[WORD] Gegevens veranderen bij opslaan als PDF. Klopt niet.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmno31
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 24-09 20:33
Mijn vraag

Wanneer ik mijn Word document met een heleboel equations (F9 en CNTRL F9) op sla als PDF dan veranderen de equations voordat de PDF gemaakt wordt. Het Word bestand is dan ook aangepast. Dit is niet de bedoeling en hoe kan ik dit voorkomen?

Relevante software en hardware die ik gebruik

Windows 7 met Office 2010 en Windows 10 met Office 2013

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik ben aan het proberen en googelen geweest maar ik heb geen idee waar ik op moet zoeken.

Uitgebreide uiteenzetting van mijn probleem

Als constructeur in de staalbouw gebruik ik Word om fatsoenlijke documenten van mijn berekeningen te maken. Hiervoor gebruik ik diverse software pakketten waarbij ik hun uitvoer importeer in mijn Word document om alles samen te voegen. Er zijn echter ook berekeningen die niet met externe software gemaakt kunnen worden en die maak ik met de hand in Word.

Om deze berekeningen een fatsoenlijk uiterlijk te geven gebruik ik de "Equations" opties om geautomatiseerde berekeningen te maken zodat ik niet bij een herhaling van dezelfde berekening alles helemaal opnieuw in moet tikken. Wat ik geknutseld heb werkt opzich goed behalve dat wanneer ik een PDF Export wil maken de Equations nog een keer half opnieuw worden doorgerekend door Word. Omdat dit maar half gebeurd kloppen mijn berekeningen niet meer. Rara hoe kan dit en hoe kan ik het oplossen.

Plaatje 1: Het Word document zoals het moet zijn pagina 1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IftR5jm9ZdeprnmGtKoxt9U5-Oo=/f/image/tk4AWFVuVjszH6d4S43bheQV.jpg

Plaatje 2: Het Word document zoals het moet zijn pagina 2. Berekening is gelijk aan pagina 1 met invulling van andere getallen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3dl0H-i7kRC527dRkKPy44c7fNQ=/800x/filters:strip_icc()/f/image/zaguEagzd2RZClqhQVsyAtOu.jpg?f=fotoalbum_large

Plaatje 3: PDF export pagina 1 (is dus fout gegaan)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M8ff_lKjev7JLDxPwc9mPChjwmo=/f/image/Gz6xz8yLIU8oUfM69Df9K2kf.jpg

Plaatje 4: PDF export pagina 2 (is goed omdat dit de pagina is welke gegeven gebruikt worden om het hele document nog een keer door te rekenen. Bij meer pagina's dan 2 is altijd alleen de laatste pagina goed.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kg-XvlmPjPKr8LQFA8HBj47jmkY=/f/image/HABgwiw9Vh7D7FsB6fCLuNtp.jpg

Plaatje 5: Het "programma" achter de berekening.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6_tUn_HRpLIQPX3bIqS5VOkxJxM=/800x/filters:strip_icc()/f/image/b87PX1HDD4sYddFTJi1Qd90s.jpg?f=fotoalbum_large

Hieronder de links naar beide documenten.
https://drive.google.com/...sDgB6K3m/view?usp=sharing
https://drive.google.com/...AlIa399t/view?usp=sharing

Hopelijk kan iemand mij de juiste kant op wijzen of een oplossing geven. Ik weet dat het niet de bedoeling is maar alvast bedankt voor het lezen en het meedenken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:10

g0tanks

Moderator CSA
Volgens mij gaat het mis omdat je dezelfde variabelen herbruikt op verschillende pagina's. Bijvoorbeeld Lplaat1 = 270 op pagina 1, maar Lplaat1 = 200 op pagina 2. Schijnbaar gaat dit door elkaar lopen bij de herberekening voor het converteren naar pdf. Ik zou aanraden om namen van de variabelen voor pagina 2 aan te passen, bijvoorbeeld Lplaat1 en Lplaat2 kunnen dan Lplaat3 en Lplaat4 worden.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmno31
g0tanks schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 18:33:
Volgens mij gaat het mis omdat je dezelfde variabelen herbruikt op verschillende pagina's. Bijvoorbeeld Lplaat1 = 270 op pagina 1, maar Lplaat1 = 200 op pagina 2. Schijnbaar gaat dit door elkaar lopen bij de herberekening voor het converteren naar pdf. Ik zou aanraden om namen van de variabelen voor pagina 2 aan te passen, bijvoorbeeld Lplaat1 en Lplaat2 kunnen dan Lplaat3 en Lplaat4 worden.
Dank je wel voor je analyse.

Ik denk opzich dat je gelijk hebt maar met deze oplossing schiet dit systeem wel een beetje zijn doel voorbij. In dit voorbeeld document zijn er 2x dezelfde berekening. In het echte document komt dit stukje berekening ongeveer 30x voor. Als ik iedere keer alles moet aanpassen is het automatisme weg en de kans op fouten erg groot. Ik hoop toch nog stiekem op een andere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Of het daar aan ligt kan je testen door eenmalig met de hand de variabele-naam aan te passen op een drietal pagina's en zien of het dan goed gaat.

OTOH: als 'van boven naar beneden' wordt afgewerkt dan zou hergebruik van variabelen-namen niet erg mogen zijn. Maar jouw pdf export doet dat schijnbaar niet goed. Welke Wordversie en welke pdf export (en -versie) gebruik je?

Probeer de gewone opslaan-als-pdf, die doet het hier wel goed.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmno31
F_J_K schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 08:51:
Of het daar aan ligt kan je testen door eenmalig met de hand de variabele-naam aan te passen op een drietal pagina's en zien of het dan goed gaat.

OTOH: als 'van boven naar beneden' wordt afgewerkt dan zou hergebruik van variabelen-namen niet erg mogen zijn. Maar jouw pdf export doet dat schijnbaar niet goed. Welke Wordversie en welke pdf export (en -versie) gebruik je?

Probeer de gewone opslaan-als-pdf, die doet het hier wel goed.
Ik heb het niet geprobeerd maar als alle variabelen een unieke naam hebben dan heb ik er geen twijfel aan dat dit goed gaat. Het vervelende is namelijk dat dit alleen bij deze berekening mis gaat. Ik heb ook andere berekeningen in het document zitten die vaker gebruikt worden in het zelfde document. Die variabelen worden dus ook vaker gebruikt maar daarbij treedt dit probleem niet op.

Ik heb ditzelfde probleem op een windows 7 machine met office 2010 en een windows 10 machine met office 2013. Op beide machines een afdruk als PDF gemaakt en opgeslagen als PDF. Maakt geen verschil helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Word heeft idd standaard aanstaan dat bij bepaalde triggers een herberekening plaatsvindt. Er zijn een paar dingen die je kunt uitvoeren om het te analyseren:
- wat gebeurt er na ctrl+A; F9 -> herberekenen van alles?
- gaat gewoon opslaan en opnieuw openen wel goed?
- gaat het herberekenen van één eq. wel goed?

Het is me ook niet duidelijk hoe je de pdf aanmaakt. Via een opslaan als opdracht of druk je af met een pdf printer?

Anyway zou ik je aanraden om de berekeningen in een Excel-sheet te doen en vervolgens de opmaak helemaal in Word met een 'domme' mailmerge.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmno31
Lustucru schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 09:08:
Word heeft idd standaard aanstaan dat bij bepaalde triggers een herberekening plaatsvindt. Er zijn een paar dingen die je kunt uitvoeren om het te analyseren:
- wat gebeurt er na ctrl+A; F9 -> herberekenen van alles?
- gaat gewoon opslaan en opnieuw openen wel goed?
- gaat het herberekenen van één eq. wel goed?

Het is me ook niet duidelijk hoe je de pdf aanmaakt. Via een opslaan als opdracht of druk je af met een pdf printer?

Anyway zou ik je aanraden om de berekeningen in een Excel-sheet te doen en vervolgens de opmaak helemaal in Word met een 'domme' mailmerge.
- na een "alles selecteren" en herberekenen staat alles goed in het Word document.
- na gewoon opslaan en weer openen is ook alles in orde
- alle equations zijn afzonderlijk her te berekenen en geven geen problemen.

Ik heb beide manieren van het maken van de PDF geprobeerd (opslaan als PDF en afdrukken naar PDF) maar dit maakt geen verschil en geeft voor beide opties een foutieve PDF.

Het vervelende is dat berekeningen regelmatig veranderen door aangepaste parameters. Ik wil er dus eigenlijk geen domme tekst van maken omdat ik dan alles opnieuw kan doen bij wijzigingen van de uitgangspunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

In OFF2016 (en nieuwer?) gaat het dus wel goed. Aangezien OFF2010 over een paar maanden niet meer wordt ondersteund, is een upgrade te overwegen. (Wel eerst even met een trial testen of het in de nieuwste versie ook goed gaat). Er zitten nu eenmaal bugs in software.

Omweg: vlak voor opslaan/printen als pdf alle velden hard maken met ctrl shft f9.
offtopic:
Oeioeioei, Windows 7 icm productiegebruik en hangen aan internet. Geen goede combinatie :X

Edit: het fixeren van de velden dus alleen voor het opslaan als pdf - en daarna de 'ongefixeerde' versie weer pakken. Het is een omweg.

Of schakel in de Word opties uit dat velden worden geupdated bij printen. Maar (ook) dat is een niet-mooie omweg natuurlijk.

[ Voor 22% gewijzigd door F_J_K op 11-03-2020 09:20 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Wellicht de moeite waard om te kijken naar een andere pdf-printer? Bijvoorbeeld https://www.foxitsoftware.com/pdf-reader/view-print-pdf/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmno31
Sefyu schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 09:21:
Wellicht de moeite waard om te kijken naar een andere pdf-printer? Bijvoorbeeld https://www.foxitsoftware.com/pdf-reader/view-print-pdf/
Ik ben alleen bang dat Word het hele document een update geeft voordat de PDF gemaakt wordt. Een andere PDF plotter zal dan niet helpen. Ik ga het wel even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

lmno31 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 09:17:
Het vervelende is dat berekeningen regelmatig veranderen door aangepaste parameters. Ik wil er dus eigenlijk geen domme tekst van maken omdat ik dan alles opnieuw kan doen bij wijzigingen van de uitgangspunten.
Je zou dan ook alle 'slimmigheidjes' in je Excel moeten onderbrengen. :)

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmno31
F_J_K schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 09:18:
In OFF2016 (en nieuwer?) gaat het dus wel goed. Aangezien OFF2010 over een paar maanden niet meer wordt ondersteund, is een upgrade te overwegen. (Wel eerst even met een trial testen of het in de nieuwste versie ook goed gaat). Er zitten nu eenmaal bugs in software.

Omweg: vlak voor opslaan/printen als pdf alle velden hard maken met ctrl shft f9.
offtopic:
Oeioeioei, Windows 7 icm productiegebruik en hangen aan internet. Geen goede combinatie :X

Edit: het fixeren van de velden dus alleen voor het opslaan als pdf - en daarna de 'ongefixeerde' versie weer pakken. Het is een omweg.

Of schakel in de Word opties uit dat velden worden geupdated bij printen. Maar (ook) dat is een niet-mooie omweg natuurlijk.
Nieuwere office versie gaan we proberen.

ctrl shft f9 om alle velden hard te maken is tot nu toe de enige optie die echt werkt en een juiste PDF oplevert. Ook de optie om velden te updaten uit te zetten zorgt voor een foutieve PDF.
Pagina: 1