Excel waarde eerst volgende niet lege cel weergeven.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-06 17:08
Ik heb een lijst (O7:O293) waarin een datum komt te staan als in een andere kolom geen waarde staat,(formule in deze cellen =IF(K269<=1;A269;""), waarbij A een datum is.

Wat ik nu zou willen is dat in cel O4 de eerste datum tevoorschijn komt.

Daarvoor de volgende formule gemaakt: =INDEX(O7:O293;MATCH(FALSE;ISBLANK(O7:O293);0))

Ik weet niet wat ik fout doe, maar er komt simpelweg geen waarde uit, geen error, geen 0, gewoon leeg.

Iemand hier de gouden tip?

Edit: op de website waar ik de formule vandaan heb wordt aangegeven dat je op ctrl shift enter moet drukken, dan komt de formule tussen van die brackets te staan, wat doet dit en waarom zijn ze weer verdwenen nu ik weer in die cel kijk?

[ Voor 20% gewijzigd door Malt007 op 10-03-2020 10:51 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TDB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-06 22:12

TDB

CTRL Shift zorgt ervoor dat je een dynamische formule krijgt. Als je de formule gaat editten, dan zie je de brackets even niet.

PSN: TDBtje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

TDB schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 10:52:
CTRL Shift zorgt ervoor dat je een dynamische matrix- of array-formule krijgt. Als je de formule gaat editten, dan zie je de brackets even niet.
Kleine correctie ;) (Zeg ik vanwege de "google-baarheid")

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
code:
1
=INDEX(O7:O293;MATCH(1;INDEX(1-ISBLANK(O7:O293)/1;0);0))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Niet online
Je eigen formule:
code:
1
=INDEX(O7:O293;MATCH(FALSE;ISBLANK(O7:O293);0))

werkt ook, mits je ze invoert m.b.v. Ctrl-Shift-Enter.
Edit:Dat werd hierboven door anderen al opgemerkt.

[ Voor 16% gewijzigd door dix-neuf op 10-03-2020 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
dix-neuf schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 12:57:
Je eigen formule:
code:
1
=INDEX(O7:O293;MATCH(FALSE;ISBLANK(O7:O293);0))

werkt ook, mits je ze invoert m.b.v. Ctrl-Shift-Enter.
Edit:Dat werd hierboven door anderen al opgemerkt.
Bedankt voor je hulpt, echter het werkt nog steeds niet. Beetje zitten spelen nu met handmatig dingen invullen in de opgegeven range en het vreemdste is dat de index formule wel werkt als ik in O7 en O8 handmatig een datum zet, maar de rest van de range pakt hij niet op. Zelfde resultaat met jouw formule.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Niet online
De formules zijn correct, maar de laatste die je aanhaalde moet wel ingevoerd worden via Ctrl-Shift-Enter, vergeet dat niet!
Selecteer eens alle rijen onder rij 7 en verwijder ze.
Voer dan de formules opnieuw in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
dix-neuf schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 14:52:
De formules zijn correct, maar de laatste die je aanhaalde moet wel ingevoerd worden via Ctrl-Shift-Enter, vergeet dat niet!
Selecteer eens alle rijen onder rij 7 en verwijder ze.
Voer dan de formules opnieuw in.
Edit:
Het ligt aan de formule in de celrange: =IF(K9<1;A9;"") Hij pakt de "" op als waarde. Hoe kan ik dit oplossen dan, want ik wil dat er pas een waarde in deze cel komt als K9<1, en die waarde wil ik boven in de sheet zien.

Ok even gegoogled, index ziet "" als een waarde. Nu moet ik dus een formule vinden die de eerste waarde weergeeft in een range die geen "" is. Iemand een tip?

[ Voor 70% gewijzigd door Malt007 op 10-03-2020 15:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Niet online
Malt007 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 15:19:Het ligt aan de formule in de celrange: =IF(K9<1;A9;"") Hij pakt de "" op als waarde. Hoe kan ik dit oplossen dan, want ik wil dat er pas een waarde in deze cel komt als K9<1, en die waarde wil ik boven in de sheet zien.Ok even gegoogled, index ziet "" als een waarde. Nu moet ik dus een formule vinden die de eerste waarde weergeeft in een range die geen "" is. Iemand een tip?
Ik heb dat ook getest. Dubbele aanhalingstekens worden in mijn Excel (2010) niet als waarde beschouwd. Of de eerste cel met een datum zonder formule is ingevoerd of daar wordt weergegeven op grond van een formule, dat maakt geen enkel verschil !! Je schreef dat het in kolom O om datums gaat. Heb je de eigeschappen van de cellen in die kolom toch ook wel ingesteld als datum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
dix-neuf schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 15:35:
[...]
Ik heb dat ook getest. Dubbele aanhalingstekens worden in mijn Excel (2010) niet als waarde beschouwd. Of de eerste cel met een datum zonder formule is ingevoerd of daar wordt wergegeven op grond van een formule, dat maakt geen enkel verschil !! Je schreef dat het in kolom O om datums gaat. Heb je de eigeschappen van de cellen in die kolom toch ook wel ingesteld als datum?
Ja heb ik gedaan, maar opzich maakt dat niet uit anders herkent hij het nummer. Maar heb hem zojuist werkend gekregen lijkt het met de volgende formule:

=INDEX(O7:O293;MATCH(TRUE;ISNUMBER(O7:O293);0))

Heb niet eens ctrl shift enter gedrukt maar lijkt gewoon te werken. Wat houdt het precies in zo'n dynamische formule?

Wel bedankt voor je hulp trouwens!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GRDavies75
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-06 10:27

GRDavies75

PSN-id: GRDavies

Ze hebben in office 365 iets verbeterd als het aankomt op dynamische bereiken en op de detectie dat je geen bereik teruggeeft, wat natuurlijk niet in een cel past, maar echt alleen maar een enkele waarde terugkrijgt (wat wel in een cel past), zoals in jouw wens.

In de oudere versies moest je dus bezig met dynamische formule's (dus invoeren met CTRL-SHIFT-ENTER). De help file (ik gebruik Nederlands) geeft me wel een beetje een lost in translation gevoel als het aankomt op impliciete verwijzingen/snijpunten in een matrix, iets met @ in de formule.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
GRDavies75 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 15:42:
Ze hebben in office 365 iets verbeterd als het aankomt op dynamische bereiken en op de detectie dat je geen bereik teruggeeft, wat natuurlijk niet in een cel past, maar echt alleen maar een enkele waarde terugkrijgt (wat wel in een cel past), zoals in jouw wens.

In de oudere versies moest je dus bezig met dynamische formule's (dus invoeren met CTRL-SHIFT-ENTER). De help file (ik gebruik Nederlands) geeft me wel een beetje een lost in translation gevoel als het aankomt op impliciete verwijzingen/snijpunten in een matrix, iets met @ in de formule.
Ik zie het alweer, ik hou het wel bij IF,SUMIF(S) en Vlookup, dat is voldoende voor mijn Finance :)
Pagina: 1