mcDavid schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 18:32:
[...]
Dit is zeker iets om rekening mee te houden idd. Zeker met de huidige disks van al gauw 8TB of meer, is de kans met een RAID setup nogal aanzienlijk dat je op bitrot stuit tijdens het resilveren. En gezien RAID bij leesfouten geen andere oplossing heeft dan een disk uit de pool te gooien en hopen dat er genoeg pariteit is, heb je in zo'n geval dus helemaal niets meer. Dat valt tot op zekere hoogte te mitigeren door RAID6 ipv RAID5 te kiezen, maar ja dat kost dan weer extra disks (plus dat het natuurlijk totaal niet schaalt).
Zoals @
Q zegt, je verwart bitrot met ordinaire bad sectors. Maar bitrot is iets waar net ZFS voor gemaakt is: Het voorkomt het niet, maar dankzij hoe het ontworpen is, voorkomt het wel dat je data kapot gaat. Ik heb zelfs meegemaakt dat een kapotte firmware geen gevolgen had, anders dan dat we zagen dat 'ie bij iedere scrub de fouten herstelde.
Vandaar dat je anno nu eigenlijk helemaal geen RAID meer wilt, maar ZFS (of CEPH, maar dat zal overkill zijn). Waarbij het filesystem en de storage layer véél meer geintegreerd zijn, en alléén missende/corrupte data uit pariteit teruggehaald moet worden ipv een hele disk of niets. Plus het voordeel dat je proactief kunt scrubben om data-errors op te sporen vóór het te laat is.
Dat dus.
Q schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 19:03:
Bitrot is een ‘misverstand’: het gaat om ordinaire bad sectors die we nog van vroeger kennen.
Doe een periodieke patrol read / scrub en dat bad sector risico gedurende een rebuild is erg Klein.
Sowieso iets dat je iedere nacht moet doen.
Ik ga zelf mee in het advies om in eerste instantie naar een mooie Synology of QNAP te kijken. Kost wel wat, maar scheelt ook weer veel met zelfbouw ‘gepruts’.
Ik bedoel: wat wil je, sysadmin spelen en je huwelijk op het spel zetten als het zelfbouw frutsel het laat afweten? /einde overdrijving.
Als je dan toch zelf wilt bouwen: Windows met storage spaces is prima. Jij moet problemen kunnen oplossen dus als je beter met Windows bent, prima.
Als je iets verder wilt gaan is FreeNAS een leuke optie maar pas op: Google ‘ZFS hidden cost en lees het artikel’. Disclaimer: wrote it.
Misschien is xpenology nog een optie, of snapraid of unraid.
Dat probleem heb je in principe met ieder RAID systeem en bij ZFS kun je nog vrij makkelijk je disks vervangen, waardoor uiteindelijk alsnog je pool groter word. Dat kan in-place, zonder downtime. Op die manier heb ik mijn colo opgezet en een upgradepad bedacht.
Thuis heb ik 4x5T in RAIDZ-1, op mijn colo heb ik 2x8T in ZFS mirror. Voorlopig is dat genoeg. (Ik backup in principe ál mijn data vanuit huis meerdere keren per dag naar mijn colo.) Mocht ik meer dan 8T netto aan data hebben, koop ik voor de colo 2 grotere disks, vervang de 8T's en gaan de 8T's naar huis om aangevuld te worden met 2 extra 8T's. Ga ik opeens thuis van iets meer dan 15T netto (prior to compression) naar 24T netto.
Hoe dan ook, ik zie dit niet als hidden cost, maar als gevolg van een professioneel systeem waarbij planning essentieel is. In een bedrijf plan je in de regel altijd meerdere jaren vooruit (en zit je dus inderdaad als het goed is met overcapaciteit voor een paar jaar), privé vind ik het ook zinvol dat te doen. Al was het alleen al omdat bijvoorbeeld op dit moment de prijs van 8T schijven per T relatief laag licht ten opzichte van 8T schijven. Het kan wel eens interessanter zijn nu te investeren in grotere schijven, ook al is dat op de groei, dan nu investeren in kleinere schijven die netto goedkoper zijn maar per T duurder, waardoor alsnog over 3-5 jaar een investering in grotere schijven interessanter kan zijn.
Verder met je eens, je moet iets bouwen waar je je comfortabel bij voelt en dat past bij wat je thuis wil en kunt.
Zelf heb ik mijn FreeNAS machine met 2 Proxmox hypervisors vervangen door één zelfbouw Proxmox machine met local storage. Scheelt flink in de stroomkosten. Al moet ik nog eens het OS tunen om de machine nog wat zuiniger te krijgen zonder qua performance in te leveren. Zie deze opmerkig van @
CurlyMo:
CurlyMo in "Het grote zuinige server topic - deel 2"
Misschien voor TS te far-fetched gezien ik 'm niet heb gehoord over de behoefte van thuis iets anders hebben dan een NAS, maar het is een van de mogelijkheden voor zo'n setup die wel vrij flexibel is.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.