50 jaar oude Loewe Konzertbox LO 60 "smart" maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Howmessages
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-06 11:06
Van mijn opa heb ik een set Loewe Konzertbox LO 60 speakers en een Sony STR GX211 Amp/receiver gekregen. Flinke speakers, maar ook erg leuk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XWckyrQsjDXruJGRlzDiqgDnoIQ=/800x/filters:strip_icc()/f/image/CE5CZ8uN8o8QHpSteNY6xAGU.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PMlt7EgKzrhPE0Cfuk9eUokfRAM=/800x/filters:strip_icc()/f/image/rkqsDhjmINmBHvv3Hkv4pG9X.jpg?f=fotoalbum_large

De speakers klinken na 50 jaar nog steeds goed en wil ik in gebruik gaan nemen. De Sony Amp is echter oud en heeft geen enkele digitale aansluiten. Met slecht een apparaat in huis met nog een analoge aansluiting, is deze dus niet echt te gebruiken. Er moet dus een andere Amp komen. Het nadeel van een Amp is dat ze of erg duur zijn, of de opties (Airplay 2, Wifi) missen die ik graag gebruik. Tevens is het ook weer een extra afstandsbediening en een log apparaat met veel onnodige functies waar ik eigenlijk niet op zit te wachten.

Nu kwam ik de Ikea Symnfonisk speakers bij een familielid tegen en al gauw kwam ik een artikel tegen dat mij heeft geïnspireerd: Hacking the Sonos Ikea Symfonisk Into a High Quality Speaker Amp

Mijn idee is om hetzelfde te doen met deze Loewe speakers. Ik weet echter niet genoeg van speakers en Amps om direct te beginnen, dus ik heb wat hulp nodig en het lijkt mij leuk om gaandeweg te leren en mogelijk dit project ook volledig te realiseren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nX00fW6q-70VkeD2AOk7ivE0ZGc=/800x/filters:strip_icc()/f/image/lKAx65Rw7k1CbVrFghvWP7Gz.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nmGmjhmJvdjUZXXNkKH7jU1-o80=/800x/filters:strip_icc()/f/image/icAXxkYj9biRfMxjQ7zBSNoo.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is - volgens mij - de 3-weg crossover om de hoge, middel en lage tonen van de speaker mee aan te sturen. Dit is volgens mij ook het grootste obstakel. De Ikea Symfonisk heeft immers een bi-amp en zal dus niet alle speakers aan kunnen sturen. Maar ik heb zo'n idee dat ik deze 3-weg crossover ook anders aangestuurd kan worden zodat de lage tonen er niet meer op aangesloten zijn en enkele de middel en hoge tonen gefilterd worden. Of anders deze crossover eruit en er een 2-weg crossover voor in de plaatst? Denk ik zo juist?

En dan is het natuurlijk nog de vraag welke andere problemen ik tegen ga komen. Natuurlijk begrijp ik dat de Amp uit de Symfonisk geen 60 Watt is en dus nooit het maximale van de speaker kan geven. Maar bij het horen van de Symfonisk Speakers bij het familielid, komt daar op 50% al meer dan genoeg geluid uit dan ik nodig heb. Dus ik denk dat twee Symfonisk Amps voldoende vermogen hebben om elk een Loewe speaker van volume te voorzien. Maar zoals ik het al zei: heb ik er niet voldoende verstand van om een conclusie te trekken.

Als ik aan dit project begin, wil ik met een speaker beginnen en bij succes, ook de andere speaker doen. Wie wil mij hierbij van adviezen voorzien?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Ik zou die speakers echt niet aanpassen. Ze zijn goed zo.

Koop gewoon een receiver bv Pioneer VSX xxx. Die doet wat je wil en heeft geen probleem met deze speakers. Als budget een probleem is, dan scoor je die gewoon op MP.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-06 17:04

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Howmessages
Tommie12 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 21:57:
Ik zou die speakers echt niet aanpassen. Ze zijn goed zo.

Koop gewoon een receiver bv Pioneer VSX xxx. Die doet wat je wil en heeft geen probleem met deze speakers. Als budget een probleem is, dan scoor je die gewoon op MP.
En dat is prima als blijkt dat mijn idee niet gaat werken. Maar dit topic is bedoeld om te achterhalen of mijn idee kan werken en hoe dit dan gerealiseerd moet worden. Ik ben niet geïnteresseerd in aankoopadvies van kant en klare oplossingen.
De prijs ook gezien? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:55
De kans dat de crossover frequentie van je (2-weg) kunststoffen Ikea doosje een beetje fijn aansluit bij die van je 3-weg speakers lijkt me klein. Zonde om hiermee te gaan zitten prutsen IMO. :/

Sluit gewoon een audio streamer aan op die Sony versterker? Zoiets: pricewatch: Yamaha MusicCast WXAD-10 Goedkoper dan 2 Symfonisk speakers...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:51

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Heel Ebay/Aliexpres/Banggood/Dealextreme staat vol met versterkers met bluetooth opties.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProAce
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:35
Die Sony versterker heeft vast nog wel een Line in, dan is een Chromecast audio op de kop tikken ook nog een optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Howmessages schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 22:07:
[...]

En dat is prima als blijkt dat mijn idee niet gaat werken. Maar dit topic is bedoeld om te achterhalen of mijn idee kan werken en hoe dit dan gerealiseerd moet worden. Ik ben niet geïnteresseerd in aankoopadvies van kant en klare oplossingen.

[...]
Tja, ik zou het zonde vinden om aan de speakers zelf te werken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-06 02:06
Er is een reden dat de Ikea speakers relatief goed klinken voor hun lage prijs: er zit een DSP in die de aansturing van de speakers softwarematig corrigeert voor de mechanische en akoestische eigenschappen van speakers+behuizing.

Als je de elektronika van Ikea één op één transplanteert naar een totaal ander systeem klopt daar geen bal meer van. Ik vermoed dat het ronduit beroerd gaat klinken.

De andere suggesties die hier gedaan zijn lijken mij dan ook een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Howmessages
Xander schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 22:13:
De kans dat de crossover frequentie van je (2-weg) kunststoffen Ikea doosje een beetje fijn aansluit bij die van je 3-weg speakers lijkt me klein. Zonde om hiermee te gaan zitten prutsen IMO. :/
ReneK schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 09:07:
Er is een reden dat de Ikea speakers relatief goed klinken voor hun lage prijs: er zit een DSP in die de aansturing van de speakers softwarematig corrigeert voor de mechanische en akoestische eigenschappen van speakers+behuizing.

Als je de elektronika van Ikea één op één transplanteert naar een totaal ander systeem klopt daar geen bal meer van. Ik vermoed dat het ronduit beroerd gaat klinken.
Sonos TruePlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:55
Verandert dat de crossover frequentie ja?

[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 11-03-2020 10:05 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Howmessages
Xander schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 10:05:
[...]

Verandert dat de crossover frequentie ja?
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
Tja, de tekst in het artikel dat je noemde in je eerste post stelt dat inderdaad, maar het lijkt me een
onzinnig statement.

De TruePlay app is bedoeld voor room equalization en daarvoor zal je i.h.a. nooit
de crossover frequentie aanpassen. Die is immers geoptimaliseerd voor een combinatie van
bepaalde speakers. Alleen de frequency response en evt. het reflectie- en pulsgedrag van een speaker
worden aangepast bij room equalization.

Verder is de Symfonisk een resonant systeem (pijpsysteem of bassreflex). Ook daar zal de DSP software
voor geoptimaliseerd zijn en de Loewe speakers zien er uit als gewone akoestische speakers (dwz. gesloten
kast zonder pijp). TruePlay zal weinig kunnen doen met deze verandering van systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Howmessages
ReneK schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 10:47:
[...]

Tja, de tekst in het artikel dat je noemde in je eerste post stelt dat inderdaad, maar het lijkt me een
onzinnig statement.

De TruePlay app is bedoeld voor room equalization en daarvoor zal je i.h.a. nooit
de crossover frequentie aanpassen. Die is immers geoptimaliseerd voor een combinatie van
bepaalde speakers. Alleen de frequency response en evt. het reflectie- en pulsgedrag van een speaker
worden aangepast bij room equalization.

Verder is de Symfonisk een resonant systeem (pijpsysteem of bassreflex). Ook daar zal de DSP software
voor geoptimaliseerd zijn en de Loewe speakers zien er uit als gewone akoestische speakers (dwz. gesloten
kast zonder pijp). TruePlay zal weinig kunnen doen met deze verandering van systeem.
Bij het vergaren van informatie lijkt het er anders wel op dat TruePlay dit doet.

De CPU bepaalt dus welke frequenties over welke kanalen worden gestuurd. In theorie kan de CPU dus gemakkelijk een andere crossover instellen. Resultaten van anderen laten ook zien dat na TruePlay de frequenties van de speakers goed vlak zijn. En nu de Sonos Play:1 en Ikea Symfonisk beiden gebruik van hetzelfde circuit board, terwijl verschillende speakers gebruikt zijn en de Sonos Play:1 ook geen bassreflex heeft, lijkt het mij logisch dat dit dus ook gebeurt.

Zeker weten doe ik het natuurlijk niet, en het lijkt mij iets wat slechts met proberen te achterhalen valt. Maar wat dat betreft ben ik bereid om het te proberen. Als de rest uitgezocht is en geen obstakel vormt, lijkt het mij dat als achteraf blijkt dat het niet goed werkt, de speaker en de Ikea Symfonisk zonder probleem weer terug in elkaar gezet kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:35
Kan je niet iets met HifiBerry (https://www.hifiberry.com/)?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ReneK
Howmessages schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 12:03:
[...]

Bij het vergaren van informatie lijkt het er anders wel op dat TruePlay dit doet.

[YouTube: IKEA's Sonos Speaker Has a Secret]

De CPU bepaalt dus welke frequenties over welke kanalen worden gestuurd. In theorie kan de CPU dus gemakkelijk een andere crossover instellen.
Dat klopt, alles kan in software worden bepaald - in theorie. Het aanpassen van de frequentie karakteristiek in software wil echter nog niet zeggen dat ze ook de crossover frequentie aanpassen bij room tuning. De reeds gekozen crossover frequenties voor de gebruikte set speakers zal je niet zomaar willen wijzigen voor room tuning. Dit zijn totaal verschillende dingen.
Resultaten van anderen laten ook zien dat na TruePlay de frequenties van de speakers goed vlak zijn.
Dat is equalization en heeft niets te maken met de keuze van de crossover frequenties.
En nu de Sonos Play:1 en Ikea Symfonisk beiden gebruik van hetzelfde circuit board, terwijl verschillende speakers gebruikt zijn en de Sonos Play:1 ook geen bassreflex heeft, lijkt het mij logisch dat dit dus ook gebeurt.
Hetzelfde circuit board in beide systemen wil nog niet zeggen dat de software gelijk is. Je kunt er vrijwel zeker van zijn dat de software (of op z'n minst de DSP parameters) verschillend zijn bij verschillende speakers. Het is zeer twijfelachtig dat TruePlay dit allemaal voor je kan wijzigen z.d.d. iedere willekeurig speaker hier goed mee klinkt.

Tot slot nog dit:
Ik weet echter niet genoeg van speakers en Amps om direct te beginnen, dus ik heb wat hulp nodig en het lijkt mij leuk om gaandeweg te leren en mogelijk dit project ook volledig te realiseren.
Je geeft zelf al aan dat je onvoldoende weet van speakers en versterkers en komt hier met een hulpvraag naar de kans van slagen van zo'n project op basis van de Symfonisk.

Vervolgens krijg je van een aantal -deskundige- mensen hier goede argumenten dat de kans van slagen van zo'n project niet zo groot is,
en tevens krijg je goede suggesties voor oplossingen die m.i. beter zijn en i.h.a. ook veel meer kans van slagen hebben.

Daar wil je echter allemaal niets van weten, maar je lijkt te volharden in je standpunt dat de Symfonisk oplossing moet gaan werken.

Als je toch al bereid bent om het uit te proberen: be my guest. Probeer het gewoon en als het resultaat tegenvalt (en die kans is vrij groot), dan haal je alles weer uit elkaar.

Als je hier alleen maar een hulpvraag neerlegt en alleen maar bevestiging zoekt dat jouw voorstelde oplossing gaat werken met een stel 50-jaar oude speakers, en niet bereid bent wat met de adviezen die hier gegeven worden te doen, verdoe je onze tijd.

Succes ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Howmessages
ReneK schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 13:04:
[...]

Dat is equalization en heeft niets te maken met de keuze van de crossover frequenties.
Als de equalization uiteindelijk goed is, wat gaat een onjuiste crossover frequency dan voor negative impact hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReneK
Howmessages schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 18:25:
[...]

Als de equalization uiteindelijk goed is, wat gaat een onjuiste crossover frequency dan voor negative impact hebben?
Als simpel voorbeeld voor een tweeweg systeem:

Een tweeter kan maar een beperkt vermogen aan. In de hoge tonen zit erg weinig energie. Als je de crossoverfrequentie aanzienlijk verlaagt, bestaat het risico dat de tweeter kapot gaat bij luide muziek doordat-ie veel meer vermogen voor zijn kiezen krijgt dat voor de basspeaker bedoeld is.

Omgekeerd: als de crossoverfrequentie te hoog wordt gekozen, krijgt de bassspeaker onnodig veel midden en hoge frequenties voor te verwerken die eigenlijk voor de tweeter zijn bedoeld. Een bassspeaker kan dat wel aan, maar vertoont i.h.a. veel meer vervorming in deze frequentiegebieden. Boven een bepaalde frequentie -die afhankelijk is van de afmetingen van de speaker- zal ook het stralingsdiagram aanzienlijk veranderen. Omdat de afmetingen van de basspeaker van de Loewe aanzienlijk groter zijn dan van de Symfonisk, denk ik dat de verschillen te groot zijn om te overbruggen.

Maar nogmaals: het lijkt me vrijwel uitgesloten dat de software gaat lopen rommelen met de crossover frequentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Howmessages
Het project heeft een lange tijd stilgelegen. Nu heb ik toch weer wat vrije tijd en ben ik weer even gaan zoeken op het internet naar mensen die iets vergelijkbaars hebben gedaan. Daarbij kwam ik uit op het volgende:

https://www.instructables...-Architectural-With-IKEA/

Het lijkt erop dat deze persoon de audio van de Symfonisk nog voor versterken overdraagt aan een RCA connector, maar hierbij de twee kanalen voor hoog en laag samenvoegt. Hiermee lijkt het probleem van de crossover opgelost, alleen moet het geluid dan dus nog versterkt worden.

Mijn vraag: zou ik de twee kanalen ook kunnen samenvoegen ná het versterken? Dus dat ik in wezen de speakers ontkoppel en de twee plussen samenvoeg. Bedoeling is dat de enkele kabel die daaruit ontstaat, vervolgens aangesloten kan worden op de passieve crossover van de Loewe speaker.

Waarschijnlijk is ook dit niet de meest elegante oplossing, maar mogelijk wel een die werkt. Mijn verwachting is dat hieruit een "bump" of "drop" kan ontstaan in de actieve crossover van de Symfonisk, maar dat die er vervolgens wel (deels) uitgehaald kan worden doormiddel van Trueplay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-06 23:08
Dat is voor de eindtrap, maar nog steeds na de DSP, nog steeds 'meh' als je het mij vraagt.

De uitgangen van de speakers aan elkaar koppelen is gegarandeerd ellende, dit zijn klasse D ampjes, misschien zelfs in brug. Die zijn daar extreem niet blij mee. (niet dat klassieke AB versterkers daar wel blij mee zijn overigens)

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Howmessages
Sine schreef op zondag 3 januari 2021 @ 21:45:
Dat is voor de eindtrap, maar nog steeds na de DSP, nog steeds 'meh' als je het mij vraagt.
DSP ben ik niet zo bang voor. Het lijkt mij dat de DSP een 'hit or miss' gaat worden waar ik pas achter kan gaan komen door het uit te proberen.
De uitgangen van de speakers aan elkaar koppelen is gegarandeerd ellende, dit zijn klasse D ampjes, misschien zelfs in brug. Die zijn daar extreem niet blij mee. (niet dat klassieke AB versterkers daar wel blij mee zijn overigens)
Dit lijkt mij meer van belang. Want wat betekent hier "blij mee zijn"? Betreft dit de geluidskwaliteit of gaat het hier om de veiligheid? Ik wil natuurlijk geen brandgevaar creëren of de speakers met grote waarschijnlijkheid beschadigen.

Ik kwam ook nog het volgende tegen:

Zou ik wellicht de speakers kunnen ontkoppelen van de passieve crossover, één voor één weer kunnen aansluiten en op dezelfde manier meten, om erachter te komen waar de crossover van de speakers ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-06 23:08
Met gegarandeerd ellende bedoelde ik precies dat.

Je gaat twee verschillende signalen (met een beetje vermogen er achter) aan elkaar knopen, dat komt erg in de buurt van kortsluiting.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02:42
Zou ik wellicht de speakers kunnen ontkoppelen van de passieve crossover, één voor één weer kunnen aansluiten en op dezelfde manier meten, om erachter te komen waar de crossover van de speakers ligt?
Nee. Dat is echt een manier die nergens op slaat.
Je kunt beter de waarden van de componenten zien te achterhalen en het filter uittekenen. Dan kun je vrij eenvoudig de scheidings frequenties maar ook het orde van het filter uitvogelen. Het zijn uiteundelijk vrij eenvoudige formules.
Pagina: 1