Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• pedra
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-11 20:30
Ik ben op dit moment aan het kijken naar een nieuwe pc en daarbij kwam natuurlijk de vraag welke CPU ik deze keer zal aanschaffen

Nu heb ik al enige research gedaan en de consensus is voor gaming de 3700 meer dan voldoende is...
Als ik vervolgens kijk waar dit op gebaseerd is zie ik vooral vergelijkingen van shooters en hoeveel FPS die dan halen.
Allemaal leuk en aardig maar als je 12 dezelfde soort games vergelijkt heb je er niet zo aan.

Wat ik wel interessant vind hoe cpu, en daarbij specifiek de extra cores. Helpen bij city builders en lategame waarbij er zoveel gebeurd dat je last van lag krijgt.
Is er bij in deze situatie een voordeel voor de 3900 of is er na al deze jaren nog steeds slechte optimalisatie voor multicore gaming

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
In praktijk zijn de meeste games niet geoptimaliseerd voor gebruik van de ryzen 9 helaas :( .
Althans, dat is wat de consensus is.
Natuurlijk zal in de toekomst steeds meer ontworpen worden voor multicore processoren.

Mocht je gewoon gamen, zou ik nog steeds de ryzen 7 als maximum zien.

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:54
Ik weet dat je over AMD CPUs praat, maar vermeld dat de volgende keer ook aub.

Als wij het over de betere keuze hebben, Ryzen 3700x is de max die ik persoonlijk zou kiezen voor gaming aangezien alles erboven vooral meer cores zijn waar huidige games niks aan hebben.

Sterker nog ik zou zeggen dat momenteel de 3600 ook voldoende is, je levert 2 cores en 4 threads in tegenover de 3700x maar hij is wel ruim 100 euro goedkoper en presteert momenteel vrijwel hetzelfde.

Dan is er natuurlijk Intel die onder bepaalde omstandigheden beter presteert in games dan AMD, maar van wat ik zie vooral als je aan high refreshrate gaming doet presteert Intel iets beter.

Over het algemeen is AMD goed zat dus.

Verder slecht geoptimaliseerde games blijven altijd wel bestaan, in tegenstelling tot consoles waar developers met specifieke hardware omgaan, hebben computers een arsenaal aan combinaties en al die games moeten daarmee kunnen omgaan, ook een reden dat consoles ondanks hun veel zwakkere hardware dan een menig PC (je zou verbaasd zijn hoe zwak huidige consoles zijn tegenover zelfs een midrange PC) zo mooie graphics leveren.

Terug naar de lag (aka framedrops) verhaal, ook goed geoptimaliseerde games hebben er last van en een city builder zoals Cities Skyline zal ook op een i9 9900k weleens paar frames droppen, het is in dit geval ook een vrij intensieve CPU game.

• Mick3112
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13:54
Aangezien de nieuwe consoles een 8core Ryzen krijgen zou ik persoonlijk niet voor een 3600 gaan. Veel games zullen geoptimaliseerd zijn voor 8cores en dan is het wel prettig als je die ook in je PC hebt zitten.

Voor die 100 euro verschil zou ik dat risico niet lopen dat je dan net ff te weinig hebt.

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:23

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Mick3112 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 10:26:
Aangezien de nieuwe consoles een 8core Ryzen krijgen zou ik persoonlijk niet voor een 3600 gaan. Veel games zullen geoptimaliseerd zijn voor 8cores en dan is het wel prettig als je die ook in je PC hebt zitten.

Voor die 100 euro verschil zou ik dat risico niet lopen dat je dan net ff te weinig hebt.
De huidige consoles hebben ook al een 8 core CPU en de effecten daarvan zijn nog steeds niet te zien. Ik zou er dan ook niet de-facto vanuit gaan dat 8 cores mainstream worden dankzij consoles.

Dat gezegd hebbende, 6-cores is in veel situaties voldoende voor enkel gaming. 8-cores is optimaal voor de zwaarst multithreaded games zoals open world RPG's en zware RTS games. 12-cores voegt niks toe, tenzij je graag op hoge kwaliteit streamt.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• Mick3112
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13:54
Blaat schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 11:25:
[...]

De huidige consoles hebben ook al een 8 core CPU en de effecten daarvan zijn nog steeds niet te zien. Ik zou er dan ook niet de-facto vanuit gaan dat 8 cores mainstream worden dankzij consoles.

Dat gezegd hebbende, 6-cores is in veel situaties voldoende voor enkel gaming. 8-cores is optimaal voor de zwaarst multithreaded games zoals open world RPG's en zware RTS games. 12-cores voegt niks toe, tenzij je graag op hoge kwaliteit streamt.
Dat is correct maar die huidige 8core CPU's zijn dermate zwak dat je het makkelijk met een 4 Core PC cpu afkan tijdens deze generatie.

Die 8 cores in de nieuwe consoles zijn naar verwachting 4 x zo snel dus dat is wel even een andere situatie.
Pagina: 1