Melding werkgever over gebruik VPN m.b.t. Covid-19

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:54

PinusRigida

I put the p in pool.

Topicstarter
Hieronder de melding van mijn werkgever, ttz. de HR-dienst van mijn werkgever over het thuisgebruik van VPN.

Ik ben geen informaticus en mijn kennis over VPN is beperkt, maar toch voel ik aan mijn kleine teen dat er het ene en het andere is in dit bericht dat niet klopt... Maar wàt juist?

Ik heb het vooral over de volgende stellingen:
- Het ontvangen en verzenden van mails doe je via wifi, en dus niet via VPN
- VPN gebruik je enkel om documenten te consulteren op de harde schijven (H:, G:, T:, etc)

Is dat zo?!
...of is het een voorbeeldje van -misschien ietwat technische info vanuit onze CID, waarbij onze dienst HR de tekst wat begrijpelijker wou maken maar hem zelf niet echt begreep... Of klopt de info in het bericht wel? Lijkt me raar dat, indien een VPN actief is, je hem "enkel gebruikt om documenten op harde schijven te consulteren"
... en dat van die mails... die stelling doet het lijken alsof je enerzijds WiFi hebt, en anderzijds VPN, en mails via WiFi gaan... Maar als ik me niet vergis heeft je VPN toch gewoon WiFi nodig om te werken? Ik vind het nogal rare stellingen maar hey, who am I? Wie weet klopt het perfect.

PS: onze laptops hebben uitsluitend WiFi verbinding en verbinding via kabel, geen hybrides met 4G of 5G ofzo...

Bericht:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Beste collega

Aansluitend op de vorige berichten inzake het corona-virus, graag jouw aandacht voor bijgaande informatie.

Beschik je over een laptop met thuiswerkverbinding (VPN), dan dringen we erop aan om vanaf nu jouw laptop dagelijks na het werk mee te nemen naar huis, en dit uit voorzorg.

Indien je niet regelmatig de VPN-verbinding gebruikt, neem dan voorafgaand even contact met Servicedesk om dit te laten testen.

Gezien het aantal VPN-verbindingen gelimiteerd is vragen we om bij thuiswerk het VPN-netwerk niet constant te gebruiken:

- Het ontvangen en verzenden van mails doe je via wifi, en dus niet via VPN
- VPN gebruik je enkel om documenten te consulteren op de harde schijven (H:, G:, T:, etc)
- Toepassingen zijn toegankelijk via VPN en gebruik je enkel indien nodig
- Indien fase 3 van kracht wordt, dan zal je een document ontvangen met meer praktische informatie over het optimaal gebruik van VPN.

Mocht er zich een crisissituatie voordoen, dan zullen we jou zo snel als mogelijk via mail informeren (priorisering van taken, werken van op afstand, etc …).

Met vriendelijke groeten

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Dat klopt inderdaad.

Het is niet zozeer dat je het over VPN of Internet doet, maar je hebt de VPN niet NODIG om email te versturen.

Wel om de netwerkschijven en werk-interne applicaties te benaderen.

Prima email van je werkgever.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:03

samo

yo/wassup

Hoewel het technisch mogelijk is om een deel van het verkeer over VPN te routeren en een deel niet, en zo bijvoorbeeld e-mail niet via VPN te laten lopen en intern netwerkverkeer wel, denk ik niet dat dat is wat ze bedoelen.

Ik denk dat het de bedoeling is dat je enkel een VPN verbinding maakt als je op de schijf moet zijn, en de verbinding weer afsluit als je klaar bent op de schijf. Wil je e-mailen? Dan hoef je niet met VPN verbonden te zijn. Dit klinkt als minder vpn licenties/capaciteit dan medewerkers.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:15
Voor normale mails gebruik je gewoon het Wifi netwerk thuis.
Als je op de netwerkschijven moet zijn maak je verbinding met het VPN netwerk. Anders kom je het interne netwerk waarschijnlijk niet op. Ja, hiervoor moet je ook al verbonden zijn met WiFi. Als je klaar bent verbreek je de verbinding met de VPN.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tdm850ed
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-07 15:39
Ik gok dat dit te maken heeft om de load op de VPN server te minimaliseren.

Aangezien deze hoogstwaarschijnlijk niet ingericht is om de hoeveelheid mensen die nu thuis moeten werken allemaal tegelijk te kunnen bedienen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:24
Dit is inderdaad typisch om de VPN te ontlasten. Normale mail kan via de wifi en pas als je het werknetwerk (b.v. netwerkschijven) nodig hebt maak je verbinding met VPN. Waarschijnlijk werken er bij jouw bedrijf normaal gesproken niet zo heel veel mensen thuis en is daardoor de VPN server ook niet opgezet voor grootschalig gebruik. Meestal werkt dat prima, maar als er dan toch veel mensen thuis moeten gaan werken zoals nu loop je tegen wat beperkingen aan.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Topicstarter
Kijk, daarvoor heb je dus Tweakers...

Klopt idd. dat er -normaalgezien- niet zoveel mensen tegelijk thuiswerken... En we zijn nu eenmaal een grote organisatie. Nationaal gaat het om duizenden personeelsleden, bij ons (hoofdzetel) zitten we met een 300-tal. Dus klopt wellicht idd. volledig dat het deels is om het netwerk te ontlasten als, pakweg 2/3'den van de personeelsleden plots van thuis uit gaat werken op dezelfde dag(en) i.v.m. Corona.

Ik vond het -met mijn beperkte VPN kennis- een beetje ongelukkig uitgedrukt, voor mij kwam het over als VPN staat los van je WiFi verbinding en kan dus werken zonder je WiFi (zo hadden i.i.g. een aantal collega's het begrepen) waarop ik hen dan heb verteld dat ze sowieso verbinding moeten maken met hun thuis WiFi om ook maar iets te kunnen doen (VPN of niet)

Maar grosso-modo klopt de mail dus wel... Da's leuk om te horen want onze HR heeft in het verleden al wat kemels geslagen op gebied van mails m.b.t. informatica.

Thanx voor de verduidelijking! O+

[ Voor 4% gewijzigd door PinusRigida op 10-03-2020 12:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• whitedrag152
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20-06 15:44
zoals ik het leest heeft de vpn server niet genoeg licenties om iedereen thuis te laten werken. daarom vragen ze als je een document of wat anders nodig bent de vpn te openen en daarna weer te sluiten.

[ Voor 4% gewijzigd door whitedrag152 op 10-03-2020 10:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Naast licenties kan het volgende ook het geval zijn.

De meeste commerciële VPN-implementaties laten je kiezen uit een 'split tunnel' of een 'full' VPN-verbinding.

Bij split worden alleen de packets naar kantoor over de VPN-verbinding gerouteerd, alle andere verkeer (software downloads, google searches en andere web browsing, etc.) gaat over de gewone internetverbinding.

Bij full wordt alle verkeer over het VPN gestuurd.

Het nadeel van full VPN is dat dit een enorme belasting kan worden voor de internetverbinding van het kantoor waar de VPN-verbinding getermineerd wordt. Dat een paar mailtjes iets uitmaken is natuurlijk onzin maar per ongeluk het VPN aan hebben staan terwijl je tijdens de lunch even Netflix kijkt tikt wel aan.

Bij een full VPN wordt de lokale internetverbinding alleen gebruikt wordt om de VPN-verbinding op te zetten: wel zo fijn voor openbare WiFi-netwerken in cafés en dergelijke.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 03-07 16:58
Het zal best kloppen wat betreft VPN licenties en overbelasting van de VPN/internet verbinding. Aan de andere kant mogen ze je dan ook voorlichten over het beveiligen van je thuis wifi verbinding. Wie weet staat je wifi thuis wel compleet open en werk je op de financiele afdeling waar je facturen verwerkt waar de concurrent maar wat graag inzicht in zou hebben. Om maar een dwars straat te noemen.

Veiliger zou zijn om iedereen verplicht VPN te laten gebruiken en het zo in te richten dat dat ook kan. Maar goed we weten niet of degene op dit soort gevoelige afdelingen misschien andere mails hebben ontvangen of andere instructies hebben gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
PinusRigida schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 09:41:
Gezien het aantal VPN-verbindingen gelimiteerd is ...
Dit is de reden waarom men alleen wil dat je applicaties en bestanden benadert via VPN. Voor het versturen van een mailtje kun je prima gebruik maken van je eigen internetverbinding, of, wanneer je een telefoon van de zaak hebt, via een hotspot die je met je werktelefoon opzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Topicstarter
Kasper1985 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 23:28:
Het zal best kloppen wat betreft VPN licenties en overbelasting van de VPN/internet verbinding. Aan de andere kant mogen ze je dan ook voorlichten over het beveiligen van je thuis wifi verbinding. Wie weet staat je wifi thuis wel compleet open en werk je op de financiele afdeling waar je facturen verwerkt waar de concurrent maar wat graag inzicht in zou hebben. Om maar een dwars straat te noemen.

Veiliger zou zijn om iedereen verplicht VPN te laten gebruiken en het zo in te richten dat dat ook kan. Maar goed we weten niet of degene op dit soort gevoelige afdelingen misschien andere mails hebben ontvangen of andere instructies hebben gekregen.
Terechte opmerking idd. sommige collega's kennende ga ik er maar even van uit dat niet iedereen z'n WiFi even goed beveiligd is idd. :X
Pagina: 1