Puur toevallig krijg ik nu een klus aangeboden als Interim IT Manager via een bekende detacheringsclub. Ik ben eigenlijk niet echt op zoek naar een freelance klus, maar het aanbod ligt er en het is een leuke klus. Ik vraag me echter af wat een reëel uurtarief is om te vragen. Dan sta ik in ieder geval niet met m'n mond vol tanden als mij om het uurtarief gevraagd wordt. En met welk % afdracht moet ik rekening houden?
Wat denk je zelf dat je waard bent?
Als je niet goed kan inschatten wat je waard bent weet ik niet of het slim is om nou als freelancer te beginnen
Als je niet goed kan inschatten wat je waard bent weet ik niet of het slim is om nou als freelancer te beginnen
hangt nogal van de scope of control af van de functie. Hoe groot is de afdeling in aantal FTE's en budget, heeft de manager ook lijnverantwoordelijkheid etc.
Ik denk dat de detacheerder ergens tussen de 85 en 140 euro per uur zou kunnen billen. Daarvan willen ze waarschijnlijk tenminste twee tientjes marge houden.
Ik denk dat de detacheerder ergens tussen de 85 en 140 euro per uur zou kunnen billen. Daarvan willen ze waarschijnlijk tenminste twee tientjes marge houden.
Ik schat mezelf in op zo'n 90 - 130 euro per uur, waarbij de 90 euro een tarief is wat ik zou hanteren voor langlopende projecten en de 130 een tarief is voor korte klussen van een paar dagen. Het zijn ook de tarieven zoals ik die een paar jaar terug hanteerde, alleen was dat niet voor de functie van Interim IT Manager + ging het niet via een detacheerder maar gewoon rechtstreeks. Vandaar dat ik ook een beetje zoekende ben.GrooV schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 11:04:
Wat denk je zelf dat je waard bent?
Om een goede schatting te maken moeten we wat meer info hebben. Hoeveel ervaring heb je op dat vlak, heb je relevante opleidingen, in welke sector zit de opdrachtgever, hoe lang willen ze jouw inzet hebben, en zo kan ik nog wel even doorgaan
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
Grove inschatting voor je uurtarief:
Je huidige bruto salaris x 2 delen door het aantal uren dat je wil/kan werken in een jaar.
Dus stel:
60000 euro x 2 = 120000 omzet / 1500 uur = 80 euro per uur om een vergelijkbaar salaris over te houden en alle risico's in te calculeren, bedrijfskosten en een goed pensioen te hebben.
Je huidige bruto salaris x 2 delen door het aantal uren dat je wil/kan werken in een jaar.
Dus stel:
60000 euro x 2 = 120000 omzet / 1500 uur = 80 euro per uur om een vergelijkbaar salaris over te houden en alle risico's in te calculeren, bedrijfskosten en een goed pensioen te hebben.
Ik begrijp dat je nu in loondienst bent? Hou er rekening mee dat bij detacheringsklussen vaak verwacht wordt dat je op zeer korte termijn kan starten. En hoe concreet is dit aanbod? Detacheringsbureau's willen nog weleens met hagel schieten om CV's te verzamelen, dus reken jezelf niet rijk.
Pagina: 1