Dedicated GPU definitief overleden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdw89
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-10-2022
Beste Tweakers,

Ik heb jullie hulp nodig. Ik ervaar problemen met mijn Lenovo Legion Y530-15inch laptop:

pricewatch: Lenovo Legion Y530-15ICH 81LB001FMH

Het probleem:

Het scherm loopt telkens vast. Waar dit eerst een enkele gebeurde tijdens het spelen van COD: Modern Warfare, krijg ik de laptop nu nog amper opgestart. In de meest gunstige situatie kan ik hooguit 10 minuten wat computeren voor het scherm weer bevriest of een van de volgende BSOD meldingen optreedt:

- KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED,
- SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION,
- PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA,
- INTERRUPT_EXCEPTION_NOT_hANDLED.

Wat heb ik zelf gedaan:

Omdat ikzelf geen stappen van internet op kon volgen voor de laptop uitviel, heb ik gisteren contact opgenomen met een laptopreparateur in Amsterdam. Deze gaf aan dat de videokaart of het moederbord waarschijnlijk defect is en dat het geen zin heeft om de laptop nog te repareren. Op zijn advies heb ik thuis de dedicated videokaart in veilige modus uitgeschakeld en dat lijkt te hebben geholpen. De laptop functioneert nu weer "normaal". Het enige is dat ik nu uiteraard geen zware games meer kan draaien.

Mijn vraag:

Is hiermee mijn dedicated videokaart definitief overleden of zijn er nog stappen die ik kan bewandelen om deze mogelijk nog aan de praat te krijgen? Vandaag komt de Battle Royale modus van COD online en die zou ik graag uitproberen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:06
Je kan Windows opnieuw installeren. Of eerst proberen met ddu alle drivers te verwijderen en fris te installeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdw89
418O2 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 13:59:
Je kan Windows opnieuw installeren. Of eerst proberen met ddu alle drivers te verwijderen en fris te installeren
Thanks voor je snelle reactie!

Ik ben een leek op dit gebied, dus bij deze alvast excuses voor mijn wellicht wat domme vragen:

1. Is het opnieuw installeren van Windows anders dan de laptop terugzetten naar fabrieksinstellingen? Dit laatste heb ik al geprobeerd namelijk.

2. Met alle drivers bedoel je daadwerkelijk alle drivers of alleen die van de GPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:06
1 als het goed is wel

2 Alleen van de gpu.
Deze tool ruimt als het goed is alles op. Voor het gemak zou ik van te voren de laatste Nvidia drivers alvast downloaden
https://www.guru3d.com/fi...uninstaller-download.html

Als dit niet helpt zou ik garantie claimen als je dat nog hebt

[ Voor 42% gewijzigd door 418O2 op 10-03-2020 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdw89
Garantie heb ik helaas niet meer :'(

Maar jij zegt dus dat er nog een kans bestaat om de GPU te herstellen? In dat geval ga ik denk ik voor een schone Windows inatllatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananaman123124
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22-07 15:58
Volgens de Pricewatch zit er 2 jaar fabrieksgarantie op jouw laptop, ik zou proberen garantie te claimen.

Denk dat de GPU compleet overleden is als hij het nog steeds niet doet na terugzetten naar fabrieksinstellingen. Je kan natuurlijk altijd proberen met DDU drivers te verwijderen en opnieuw te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royb3
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-09-2024
Zou eerder je werkgeheugen verdenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdw89
royb3 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 14:31:
Zou eerder je werkgeheugen verdenken
En valt daar nog iets aan te doen? Staat mij inderdaad bij dat er ook een melding voorbij is gekomen die hiernaar refereerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Bananaman123124 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 14:29:
Volgens de Pricewatch zit er 2 jaar fabrieksgarantie op jouw laptop, ik zou proberen garantie te claimen.

Denk dat de GPU compleet overleden is als hij het nog steeds niet doet na terugzetten naar fabrieksinstellingen. Je kan natuurlijk altijd proberen met DDU drivers te verwijderen en opnieuw te installeren.
Bij consumentenkoop in NL geldt sowieso 'wettelijk garantie' of wel conformiteitsvereiste. Daardoor kun je je beter beroepen op conformiteit dan fabrieks - of verkopersgarantie. @jvdw89 klacht melden bij de verkopende partij, indien failliet kan het zijn overgenomen, of anders kun je alleen bij fabrikant terecht.(of op eigen kosten elders)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royb3
Het schijnt dat jouw laptop twee SO-DIMM sloten heeft, je zou een voor een de latjes werkgeheugen afzonderlijk kunnen testen in je laptop. Dan kun je proefondervindelijk uitvinden of een van de latjes problemen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

royb3 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 14:44:
Het schijnt dat jouw laptop twee SO-DIMM sloten heeft, je zou een voor een de latjes werkgeheugen afzonderlijk kunnen testen in je laptop. Dan kun je proefondervindelijk uitvinden of een van de latjes problemen heeft.
Grote kans dat er maar 1 in gebruik is(en kan ook vastgesoldeerd zijn)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdw89
Ik zal vanavond beginnen met een schone Windows-installatie via USB-stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royb3
Hackus schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 14:57:
[...]

Grote kans dat er maar 1 in gebruik is(en kan ook vastgesoldeerd zijn)
Hmm, goed punt. Vast gesoldeerd lijkt me bij deze dan niet, maar dat er maar 1 slot in gebruik is zou goed kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdw89
Probleem lijkt gek genoeg verholpen nadat ik gisteren een diagnostische analyse heb uitgevoerd via de Lenovo website. Hij vond 4 updates waaronder een kritische mbt de bios. Dedicated GPU weer ingeschakeld en ik kan COD: Modern Warfare probleemloos spelen. Vaag, maar een fijne meevaller!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 20:25

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

jvdw89 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 10:10:
Probleem lijkt gek genoeg verholpen nadat ik gisteren een diagnostische analyse heb uitgevoerd via de Lenovo website. Hij vond 4 updates waaronder een kritische mbt de bios. Dedicated GPU weer ingeschakeld en ik kan COD: Modern Warfare probleemloos spelen. Vaag, maar een fijne meevaller!
Vaag, fijn dat het is opgelost.
Maar dat Windows niet opstart hoeft niet aan de dedicated gpu te liggen, vaak wordt eerst de igpu gebruikt.
Daarnaast leken deze errors eerder aan het ram geheugen te liggen

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdw89
Het probleem is toch weer terug :'( Gister tijdens een avondje Guild Wars 2 spelen geen problemen. 's Nachts de download van COD:MW aangezet en vanochtend voor werk een potje gespeeld om te testen. Toen ik thuis kwam van werken en de laptop opstartte, bevroor het beeld opnieuw. Geen idee of dit nu specifiek door Call of Duty komt?

Ben nu wederom een hardware diagnostische test via de Lenovo website aan het uitvoeren. Ben er trouwens ook achter dat de laptop momenteel 2x 8GB RAM bevat.

Tips zijn weer welkom dus...

[ Voor 6% gewijzigd door jvdw89 op 11-03-2020 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdw89
Ik dacht het probleem nu echt te hebben verholpen na een volle avond en ochtend COD zonder problemen te kunnen hebben gespeeld. Vervolgens een Windows update gedaan en de laptop gaf direct problemen. Update verwijderd en weer een volle dag zonder problemen COD kunnen spelen. Gisteren voor het slapen gaan de laptop uitgezet en nu is het weer drama. Zowel met COD als met Guild Wars 2 loopt het systeem vast. Voor nu tijdens gewone werkzaamheden (het typen van dit bericht) nog niet. Verschil is wel dat ik tijdens het gamen de stekker aangesloten heb en nu niet. Is een overschot aan stroom mogelijk en zou dit kunnen leiden tot problemen? Dat is het enige wat ik nu nog kan bedenken. De laptop heeft de hele nacht uit aan een niet-geaard stopcontact gelegen.
Pagina: 1