Stel: bedrijf waar je werkt gaat (tijdelijk) dicht ivm lockdown a la Italie. Duurt wellicht weken. Krijg je dan doorbetaald? Verplicht vakantie opnemen? Onbetaald verlof? Iemand een idee hoe dat werkt?
Lijkt mij dat je gewoon thuis (moet) werken, indien mogelijk, zo niet gewoon betaald verlof.
Voor de rest gewoon even langs je personeelsafdeling lopen/bellen.
Voor de rest gewoon even langs je personeelsafdeling lopen/bellen.
[ Voor 27% gewijzigd door Jackson6 op 10-03-2020 08:43 ]
Dat moet je aan je baas vragen.
Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
Later vandaag zal de president een pakket maatregelen aankondigen om de Amerikaanse economie te ondersteunen, die hard is getroffen door de corona-uitbraak. Het Witte Huis zou onder meer denken aan betaald ziekteverlof voor werknemers in quarantaine.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Ik heb een werkgever. Maar ik vraag het hier omdat sommigen al weten hoe dat juridisch zit.JukeboxBill schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 08:42:
Dat moet je aan je baas vragen.
Dat gaat over de VS...Tens schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 08:42:
Later vandaag zal de president een pakket maatregelen aankondigen om de Amerikaanse economie te ondersteunen, die hard is getroffen door de corona-uitbraak. Het Witte Huis zou onder meer denken aan betaald ziekteverlof voor werknemers in quarantaine.
Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/
Hangt af van je arbeidsrelatie en de lokale wetgeving.
Kwam toevallig deze post tegen op LinkedIN, geschreven door een advocaat.
Corona update: actuele situaties.
Als werknemer door werkgever preventief wordt thuisgelaten, heeft hij dan recht op loon? Ja.
Mag werknemer die niets mankeert zelf beslissen preventief thuis te blijven? Nee, behalve bij gegronde vrees voor besmetting op het werk.
Zijn eerdere besmettingsgevallen een goede reden? Mogelijk.
Wat als werknemer zonder goede reden thuisblijft? Geen recht op loon.
Mag werknemer contact weigeren met collega's die terugkwamen uit risicogebied en niets mankeren? Nee. Werkgever moet wel goede risico-inschatting maken en preventiemaatregelen treffen, zoals die collega's eerst thuis laten.
Dus: werknemer is in principe verplicht om te werken met een collega die uit een risicogebied kwam en geen klachten heeft? Ja.
Wat doen met werknemer met griepverschijnselen? Thuislaten. Telefonisch contact laten hebben met arts. Instructies GGD opvolgen.
En als het maar heel lichte klachten zijn? Thuiswerken als dat kan. RIVM volgen.
Als de school sluit en kind moet worden opgevangen, heeft werknemer dan recht op loon? Ja, voor korte duur om opvang te regelen.
En daarna? Verlof opnemen in overleg, vaak onbetaald of snipperdagen.
Wat als werknemer met OV komt en dat straks niet meer rijdt? Korte tijd recht op loon, om vervangend vervoer te regelen.
Als werknemer door werkgever preventief wordt thuisgelaten, heeft hij dan recht op loon? Ja.
Mag werknemer die niets mankeert zelf beslissen preventief thuis te blijven? Nee, behalve bij gegronde vrees voor besmetting op het werk.
Zijn eerdere besmettingsgevallen een goede reden? Mogelijk.
Wat als werknemer zonder goede reden thuisblijft? Geen recht op loon.
Mag werknemer contact weigeren met collega's die terugkwamen uit risicogebied en niets mankeren? Nee. Werkgever moet wel goede risico-inschatting maken en preventiemaatregelen treffen, zoals die collega's eerst thuis laten.
Dus: werknemer is in principe verplicht om te werken met een collega die uit een risicogebied kwam en geen klachten heeft? Ja.
Wat doen met werknemer met griepverschijnselen? Thuislaten. Telefonisch contact laten hebben met arts. Instructies GGD opvolgen.
En als het maar heel lichte klachten zijn? Thuiswerken als dat kan. RIVM volgen.
Als de school sluit en kind moet worden opgevangen, heeft werknemer dan recht op loon? Ja, voor korte duur om opvang te regelen.
En daarna? Verlof opnemen in overleg, vaak onbetaald of snipperdagen.
Wat als werknemer met OV komt en dat straks niet meer rijdt? Korte tijd recht op loon, om vervangend vervoer te regelen.
Verplicht doorbetalen en binnen 4 weken failliet, daar heb je ook niets aan. De regeling voor deeltijd-ww zal wel uitgebreid worden om dit op te vangen. Men heeft iets geleerd van de 2008-2010 crisis
Runs everything...
Als je overuren hebt staan vraag ik het me af. Die gaan normaal in overleg en dan is dit wel een situatie die voor de werkgever goed uitkomt om ze op te nemen.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Zie deze pagina over de kant van de ondernemer en hoe deze loon/uitkering voor zijn werknemers kan aanvragen tijdens bijzondere situaties.
https://www.rijksoverheid...en-ww-uitkering-personeel
Als het bedrijf dicht gaat, loopt de loonbetalingsplicht gewoon door (voor vaste medewerkers). Het gros van de bedrijven hebben daar niet de liquide middelen voor om dat weken en weken door te kunnen zetten. Dan treden er betalingsproblemen op die weer het voortbestaan van het bedrijf ernstig kunnen beïnvloeden, en daarmee ook weer een domino effect te weeg kunnen brengen. Vandaar dat de overheid daar een speciale regeling voor heeft.
https://www.rijksoverheid...en-ww-uitkering-personeel
Als het bedrijf dicht gaat, loopt de loonbetalingsplicht gewoon door (voor vaste medewerkers). Het gros van de bedrijven hebben daar niet de liquide middelen voor om dat weken en weken door te kunnen zetten. Dan treden er betalingsproblemen op die weer het voortbestaan van het bedrijf ernstig kunnen beïnvloeden, en daarmee ook weer een domino effect te weeg kunnen brengen. Vandaar dat de overheid daar een speciale regeling voor heeft.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Verwijderd
Maar je rekeningen niet kunnen betalen, omdat je een heel maandloon mist, daar heb je ook niks aan. Ik zie ook niet gauw waarom een bedrijf denkt te moeten sluiten. Zolang iedereen hygiënisch werkt is er niet veel gevaar. Zolang je niet met 5 man aan 1 bureau zit. Desnoods maak je een wissel-schema, als je het als bedrijf niet kunt betalen om iedereen met betaald verlof te sturen. Week 1: werkt groep A, week 2 werkt groep B, week 3 werkt groep A, week 4 werkt groep B. En vervolgens openingstijden aanpassen. Winkels kunnen bijvoorbeeld openen om 15u ipv 9uur. Tandartsen kunnen sluiten om 12u ipv 15u. Zo kan het tijdelijke personeelstekort opgevangen worden. Bij de gemeente zal niet veel veranderen, die werken al tot 12u.MacIsCool schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 09:39:
Verplicht doorbetalen en binnen 4 weken failliet, daar heb je ook niets aan. De regeling voor deeltijd-ww zal wel uitgebreid worden om dit op te vangen. Men heeft iets geleerd van de 2008-2010 crisis

Hier is inderdaad de speciale 'calamiteiten-ww' voor in het leven geroepen.
Die wordt met periodes van 6 weken toegekend indien je ervoor in aanmerking komt. Dus je werkgever zal bij de overheid moeten aankloppen en aangeven voor deze regeling in aanmerking te komen. Dan wordt een deel van het loon door UWV betaald.
Let op dit gaat we af van je rechten (duur) op ww indien je er aanspraak op zou moeten gaan maken.
Die wordt met periodes van 6 weken toegekend indien je ervoor in aanmerking komt. Dus je werkgever zal bij de overheid moeten aankloppen en aangeven voor deze regeling in aanmerking te komen. Dan wordt een deel van het loon door UWV betaald.
Let op dit gaat we af van je rechten (duur) op ww indien je er aanspraak op zou moeten gaan maken.
If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA
Bedrijven met personeel met specifieke kennis/certificaten/bevoegdheden die niet kunnen werken? Productie processen die stil gelegd moeten worden omdat er niet genoeg personeel is (en niet zo 123 opgestart kan worden).Verwijderd schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 10:00:
[...]
Maar je rekeningen niet kunnen betalen, omdat je een heel maandloon mist, daar heb je ook niks aan. Ik zie ook niet gauw waarom een bedrijf denkt te moeten sluiten. Zolang iedereen hygiënisch werkt is er niet veel gevaar. Zolang je niet met 5 man aan 1 bureau zit. Desnoods maak je een wissel-schema, als je het als bedrijf niet kunt betalen om iedereen met betaald verlof te sturen. Week 1: werkt groep A, week 2 werkt groep B, week 3 werkt groep A, week 4 werkt groep B. En vervolgens openingstijden aanpassen. Winkels kunnen bijvoorbeeld openen om 15u ipv 9uur. Tandartsen kunnen sluiten om 12u ipv 15u. Zo kan het tijdelijke personeelstekort opgevangen worden. Bij de gemeente zal niet veel veranderen, die werken al tot 12u.![]()
![]()
![]()
Niet iedereen heeft een kantoor baan. En bedrijven kunnen echt wel een paar zieken opvangen maar als dat meer wordt dan wordt het krap
[ Voor 5% gewijzigd door GrooV op 10-03-2020 10:13 ]
Verwijderd
We doen allemaal net alsof we enkel de keuze hebben tussen 'volledig produceren' of 'bedrijf sluiten'. Maar op halve capaciteit werken lijkt niet voor te komen? In plaats van 100 werknemers die 500 verfpotten produceren, kunnen we ook 50 werknemers 250 potten laten produceren. Minder werknemers betekend ook minder besmettingkansen. En als een groep besmet wordt, is niet meteen het hele bedrijf besmet.GrooV schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 10:11:
[...]
Bedrijven met personeel met specifieke kennis/certificaten/bevoegdheden die niet kunnen werken? Productie processen die stil gelegd moeten worden omdat er niet genoeg personeel is (en niet zo 123 opgestart kan worden).
Niet iedereen heeft een kantoor baan. En bedrijven kunnen echt wel een paar zieken opvangen maar als dat meer wordt dan wordt het krap
Klinkt simpel inderdaad maar vaak zijn dit nauwkeurig afgestelde productie processen, stel bijvoorbeeld in jouw verfpotten voorbeeld dat als je langzamer gaat draaien de potten niet snel genoeg dichtgaan waardoor niet de zelfde kwaliteit geleverd kan worden.Verwijderd schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 10:18:
[...]
We doen allemaal net alsof we enkel de keuze hebben tussen 'volledig produceren' of 'bedrijf sluiten'. Maar op halve capaciteit werken lijkt niet voor te komen? In plaats van 100 werknemers die 500 verfpotten produceren, kunnen we ook 50 werknemers 250 potten laten produceren. Minder werknemers betekend ook minder besmettingkansen. En als een groep besmet wordt, is niet meteen het hele bedrijf besmet.
Of gewoon een simpeler voorbeeld, als er geen BHV'er aanwezig is mag er geen productie gedraaid worden, dat staat zelfs letterlijk in de arbowet.
Daarnaast kan je nog steeds besmet raken van deurklinken en dergelijke, dus om en om werken helpt alleen tegen niezen en dergelijke.
Maar ik denk dat de meeste bedrijven echt neit zitten te wachten om dicht te gaan en zullen dit alleen doen als het niet anders kan
[ Voor 5% gewijzigd door GrooV op 10-03-2020 10:24 ]
De nuchterheid van Nederlanders is helaas wel goed te zien door de stijging van het aantal bevestigde gevallen in NL.
Sluiting is niet alleen een middel om besmettingskansen tussen werknemers te minimaliseren, maar zeker met de mobiliteit van werknemers (want het gros woont meer op loop afstand van zijn werkplek) is de verspreiding door de regio een stuk belangrijker onderwerp.
Ja de kansen zijn klein op besmetting, en met goede hygiëne (bij iedereen om je heen) nog kleiner. Maar een volledig dorp hermetisch afsluiten is een stuk makkelijker dan een regio of provincie. Juist daar zit de crux in het Europese verband.
Sluiting is niet alleen een middel om besmettingskansen tussen werknemers te minimaliseren, maar zeker met de mobiliteit van werknemers (want het gros woont meer op loop afstand van zijn werkplek) is de verspreiding door de regio een stuk belangrijker onderwerp.
Ja de kansen zijn klein op besmetting, en met goede hygiëne (bij iedereen om je heen) nog kleiner. Maar een volledig dorp hermetisch afsluiten is een stuk makkelijker dan een regio of provincie. Juist daar zit de crux in het Europese verband.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Tuurlijk, bedrijven zijn er om omzet en winst te boeken.
Sommige bedrijven kunnen dit tempo even vol houden, anderen zitten sneller onder water.
Ik ken de wetten in NL niet, maar hier bestaat er zoiets als technische werkloosheid.
Als de vraag dermate snel zakt dat je echt je productie niet kan draaiend houden, dan worden mensen naar huis gestuurd met een werkloosheidsvergoeding. Vroeger kon dit enkel voor arbeiders, nu denk ik dat het ook kan voor bedienden.
De situatie is echt uitzonderlijk, zeker in Italië. Daar gaan faillissementen vallen, daar kunnen we zeker van zijn.
Sommige bedrijven kunnen dit tempo even vol houden, anderen zitten sneller onder water.
Ik ken de wetten in NL niet, maar hier bestaat er zoiets als technische werkloosheid.
Als de vraag dermate snel zakt dat je echt je productie niet kan draaiend houden, dan worden mensen naar huis gestuurd met een werkloosheidsvergoeding. Vroeger kon dit enkel voor arbeiders, nu denk ik dat het ook kan voor bedienden.
De situatie is echt uitzonderlijk, zeker in Italië. Daar gaan faillissementen vallen, daar kunnen we zeker van zijn.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Verwijderd
Als iemand zegt te weten hoe het zit zonder jouw arbeidscontract in handen te hebben, zou ik er maar niet al te veel waarde aan hechten.meermarco schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 08:44:
[...]
Ik heb een werkgever. Maar ik vraag het hier omdat sommigen al weten hoe dat juridisch zit.
Zul je net zien dat degene die de potten aan het begin van het productie proces klaar zet ziek is.Verwijderd schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 10:18:
[...]
We doen allemaal net alsof we enkel de keuze hebben tussen 'volledig produceren' of 'bedrijf sluiten'. Maar op halve capaciteit werken lijkt niet voor te komen? In plaats van 100 werknemers die 500 verfpotten produceren, kunnen we ook 50 werknemers 250 potten laten produceren. Minder werknemers betekend ook minder besmettingkansen. En als een groep besmet wordt, is niet meteen het hele bedrijf besmet.
ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346
Denk niet dat de meeste arbeidscontracten (die van mij niet namelijk) beschrijven wat er gebeurd in het geval dat het bedrijf dicht MOET door de overheid/veiligheid.Verwijderd schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 10:45:
[...]
Als iemand zegt te weten hoe het zit zonder jouw arbeidscontract in handen te hebben, zou ik er maar niet al te veel waarde aan hechten.
Nu heeft onze werkgever de Brabanders verplicht om thuis te werken (werkgever zit in noord-holland)Humordenaar schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 09:33:
Kwam toevallig deze post tegen op LinkedIN, geschreven door een advocaat.
...............
Kan de werkgever je kan verplichten om thuis te werken ondanks dat je geen "corona"/ griep verschijnselen hebt?
JaGrunwold schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 10:59:
[...]
Nu heeft onze werkgever de Brabanders verplicht om thuis te werken (werkgever zit in noord-holland)
Kan de werkgever je kan verplichten om thuis te werken ondanks dat je geen "corona"/ griep verschijnselen hebt?
Ja, dit is een 100% redelijke vraag van een werkgever, zeker in deze omstandigheden.Grunwold schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 10:59:
[...]
Nu heeft onze werkgever de Brabanders verplicht om thuis te werken (werkgever zit in noord-holland)
Ja, natuurlijk kan dat. Als je niet wilt werken zou je vakantie kunnen opnemen, zoals altijd kan (dus met dezelfde regels als je werkgever daar altijd voor hanteert).Grunwold schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 10:59:
Verwijderd
Hoeft ook niet omdat de wet dat beschrijft. Je krijgt gewoon betaald. Als je een uren of oproepcontract hebt, of via een uitzendbureau werkt krijg je niets. Ook veel tijdelijke contracten bevatten clausules die het mogelijk maken het werk op te schorten.Ryur schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 10:54:
[...]
Denk niet dat de meeste arbeidscontracten (die van mij niet namelijk) beschrijven wat er gebeurd in het geval dat het bedrijf dicht MOET door de overheid/veiligheid.
Heb je je werkgever al gevraagd?meermarco schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 08:44:
[...]
Ik heb een werkgever. Maar ik vraag het hier omdat sommigen al weten hoe dat juridisch zit.

Kun je je contract hier uploaden? dan kunnen we kijken.
Wat heb je zelf al gevonden?meermarco schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 08:44:
[...]
Dat hebben we hier al.Tens schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 08:42:

yep, ik wilde eigenlijk reageren met: Wat zei je werkgever toen je het hem vroeg?, maar dat mag niet meer.matty___ schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 14:40:
[...]
Dat hebben we hier al.en dit heeft betrekking op de VS.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Ik ben benieuwd dat als de scholen bijvoorbeeld 4 weken sluiten of men van mij kan verwachten dat ik bijvoorbeeld 3 weken zomervakantie moet inleveren.
Neem zelf aan van niet aangezien de vakanties gewoon bij mijn beroep horen, maar voor zelfde geval vindt men straks dat het maatschappelijk gezien wel moet...
Neem zelf aan van niet aangezien de vakanties gewoon bij mijn beroep horen, maar voor zelfde geval vindt men straks dat het maatschappelijk gezien wel moet...
Als we deze zomer wel op vakantie kunnenPresident schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 18:12:
Ik ben benieuwd dat als de scholen bijvoorbeeld 4 weken sluiten of men van mij kan verwachten dat ik bijvoorbeeld 3 weken zomervakantie moet inleveren.
Waarschijnlijk wel, maar ik heb thuis geen werkplek dia ARBO-technisch voldoet.
Die kosten zijn wettelijk gezien voor de werkgever.
Mijn appartement kost mij huur, een deel wordt opgeëist door werkgever..... hoeveel schuiven ze?
Gas water licht, die gaan omhoog.... hoeveel krijg ik?
Koffie/thee.... tja dat is niet gratis....
Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.
Wellicht als het maanden duurt dat je hierover eens wilt denken/praten.
Maar voor nu scheelt het je reistijd, en neem aan dat jij ook niet je reiskostenvergoeding etc inlevert?
Zou je willen dat je werkgever net zo kritisch is?
Liever denken in oplossingen dan in problemen, scheelt een hoop.
Maar voor nu scheelt het je reistijd, en neem aan dat jij ook niet je reiskostenvergoeding etc inlevert?
Zou je willen dat je werkgever net zo kritisch is?
Liever denken in oplossingen dan in problemen, scheelt een hoop.
T.C schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 23:01:
[...]
Mijn appartement kost mij huur, een deel wordt opgeëist door werkgever..... hoeveel schuiven ze?
Betaal je die huur anders niet dan?T.C schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 23:01:
[...]
GWL zal niet bepaald significant veel verschil maken voor die paar dagen. En als je koffie of thee wilt betaal je dat toch lekker zelf? Dat is een keuze. Je kan ook water drinken, kost nagenoeg niks.
Ga je dan ook je reis en onkostenvergoedingen inleveren die je baas je betaalt? Je reist immers niet en wil compensatie buiten de onkostenvergoeding.
Moet er niet aan denken dat mijn werkgever zoals jij zou redeneren.
I have stability. The ability to stab.
Dus omdat jij een zeiksnor bent vind je het volstrekt normaal om redelijke maatregelen gewoon niet te volgen maar lekker als een mak schaap naar het werk te gaan "want het is toch niet zo erg?"T.C schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 23:01:
[...]
jesus.
Waar werk je? Wil ik nooit bij je in de buurt komen.... Als ambtenaar zou ik bijna denken dat jij dat ook bent.. zo'n ikke ikke ikke mentaliteit dat de werkgever maar krom moet liggen om jouw belachelijke eisen in te willigen.
[ Voor 10% gewijzigd door Bezulba op 11-03-2020 09:24 ]
blup
Verwijderd
Potverdrie je werkgever heeft maar geluk met zo'n fijne werknemer als jijT.C schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 23:01:
[...]
Die koffie/thee hoef je je geen zorgen over te maken als je toch alleen maar azijn drinkt
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2020 09:31 ]
Zoiets vermoedde ik ook, persoonlijk ben ik niet echt een geschikt persoon voor thuiswerk en heb ik eigenlijk ook geen geschikte werkomgeving als ik zie hoeveel er nog gevlogen wordt en hoeveel verkeer over de A16 richting het noorden toe rijdt betwijfel ik of deze maatregelen nog zullen werken.Wilke schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 11:21:
[...]
Ja, natuurlijk kan dat. Als je niet wilt werken zou je vakantie kunnen opnemen, zoals altijd kan (dus met dezelfde regels als je werkgever daar altijd voor hanteert).
Deze situatie zuigt, maar hopelijk neemt het aantal besmettingen af en kan dit virus ingedamd worden
De werkgever verlangt in dit geval dat ik thuis werk, dus ik ben verplicht om hier ruimte voor te reserveren.SmurfLink schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 09:17:
[...]
Betaal je die huur anders niet dan?
GWL zal niet bepaald significant veel verschil maken voor die paar dagen. En als je koffie of thee wilt betaal je dat toch lekker zelf? Dat is een keuze. Je kan ook water drinken, kost nagenoeg niks.
Ga je dan ook je reis en onkostenvergoedingen inleveren die je baas je betaalt? Je reist immers niet en wil compensatie buiten de onkostenvergoeding.
Moet er niet aan denken dat mijn werkgever zoals jij zou redeneren.
(Vloeroppervlak bepaalt de huur, maar ik kan er niet volledig gebruik van maken.)
Wanneer ik niet naar mijn werk rijdt, krijg ik inderdaad geen reiskosten dat is logisch.
Werkgever bespaart wel op GWL, en ik moet meer GWL betalen.
Als we jouw redenatie volgen moet je zelfs betalen vanwege de eer dat je voor de baas mag werken.
Dus omdat de werkgever paniekerig is vanwege ern veredelde griep moet ik kosten maken?Bezulba schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 09:23:
[...]
Dus omdat jij een zeiksnor bent vind je het volstrekt normaal om redelijke maatregelen gewoon niet te volgen maar lekker als een mak schaap naar het werk te gaan "want het is toch niet zo erg?"
jesus.
Waar werk je? Wil ik nooit bij je in de buurt komen.... Als ambtenaar zou ik bijna denken dat jij dat ook bent.. zo'n ikke ikke ikke mentaliteit dat de werkgever maar krom moet liggen om jouw belachelijke eisen in te willigen.
Zo werkt dat niet.
Er is vanuit het RIVM zelfs voor Brabant een richtlijn uitgebracht dat je enkel thuis hoeft te blijven bij hoesten of niezen EN koorts.
Dus is dwingen thuis te werken een vrijwillige keuze van de werkgever die last heeft van paniekaanvallen.
Daar weiger ik kosten voor te maken.
Verwijderd
Nee hoor. Het RIVM vraagt om iedereen in Brabant die kan thuiswerken dat ook te doen. Met of zonder klachten. Jouw werkgever volgt gewoon advies op. Als jij van mening bent dat je niet thuis kan werken moet je het daar met je werkgever over hebben en kan het zijn dat je gewoon nog naar kantoor mag komen van hem.T.C schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 11:24:
[...]
Dus omdat de werkgever paniekerig is vanwege ern veredelde griep moet ik kosten maken?
Zo werkt dat niet.
Er is vanuit het RIVM zelfs voor Brabant een richtlijn uitgebracht dat je enkel thuis hoeft te blijven bij hoesten of niezen EN koorts.
Dus is dwingen thuis te werken een vrijwillige keuze van de werkgever die last heeft van paniekaanvallen.
Kan ook zijn dat hij deeltijd ww voor je aanvraagt. Hoef je in ieder geval niet arbo approved thuis te zitten.
Nope, de richtlijn is letterlijkT.C schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 11:24:
[...]
Dus omdat de werkgever paniekerig is vanwege ern veredelde griep moet ik kosten maken?
Zo werkt dat niet.
https://www.rivm.nl/nieuw...or-inwoners-noord-brabantHet RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu adviseert inwoners van de provincie Noord-Brabant bij verkoudheid, hoesten of koorts hun sociale contacten te beperken. Dit betekent: blijf thuis.
Je krijgt gewoon betaald om je werk te doen. Waar je het ook doet is niet relevant.T.C schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 11:16:
[...]
De werkgever verlangt in dit geval dat ik thuis werk, dus ik ben verplicht om hier ruimte voor te reserveren.
(Vloeroppervlak bepaalt de huur, maar ik kan er niet volledig gebruik van maken.)
Wanneer ik niet naar mijn werk rijdt, krijg ik inderdaad geen reiskosten dat is logisch.
Werkgever bespaart wel op GWL, en ik moet meer GWL betalen.
Als we jouw redenatie volgen moet je zelfs betalen vanwege de eer dat je voor de baas mag werken.
En het gaat hier niet om jouw werkgever, het gaat om landelijke richtlijnen waar jouw werkgever zich aan dient te houden. Al mijn Brabantse collega's zijn ook gesommeerd om thuis te gaan werken. En er is werkelijk niemand die daar een probleem van maakt. De meesten vinden het juist wel lekker om wat vaker thuis te werken, gezien dat bij ons inderdaad als een privilege wordt gezien.
Hoeveel meer GWL betaal je nu je thuis bent dan? Is dat zo'n giga kostenpost dan?
Verwijderd
Niet iedereen kan thuiswerken, ook niet mensen met een kantoorbaan en de infrastructuur om thuis te werken. Om maar eens iets stoms te zeggen, je zit net deze week zonder internetprovider.SmurfLink schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 11:33:
[...]
Je krijgt gewoon betaald om je werk te doen. Waar je het ook doet is niet relevant.
En het gaat hier niet om jouw werkgever, het gaat om landelijke richtlijnen waar jouw werkgever zich aan dient te houden. Al mijn Brabantse collega's zijn ook gesommeerd om thuis te gaan werken. En er is werkelijk niemand die daar een probleem van maakt. De meesten vinden het juist wel lekker om wat vaker thuis te werken, gezien dat bij ons inderdaad als een privilege wordt gezien.
Hoeveel meer GWL betaal je nu je thuis bent dan? Is dat zo'n giga kostenpost dan?
Gelukkig is het thuiswerken dan ook geen verplichting maar een advies. Bij overmacht mag je nog steeds gewoon naar kantoor. Moet je wel overleggen met je werkgever en normaal het gesprek aangaan. Iets wat sommige in dit topic niet lukt...
Werktijdverkorting is hier niet van toepassing. Dan moet er aantoonbaar minder werk zijn. Er is nu wel werk maar het kan niet uitgevoerd worden.ThinkPadd schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 10:14:
Zoek eens op 'werktijdverkorting corona' op Google
T.C schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 23:01:
[...]
Even gechargeerd gezegd: Willens en wetens toch naar kantoor komen. Met het risico op een paar bejaarden onnodig extra aan de beademing. Omdat meneer zo nodig in zijn arbo-verantwoorde bureaustoel wil werken.
Word ik niet blij van.
(modjes: als dit niet door de beugel kan, haal dan maar weg. Maar dit is ff mijn gevoel hierover)
Even wat nuance:
Ik snap dat een goede werkhouding belangrijk is. Een verkeerde stoel kan serieuze klachten veroorzaken. In een normale situatie zou je dan ook 100@% in je recht staan.
Maar het is nu geen normale situatie. Op dit moment speelt er eventjes een wat heftiger probleem dan mogelijke klachten door een paar dagen verkeerd zitten. Dat krijgt even voorrang.
Ik hoop dat je dat begrijpt. Denk het wel. Als je bij de eerste hulp bent snap je ook dat een zwaar verkeersongeluk voorrang krijgt op een sneetje in de vinger.
Ik kan me voorstellen dat ouders het niet fijn gaan vinden als het schooljaar onverwacht met een paar weekjes wordt ingekort. Zeker niet als hun kind alle tijd op school goed gebruiken kan, vanwege achterstanden of leerproblemen.President schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 18:12:
Ik denk dat sommige ouders in dat geval zeker aan zullen dringen op een ‘oplossing’. Als in: een paar weekjes extra onderricht waarvoor zijzelf dan niet alle kosten hoeven te dragen.
Of die groep hun zin gaat krijgen is een tweede...
Is wel wat voor te zeggen natuurlijk. Want anders gaan de kinderen van wie de ouders geen bijles kunnen betalen nog meer achterlopen op de kinderen van wie de ouders dat wel kunnen.
[ Voor 38% gewijzigd door Brandaris01 op 11-03-2020 14:51 ]
Bedrijf waar ik werk zit in de evenementen branche dus vanaf vandaag is er nul werk.
Gelukkig heb ik een vast uren contract maar ik heb ook collega's met nul uren contract.
Wat moeten zij dan doen vraag ik mij af.
Kunnen zij voor zichzelf iets aanvragen qua werktijdverkorting? Denk het niet
Gelukkig heb ik een vast uren contract maar ik heb ook collega's met nul uren contract.
Wat moeten zij dan doen vraag ik mij af.
Kunnen zij voor zichzelf iets aanvragen qua werktijdverkorting? Denk het niet

Tja, ik vind dit soort zaken een stuk 'bedrijfsrisico' (voor de ondernemers) en ook een risico voor de werknemers die blijkbaar een 0-uren contract zijn aangegaan
Makkelijk gezegd maar de mensen die deze contracten aangaan is dus omdat ze geen andere keuze hebben. En mijn werkgever geeft daarbij aan dat je na een jaar een uren contract kan krijgen. Zelf dus ook op die manier een uren contract nu.President schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:13:
[...]
Tja, ik vind dit soort zaken een stuk 'bedrijfsrisico' (voor de ondernemers) en ook een risico voor de werknemers die blijkbaar een 0-uren contract zijn aangegaan
Vind jij het nu echt het risico van deze werknemers zelf dat ze (nog) geen uren contract konden krijgen? Laaggeschoold werk blinkt niet uit in de vaste uren contracten hoor.
Er zijn wel regels rondom 0 uren contracten en recht hebben op bepaald aantal uren werk als je al lang een bepaald aantal uur werkt. Details zal je zelf even moeten opzoeken.Ashundi schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:22:
[...]
Makkelijk gezegd maar de mensen die deze contracten aangaan is dus omdat ze geen andere keuze hebben. En mijn werkgever geeft daarbij aan dat je na een jaar een uren contract kan krijgen. Zelf dus ook op die manier een uren contract nu.
Vind jij het nu echt het risico van deze werknemers zelf dat ze (nog) geen uren contract konden krijgen? Laaggeschoold werk blinkt niet uit in de vaste uren contracten hoor.
Werkgever mag niet altijd zomaar iemand op 0 uren zetten.
Sterker nog, de werkgever moet na 12 maanden een aanbod doen voor een contract o.b v. de gemiddelde gewerkte uren over die 12 maanden en als de werkgever dit aanbod niet doet dan wordt het contract automatisch gelijk aan dit gemiddelde aantal uren. Alléén wanneer je het aanbod afwijst blijft het een 0 uren contract.Ashundi schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:22:
[...]
Makkelijk gezegd maar de mensen die deze contracten aangaan is dus omdat ze geen andere keuze hebben. En mijn werkgever geeft daarbij aan dat je na een jaar een uren contract kan krijgen. Zelf dus ook op die manier een uren contract nu.
Misschien dat ik op deze manier reageer vanwege het feit dat het een veredelde griep is.Brandaris01 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 14:18:
[...]
![]()
Even gechargeerd gezegd: Willens en wetens toch naar kantoor komen. Met het risico op een paar bejaarden onnodig extra aan de beademing. Omdat meneer zo nodig in zijn arbo-verantwoorde bureaustoel wil werken.
Word ik niet blij van.
(modjes: als dit niet door de beugel kan, haal dan maar weg. Maar dit is ff mijn gevoel hierover)
Even wat nuance:
Ik snap dat een goede werkhouding belangrijk is. Een verkeerde stoel kan serieuze klachten veroorzaken. In een normale situatie zou je dan ook 100@% in je recht staan.
Maar het is nu geen normale situatie. Op dit moment speelt er eventjes een wat heftiger probleem dan mogelijke klachten door een paar dagen verkeerd zitten. Dat krijgt even voorrang.
Ik hoop dat je dat begrijpt. Denk het wel. Als je bij de eerste hulp bent snap je ook dat een zwaar verkeersongeluk voorrang krijgt op een sneetje in de vinger.![]()
[...]
Ik kan me voorstellen dat ouders het niet fijn gaan vinden als het schooljaar onverwacht met een paar weekjes wordt ingekort. Zeker niet als hun kind alle tijd op school goed gebruiken kan, vanwege achterstanden of leerproblemen.
Ik denk dat sommige ouders in dat geval zeker aan zullen dringen op een ‘oplossing’. Als in: een paar weekjes extra onderricht waarvoor zijzelf dan niet alle kosten hoeven te dragen.
Of die groep hun zin gaat krijgen is een tweede...
Is wel wat voor te zeggen natuurlijk. Want anders gaan de kinderen van wie de ouders geen bijles kunnen betalen nog meer achterlopen op de kinderen van wie de ouders dat wel kunnen.
Komt ook omdat mijn werkgever voor dit gebeuren ook al zeurde over thuiswerken... er was namelijk niet genoeg kantoorruimte.
Dat kostte namelijk geld.
Ik vanaf het moment dat mijn manager daarover begon aangegeven dat ik dat niet wil.
Mijn redenen: Ik heb al 2 jaar voor deze werkgever al werkweken van 40 uur en daarnaast 30 uur reistijd gehad...
Werk en privé scheid ik graag.... risico bij mij is dat ik veel teveel uren maak.
Een niet ARBO werkplek.... ik heb geen eens een bureau of fatsoenlijke tafel....
"Veredeld" in die zin dat het véél besmettelijker is, en voor risogroepen gevaarlijker, mede ook omdat er nog niets aan medicatie beschikbaar is. Nogal een lullige combinatie.T.C schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 21:07:
[...]
Misschien dat ik op deze manier reageer vanwege het feit dat het een veredelde griep is.
Zeur dáár dan over in plaats van over volledig logische maatregelen.Komt ook omdat mijn werkgever voor dit gebeuren ook al zeurde over thuiswerken... er was namelijk niet genoeg kantoorruimte.
Ik vraag me af waar je op ontbijt?Een niet ARBO werkplek.... ik heb geen eens een bureau of fatsoenlijke tafel....
Als het echt zo dramatisch gesteld is met je zitplek thuis, overleg dan gewoon even of hij iets wil meebetalen, en zoek zelf een goed bureau uit. Zeker als je werkgever toch al wilde dat je thuiswerkt is dat niet gek.
Ik bedenk me nu dat ik misschien ook nog wel een extra monitor nodig heb. Ik heb wel één geschikte monitor staan, maar als je vriendin dan ook ineens moet thuiswerken...
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
Verwijderd
Het is geen veredelde griep. Hoewel de symptomen vergelijkbaar mogen zijn, is het virus geenszins hetzelfde.T.C schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 21:07:
[...]
Misschien dat ik op deze manier reageer vanwege het feit dat het een veredelde griep is.
Komt ook omdat mijn werkgever voor dit gebeuren ook al zeurde over thuiswerken... er was namelijk niet genoeg kantoorruimte.
Ik vanaf het moment dat mijn manager daarover begon aangegeven dat ik dat niet wil.
Mijn redenen: Ik heb al 2 jaar voor deze werkgever al werkweken van 40 uur en daarnaast 30 uur reistijd gehad...
Werk en privé scheid ik graag.... risico bij mij is dat ik veel teveel uren maak.
Een niet ARBO werkplek.... ik heb geen eens een bureau of fatsoenlijke tafel....
Waar veel mensen overheen kijken is precies vergelijkbaar met de Anti-vax beweging tegenwoordig. Het gaat niet om jou of mij. Het gaat om de kwetsbare laag van de samenleving die jou "veredelde griepje" NIET overleeft.
Denk daar maar eens rustig over na in je Arbo-goedgekeurde stoel.
P.s. als je je niet als zo'n half natte badkamersok zou gedragen had je inmiddels een salaris die een arbostoel en woonruimte met plaats daarvoor kon veroorloven.
Feit dat u het nog een veredelde griep durft noemen zegt genoeg over uw domheid.T.C schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 11:24:
[...]
Het mag ondertussen duidelijk zijn dat het een virus is dat hoofdzakelijk de luchtwegen en meer bepaald de longen aantast. En dat het 'net iets' besmettelijker en gevaarlijker is dan een griep.
Dat u het allemaal onzin vindt is uw probleem, maar kom hier dan morgen ook niet janken als u besmet raakt en doodziek thuis ligt..
Gast, het gaat niet om jou en je werkgever. Het gaat er om dat we met z'n allen zorgen dat het virus zich zo langzaam mogelijk verspreid (want verspreiden doet het toch wel) zodat de zorg het aan blijft kunnen.T.C schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 21:07:
[...]
En veredelde griep, hou toch op zeg. Paniek is nergens voor nodig maar in Italie komt 10% van de gemelde besmette gevallen op de IC terecht, dat is echt geen griepje. Als dat hier gebeurt ligt alles vol en gaan artsen triage doen in trant van: ouder dan 80 of al ziek?, sorry meneer/mevrouw maar u mag thuis in uw eigen bed stikken.
Als het voor mensen dan al teveel moeite is om een dagje thuis te blijven omdat whaterver wat voor reden dan begrijp je het verschil tussen hoofd en bijzaken volgens mij niet of ben je gewoon heel egocentrisch. Jammer
De WHO stelt dat het gevaarlijk is voor ernstig verzwakte mensen.Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 21:47:
[...]
Het is geen veredelde griep. Hoewel de symptomen vergelijkbaar mogen zijn, is het virus geenszins hetzelfde.
Waar veel mensen overheen kijken is precies vergelijkbaar met de Anti-vax beweging tegenwoordig. Het gaat niet om jou of mij. Het gaat om de kwetsbare laag van de samenleving die jou "veredelde griepje" NIET overleeft.
P.s. als je je niet als zo'n half natte badkamersok zou gedragen had je inmiddels een salaris die een arbostoel en woonruimte met plaats daarvoor kon veroorloven.
De WHO heeft de volgende definitie voor ernstig verzwakte mensen: Mensen die hoe dan ook binnen 3 maanden zouden sterven (door zwak gestel).
(Het thuiswerken levert dus 3 maanden extra op)
Mijn werkgever betaalt niet geweldig, dus weiger ik extra kosten te maken voor mijn werk.
Zeker als deze moeilijk doet over reisuren die ik volgens het arbeidsreglement opgeef.
Voor mijn huidige werkgever heb ik zo 10 anderen.
Dus als hij wil betalen voor ARBO waardig meubilair en de extra kosten die ik moet maken wil vergoeden, dan wil ik thuiswerken (hetzij met tegenzin, ik werk liever niet thuis).
Maar mijn eigen salaris/vermogen uitgeven voor werk meubilair? Nee.... dit is nu net wat ondernemers risico is.
Als hij daar niet voor wil betalen, laat deze het toe op kantoor te werken of geeft betaald verlof zonder dat het dagen kost.
Ontbijt? Dat gebeurt in de auto.... zit doorgaans om 5:30 in de auto, daarbij is een eetkamer tafel en stoel alles behalve ARBO verantwoord.bwerg schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 21:43:
[...]
"Veredeld" in die zin dat het véél besmettelijker is, en voor risogroepen gevaarlijker, mede ook omdat er nog niets aan medicatie beschikbaar is. Nogal een lullige combinatie.
[...]
Zeur dáár dan over in plaats van over volledig logische maatregelen.
[...]
Ik vraag me af waar je op ontbijt?
Als het echt zo dramatisch gesteld is met je zitplek thuis, overleg dan gewoon even of hij iets wil meebetalen, en zoek zelf een goed bureau uit. Zeker als je werkgever toch al wilde dat je thuiswerkt is dat niet gek.
Ik bedenk me nu dat ik misschien ook nog wel een extra monitor nodig heb. Ik heb wel één geschikte monitor staan, maar als je vriendin dan ook ineens moet thuiswerken...
Bureau heb ik nergens voor nodig, ik wil namelijk niet thuiswerken... dus een bureau vragen aan mijn baas is vragen om een situatie die ik niet wil.
Die extra monitor is enkel nodig voor iets wat ik niet wil: thuiswerken.
Tenzij het wettelijk verplicht is, weiger ik om extra kosten te maken om te werken.
Domheid? Nee, niet echt.680x0 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 21:49:
[...]
Feit dat u het nog een veredelde griep durft noemen zegt genoeg over uw domheid.
Het mag ondertussen duidelijk zijn dat het een virus is dat hoofdzakelijk de luchtwegen en meer bepaald de longen aantast. En dat het 'net iets' besmettelijker en gevaarlijker is dan een griep.
Dat u het allemaal onzin vindt is uw probleem, maar kom hier dan morgen ook niet janken als u besmet raakt en doodziek thuis ligt..
Ik lees de informatie (de wetenschappelijke informatie).... het enige gevaar zijn de beperkte capaciteiten in de ziekenhuizen.
Griep tast de longen ook aan, dus mogen we 5 maanden per jaar niets meer doen?
Besmettelijker? Ja, niemand heeft het ooit eerder gehad dus immuniteit die met griep wel bestaat is afwezig. Maar dat is te voorkomen met het goed wassen van de handen.... laat 98% van de bevolking dat niet goed kunnen/doen.
Het doodziek thuis liggen is iets wat enkel bij ernstig verzwakte mensen gebeurt.
Dat zegt de WHO zelf.... de WHO heeft de volgende definitie voor ernstig verzwakte mensen: zij die toch al binnen nu en 3 maanden zouden sterven zonder griep, covid-19 of whatever.
Graag opeenvolgende posts combineren.
[ Voor 2% gewijzigd door t_captain op 13-03-2020 10:40 ]
Je klaagt wel steen en been over je ARBO-rechten en wat je wil, maar over gewoon een concrete poging tot overleg met je werkgever over je klachten en over hoe jij aan je verplichtingen kunt voldoen (namelijk, werken) lees ik niks.T.C schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 22:53:
Bureau heb ik nergens voor nodig, ik wil namelijk niet thuiswerken... dus een bureau vragen aan mijn baas is vragen om een situatie die ik niet wil.
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
Driewerf WTF.T.C schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 22:42:
[...]
De WHO stelt dat het gevaarlijk is voor ernstig verzwakte mensen.
De WHO heeft de volgende definitie voor ernstig verzwakte mensen: Mensen die hoe dan ook binnen 3 maanden zouden sterven (door zwak gestel).
(Het thuiswerken levert dus 3 maanden extra op)
..
Nee gast, zo is het niet. Er gaan nu oudjes (met alle respect) dood die anders nog wel 10 jaar hadden geleefd. En er gaan ook vitale 30/40/50ers dood. In extreme gevallen zelfs 20ers...
Pardon?T.C schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 23:08:
[...]
Domheid? Nee, niet echt.
Ik lees de informatie (de wetenschappelijke informatie).... het enige gevaar zijn de beperkte capaciteiten in de ziekenhuizen.
Griep tast de longen ook aan, dus mogen we 5 maanden per jaar niets meer doen?
Besmettelijker? Ja, niemand heeft het ooit eerder gehad dus immuniteit die met griep wel bestaat is afwezig. Maar dat is te voorkomen met het goed wassen van de handen.... laat 98% van de bevolking dat niet goed kunnen/doen.
Het doodziek thuis liggen is iets wat enkel bij ernstig verzwakte mensen gebeurt.
Dat zegt de WHO zelf.... de WHO heeft de volgende definitie voor ernstig verzwakte mensen: zij die toch al binnen nu en 3 maanden zouden sterven zonder griep, covid-19 of whatever.
Iedereen met diabetes, zware weerstandsverlagende medicijnen voor ziektes als colitis/crohn/reuma/artritis/psoriasis, een geschiedenis van tbc, chemo, copd, hartpatiënten, hoge bloeddruk, 80+, enz enz gaan volgens jou sowieso allemaal binnen 3 maanden dood?
Ik val in bovenstaande risicogroep net als 6 mensen in mijn directe familie en vrienden (de jongste is 15), en ik ga toch m'n best doen dat virus niet te pakken te krijgen hoor, als je het niet erg vindt.
zelfzuchtige idioot
[ Voor 4% gewijzigd door dragon2 op 13-03-2020 00:59 ]
Het is geen veredelde griep.T.C schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 21:07:
Dit dus. Ik had het niet beter kunnen zeggen.Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 21:47:
Het gaat niet om jou of mij. Het gaat om de kwetsbare laag van de samenleving die jou "veredelde griepje" NIET overleeft.
En juist dat is iets dat we met zijn allen zelf in de hand hebben. Als we allemaal ons steentje bijdragen om de verspreiding zoveel mogelijk te vertragen, worden er minder mensen binnen een korte tijd ziek. Hierdoor kunnen de ziekenhuizen het beter opvangen.T.C schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 23:08:
[...]
het enige gevaar zijn de beperkte capaciteiten in de ziekenhuizen.
Als de ziekenhuizen het niet meer aan kunnen loopt het sterftepercentage snel op. Allemaal mensen die onnodig overlijden doordat er in het ziekenhuis geen plek meer voor ze was. En dat zijn echt niet alleen maar stokdemente mensen van 90. Ook jonge mensen die bijvoorbeeld net hun eerste chemo hebben gehad. Die kunnen dit er niet bij hebben.
Als we dat kunnen voorkomen teken ik daarvoor.
Mooi om te zien dat er ook veel mensen zijn die wel bereid zijn om hun verantwoordelijkheid te nemen.
Liever dat dan gokken met honderden (misschien wel duizenden) mensenlevens..
[ Voor 65% gewijzigd door Brandaris01 op 13-03-2020 11:29 ]
Als dat zo is, waarom werk je daar dan nog?T.C schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 22:42:
[...]
Mijn werkgever betaalt niet geweldig, dus weiger ik extra kosten te maken voor mijn werk.
Zeker als deze moeilijk doet over reisuren die ik volgens het arbeidsreglement opgeef.
Voor mijn huidige werkgever heb ik zo 10 anderen.
From DEC to Dragon.
Verwijderd
Omdat die 10 anderen niet genoeg Azijn in de koffieautomaat gooien.
Je kan iemand die klaagt over 10+ uur reistijd per week en zeggen dat er voor zijn werkg 10 anderen zijn toch niet serieus nemen joh.
Die knul krijgt nergens meer een vast contract.
Indien ze het bedrijf sluiten waardoor jij geen werk kan verrichten is het beetje een vraag. De werkgever kan zich op overmacht beroepen, dit is een omstandigheid die buiten zijn macht ligt.
Anderzijds zijn er ook oplossingen te bedenken waardoor je wel kan werken dus overmacht zou ik niet accepteren. Je kan je ook ziek melden omdat je een kuchje hebt dan ben je ziek. Officieel niet zo netjes maar dat je corona hebt is wel iets om serieus te nemen.
Trouwens formeel hoeven niet bedrijven allemaal te sluiten volgens de regels. Je mag wel werken hoor indien jij het risico accepteert maar indien je werkgever het niet wilt ligt de bal bij hem.
Jij bent gewoon beschikbaar voor werk en de werkgever heeft echt wel mogelijkheden om je anders in te zetten. Later inhalen, thuis werken, andere locatie etc.
Ik neig dus naar doorbetaling. Beetje makkelijk om salaris zo in te houden.
Anderzijds zijn er ook oplossingen te bedenken waardoor je wel kan werken dus overmacht zou ik niet accepteren. Je kan je ook ziek melden omdat je een kuchje hebt dan ben je ziek. Officieel niet zo netjes maar dat je corona hebt is wel iets om serieus te nemen.
Trouwens formeel hoeven niet bedrijven allemaal te sluiten volgens de regels. Je mag wel werken hoor indien jij het risico accepteert maar indien je werkgever het niet wilt ligt de bal bij hem.
Jij bent gewoon beschikbaar voor werk en de werkgever heeft echt wel mogelijkheden om je anders in te zetten. Later inhalen, thuis werken, andere locatie etc.
Ik neig dus naar doorbetaling. Beetje makkelijk om salaris zo in te houden.
[ Voor 32% gewijzigd door LucyLG op 14-03-2020 00:07 ]
Ach... iemand die naar Scandinavië is verhuist om te werken, waar alles wordt geregeld voor de werknemer moet even reageren.Verwijderd schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 22:32:
[...]
Omdat die 10 anderen niet genoeg Azijn in de koffieautomaat gooien.
Je kan iemand die klaagt over 10+ uur reistijd per week en zeggen dat er voor zijn werkg 10 anderen zijn toch niet serieus nemen joh.
Die knul krijgt nergens meer een vast contract.
Nee ik wil niet thuiswerken, daar heb ik mijn redenen voor.
Als de werkgever betaalt voor de extra kosten... zoals bureau (privé heb ik die niet nodig, dus heb ik die niet), bureaustoel (deze heb ik privé) ook niet nodig, overdag verwarming (normaliter is overdag de verwarming 16), extra elektra (de eerste laptop die 3+ weken op een accu doet, moet ik nog tegenkomen).
Printer? Heb ik niet nodig, behalve voor werk.
Monitor? Nee, die heb ik niet.... ik heb een tablet en daarnaasr een TV voor de XBOX.
Maar, het is volstrekt normaal om geld uit te geven zodat mijn werkgever goed geld verdient.
Ondertussen zijn het allemaal kosten die ik niet wil maken, zeker niet aangezien hij 150 per uur vangt voor mij.
[ Voor 27% gewijzigd door T.C op 17-03-2020 00:41 ]
Verwijderd
Beetje overdreven. Ik heb zelf jarenlang minimaal 1 dag per week thuisgewerkt, zonder enige vergoeding voor koffie op licht. HEERLIJK.T.C schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 23:01:
[...]
Geen reistijd, geen mensen aan je bureau. Alleen maar voordelen. Vorig jaar werte ik zelf 3 - 4 dagen per week thuis. Na mijn pensionering merkte ik echt geen daling in stroomverbruik: zo'n bedrijfslaptop verbruikt bijna niets, en de reiskosten vergoeding liep bij mij gewoon door: onder de streep verdiende ik er aan.
@Verwijderd Dat ken ik, ik krijg thuis vaak ook meer gedaan dan als ik op kantoor ben, daar word ik veel vaker lastig gevallen en gestoord. En thuis heb ik betere koffie
Maar dat is dan maar enkele malen dat ik thuis werk, vooral als ik documentatie moet schrijven oid dan werk ik thuis en dan gaat dat vele malen sneller.
Nu moeten we verplicht thuiswerken de komende weken en en geeft wel wat uitdagingen, zeker bij hardware storingen of zaken die fysiek gedaan moeten worden, maar daar zijn regelingen voor gemaakt. Het gaat minder soepel, maar het werkt, en dat is voornaamste.
Ik heb een beroep in de vitale processen ICT en Overheid.
Nu moeten we verplicht thuiswerken de komende weken en en geeft wel wat uitdagingen, zeker bij hardware storingen of zaken die fysiek gedaan moeten worden, maar daar zijn regelingen voor gemaakt. Het gaat minder soepel, maar het werkt, en dat is voornaamste.
Ik heb een beroep in de vitale processen ICT en Overheid.
Vergeet niet dat er in een goed griep jaar 10k mensen overlijden aan de griep in Nederland...... Ik ben benieuwd of corona dat gaat halen.FreakNL schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 00:35:
[...]
Driewerf WTF.
Nee gast, zo is het niet. Er gaan nu oudjes (met alle respect) dood die anders nog wel 10 jaar hadden geleefd. En er gaan ook vitale 30/40/50ers dood. In extreme gevallen zelfs 20ers...
[ Voor 5% gewijzigd door eL_Jay op 17-03-2020 08:59 ]
Volgens mij is je punt duidelijk. Ik ben het er niet mee eens maar dat doet er even niet toe. Jou punt is gemaakt.
De huidige situatie is nu dat er een beleid staat waarin heel Nederland gevraagd om mee te werken. Niet perse om om niet te besmet te raken, maar vooral om kwetsbaren niet te besmetten en het zorgsysteem te ontlasten.
Nu kun jij niet achter die beleid staan, of andere ideeën dan de wetenschap aanhouden hierover, niemand versplicht de genomen maatregelen in acht te nemen, maar het wordt lastig om iedereen te vragen daar een positieve mening over te hebben.
In een normale setting had ik je arbostoel-argumenten begrepen, nu vind ik dat het een moeilijker verhaal worden, iedereen wordt gevraagd om wat bij te dragen en zich flexibel op te stellen. Nogmaals, je kunt je daarvan distantieren maar er is een goede kans dat je er alleen voor staat.
Maar los van alles kunnen we met modder blijven gooien, dat heeft geen zin. Laten we eens aan een oplossing denken. Waarom pak je niet de auto, rijd je naar kantoor. Laad je, je bureau, scherm, en arbostoel in en plemp je die thuis neer. Doet volgens mij half thuiswerkend Nederland ook. (Zelf ook voor mijn vriendin heen en weer gereden en zelfs de nodige kantoor supplies thuis geïnstalleerd.) Heb je een busje nodig dan huur je die en dien het bonnetje in bij de baas.
Opgelost.
@T.C Na je antwoorden en overwegingen gelezen te hebben kan ik eigenlijk alleen nog concluderen dat je voor jezelf zou moeten beginnen. Ik denk dat jij een hele goede ZZP-er zal zijn. Waarom werk je eigenlijk nog voor een baas als die toch alleen maar over jouw rug geld verdient, niks voor je regelt en jou in de kou laat staan? Waarom pijnig je jezelf zo?
Klopt, ik heb zelf een laptop van het werk en voldoende IT zooi thuis om goed thuis te kunnen werken. Collega's die dat niet hebben, kunnen met speciale toestemming bij wijze van spreken zijn/haar hele bureau met alles er op en er aan op de zaak ophalen en thuis neerzetten.Ed Vertijsment schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 09:27:
[...]
Maar los van alles kunnen we met modder blijven gooien, dat heeft geen zin. Laten we eens aan een oplossing denken. Waarom pak je niet de auto, rijd je naar kantoor. Laad je, je bureau, scherm, en arbostoel in en plemp je die thuis neer. Doet volgens mij half thuiswerkend Nederland ook. (Zelf ook voor mijn vriendin heen en weer gereden en zelfs de nodige kantoor supplies thuis geïnstalleerd.) Heb je een busje nodig dan huur je die en dien het bonnetje in bij de baas.
Opgelost.
In deze tijden moet je flexibel zijn, alleen zijn sommige mensen zo flexibel als een loden deur
Al dat gezeik over een arbostoel.. man ik heb niet eens een stoel in huis. En toch werk ik zonder gezeik thuis vanaf de bank. Mijn gezondheid en die van anderen is een stuk belangrijker dan 3 weken comfortabel op kantoor zitten.
In de huidige situatie wordt er natuurlijk om flexibiliteit gevraagd, begrijpelijk en uiteraard in grote lijnen wel uitvoerbaar. Puur juridisch bekeken, als je werkgever aangeeft dat je thuis mag werken i.p.v. thuis moet werken valt dit alsnog onder de ARBO-verplichtingen van de werkgever? Ofwel, werkgever geeft je de mogelijkheid, maar de keuze is aan jou.
Ook weer puur juridisch bekeken, zijn er geen wetten van toepassing die dit soort verplichtingen laat verwateren i.v.m. overmacht? Wellicht alleen als er een nationale noodsituatie wordt uitgeroepen?
Ben toch wel benieuwd naar het puur juridisch stukje van deze vraagstukken, zonder eigen mening/voorkeur.
Ook weer puur juridisch bekeken, zijn er geen wetten van toepassing die dit soort verplichtingen laat verwateren i.v.m. overmacht? Wellicht alleen als er een nationale noodsituatie wordt uitgeroepen?
Ben toch wel benieuwd naar het puur juridisch stukje van deze vraagstukken, zonder eigen mening/voorkeur.
Dat lijkt me duidelijk, hij wil niet thuis werken. ZZP is daarom geen optie.JdM schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 09:38:
@T.C Na je antwoorden en overwegingen gelezen te hebben kan ik eigenlijk alleen nog concluderen dat je voor jezelf zou moeten beginnen. Ik denk dat jij een hele goede ZZP-er zal zijn. Waarom werk je eigenlijk nog voor een baas als die toch alleen maar over jouw rug geld verdient, niks voor je regelt en jou in de kou laat staan? Waarom pijnig je jezelf zo?
Je kunt als ZZP-er toch gewoon kantoorruimte huren?veltnet schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 11:23:
[...]
Dat lijkt me duidelijk, hij wil niet thuis werken. ZZP is daarom geen optie.
Er zijn mensen die vinden voor elke oplossing wel weer een probleem.
Ik werk op dagen dat het nodig is wel thuis. Dan maar even wat behelpen aan de keukentafel met een laptop en 2 kinderen die aan je been hangen. Maak gewoon het beste van de situatie en wees wat meewerkend joh...
Ik werk op dagen dat het nodig is wel thuis. Dan maar even wat behelpen aan de keukentafel met een laptop en 2 kinderen die aan je been hangen. Maak gewoon het beste van de situatie en wees wat meewerkend joh...
Zeer waarschijnlijk wordt er arbeidstijdverkorting aangevraagd via het UWV en wordt je zo doorbetaald om de werkgever in kosten te ontzien. Maar voor jouw, ja je zou doorbetaald moeten worden aangezien je niet vrijwillig thuis bent en ook gewoon in staat bent om te blijven werken.meermarco schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 08:38:
Stel: bedrijf waar je werkt gaat (tijdelijk) dicht ivm lockdown a la Italie. Duurt wellicht weken. Krijg je dan doorbetaald? Verplicht vakantie opnemen? Onbetaald verlof? Iemand een idee hoe dat werkt?
Een andere optie is dat de werkgever iedereen ziek meld, maar daar heeft hij geen enkel financieel of administratief voordeel aan.
Dus of hij betaald alles zelf, of deeltijdverkorting via UWV of thuiswerken en doorbetaald krijgen of een combinatie hiervan, streep door wat er voor jouw mogelijk is.
Verwijderd
Mmmmm ik denk dat de redenen om het WEL van je te vragen iets belangrijker zijn dan jouw gebrek aan een stoel en tafel. Het lijkt echt of je niet veel nieuws hebt gezien de laatste dagen.T.C schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 00:24:
Nee ik wil niet thuiswerken, daar heb ik mijn redenen voor.
Maar dan moet hij nog steeds zijn eigen koffie en burostoel kopen.JdM schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 11:40:
[...]
Je kunt als ZZP-er toch gewoon kantoorruimte huren?
Hij verdient dan toch wat zijn huidige baas in zijn zakken steekt, daar kan wel een bureaustoel vanaf. Je kunt zelf ook bij hem gaan werken denk ik zo, of een maatschap beginnen?veltnet schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 12:01:
[...]
Maar dan moet hij nog steeds zijn eigen koffie en burostoel kopen.
Volgens mij gaan we offtopic, hebben we ons lolletje gehad en kunnen we terug naar de vraag van TS.
Verwijderd
Ik heb eigenlijk dit hele topic nog niet zo veel lol gehad als het moment dat ik je gebruikersnaam zagEd Vertijsment schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 12:29:
Volgens mij gaan we offtopic, hebben we ons lolletje gehad en kunnen we terug naar de vraag van TS.
Verwijderd
Mijn hemel.... dan ga je een paar dagen op een gewone eettafelstoel zitten. Het is werkelijk alsof sommige mensen werkelijk geen idee hebben wat er gaande is. In grote delen van Europa mag je niet meer de deur uit verdulleme. Er gaan duizenden mensen dood door een nieuwe ziekte, er gaan mensen dood omdat ziekenhuizen in sommige landen gewoon vol zitten. Als je niet in de juiste categorie zit heb je pech, geen beademing.veltnet schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 12:01:
[...]
Maar dan moet hij nog steeds zijn eigen koffie en burostoel kopen.
Ik snap dat veel Nederlanders alleen naar de situatie in Nederland kijken. Maar hou in de gaten dat je in landen als Frankrijk alleen met een 'vergunning' je hond mag uitlaten. Nee, geen grap.... En ik denk dat Nederland slechts een paar dagen verwijderd is van complete isolatie zoals nu gebruikelijk in veel landen.
En dan piepen over koffie..... Wie is er hier gek?
Pagina: 1