Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-04 11:02

seninha

god's right foot

Topicstarter
Ik heb afgelopen kerst voor mijn zijn eerste PC gebouwd. Allemaal 2de hands onderdelen.

Dit zijn oa
-Moederbord: ASUS P8H67-I Deluxe mini
-CPU: Intel i5 2300
-Geheugen: 16gb DDR 3
-GPU: AMD 280X

Nu het probleem wat hij vaak ondervindt. Soms wilt de PC niet verder doorstarten. Dan krijg hij BIOS info te zien, en kan alleen op F1 drukken of ESC
Als hij dat doet dan komt hij automatisch in de BIOS. Door dan op F10 te drukken (saven), dan start PC normaal door. Er wordt dan niets veranderd in de BIOS.

Dit gebeurt random.

Eerst dacht ik dat het aan de bios batterij zou kunnen liggen, omdat hij dit probleem kreeg elke keer dat hij naar me toe kwam (hij woont bij zn moeder en neemt PC elke keer mee als die bij me is)
PC is dan even zonder spanning geweest.
Maar...dit gebeurt ook als PC bij mij uitstaat, terwijl er spanning op staat.

Heb al de laatste bios, en heb alles al op default gezet, maar dit probleem blijft terug komen.

Vraag me echt af wat dit probleem zou kunnen veroorzaken?
Toch batterij? Of echt iets anders?

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:54
Welke ssd/hdd en voeding heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-04 13:33
Zijn de memorychips in orde en zijn ook de timings ervan goed op elkaar afgestemd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DOS 3.1
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-05-2021

DOS 3.1

Syntax error

Grote kans dat het toch de batterij is... haal de batterij eruit, zal wel een CR2032 type zijn, ga naar Albert Heijn, zag laatst dat ze die dingen daar ook hebben, en haal een nieuwe.
Hier zit hij op het moederboord, ivm ruimte overdwars gemonteerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G6QVhMqmH7bn1VGm4h0xmGxXGKA=/800x/filters:strip_icc()/f/image/XRhpuugJnagTTVMfjXuR5pdO.jpg?f=fotoalbum_large
Als het niet helpt, dan weet je dat het dat niet is (daar heb je nog eens wat aan), maar die boorden kwamen in 2011 op de markt, dus die batterij is misschien wel 10 jaar oud. Als een PC uit staat (maar de stekker zit er wel in) wordt een Cmos batterij in het algemeen NIET gevoed.

[ Voor 21% gewijzigd door DOS 3.1 op 11-03-2020 19:20 ]

Error 404½ Page found, but I won't show it to you.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-04 11:02

seninha

god's right foot

Topicstarter
Voeding is een Corsair van 600 watt. Exacte type weet ik niet, PC staat niet bij me.
Verder zit er een 120gb Samsung SSD 850

Geheugen heeft voor die in zijn PC in ging in mijn Race Rig gedraaid zonder enig probleem.
Wat timings betreft, geen idee. Heb alles default gelaten.

Nu ik zo terug denk, volgens mij heb ik batterij tijdens het bouwen nog vervangen. Kan me herinneren dat ik problemen had met bewaren van BIOS, en toen er achter kwam dat batterij verkeerd in zat.

Zal zeker een nieuwe halen en vervangen als hij maandag weer langs komt met zn PC.

iRacing Profile Flickr