EXCEL : Rijen invoegen met behoud van formule

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ksteve
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16-12-2024
In blad 1 heb ik een invulblad gemaakt met activiteiten waarbij in Rij 2 een aantal gegevens worden ingevuld.
Een macroknop kopieert deze rij naar rij 8 en maakt rij 2 terug leeg.
Bij een nieuwe ingave in rij 2 + macroknop zet hij rij 8 op rij 9 en rij 2 op rij 8.
Dit doe ik om een lijst te maken met activiteiten (en niet altijd naar onder te moeten scrollen).

Als ik in blad 2 een samenvatting wil maken van bv. alle dezelfde activiteiten in blad 1 vanaf rij 8 lukt me dit wel met som als vanaf rij 8.
Maar elke keer wanneer ik een activiteit toevoeg in blad 1 (met de nodige actie - zie boven) schuift mijn formule in blad 2 op naar rij 9. Ook al maak ik deze absoluut. Bij een nieuwe ingave naar Rij 10 enz.
Deze zou altijd vanaf rij 8 moeten beginnen kijken.

Alvast bedankt

gr

Beste antwoord (via F_J_K op 11-03-2020 15:09)

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
ksteve schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 19:49:
Als ik in blad 2 een samenvatting wil maken van bv. alle dezelfde activiteiten in blad 1 vanaf rij 8 lukt me dit wel met som als vanaf rij 8. Maar elke keer wanneer ik een activiteit toevoeg in blad 1 (met de nodige actie - zie boven) schuift mijn formule in blad 2 op naar rij 9. Ook al maak ik deze absoluut. Bij een nieuwe ingave naar Rij 10 enz.Deze zou altijd vanaf rij 8 moeten beginnen kijken.
Als in blad2 je formule er bv. zo uitziet:
code:
1
=SOM(Blad1!$A$8:$A$100)

maak er dan dit van:
code:
1
=SOM(INDIRECT("Blad1!$A$8:$A$100"))

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Kan je een foto plaatsen van blad 1 en de formule die je in blad 2 gebruikt? Dat maakt het een stuk duidelijker en makkelijker om je te helpen.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:11
Ik denk dat Excel automatisch je formule aanpast omdat je de data opschuift.
Maar uit de OP is niet helemaal duidelijk hoe je dit doet.

Misschien kun je hier wat mee: https://excel.tips.net/T0...ferences_in_Formulas.html

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Niet online
ksteve schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 19:49:
Als ik in blad 2 een samenvatting wil maken van bv. alle dezelfde activiteiten in blad 1 vanaf rij 8 lukt me dit wel met som als vanaf rij 8. Maar elke keer wanneer ik een activiteit toevoeg in blad 1 (met de nodige actie - zie boven) schuift mijn formule in blad 2 op naar rij 9. Ook al maak ik deze absoluut. Bij een nieuwe ingave naar Rij 10 enz.Deze zou altijd vanaf rij 8 moeten beginnen kijken.
Als in blad2 je formule er bv. zo uitziet:
code:
1
=SOM(Blad1!$A$8:$A$100)

maak er dan dit van:
code:
1
=SOM(INDIRECT("Blad1!$A$8:$A$100"))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ksteve
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bnSw2nMDEuDh0kjpbEMy7tWbe20=/800x/f/image/iqHSK33ge65egoX4F37cpGTG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EFTG18JMnyxe1To0wunhPecwKfI=/800x/f/image/D5iS6fyWAwhhJAv3ssRKAmaY.png?f=fotoalbum_large

In het onderste blad (INVULTABEL) wil ik elke activiteit van de dag toevoegen (met aantal mensen en uren).
In het blad RESULTAAT maakt hij de som vanaf rij 8. Maar als ik een regel heb toegevoegd wordt de formule verschoven naar rij 9.

thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dan geeft volgens mij ydderf toch al de reden en dix-neuf de oplossing? Waar loop je vast met verbouwen van de formule? Punt is dus de hulp van Excel uit te schakelen door via indirect te werken.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ksteve
Ik loop vast op de formule die elke keer verspringt naar de volgende rij (in dit geval al rij 9) als ik op marco invoegen druk.
F_J_K schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 08:37:
Dan geeft volgens mij ydderf toch al de reden en dix-neuf de oplossing? Waar loop je vast met verbouwen van de formule? Punt is dus de hulp van Excel uit te schakelen door via indirect te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Maar nogmaals, dat probleem is toch te omzeilen via de tip van @dix-neuf? Niet met Blad!$... werken maar INDIRECT("Blad!$... ).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ksteve
Het bereik waar ik altijd in wil zoeken C8:C14000 en J8:J14000 blijft na knop INVOEGEN telkens verschuiven naar rij eronder

vb
F4 = Plaatsing gebouw (transpotrofferte)

=SOM.ALS(tabblad INVULTABEL!$C$8:$C$14000;"*" & INDIRECT("f4") & "*";$J$8:$J$14000)
wordt dan
=SOM.ALS(tabblad INVULTABEL!$C$9:$C$14001;"*" & INDIRECT("f4") & "*";$J$:$J$14001)

Ik heb al geprobeerd om de bereiken absoluut te maken, een naam te geven, en met de functie indirect te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:41
Je ziet dat de INDIRECT("f4") gelijk blijft? Pas dat toe op je gewenste bereik en je bent er!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Inderdaad _alles_ dat niet moet verschuiven via indirect() doen.

Dit gaat zo omdat de "normale" werkwijze vooral juist wel mee schuift. De indrect sloopt die intelligentie via de indirecte (hihi) omweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ksteve
ik durf het bijna niet vragen.

Heb onderstaande getest en werkt perfect (ook bij verschuiven blijft de range dezelfde)
'=SOM(INDIRECT("invultabel"&"!J8:J14000"))

ik dacht dat ik het had.

maar in mijne som.als zit er ergens een klein foutje dat ik niet vind (heb beide geprobeerd)
(Hij moet zoeken in tabblad INVULTABEL in de range C8:C14000;naar de tekst in F4;en al deze getallen optellen J8:J14000)

=SOM.ALS(INDIRECT("invultabel"&"c8:c14000");f4;INDIRECT("invultabel"&"J8:J14000"))
of
=SOM.ALS(INDIRECT("invultabel"&"c8:c14000");"*" & INDIRECT("F4") & "*";INDIRECT("invultabel"&"J8:J14000"))

F4 is eigenlijk een tekst in een resultatenblad dat niet wijzigt.

Mijne dafalgan is bijna op :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ksteve
heb het gevonden
hoera

bedankt voor het geduld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Niet online
De uitroeptekens bij de bladnamen waarschijnlijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Woei :)
dix-neuf schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 13:59:
[...]
De uitroeptekens bij de bladnamen waarschijnlijk...
Denk ik ook ja.
Kleine tip om iets beter leesbaar te worden: in plaats van "invultabel!"&"c8:c14000" (met !) kan ook: "invultabel!c8:c14000". Immers worden alleen twee strings ("tekstregels") aan elkaar geregen met die &.

Pagina: 1