Vraag

• Rexomnium
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:52

Rexomnium

Vincam aut moriar

Topicstarter
Mijn internetverbinding van Ziggo komt met een slordige 600 Mbit / s mijn woning binnen.

De modem van Ziggo staat in bridge modus en geeft het internet door aan mijn TP-link C3200 router (DHCP), die op zijn beurt aangesloten staat op de TP-link T1500G switch. Van daaruit wordt het netwerk verdeeld over een drietal accesspoints van TP-Link (EAP245) en een aantal walloutlets. De accesspoints staan geconfigureerd met de TP-Link Omada Cloud Controller OC200.

Over het algemeen gebruik ik mijn laptop om te downloaden. Die staat aangesloten op stroom, maar het netwerk komt via een EAP245 binnen via Wifi. Dat accesspoint bevindt zich op zo'n 3,5 meter schuin boven de laptop en heeft een onbelemmerd zicht. De laptop heeft een GIGABIT LAN & KILLER WIRELESS-AC 1535 M.2 GAMING 802.11AC als netwerkkaart.

Normaliter haal ik met Steamdownloads of nieuwsgroepen zo'n 50 à 60 Mbyte/s. Dat is niet het maximum dat mijn internetverbinding kan leveren, maar ik ben er tevreden mee.

Al tijden haal ik met torrents hoogstens 5 Mbyte/s, maar nog vaker blijft ie steken in enkele tientallen kilobytes per seconde. Dat niet alleen, ook trekt ie de rest van de internetverbinding naar beneden. Ik kan bijna geen websites bekijken. Datzelfde geldt voor mijn iPad en telefoon. Torrents trekken mijn netwerk plat.

Ook dat is niet zo'n heel groot probleem. Ik download nauwelijks torrentsites en die keren dat ik het doe, kan het ook 's nachts. Maar nu ik iets van Battle.net wil downloaden, merk ik dat dat ook verschrikkelijk traag gaat en ook dan wordt de rest van mijn internetverbinding via Wifi tot compleet dood getrokken.

Sluit ik hem bedraad aan, dan gaat ie wel als de brandweer. Haal ik gewoon 77 MByte per seconde volgens Battle.net.

Het probleem ligt dus bij de Wifi. En aangezien ik het op meerdere apparaten heb, lijkt het me iets te maken te hebben met de accesspoints. Wat kan ik doen om ervoor te zorgen dat p2p-downloads mijn netwerk niet kapot trekken?

We zijn allemaal vaandeldrager in een optocht van gekwetsten.

Beste antwoord (via Rexomnium op 13-01-2022 09:56)

• dion_b
  • Laatst online: 21:29
KILLER WIRELESS-AC 1535 M.2 GAMING 802.11AC als netwerkkaart.
"Killer" is notoir ivm driverproblemen en features die onverwachte of ongeweste gevolgen hebben.

De meeste problemen op dat vlak komen van de QoS engine van die drivers. Die is erop gericht om te zorgen dat altijd bandbreedte beschikbaar is voor gaming. Een van de manieren om dat te doen is verkeer dat overduidelijk niet met gaming te maken heeft zeer lage prio te geven, vooral in de upload.

Dat maakt voor nieuwsgroepen niet uit, maar bij torrents is je max downloadsnelheid aan je max uploadsnelheid gekoppeld. Ik vermoed dat het daar mis gaat, de Killer geeft nauwelijks uploadbandbreedte aan de torrent client waardoor je ook nauwelijks downloads krijgt. Battle.net gebruikt iirc onder de motorkap ook torrents, dus gelijk gedrag is te verwachten.

Maar... het kan ook exact andersom zijn: als je torrents onbeperkt toegang geeft tot de upload gaat alles in de file en zakt je hele verbinding in, vooral omdat TCP ACKs niet op tijd doorkomen. Je moet *altijd* in torrent clients een max uploadbandbreedte ingeven van maximaal de helft van de uploadsnelheid die je op dat apparaat met die verbinding kunt halen. Ik lees nergens dat je dergelijke limieten instelt.

Daarom twee acties:
1) schakel 'Killer' QoS uit.
2) stel uploadlimieten in in je torrent/Battle.net clients.
Let daarbij strak op verschil bits vs Bytes - je bent hierboven al niet consequent tussen "5Mbyte/s" (fout: moet MByte/s zijn) en "77 MByte per seconde" (goed). Speedtests meten in bits per seconde, downloadprogramma's werken soms met bits en soms met Bytes. Wees altijd scherp op wat bedoeld wordt en reken desnoods om.

Soittakaa Paranoid!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 21:29
KILLER WIRELESS-AC 1535 M.2 GAMING 802.11AC als netwerkkaart.
"Killer" is notoir ivm driverproblemen en features die onverwachte of ongeweste gevolgen hebben.

De meeste problemen op dat vlak komen van de QoS engine van die drivers. Die is erop gericht om te zorgen dat altijd bandbreedte beschikbaar is voor gaming. Een van de manieren om dat te doen is verkeer dat overduidelijk niet met gaming te maken heeft zeer lage prio te geven, vooral in de upload.

Dat maakt voor nieuwsgroepen niet uit, maar bij torrents is je max downloadsnelheid aan je max uploadsnelheid gekoppeld. Ik vermoed dat het daar mis gaat, de Killer geeft nauwelijks uploadbandbreedte aan de torrent client waardoor je ook nauwelijks downloads krijgt. Battle.net gebruikt iirc onder de motorkap ook torrents, dus gelijk gedrag is te verwachten.

Maar... het kan ook exact andersom zijn: als je torrents onbeperkt toegang geeft tot de upload gaat alles in de file en zakt je hele verbinding in, vooral omdat TCP ACKs niet op tijd doorkomen. Je moet *altijd* in torrent clients een max uploadbandbreedte ingeven van maximaal de helft van de uploadsnelheid die je op dat apparaat met die verbinding kunt halen. Ik lees nergens dat je dergelijke limieten instelt.

Daarom twee acties:
1) schakel 'Killer' QoS uit.
2) stel uploadlimieten in in je torrent/Battle.net clients.
Let daarbij strak op verschil bits vs Bytes - je bent hierboven al niet consequent tussen "5Mbyte/s" (fout: moet MByte/s zijn) en "77 MByte per seconde" (goed). Speedtests meten in bits per seconde, downloadprogramma's werken soms met bits en soms met Bytes. Wees altijd scherp op wat bedoeld wordt en reken desnoods om.

Soittakaa Paranoid!

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee