Tweedehands lease?

Pagina: 1
Acties:

• Pctje91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 31-10 14:13
Goedemorgen,

Op dit moment lease ik een nieuwe auto en daar ben ik tevreden over.
Nu hoor ik ook over de mogelijkheden om een tweedehandsauto te leasen. In dit geval ben je dus de tweede gebruiker. Nu heb ik hierover al het een en ander op internet gevonden maar krijg ik weinig duidelijkheid over het leasebedrag / bijtelling.

Is het dus voordeliger dan een nieuwe auto leasen? Mijn idee was dat wanneer ik een tweedehands lease doe, dat ik dan wellicht een segment hoger kan doordat ik voor de dagwaarde lease ipv van nieuwwaarde.

Heeft iemand hier toevallig al ervaring mee? Of wat ik hierboven stel niet correct en gaat de auto alsnog voor nieuwwaarde?

Alvast dank voor het meedenken! _/-\o_

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:45
Overal moet geld mee worden verdiend. Dus ook aan het doorleasen van een tweedehands auto met naar alle waarschijnlijkheid meer kosten in onderhoud voor de leasemaatschappij.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:50
9 van de 10 keer is het leasen van een 2e hands auto duurder dan het leasen van een nieuwe. Heeft onder andere te maken met restwaarde en nog wat andere factoren.

Computer says no

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:53
Ik kan mij voorstellen dat tweedehands leasen goedkoper is.
Afschrijving is vele malen lager, dan dat de onderhoudskosten toenemen. De vraag is alleen hoeveel marge de leasemaatschappij opneemt voor extra verdiensten en afdekking onverwachte grote reparaties vs het voordeel dat ze doorrekenen naar de klant.

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:28
ybos schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 09:41:
Ik kan mij voorstellen dat tweedehands leasen goedkoper is.
Afschrijving is vele malen lager, dan dat de onderhoudskosten toenemen. De vraag is alleen hoeveel marge de leasemaatschappij opneemt voor extra verdiensten en afdekking onverwachte grote reparaties vs het voordeel dat ze doorrekenen naar de klant.
Mja hangt ervan af hoe je ernaar kijkt, een nieuw leasecontract heeft een vast* bedrag per maand gedurende de hele looptijd, dus zowel de eerste paar jaar als de laatste paar jaar. Omdat de afschrijving normaal gezien in de eerste jaren hoger is dan in de laatste jaren, zijn de kosten voor de LM de eerste jaar dan dus ook hoger dan de laatste.

Als zo'n auto dus na 1 jaar weer teruggaat en opnieuw verleased moet worden heeft de LM dat jaar dus verlies/(minder winst) gemaakt dan verwacht (gezien het tarief gebaseerd was op bv 4 jaar)

Dat verschil zullen ze vast wel goed willen maken bij de 2ehands lease. (los van dat kortere looptijd vaak duurder is dan langere looptijd)

*los van variable kosten zoals benzine

Mocht je overigens over bijtelling praten, dit blijft altijd afgezet tov de cataloguswaarde van de auto in dat betreffende bouwjaar, het enige wat je na 5 jaar hebt is dat de auto in de 25% bijtellingscategorie komt. Waar dan wel bijkomt dat je bijtelling niet hoger kan zijn dan de kosten die gemaakt worden aan de auto, welke (omdat die al afgeschreven is) in principe alleen maar de onderhoudskosten zouden moeten zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Puc van S. op 10-03-2020 09:53 ]

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• Pctje91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 31-10 14:13
Het gaat in mijn geval om zakelijke lease en niet om private. Voor mij is vooral de bijtelling dus interessant. Maar als ik het dus goed begrijp is in dit geval de bijtelling dus ook gewoon over de nieuwwaarde en niet over de dagwaarde. Met als negatief dat auto's van 5 jaar ook naar 25% gaan ipv 22%?

Zie ik dit correct?

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:54
Pctje91 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 14:54:
Het gaat in mijn geval om zakelijke lease en niet om private. Voor mij is vooral de bijtelling dus interessant. Maar als ik het dus goed begrijp is in dit geval de bijtelling dus ook gewoon over de nieuwwaarde en niet over de dagwaarde. Met als negatief dat auto's van 5 jaar ook naar 25% gaan ipv 22%?

Zie ik dit correct?
Aanvulling hierop is de mogelijkheid om een youngtimer te leasen.

Dat kan ook best interessant zijn, aangezien je dan maar 35 procent betaalt over de dagwaarde ipv cataloguswaarde.
Pagina: 1