Default\History-journal 0 kB
C:\Users\<username>\AppData\Local\Google\Chrome\User Data\Default\Login Data-journal 0 kB
C:\Users\<username>\AppData\Local\Google\Chrome\User Data\Default\Network Action Predictor-journal 0 kB
C:\Users\<username>\AppData\Local\Google\Chrome\User Data\Default\QuotaManager-journal 0 kB
C:\Users\<username>\AppData\Local\Google\Chrome\User Data\Default\Top Sites-journal 0 kB
Daarna heb ik een tweede snelkoppeling aangemaakt naar "C:\Users\<username>\AppData\Local\Google\Chrome\User Data\Default\GPUCache\", Chrome gesloten en opnieuw in Verkenner alle bestanden in beide mappen gewist. Vervolgens Ccleaner aan het werk gezet en die kwam met dit als log:
Opschonen voltooid - (3,184 sec)
5,75 MB verwijderd.

Uitgebreid rapport
Microsoft Edge - Internetcache 0 kB 1 bestanden
Internet Explorer - Cookies 1 kB 1 bestanden
Windows Verkenner - Miniaturencache 5.121 kB 13 bestanden
Systeem - Prullenbak leegmaken 2 kB 1 bestanden
Google Chrome - Internetcache 545 kB 11 bestanden
Google Chrome - Internetgeschiedenis 185 kB 4 bestanden
Google Chrome - Sessie 1 kB 10 bestanden
Google Chrome - Opgeslagen wachtwoorden 40 kB 1 bestanden
C:\Users\<username>\AppData\Local\Google\Chrome\User Data\Default\GPUCache\data_0 8 kB
C:\Users\<username>\AppData\Local\Google\Chrome\User Data\Default\GPUCache\data_1 264 kB
C:\Users\<username>\AppData\Local\Google\Chrome\User Data\Default\GPUCache\data_2 8 kB
C:\Users\<username>\AppData\Local\Google\Chrome\User Data\Default\GPUCache\data_3 8 kB
C:\Users\<username>\AppData\Local\Google\Chrome\User Data\Default\GPUCache\index 257 kB
C:\Users\<username>\AppData\Local\Google\Chrome\User Data\Default\Extension Cookies-journal 0 kB
C:\Users\<username>\AppData\Local\Google\Chrome\User Data\Default\History-journal 0 kB
C:\Users\<username>\AppData\Local\Google\Chrome\User Data\Default\Login Data-journal 0 kB
C:\Users\<username>\AppData\Local\Google\Chrome\User Data\Default\Network Action Predictor-journal 0 kB
C:\Users\<username>\AppData\Local\Google\Chrome\User Data\Default\QuotaManager-journal 0 kB
C:\Users\<username>\AppData\Local\Google\Chrome\User Data\Default\Top Sites-journal 0 kB
:?

[ Voor 29% gewijzigd door Uruk-Hai op 12-03-2020 06:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Staan er mogelijk verborgen bestanden in die cache map die niet meegenomen worden door jouw CTRL+A opdracht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Hoezo zou dat nog mogelijk moeten zijn? Ik heb "Verborgen items" namelijk aangevinkt staan in Verkenner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:07

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Uruk-Hai schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 06:43:
Hoezo zou dat nog mogelijk moeten zijn? Ik heb "Verborgen items" namelijk aangevinkt staan in Verkenner.
Als je na de analyze een van de gevonden lijstjes in Ccleaner rechtermuistoets en View All Files doet, zit er dan verschil in de lijst daar en wat je ziet in Explorer? Voor de zekerheid net nog even gecheckt bij Edge en Chrome bij mij
Microsoft Edge - Internet Cache 7.555 KB 97 files
Google Chrome - Internet Cache 17.978 KB 149 files

Beide lijstjes met bestanden kloppen, zowel aantal als grootte in Ccleaner en in de Explorer. Je kunt de Ccleaner lijst ook saven als tekstfile en het met een scriptje zonodig allemaal nalopen als je wilt, benieuwd welke verschillen jij dan ziet.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gandalfdroes
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-06 11:49
Hoe staan jouw instelling bij options, hier staat tegenwoordig ook dat er pas windows temp bestanden na 24h gecleaned mogen worden. Ik heb gemerkt dat dit ook deels geld voor de browsers.
Daarnaast welke instellingen heb jij bij custom clean allemaal aangezet?
Starten jouw browers mee op tijdens pc start, zo ja dan kan het daarom zijn dat een en ander niet goed gecleaned wordt, omdat het programma toch stiekem al draait ook als ccleaner geen melding geeft.

Daarnaast zijn programma`s als ccleaner meer voor de gemiddelde gebruikers die niks weten van computers en niet voor ons tweakers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aliencowfarm
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-02 20:40

aliencowfarm

ˑ•●☻

Je zou BleachBit kunnen proberen. Heeft ongeveer dezelfde werking als CCleaner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViperXL
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-02 00:34
Uruk-Hai schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 06:43:
Er is een wezenlijk verschil tussen "Verborgen items" en systeembestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Systeembestanden weergeven staat ook aangevinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:36
Wat CCleaner wel voor elkaar krijgt en ik bij een ander nog niet heb ontdekt is dat deze ook de snelle toegang en items in win explorer leegt. Blijft voor mij nog een groot pluspunt bij Ccleaner

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Mijn ervaring was 10 jaar terug al dat seconden nadat CCleaner klaar was met weggooien, ze weer nieuwe shizzle vonden om te verwijderen. Dus om nou te zeggen dat ze de boel "tegenwoordig" belazeren... ;)

Daarbij... het gaat in deze posts over het opschonen van 12MB op je C:-schijf.... Ik denk dat de installatie-folder net iets groter is ;)

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
@Uruk-Hai Wat is de reden dat je CCleaner wilt gebruiken? Waarom moet die data weg? Voor de diskspace of je privacy?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai

Ook zie ik het als een antivirus maatregel. Als een virus mijn pc wil infecteren doet-ie dat neem ik aan in eerste instantie via de browser cache.

[ Voor 52% gewijzigd door Uruk-Hai op 12-03-2020 10:38 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Dat kan Chome toch zelf al? (Edit: ja dus :)) Gebruik anders Firefox, die heeft wel de optie om, na het sluiten van de browser, alles te wissen dat ie had. Voordeel daarvan is dat de sites niet denken dat ze in private mode draaien (bijvoorbeeld Ziggo Go weigert dan dienst).
Ja, dan ben je al te laat.

[ Voor 26% gewijzigd door Room42 op 12-03-2020 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWL92
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22:45
CCleaner als anti virus? dies nieuw voor me..

CCleaner was leuk in de windows xp tijd, tegenwoordig is het echt niet meer nodig. (als je 12 mb te kort zou komen moet je gewoon een grotere ssd kopen)
Volgens mij heeft elke browser tegenwoordig de optie om bij afsluiten dingen als cookies en geschiedenis te wissen (al zou je dit beter direct kunnen blokkeren als je je hier echt zo druk om maakt, nog makkelijker zou zijn bepaalde sites niet te bezoeken :P)
Makkelijkste wat je vaak kan doen om extra ruimte vrij te maken is je oude windows update onderdelen verwijderen met de al ingebouwde "Disk Cleanup" tool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Tja, ik gok dat je gewoon chrome of een chrome-updater niet compleet hebt afgesloten.

Waardoor die telkens die bestandjes aanmaakt en ze dan dus ook veelal een grootte van 0 kb hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Room42 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 10:39:
Bedankt voor je antwoord. Ik ga mijn werkwijze maar eens aanpassen.

Ccleaner vertrouw ik in elk geval niet meer.

[ Voor 4% gewijzigd door Uruk-Hai op 12-03-2020 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Als je privacy en geen sporen wil kan je beter geen windows gebruiken. Gezien je woorden als 'belazert' en 'vertrouwen' gebruikt terwijl je je threat model er niet bij vertelt vraag ik me af waar je nou mee bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Ik ben me er de laatste tijd steeds bewuster van dat ik gevoelsmatig al jaren lang blind vertrouw op werkwijzen die naar aanleiding van mijn huidige metingen niet betrouwbaar blijken te zijn.

Chrome kan trouwens niet wat Firefox wel kan, namelijk de hele historie weg gooien bij afsluiten.
In Chrome heb je daar een extensie voor nodig, maar dat vind ik te ver gaan.
Ik vind dat zulke functionaliteit al in de browser moet zitten.

Dus dat wordt dan ook exit Chrome.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Uruk-Hai schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:52:
Ik ben me er de laatste tijd steeds bewuster van dat ik gevoelsmatig al jaren lang blind vertrouw op werkwijzen die naar aanleiding van mijn huidige metingen niet betrouwbaar blijken te zijn.
Realiseer je dan ook dat het helemaal niets tegen virussen helpt om achteraf je cache schoon te maken, zoals @Room42 eerder aanstipte.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-06 22:36

MrMarcie

CFMoto 650MT

https://www.bleepingcompu...lly-unwanted-application/

Denk dat ik er ook maar afscheid van neem, in Windows 10 heeft het volgens mij ook niet meer zoveel toegevoegde waarde.

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• softwaresab
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 16-12-2024
*spam*

[ Voor 99% gewijzigd door g0tanks op 02-12-2024 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Tijd voor een slotje. :)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.