PC langzaam tijdens elke game

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Mijn PC lagt tijdens games heel erg, tot op het punt dat je het niet meer kan spelen en sommige games crashen. M'n PC is best oud (5 jaar) maar deed het tot een tijdje geleden gewoon goed. Dit probleem is bij alle games, van Rocket League en Call of Duty en Skyrim en The Witcher. Verder heb ik geen probleem met gebruik van andere apps/internet. Ik heb al een factory reset gedaan (vooral ook om alle verzamelde rotzooi van mn pc te halen) maar dat werkte niet.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Nvidia Geforce GTX 960
Intel Core I5-4460
2x 4GB
Seagate HDD 1TB (st1000dm003-1er162)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb dus al een factory reset gedaan, verschillende games geprobeerd, games een half uur aan laten staan (COD:MW heeft een andere fout waar dit zou werken).

Beste antwoord (via Verwijderd op 11-03-2020 17:03)

• erwin26
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-04 13:15
Is het puur de games die stoppen of valt je PC uit/loopt vast? Mogelijk dat er iets aan de hand is met je hardware.

https://openhardwaremonitor.org/ << Mijn advies is om dit te draaien en dan te gaan gamen. Probeer het programma wel in de gaten te houden, wanneer je gamet. Zie je hier gekke dingen zoals een CPU die 90 graden wordt dan heb je een oorzaak gevonden.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-04 13:15
Is het puur de games die stoppen of valt je PC uit/loopt vast? Mogelijk dat er iets aan de hand is met je hardware.

https://openhardwaremonitor.org/ << Mijn advies is om dit te draaien en dan te gaan gamen. Probeer het programma wel in de gaten te houden, wanneer je gamet. Zie je hier gekke dingen zoals een CPU die 90 graden wordt dan heb je een oorzaak gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Games
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:19
Kan het zijn dat je temperaturen CPU en/of GPU te warm worden? Zit er veel stof in je kast bij de ventilatoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-09 19:58
Factory reset? Het is geen telefoon... bedoel je dat je hebt geformatteerd en alles opnieuw hebt geïnstalleerd?
Zo ja, dan weet je dat het in ieder geval niet softwarematig is.

Vanaf hier moet je dus gaan zoeken welke hardware dit is. Het kan zijn dat bijv je CPU of je GPU niet goed meer is. Een goed beginpunt is om de temperatuur van deze te gaan meten tijdens het spelen van een game of tijdens een benchmark.

Bij mij was nog niet zo heel lang geleden de temperatuur van mijn CPU te hoog. Wat bleek, de fan van mijn koeler was kapot. Opgelost voor 15 euro.

Programma's die je kan gebruiken zijn oa:
CoreTemp
prime95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Renzzie schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 13:51:
Factory reset? Het is geen telefoon... bedoel je dat je hebt geformatteerd en alles opnieuw hebt geïnstalleerd?
Zo ja, dan weet je dat het in ieder geval niet softwarematig is.

Vanaf hier moet je dus gaan zoeken welke hardware dit is. Het kan zijn dat bijv je CPU of je GPU niet goed meer is. Een goed beginpunt is om de temperatuur van deze te gaan meten tijdens het spelen van een game of tijdens een benchmark.

Bij mij was nog niet zo heel lang geleden de temperatuur van mijn CPU te hoog. Wat bleek, de fan van mijn koeler was kapot. Opgelost voor 15 euro.

Programma's die je kan gebruiken zijn oa:
CoreTemp
prime95
Als je je PC niet zelf bouwt, maar bijvoorbeeld van Dell of HP vandaan haalt, zit daar net zo goed als een telefoon een Factory Reset optie op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-09 19:58
Verwijderd schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 13:53:
[...]

Als je je PC niet zelf bouwt, maar bijvoorbeeld van Dell of HP vandaan haalt, zit daar net zo goed als een telefoon een Factory Reset optie op.
Bedoel je hier systeemherstel mee?

Een factory reset (dus format en dan bloatware meuk er weer op?) op een Dell of HP heb ik echt nog nooit van gehoord.
Zegt natuurlijk niets, maar ben gewoon even benieuwd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Renzzie schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 13:58:
[...]

Bedoel je hier systeemherstel mee?

Een factory reset (dus format en dan bloatware meuk er weer op?) op een Dell of HP heb ik echt nog nooit van gehoord.
Zegt natuurlijk niets, maar ben gewoon even benieuwd :)
Nee, geen systeemherstel. Inderdaad een factory reset - dus terug naar hoe hij de eerste dag aankwam. Inclusief bloatcrap etc.

Dacht je dat telefoons de eerste waren die dat uitgevonden hadden? :+

Ik zal het nog sterker maken - zodra een telefoon een android-update heeft gehad bijvoorbeeld, is de factory reset niet meer factory reset, want dan reset hij naar de nieuwere versie.

In dit soort PC's is er echter een herstel-partitie aanwezig met exact het OS en SW zoals tijdens fabrieksuitgave.

Een echte factory reset dus :)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2020 14:01 ]

Pagina: 1