Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kampzzie
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09-07-2023
Inleiding:
3 jaar lang werkt mijn pc zonder problemen. Echter gebeuren er sinds een maand of 3 rare dingen. Het begon er mee dat de pc af en toe uitviel. Ongeveer 1x in de 2 weken. De pc werd verder niet te warm (cpu niet hoger dan 55 graden). Na een maand of 2 start de pc na 5 sec. direct weer opnieuw op. Het probleem lag hem in de psu (Be quiet! Pure power 9). De psu vervangen en de pc start weer zonder problemen op en werkt goed. So far so good.....

Het probleem:
Dan nu het probleem waar ik niet uit kom. Als de pc wordt afgesloten gaat hij echter niet meer uit. Lampjes op het moederbord (die het horen te doen) blijven branden. De casefan gaat ook opeens sneller draaien. De enige optie is nog om de voeding volledig uit te schakelen.

Mijn setup:

Moederbord: MSI B150 M3 GAMING
CPU: Intel i5 6400 (Corsair Hydro Series H80i v2 cooler)
GPU: amd radeon r9 380 4gb
RAM: Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2A2400C16R
PSU: Seasonic Focus GX-550
SSD: Samsung 850 Evo

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Alles losgekoppeld behalve toetsenbord, nieuwe SSD en muis.
Andere SSDE + verse windows
Andere RAM (Kingston ValueRAM)
Moederbord & PSU rechtstreeks geaard
Snel opstarten uitgeschakeld
BIOS update

Mijn vermoeden is dat het probleem in het moederbord ligt. Alleen heb ik helaas geen ander moederbord op de plank liggen om dit te testen.

Dus... iemand nog een idee wat ik kan proberen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:28
Ha, ik ga er even van uit dat je Windows gebruikt. Heb je al eens geprobeerd in safe mode op te starten en (jawel) af te sluiten?

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batumulia
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-09 17:42
Probeer is via CMD het volgende: powercfg -requests
Dan kun je zien of er services zijn die je computer wakker houden.

Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-09 09:53
Waarschijnlijk denkt windows 10 dat ie nu Fast startup kan doen. Tijdens het wegschrijven / hibernaten treedt er een fout op, en windows sluit niet af. Afhankelijk van de ernst van de fout wordt je scherm ook niet meer wakker. Ik zou mijn event log eens bekijken, en evt fast startup uitzetten.

Updaten van drivers en bios kan ook nooit kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:11
Heb dit ook een keer gehad, uiteindelijk bleek de moederbord defect. Nieuwe via RMA verkregen en probleem was verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kampzzie
5pë©ïàál_Tèkén' schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 16:43:
Ha, ik ga er even van uit dat je Windows gebruikt. Heb je al eens geprobeerd in safe mode op te starten en (jawel) af te sluiten?
Ik heb het gisteren geprobeerd. Echter sluit hij de pc nog steeds niet af in Safe mode.
batumulia schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 16:46:
Helaas, overal staat None.
__fred__ schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 16:48:
Waarschijnlijk denkt windows 10 dat ie nu Fast startup kan doen. Tijdens het wegschrijven / hibernaten treedt er een fout op, en windows sluit niet af. Afhankelijk van de ernst van de fout wordt je scherm ook niet meer wakker. Ik zou mijn event log eens bekijken, en evt fast startup uitzetten.

Updaten van drivers en bios kan ook nooit kwaad.
In de Eventlog staat alleen (voor bijzonders dat er misschien mee te maken heeft) dat er een power failure is. Maar dit komt omdat ik de voeding volledig moet uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DOS 3.1
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-05-2021

DOS 3.1

Syntax error

@kampzzie Vraagje: gaat de PC wel in slaap of hybernate, of wil hij dat ook niet?
Ik had een keer een laptop met Windows 10 en dat ding was niet uit te krijgen. Afsluiten duurde wel 10 minuten, en volgens mij herstartte hij uiteindelijk, na 2 minuten wachten gooide ik hem altijd uit met de powerbutton, echt irritant. Na veel gezoek bleek het uiteindelijk aan een soort van GSM netwerkkaart (WWAN) in de laptop te liggen die nogal achenebbisj was. De driver (oud) ondersteunde het powermanagement van Windows 10 niet, en ik dacht dat ik daar met (uitvoeren als admin) powercfg -energy achter kwam. Je krijg dan een rapport met daarin de devices die een probleem met powergedoe veroorzaken. Bij die laptop werd in het rapport op die WWLAN kaart gewezen, die gebruikte ik toch niet, dus dat ding fysiek uit de laptop gesloopt en daarna sloot de laptop als een zonnetje af (ook slapen en hybernate vond tie daarna heerlijk).
Je moet denk dus op zoek naar het device/driver die de problemen veroorzaakt met powercfg -energy (als admin uitvoeren), en dan of een nieuwere driver zoeken (moderne die powerconfig van Windows 10 wel ondersteund), of dat device uit je PC slopen.
Nu ik er weer op zocht kwam ik dit tegen: https://answers.microsoft...d0-42fd-a5c2-4e1120336a2c
Moraal van het verhaal is hetzelfde, ze komen alleen met een iets andere oplossing (geen idee voor hoelang dat werkt), waarbij je volgens mij dus ook het verdachte device/driver kan proberen te updaten of uit de PC kan verwijderen (if possible).

[ Voor 0% gewijzigd door DOS 3.1 op 14-03-2020 03:56 . Reden: Typo ]

Error 404½ Page found, but I won't show it to you.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kampzzie
Iedereen bedankt voor de tips en voor het meedenken! Gisteren heb ik een nieuw (tweedehands) moederbord er in geschroefd aangezien ik het probleem, ondanks jullie tips, niet kreeg opgelost.

Met het nieuwe moederbord werkt alles weer zoals het hoort!

• 0108daniel
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
batumulia schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 16:46:
Beetje oud, maar wel relevant om het topic omhoog te helpen.
Om het netjes te houden en geen nieuw topic te openen heb ik exact hetzelfde probleem.
Ik krijg dan deze melding in CMD:

\Device\HarddiskVolume3\Windows\System32\MoUsoCoreWorker.exe
USO worker

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Oude }:O }:O }:O graag in de sloot laten liggen. Enige goede reden om in een oud topic te posten is met een oplossing of voortschrijdende inzichten. "Ik heb hetzelfde probleem" is dat niet. Open liever een nieuwe topic met alle relevante informatie over jouw situatie (heb je wel exact zelfde hardware bijvoorbeeld?) en een verwijzing naar dit topic.

Deze kan dicht.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.