2 huishoudens achter 1 router

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinusdepinus
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12-05-2020
Hallo allemaal,

Ik heb misschien een beetje rare vraag en weet niet of ik deze hier kwijt kan.
Mocht dit niet het geval zijn, dan alvast bij deze mijn excuses :)

De vraag:
Wij wonen met 2 gezinnen in 1 woning en hebben dus ook 1 internet verbinding van kpn (experiabox)
Nu hebben beide gezinnen philips hue lampen en zien wij de lampen van elkaar terug komen in de app.

Om deze problemen te voorkomen willen wij graag het netwerk splitsen. Er is echter één maar.....
er staat een plex server welke gebruikt word in beide gezinnen.

We hebben begrepen dat je een 2e router achter de experiabox kan zetten en daarmee de netwerken kan splitsen maar hoe krijg je dan
de plex server op beide routers?

Kan iemand ons in de juiste richting sturen:)

Alvast vriendelijk bedankt voor jullie input

Martinusdepinus

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

martinusdepinus schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 21:22:
... een 2e router achter de experiabox kan zetten ...
Je hebt dan 3 routers nodig: eentje voor het ene gezin; eentje voor het andere gezin en die beide routers aan de lan kant van de derde router waar ook de plex server zit en waar naar het internet gerouteerd wordt.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Plex aan de Experia Box, en dan twee routers er bij, 1 voor gezin a, 1 voor gezin b.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Wim-Bart schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 03:23:
Plex aan de Experia Box, en dan twee routers er bij, 1 voor gezin a, 1 voor gezin b.
KPN deelt een /30 uit, waardoor er dus maar 2 IP adressen zijn, waarvan er eentje al door de Experiabox wordt gebruikt. Je kunt dus geen tweede router aansluiten.

Wel kun je een tweede router plaatsen, daarop een aantal VLAN's configureren en de Plex in een eigen VLAN plaatsen. Met de juiste routeringen kunnen beide netwerken wel bij de Plex, maar niet bij elkaar. Je deelt dan wel gezamelijk een publiek IP adres. Als je bij KPN een /29 aanvraagt, dan hoef je geen IP adres te delen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-04 08:35
Trommelrem schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 06:23:
[...]

KPN deelt een /30 uit, waardoor er dus maar 2 IP adressen zijn, waarvan er eentje al door de Experiabox wordt gebruikt. Je kunt dus geen tweede router aansluiten.

Wel kun je een tweede router plaatsen, daarop een aantal VLAN's configureren en de Plex in een eigen VLAN plaatsen. Met de juiste routeringen kunnen beide netwerken wel bij de Plex, maar niet bij elkaar. Je deelt dan wel gezamelijk een publiek IP adres. Als je bij KPN een /29 aanvraagt, dan hoef je geen IP adres te delen.
Die /30 gaat over publieke IP adressen, niet over lokale adressen. Je kunt prima 2 routers op het _interne_ netwerk achter de Experiabox zetten, en elk van die routers voor 1 van de families gebruiken. Je hebt dan wel 2 routers achter elkaar (oftewel dubbel NAT), maar voor 99% van de huis-tuin-en-keuken toepassingen werkt dat prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Met een geavanceerdere router/firewall (zoals een SonicWall) is zoiets ook mogelijk met slechts één router.
Daarop maak je namelijk drie netwerken aan: 1=gezin1, 2=gezin2, 3=plex server.
Beide netwerken sta je toe om te verbinden met de plex server, maar mogen niet verbinden met het andere gezin.

Zie bijvoorbeeld: https://www.sonicwall.com...networks/170505388617510/

Daarnaast zou je ook met vlan's en switches kunnen werken. Dit is naar mijn mening echter vooral handig als je de access points wilt delen tussen de gezinnen, maar ieder gezin wel zijn eigen wifi netwerk heeft. (2 wifi netwerken instellen op de access points, die beide redirecten naar het goede vlan).

Als je echter ook tv kijkt via kpn, dan zal dit waarschijnlijk gescheiden moeten worden van deze gezinsnetwerken (volgens mij werkt double nat en vlans namelijk niet bij iptv van kpn).

[ Voor 18% gewijzigd door dennisdennis12 op 11-03-2020 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:06
kan gezin a niet op de experiabox en gezin b op een extra router

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:31

Compizfox

Bait for wenchmarks

Brahiewahiewa schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 01:31:
[...]

Je hebt dan 3 routers nodig: eentje voor het ene gezin; eentje voor het andere gezin en die beide routers aan de lan kant van de derde router waar ook de plex server zit en waar naar het internet gerouteerd wordt.
Niet per se. Één router met twee VLANs die dus twee keer NAT doet (WAN<->LAN1 en WAN<->LAN2) is ook prima mogelijk.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

martinusdepinus schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 21:22:
De vraag:
Wij wonen met 2 gezinnen in 1 woning en hebben dus ook 1 internet verbinding van kpn (experiabox)
Nu hebben beide gezinnen philips hue lampen en zien wij de lampen van elkaar terug komen in de app.

Om deze problemen te voorkomen willen wij graag het netwerk splitsen. Er is echter één maar.....
er staat een plex server welke gebruikt word in beide gezinnen.

We hebben begrepen dat je een 2e router achter de experiabox kan zetten en daarmee de netwerken kan splitsen maar hoe krijg je dan
de plex server op beide routers?
koop een 5 poorts switch en 2 losse routers .. en 3 kabels .

lus de experia naar de switch en de 2 losse routers (WAN poort) naar de switch .. zet de plex ding ook op de switch.. het laatste poortje dat over is je "test" poort zodat je pc/laptop direct aan je KPN internet kan hangen om te testen of je wel op die manier iets kan. (altijd handig)

Geef het 1ne gezin "beheer" over router A of B en jullie behouden de inlog data van de andere ..

Omdat je allebei dezelfde router hebt kan je 99% dezelfde instellingen gebruiken en dus ervaring uitwisselen..

Bij Plex kan je ff zoeken naar firewall poorten die je door moet zetten (portforwarding) ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-05 20:28
Met twee fysieke routers werken is wel de eenvoudigste oplossing om te bevatten maar ook de duurste.

Met VLANs werken en de combinatie met WIFI is niet zo simpel. Bovendien ondersteunen veel consumenten routers dit niet. Het is wel de meest flexibele oplossing omdat alles in software geconfigureerd is.

Veel (maar zeker niet alle) consumentenrouters kunnen wel VLAN functionaliteit krijgen door er alternatieve firmware op te zetten zoals OpenWRT.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

redfox314 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 10:10:
Met twee fysieke routers werken is wel de eenvoudigste oplossing om te bevatten maar ook de duurste.

Met VLANs werken en de combinatie met WIFI is niet zo simpel. Bovendien ondersteunen veel consumenten routers dit niet. Het is wel de meest flexibele oplossing omdat alles in software geconfigureerd is.

Veel (maar zeker niet alle) consumentenrouters kunnen wel VLAN functionaliteit krijgen door er alternatieve firmware op te zetten zoals OpenWRT.
KISS principe (keep It Simple & Stupid) TS had de vraag niet gesteld als VLANS bekend waren .. daarnaast ga het eens debuggen met een nono KPN medewerker .. dan mag je dankbaar zijn als dat een XS4aller is die zijn vak verstaat.

En wat is "duur" je spaart een 2de internet verbinding uit,

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-05 17:46
Oftewel, niet gaan kloten met VLANS, maar hang er gewoon twee routers achter zoals @vso uitlegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xMuchux
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-10-2024
Compizfox schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 09:53:
[...]

Niet per se. Één router met twee VLANs die dus twee keer NAT doet (WAN<->LAN1 en WAN<->LAN2) is ook prima mogelijk.
Dit. En als wireless een probleem is, zorg dan voor een dual-band router en maak dan 2 netwerknamen per band. Een voor de ene fam en de andere voor de andere fam.

Indien VLAN te lastig, 2 routers achter Experiabox hangen.

[ Voor 7% gewijzigd door xMuchux op 11-03-2020 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfox314
  • Laatst online: 09-05 20:28
vso schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 10:17:
[...]

KISS principe (keep It Simple & Stupid) TS had de vraag niet gesteld als VLANS bekend waren .. daarnaast ga het eens debuggen met een nono KPN medewerker .. dan mag je dankbaar zijn als dat een XS4aller is die zijn vak verstaat.

Daarom stond de eenvoudige opstelling eerst.

Met een tweede verbinding aan het requirement met de plex server voldoen lijkt me nog een interessantere opdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

redfox314 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 10:28:
Met een tweede verbinding aan het requirement met de plex server voldoen lijkt me nog een interessantere opdracht.
Nah zoek opdrachtje ..veel hits

Maar volgens mij bedoel je meer "intressant" of de TS het zelfstandig voor elkaar krijgt met/zonder hulp :) toch :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htn02
  • Laatst online: 04-05 20:30
Het kan vrij simpel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/itQ8l2NgiMuaDY3qwkD4BnRjvTQ=/f/image/8VnQV2IquNZlgShvqKk0vO2e.png

En dit kan met best goedkoop spul, een TPlink switch, microtik routerboard, en een Unify AP ofzo.
eniste regels die je hoeft aan te maken is het toestaan van verkeer van -> naar:

101 -> 100
101 -> WAN
102 -> 100
102 -> WAN

op deze manier is alles prachtig gescheiden, kan je gedeelde diensten (zoals de plex server) in VLAN 100 plaatsen.
VLAN 100 kan je ook gebruiken om je switch en AP te managen. (dit kan dan door beide gezinnen)

op deze manier hoef je ook niet precies uit te zoeken welke poorten je openzet.

[ Voor 6% gewijzigd door htn02 op 11-03-2020 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:00
htn02 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 11:20:
Het kan vrij simpel:

[Afbeelding]

En dit kan met best goedkoop spul, een TPlink switch, microtik routerboard, en een Unify AP ofzo.
eniste regels die je hoeft aan te maken is het toestaan van verkeer van -> naar:

101 -> 100
101 -> WAN
102 -> 100
102 -> WAN

op deze manier is alles prachtig gescheiden, kan je gedeelde diensten (zoals de plex server) in VLAN 100 plaatsen.
VLAN 100 kan je ook gebruiken om je switch en AP te managen. (dit kan dan door beide gezinnen)

op deze manier hoef je ook niet precies uit te zoeken welke poorten je openzet.
Waarom sluit je de Plex server niet gewoon op de router aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-05 17:36

TheBorg

Resistance is futile.

@htn02 Dat is leuk maar voor de meeste mensen is dat te lastig configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htn02
dehardstyler schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 11:25:
[...]

Waarom sluit je de Plex server niet gewoon op de router aan?
kan ook, afhankelijk van het aantal beschikbare poorten op de router, en afhankelijk van waar alles staat natuurlijk :-)
TheBorg schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 11:27:
@htn02 Dat is leuk maar voor de meeste mensen is dat te lastig configureren.
mwa, met eventueel wat hulp hier zou het voor de gemiddelde tweaker niet zo lastig moeten zijn denk ik.
Mocht TS er niet uitkomen, mag hij mij altijd PMen, ik heb het hem tenslotte aangeraden :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinusdepinus
Beste Allemaal :)

Ik zie een hoop antwoorden voorbij komen.
1 ding had ik niet vermeld maar is toch wel degelijk van belang.

Beide gezinnen kijken uiteraard ook tv.

De term Vlan is nieuw voor mij.... ik neem aan "virtual lan"

Voor nu denk ik dat 2 routers er achter plaatsen het makkelijkste is.
Wanneer ik een 2e router achter de 1e router plaats, kan ik daar de tv kastjes dan ook op aansluiten
of moet ik een switch achter de experiabox plaatsen waar de verschillen tv kastje op aan komen.

groetjes,
Martinusdepinus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe Pistone
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-03-2020
Je kan alles ook zo laten en de Philips Hue lampen van één gezin via een een aparte router met een apart DNS laten lopen en die aan de KPN Router hangen, alleen voor het de Internet connectie.

[ Voor 13% gewijzigd door Joe Pistone op 11-03-2020 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htn02
Hoi Martinus,

dat klopt, een VLAN is een Virtual LAN. hiermee kan je dus meerdere netwerken over dezelfde apparaten laten gaan.

het grote voordeel hiervan is is dat je niet voor aparte netwerken aparte apparaten nodig hebt, en dat je met WiFi dezelfde dekking hebt voor beide netwerken. (als je aparte AP's op gaat hangen gaat het ene gezin toch beter ontvangst hebben in bijvoorbeeld de woonkamer dan het andere gezin)

Qua TV: hoe is dat nu aangesloten? op dezelfde manier als de lampen en computers enzo? of op een aparte poort op de xperiabox?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Trommelrem schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 06:23:
[...]

Volgens mij snap je het niet zoals ik bedoel. Je hangt de twee routers achter de Eperia Box. Hierbij krijg je dus op de LAN kant van de Eperiabox de volgende aansluitingen:

LAN poort A = PLEX, IP range 1
LAN poort B = WAN poort van Router Familie A
LAN poort C = WAN poort van Router Familie B

Je krijgt wel dubbel Nat maar dat maakt tegenwoordig ook niks meer uit. Je kan het zonder NAT proberen maar dan moet je met statische routes op de Eperiabox werken.

Beide routers achter de Experiabox hebben eigen DHCP eigen SSID en doen gewoon NAT. Om er voor te zorgen dat alles werkt, dus ook de toegang naar PLEX moeten de private netwerken achter de familie routers een eigen IP reeks krijgen.

Ik geloof dat het netwerk achter de Experiabox 192.168.2.x is (192.168.2.0/24). Dus kan je het IP segment van Router A 192.168.3.0/24 maken en achter Router B 192.168.4.0/24.

De TV kastjes moeten direct achter de Experiabox zitten, eventueel met een Switch.

[ Voor 5% gewijzigd door Wim-Bart op 11-03-2020 13:04 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinusdepinus
htn02 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 11:44:
Hoi Martinus,

dat klopt, een VLAN is een Virtual LAN. hiermee kan je dus meerdere netwerken over dezelfde apparaten laten gaan.

het grote voordeel hiervan is is dat je niet voor aparte netwerken aparte apparaten nodig hebt, en dat je met WiFi dezelfde dekking hebt voor beide netwerken. (als je aparte AP's op gaat hangen gaat het ene gezin toch beter ontvangst hebben in bijvoorbeeld de woonkamer dan het andere gezin)

Qua TV: hoe is dat nu aangesloten? op dezelfde manier als de lampen en computers enzo? of op een aparte poort op de xperiabox?
Hallo Htn02,

Nu hangt er een normale simpele switch achter de experiabox voor uitbreiding van het aantal lan poorten. Hier hangen de hue bridges aan en de rest.

Ik denk dat de meest voor de hand liggende oplossing is om 2 routers achter de experiabox te hangen.
De plex aan de experiabox.
wanneer mogelijk de tv kastje op de eigen router per gezin (wanneer niet mogelijk dan rechtstreeks aan de experiabox)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinusdepinus
Wim-Bart schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 13:01:
[...]

Volgens mij snap je het niet zoals ik bedoel. Je hangt de twee routers achter de Eperia Box. Hierbij krijg je dus op de LAN kant van de Eperiabox de volgende aansluitingen:

LAN poort A = PLEX, IP range 1
LAN poort B = WAN poort van Router Familie A
LAN poort C = WAN poort van Router Familie B

Je krijgt wel dubbel Nat maar dat maakt tegenwoordig ook niks meer uit. Je kan het zonder NAT proberen maar dan moet je met statische routes op de Eperiabox werken.

Beide routers achter de Experiabox hebben eigen DHCP eigen SSID en doen gewoon NAT. Om er voor te zorgen dat alles werkt, dus ook de toegang naar PLEX moeten de private netwerken achter de familie routers een eigen IP reeks krijgen.

Ik geloof dat het netwerk achter de Experiabox 192.168.2.x is (192.168.2.0/24). Dus kan je het IP segment van Router A 192.168.3.0/24 maken en achter Router B 192.168.4.0/24.

De TV kastjes moeten direct achter de Experiabox zitten, eventueel met een Switch.
Hallo wim bart,

Ik denk dat het precies is wat ik bedoel.
Ideeën voor welke routers je het beste kan gebruiken?

groetjes,
Martinusdepinus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htn02
martinusdepinus schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 13:08:
[...]

Hallo Htn02,

Nu hangt er een normale simpele switch achter de experiabox voor uitbreiding van het aantal lan poorten. Hier hangen de hue bridges aan en de rest.

Ik denk dat de meest voor de hand liggende oplossing is om 2 routers achter de experiabox te hangen.
De plex aan de experiabox.
wanneer mogelijk de tv kastje op de eigen router per gezin (wanneer niet mogelijk dan rechtstreeks aan de experiabox)
Hoi Martinus,

Dat kan zeker, maar ik adviseer wel even eerst na te denken hoe je je WiFi wil gaan doen:

optie 1: alles via netwerk gezin 1 of 2: lampen van ander gezin niet draadloos te bedraden:
optie 2: WiFi via het netwerk waar ook de plex in zit: geen enkele lamp te benaderen via WiFi
optie 3: overal een 2de AP bijplaatsen (en dus ook een 2de kabel trekken) (ik weet niet hoeveel AP's je hebt, maar als het een huis is waar meerdere gezinnen in passen, zullen het er wel een paar zijn om overal dekking te hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-05 18:55
vso schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 10:17:
[...]

Eergisteren XS4ALL voor het eerst moeten bellen omdat ik dacht dat de modem kapot was. 15 minuten in de wacht en gewoon iemand die zijn bullet points opleest. Niks expertise. Dat was even een vieze tegenvaller.

Om echt KISS te gaan vraag ik me af waarom het per se gescheiden moet worden. Je kan die lampjes namen geven, je woont samen, dan kun je ook wel van elkaars lampjes afblijven? Of misschien beide een eigen Hue hub?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadeK
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-02 12:40
Hoi,
Een extra router achter de Experia Box voor een tweede LAN.
Een tweede netwerkkaart in de Plex Server en deze aansluiten op de nieuwe LAN.
Alleen even uitzoeken of Plex twee NICs ondersteund..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Zebby schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 13:23:
[...]

Eergisteren XS4ALL voor het eerst moeten bellen omdat ik dacht dat de modem kapot was. 15 minuten in de wacht en gewoon iemand die zijn bullet points opleest. Niks expertise. Dat was even een vieze tegenvaller.

Om echt KISS te gaan vraag ik me af waarom het per se gescheiden moet worden. Je kan die lampjes namen geven, je woont samen, dan kun je ook wel van elkaars lampjes afblijven? Of misschien beide een eigen Hue hub?
kan me best voorstellen dat je (niet bedoelt) iets deelt met elkaar .. gevolg is wat onbedoelde oplossingen..je bent er ook vanaf als je allebei eigen internet aansluiting neemt (1 dsl andere kabel bv)

of je accepteert het of je zoekt een oplossing .. persoonlijk vind ik het niet erg dat buurperson(en) op mijn internet meeliften voor 50% v.d kosten .. maar word minder vrolijk als ze mijn prive meuk inzien/domotica bedienen..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netmeester
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-05 13:59
MadeK schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 13:42:
Een extra router achter de Experia Box voor een tweede LAN.
Een tweede netwerkkaart in de Plex Server en deze aansluiten op de nieuwe LAN.
Alleen even uitzoeken of Plex twee NICs ondersteund..
Dual interface Plex met internet op beide interfaces zou ik niet doen. Het kàn wel, maar je maakt het jezelf lastig en je zult rekening moeten houden met de routes. Plex-server gewoon lekker met één NIC laten draaien op een netwerk wat voor beide gezinnen toegankelijk is, dat scheelt je heel wat rompslomp.

Ben het helemaal eens met de eerder voorgestelde twee routers achter de Experia-box. Mocht je iets VoIP-achtigs gaan gebruiken achter de dubbele NAT dan zou ik dat wel even van te voren testen. Zal waarschijnlijk gewoon werken hoor, maar het is wel een aandachtspuntje.

Ipmi with your rhythm stick. Ipmi, IPMI!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadeK
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-02 12:40
netmeester schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 15:05:
[...]

Dual interface Plex met internet op beide interfaces zou ik niet doen. Het kàn wel, maar je maakt het jezelf lastig en je zult rekening moeten houden met de routes. Plex-server gewoon lekker met één NIC laten draaien op een netwerk wat voor beide gezinnen toegankelijk is, dat scheelt je heel wat rompslomp.

Ben het helemaal eens met de eerder voorgestelde twee routers achter de Experia-box. Mocht je iets VoIP-achtigs gaan gebruiken achter de dubbele NAT dan zou ik dat wel even van te voren testen. Zal waarschijnlijk gewoon werken hoor, maar het is wel een aandachtspuntje.
Perimeter network is wel wat complexer en daardoor misschien wat lastiger in te stellen.
Ook zijn twee extra routers duurder dan één..

Als het een stevige server is eventueel twee VM's en beide koppelen aan één van de twee LANs?
(VirtualBox met 2 x Linux/Plex server o.i.d.)

Edit:
Op de Windows host Plex server draaien en daarnaast op een VM kan uiteraard ook. (Scheelt resources)
De VM dan wel koppelen via een tweede netwerkkaart aan de router van de nieuwe LAN.

[ Voor 8% gewijzigd door MadeK op 11-03-2020 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manke
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Plex op xperia, 1 gezin op de wifi van xperia, 1 op de wifi van een extra router, en dan 2 ipranges gebruiken, 192.168.1.0 en 192.168.2.0/24, evt zonder gedeelde subnet.
Of een exra router (met openwrt bijvoorbeeld) waarmee je meerdere gescheiden accesspoints kan maken, en met de plex pc aan een ethernet port die gedeeld is met beide punten

[ Voor 34% gewijzigd door Manke op 11-03-2020 15:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netmeester
Manke schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 15:49:
Plex op xperia, 1 gezin op de wifi van xperia, 1 op de wifi van een extra router, en dan 2 ipranges gebruiken, 192.168.1.0 en 192.168.2.0/24, evt zonder gedeelde subnet.
Of een exra router (met openwrt bijvoorbeeld) waarmee je meerdere gescheiden accesspoints kan maken.
Dan kan het gezin op de wifi van de extra router zomaar op het netwerk van gezin 1 en dat is dan op geen enkele manier te blokkeren.
Zou niet mijn voorkeur hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manke
  • Niet online
netmeester schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 15:56:
[...]

Dan kan het gezin op de wifi van de extra router zomaar op het netwerk van gezin 1 en dat is dan op geen enkele manier te blokkeren.
Zou niet mijn voorkeur hebben.
Maar dat is geen probleem, begrijp ik, alleen de lampen zijn het probleem.

Ook als het subnetmasker 255.255.255.0 is?
Als ik op de router wifi zit, dan kan ik geen een apparaat zien dat op het modem zit, weet niet precies waarom, ik denk door de subnetmask welke door ziggo is vastgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Nee dat kan worden voorkomen door een juist subnetmask in te stellen op de router voor gezin 2

Experiabox gezin 1

Extra router gezin 2

Op de WAN poort van de extra router zet je een veel kleiner subnet als wat het subnet daadwerkelijk is.
Je zorgt hiermee ervoor dat de plex server en de experiabox te gebruiken zijn.

Standaard is het IP adres van de experiabox 192.168.2.254/24
De experiabox deelt IP adressen het het 192.168.2.1 t/m 192.168.2.252 bereik uit, deze moet even kleiner worden gezet. Naar bijvoorbeeld 192.168.2.1 t/m 192.168.2.240 en het 255.255.255.0 subnetmask
De plex server geef je een vast ip adres van bijv. 192.168.2.250 en een subnetmask van 255.255.255.0

De extra router geeft je een WAN IP adres van 192.168.2.251 en een subnetmask van 255.255.255.248

Hierdoor kan de WAN poort de plex server bereiken en de experiabox (het subnetmask geeft een bereik van 192.168.2.249 t/m 192.168.254)
Gezin 1 kan niet op het netwerk van gezin 2 komen aangezien de router dit blokkeert door de firewall

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netmeester
Dit werkt alleen als je je buren helemaal vertrouwt. Wanneer gezin 2 inlogt op hun router kunnen ze zo instellen dat ze toch op het netwerk van gezin 1 kunnen want er is nog steeds geen blokkeermogelijkheid vanuit het netwerk van gezin 1.

Ik blijf erbij dat twee routers de beste oplossing is voor deze situatie.
Goedkoop maar degelijk alternatief is wat mij betreft (een gevirtualiseerde) pfSense of iets degelijks, maar dat moet TS maar net willen en kunnen.

[ Voor 3% gewijzigd door netmeester op 11-03-2020 16:17 . Reden: Verduidelijking. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manke
  • Niet online
En dit?
Wifi op de experia uitzetten en 1 goede asuswrt router kopen, daarmee is alles nauwkeurig in te stellen, zoals meerdere wifi punten zonder signaal concurrentie en alle routing en afscherm mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

martinusdepinus schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 13:11:
[...]

Hallo wim bart,

Ik denk dat het precies is wat ik bedoel.
Ideeën voor welke routers je het beste kan gebruiken?

groetjes,
Martinusdepinus
Afhankelijk van de wensen kunnen het twee goedkope routers zijn van ASUS of TP-Link. Ik zou gewoon kijken of ze 2.4 en 5 ondersteunen en wat mogelijkheden om zelf DNS servers in DHCP te configureren.

Voordeel is ook dat je bijvoorbeeld de WiFi van je Experiabox aan kan laten voor bijvoorbeeld gastgebruik of voor bijvoorbeeld gedeelde services zoals een deurbel. Door deze oplossing zijn de twee gezinnen ook tegen elkaar afgeschermd zonder moeilijke configuraties met bijvoorbeeld VLAN's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinusdepinus
Hallo wim-bart,

Dank je wel voor je antwoorden. Ik snap het wel een beetje, maar niet voor de volle 100% :0

Een 2e kpn aansluiting of een ziggo is lastig. Het is niet bepaald bewoonde wereld zeg maar....

Ik las in één van de antwoorden dat ik moest nadenken over de wifi.
In principe heb ik in zo goed als alle ruimtes een netwerk aansluiting. De woningen zijn voornamelijk
hout bouw,(hele oude woningen). Dus veel ap's (acces points??) heb ik denk niet nodig.

k kan een ap toch gewoon op elk willekeurig netwerk aansluiting in prikken of zie ik dat verkeerd?

m.b.t de oplossing
----------------------------------------------experiabox-------------------------------------
| | |
--router A | Router B--------
| | |
Netwerk +wifi A+philips bridge plex server Netwerk+ wifi B+philips bridge

zolang ik de adressen maar goed indeel kunnen router A en router B dus bij de plex server komen.
En staan in principe beide woningen gescheiden van elkaar.

groetjes
Martinus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netmeester
+1 voor TP-Link. Heb er wat switches van en een spare router - goedkoop en doet wat het moet doen.

Ik zou niet met aparte AP's werken. Als je toch al twee routers koopt, laat die dan meteen AP zijn.
Mocht je persé losse APs willen of nodig hebben dan heb je (zonder VLANs) één AP per gezin nodig. Mèt VLANs heb je misschien aan één AP genoeg.
De oplossing van Wim-Bart voor gedeelde diensten zoals een deurbel/webcam etc. is perfect. Mooie domotica-hobbyomgeving heb je daar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
netmeester schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 16:16:
Dit werkt alleen als je je buren helemaal vertrouwt.
Maar dat valt buiten de vraag van de TS. De vraag ging erom hoe een twee netwerk te creëren zodat de Philips Hue lampen van elkaar niet te zien zijn. Daarbij waarom als je de andere niet vertrouwd geef je toegang tot de plex server?
Maar het is wel een punt, net als dat je aansprakelijk bent voor het gebruik van de tweede familie welke als illegaal bestempeld is. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-05 23:07
Vanuit het originele vraagstuk, elkaars Hue lampen zien, is er een hele makkelijke oplossing. Die oplossing is een tweede Hue Bridge aanschaffen zodat je daar de lampen op koppelt van gezin 2.

Als je probleem diepgaander is dan dat (en dus niet enkel praktisch zoals je hem inleidt in je openingspost), kun je kijken naar de genoemde oplossingen om je netwerk echt te splitsen.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:08

PcDealer

HP ftw \o/

1 router is toch voldoende na de Experiabox? Een (professionele) router is juist bedoeld om verschillende netwerken aan elkaar te knopen. Door het niet te doen, gebeurt dat niet.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
    Internet
        |
   Experiabox
        |
      Router
    |       |
Gezin 1  Gezin 2
    |       |
Switch   Switch

[ Voor 217% gewijzigd door PcDealer op 11-03-2020 23:02 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinusdepinus
Beste allemaal,

Heel erg bedankt voor jullie antwoorden.
Zodra ik er aan toe ben, zal ik het netwerk gaan opsplitsen.

Als de oplossing werkt laat ik dit hier nog weten.

Nogmaals iedereen bedankt voor zijn input.

mvg
Martinusdepinus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:47

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

martinusdepinus schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 13:08:
[...]

Voor ondersteuning vanuit KPN bij problemen met IPTV is het wel handig om de IPTV-decoders rechtstreeks aan de Experiabox te hangen. Ze kunnen/willen je soms niet helpen als je IPTV-decoders achter een switch of router hangen.

Wel mag je via Powerline een verbinding maken (KPN verkoopt zelf ook setjes daarvoor), scheelt ook weer trekken van UTP.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Pagina: 1