Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-09 23:49
Mijn vraag
In ons nieuwbouwhuis hebben we nu de volgende situatie... in de meterkast op de begane grond komt glasvezel binnen (telfort 100/100) en daar staat een experiabox v8. Ik heb vanaf daar een utp kabel naar de hoek van de woonkamer getrokken waar een standaard (van 'KPN') arcadyan wifi versterker staat. Wifi hier is stabiel en prima overigens.

Er loopt ook een utp kabel naar de 2e verdieping/zolder en daar staat een netgear R7000 als accespoint met een ander SSID, opzich werkt het prima maar op de 1e etage is het signaal het net niet en het feit dat ik moet switchen van netwerk is ook niet echt ideaal. Heb eerder het SSID gelijk getrokken en in theorie zou het sterkste signaal moeten winnen maar in de praktijk bleek dat vaak anders.

Nu wil ik met een TP Link deco m4 het volgende aansluitschema hanteren en was benieuwd of dat gaat werken.

Meterkast - Experiabox V8 als modem/router
Woonkamer - bekabeld deco m4 als AP
1e verd - onbekabeld deco m4 als AP
2e verd - bekabeld deco m4 als AP

Eigenlijk vervang ik in de woonkamer de wifi versterker met een deco m4 en op zolder de netgear. Kan ik op die manier met 1 SSID in de gehele woning stabiele wifi krijgen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 14-09 11:01
Belangrijk om te weten, het schakelen tussen de verschillende AP's heeft niets te maken met een mesh principe. Het roamen door clients is een client beslissing en elke client hanteert dan nog eens verschillende parameters. Apple is daar heel transparant in: https://support.apple.com/nl-be/HT203068

Oudere wifi chips kunnen dus wel eens langer bij een AP blijven terwijl er één dichter in de buurt is.

Er zijn wel truukjes bij bepaalde AP's die je kan instellen zoals bijvoorbeeld 'sticky clients' gaan deconnecteren, dan stel je in dat onder een bepaald bereik de AP de client gewoon een kick moet geven om zo de client te forceren om de beste AP terug te kiezen. Maar die truukjes zijn in 99% van de gevallen niet nodig.

Of je M4 bekabeld en onbekabeld kan mengen heb ik geen weet van..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-09 23:49
Tha Render_2 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 10:34:
Belangrijk om te weten, het schakelen tussen de verschillende AP's heeft niets te maken met een mesh principe. Het roamen door clients is een client beslissing en elke client hanteert dan nog eens verschillende parameters. Apple is daar heel transparant in: https://support.apple.com/nl-be/HT203068

Oudere wifi chips kunnen dus wel eens langer bij een AP blijven terwijl er één dichter in de buurt is.

Er zijn wel truukjes bij bepaalde AP's die je kan instellen zoals bijvoorbeeld 'sticky clients' gaan deconnecteren, dan stel je in dat onder een bepaald bereik de AP de client gewoon een kick moet geven om zo de client te forceren om de beste AP terug te kiezen. Maar die truukjes zijn in 99% van de gevallen niet nodig.

Of je M4 bekabeld en onbekabeld kan mengen heb ik geen weet van..
Thanx, heb de gok maar gewaagd en ben vanochtend even aan het klussen geweest. Ik had gelukkig nog een oud stuk cat 6 liggen dus heb net even een extra kabel getrokken naar de 1e verdieping en alle drie de deco m4's zijn nu bekabeld aangesloten. Lijkt overal keurig te werken nu ze in AP mode staan. Pak nu op alle verdiepingen wifi van 90/80 via de speedtest app en/of website.