Lengte DP video kabel 5 meter

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luvene
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-05 19:50
Ik wil 1 van mijn monitoren af en toe verplaatsen in mijn hobbykamer om gerieflijk naar de TV te kunnen kijken via de PC. Nu ben ik bang dat een lengte van 5 meter Display Port kabel van invloed is op de kwaliteit van het beeld?

Het betreft een IIyama PLG2488H welke eerst default op 59 Hz stond maar die heb ik via HD4600 Graphics naar 144Hz kunnen brengen.
Ik werk met W10 64 bits en heb een i7 Processor 4700 met 16Gb RAM en een motherboard HP 18E4 (socket 0).

Het gaat dus om een DisplayPort kabel met een lengte van 5M. Ook daar zijn weer verschillen in. Wat voor type DP kabel moet ik hebben?

Heb me suf gezocht op Internet of het inderdaad van invloed is (kwaliteit) met een lengte van 5M maar daar krijg ik geen eenduidig antwoord op. Sommigen zeggen dat het wel enige invloed kan hebben, anderen weer niet. Vraag het liever hier aan de experts want zelf ben ik op dit gebied een volslagen leek. Ik kijk graag sport op dit scherm en heb echt een gloeiende hekel aan dat "na-ijl" effect bij snelle balsporten. Zoals het nu is, is het prima maar de kabel is ook slechts 1,5 meter. Heel graag reactie, word zeer op prijs gesteld.

Groet,
Johan

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:51

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

@luvene

Displayport werkt met een packet based protocol. Als er door interferentie of staande golven in de transmissielijn te veel data corruptie optreedt gaat het beeld simpelweg op zwart. Geen zorgen, bij displayport werkt het of het werkt niet, je zal geen kwaliteitsverschil kunnen zien.

Er is bij displayport niet zoiets als een "1.2 kabel" of een "1.4 kabel". Alle kabels zijn qua opbouw en pinout hetzelfde. Een versienummer hoef je dus niet op te letten. Het is echter wel zo dat VESA bij displayport signalen een maximale kabellengte van 3m specificeert. Alles daarbuiten, dus ook 5m, kan per definitie ook niet gecertificeerd worden. Dat wil niet zeggen dat het best kan werken, maar de kans wordt wat groter dat je kabel keuze kritisch wordt.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Wiki is het daar niet helemaal mee eens: Wikipedia: DisplayPort

Het zou kunnen dat die ernaast zit, maar in principe moet je volgens die een HBR kabel hebben, en dat is niet gegarandeerd voor een kabel van 5 meter. Tegelijk is schijnbaar RBR nauwelijks gebruikt geweest, en zit je met 1080p @ 144Hz nauwelijks boven de RBR bandbreedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:51

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Sissors schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 14:52:
Wiki is het daar niet helemaal mee eens: Wikipedia: DisplayPort

Het zou kunnen dat die ernaast zit, maar in principe moet je volgens die een HBR kabel hebben, en dat is niet gegarandeerd voor een kabel van 5 meter. Tegelijk is schijnbaar RBR nauwelijks gebruikt geweest, en zit je met 1080p @ 144Hz nauwelijks boven de RBR bandbreedte.
Ik haal mijn informatie van https://www.displayport.o...le-and-not-get-a-bad-one/
Despite what you may read, there is no such thing as a DisplayPort 1.1 cable and DisplayPort 1.2 cable. A standard DisplayPort cable, including the so-call DisplayPort 1.1 cables, will work for any DisplayPort configuration including the new capabilities enabled by DisplayPort 1.2, including 4K and multi-stream capabilities. All standard DisplayPort cables support RBR, HBR (High Bit Rate), and HBR2 (High Bit Rate 2), which can support 4K at 60Hz, or up to four 1080p displays using multi-stream.
Het ziet er naar uit dat ik HBR3 echter even gemist heb. Daar zijn wel degelijk aparte certificeringen voor.

Die zijn hier echter niet van toepassing. :)

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

luvene schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 14:19:
Ik wil 1 van mijn monitoren af en toe verplaatsen in mijn hobbykamer om gerieflijk naar de TV te kunnen kijken via de PC. Nu ben ik bang dat een lengte van 5 meter Display Port kabel van invloed is op de kwaliteit van het beeld?

Het betreft een IIyama PLG2488H welke eerst default op 59 Hz stond maar die heb ik via HD4600 Graphics naar 144Hz kunnen brengen.
Ik werk met W10 64 bits en heb een i7 Processor 4700 met 16Gb RAM en een motherboard HP 18E4 (socket 0).

Het gaat dus om een DisplayPort kabel met een lengte van 5M. Ook daar zijn weer verschillen in. Wat voor type DP kabel moet ik hebben?

Heb me suf gezocht op Internet of het inderdaad van invloed is (kwaliteit) met een lengte van 5M maar daar krijg ik geen eenduidig antwoord op. Sommigen zeggen dat het wel enige invloed kan hebben, anderen weer niet. Vraag het liever hier aan de experts want zelf ben ik op dit gebied een volslagen leek. Ik kijk graag sport op dit scherm en heb echt een gloeiende hekel aan dat "na-ijl" effect bij snelle balsporten. Zoals het nu is, is het prima maar de kabel is ook slechts 1,5 meter. Heel graag reactie, word zeer op prijs gesteld.

Groet,
Johan
Kijk of je monitor DP heeft, en welke versie. dan koop je daar een kabel bij.
ProLite heeft geen DP voor zover ik weet.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Nu ben ik bang dat een lengte van 5 meter Display Port kabel van invloed is op de kwaliteit van het beeld?
HDMI (v2.0), zo'n goedkope van de Action, doet het probleemloos met 7.5m.
Geen idee of de Action ook DP verkoopt, maar zou dat proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 22:07

xAn52

Whatever...

Ik heb een DP kabelsplitter (1 in, 2 uit) met een 5v voeding in gebruik. Zit 1.8m in, 2*3m uit aan. Om een 24"en een 55" monitor van beeld te voorzien. Geen 144Hz, maar 60Hz, maar dat ligt aan het scherm. Mogelijk dat dit ook werkt als je die tussen 2 DP++ kabels inzet? Deze: https://www.sunix.com/en/...d=1&kid=3&gid=21&pid=1720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:33
Weet je zeker dat dit typenummer klopt? Voor zover ik kan vinden heeft deze monitor ten eerste geen DP-aansluiting, en ondersteunt hij ten tweede geen 144Hz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luvene
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-05 19:50
Ik heb me suf gegoogled en volgens Internet heb ik aan een DP kabel v1.2 meer dan genoeg om 1920x1080 resolutie met een refresh rate van 144Hz te kunnen kijken.

@dunedanh ja, typenummer klopt en heb uiteraard een DP aansluiting. Ik heb hem op 144Hz kunnen zetten met HD Intel Graphics4600. Echter, ik zie geen verschil tussen 59Hz waar die eerst op stond en nu 144Hz. Mogelijk een gevolg van een DP kabel v1.1 welke er nu aan hangt?

Welke versie DP mijn monitor heeft? Hoe kom ik daar achter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:10
De beeldkwaliteit op zich zal nooit beinvloed / minder worden bij een HDMI of displayplort kabel

Je hebt ofwel beeld, of geen beeld of rare storingen / wegvallend beeld indien kabel niet voldoet (oudere versie), beschadigd of te lang is. En natuurlijk kan de bandbreedte => en dus max resolutie en max hz beperkt worden door een kabel of poort op de pc of monitor.

Zoek gewoon een degelijke kwaliteit DP 1.4 kabel met HDCP2.2 ondersteuning van 5m, dan kan die mogelijk ook nog dienen bij een upgrade van de monitor over enkele jaren.

https://www.techpowerup.com/review/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lockheat
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-04 12:34
Ik had hetzelfde probleem, PC stond 4 meter van F1-playseat + mijn scherm: Z35P (UW-QHD)3440 x 1440.
Dus wil gamen op minimaal 120Hz met een grote afstand. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een Club3D kabel, https://www.club-3d.com/e...8k_cable_m-m_5m_-16.40ft/

Dit werkt op 120Hz perfect en volgens de specs zou 4k op 144Hz op 5mtr. ook goed moeten werken.
Pagina: 1