Geluid over hdmi klinkt nogal plat

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamma_ed
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-06 20:14
Als het geluid over hdmi gaat, dan klinkt het nogal plat en lang niet zo breed. Dan wanneer ik het over een externe geluidskaart met coax uit laat werken.

Ik vind hdmi kabels echt lekker makkelijk en merk ook dat er meer functies beschikbaar komt zoals DTS. Maar jammer als het zo slecht klinkt.

Mijn setup:

GIGABYTE rx 570 video kaart hdmi uit
M audio 2496 geluidskaart en een ifi nano dsd beide coax uit geprobeerd
Receiver Pioneer sc2023 met hdmi in en uit
Oled tv met hdmi ingangen

Nu dacht ik dat hdmi audio ook digitaal is, dus vind vreemd dat het zo slecht klinkt.

Ik heb ook geprobeerd of de pioneer receiver coax in en hdmi wil combineren. Maar helaas dat werkt niet. Ik zou nog kunnen proberen of hdmi en optisch wel te combineren is. Maar transport het dan ook dts codec door?

Wat voor mogelijkheden zijn er nog om te verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Het geluid verlaat jouw geluidskaart analoog.

Je gebruikt dus de geluidskaart voor het omzetten van digitaal -> analoog.

En die geluidskaart heeft waarschijnlijk een zeer goede (voorgeconfigureerde) equalizer.

Diezelfde functie wordt nu overgenomen door ofwel

* de receiver (mits deze is aangesloten op de speakers)
* de tv (speakers)

in beide gevallen moet je kijken op het apparaat (receiver of tv) zelf voor een aanpassing van de equalizer.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamma_ed
Beide geluidskaarten die ik gebruikt heb, heb ik de coax digitaal uitgang de surround receiver in laten gaan. Ik moet dat dan wel in windows 10 aangeven dat ik een andere uitgang gebruik dan de hdmi. Als je digitaal uitgang gebruikt dan heb je toch geen equilizer, zie ook niets erover.

Maar begrijp ik dat het geluid signaal door de hdmi analoog is? Want ik merk op dat er veel meer codec filters inzitten. Zie m'n surround receiver Dan ook van alles aangeven,, van stereo, dts, etc. Dit zie ik niet gebeuren bij digitaal coax aansluiten

Maar wat ik dus mis is het het laag en het hoog. En het middengebied zit helemaal geen diepgang. Als ik met de instellingen speel dan krijg ik niets wat ik zoek.

Maar als het analoog m'n hdmi connector verlaat. Kan ik dan soms de aders in de kabel eruit pakken en hier de fatsoenlijke geluidskaart analoog uitgang op aansluiten? Maar dan mis ik nog steeds de codec dts etc denk ik.

[ Voor 34% gewijzigd door Gamma_ed op 10-03-2020 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 07-10 07:34
Ik gebruik optisch voor dolby digital en dts .
Heb de hdmi in de tv .
Ik gebruik de optische uitgang van het moederbord
En dat gaat goed .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDSD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-10 15:21
Vreemd als het allemaal dezelfde receiver in gaat uiteindelijk zou ik verwachten dat het enigste verschil de instellingen per kanaal (hdmi of coax) is.
Ik ben zelf van spdif naar hdmi en deze waren gelijk nadat ik dezelfde reciever instellingen had overgenomen, de hdmi ondersteund nog iets meer, maar dat was voor mijn speaker setup niet relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:39
Gamma_ed schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 10:14:
Beide geluidskaarten die ik gebruikt heb, heb ik de coax digitaal uitgang de surround receiver in laten gaan. Ik moet dat dan wel in windows 10 aangeven dat ik een andere uitgang gebruik dan de hdmi. Als je digitaal uitgang gebruikt dan heb je toch geen equilizer, zie ook niets erover.

Maar begrijp ik dat het geluid signaal door de hdmi analoog is? Want ik merk op dat er veel meer codec filters inzitten. Zie m'n surround receiver Dan ook van alles aangeven,, van stereo, dts, etc. Dit zie ik niet gebeuren bij digitaal coax aansluiten

Maar wat ik dus mis is het het laag en het hoog. En het middengebied zit helemaal geen diepgang. Als ik met de instellingen speel dan krijg ik niets wat ik zoek.

Maar als het analoog m'n hdmi connector verlaat. Kan ik dan soms de aders in de kabel eruit pakken en hier de fatsoenlijke geluidskaart analoog uitgang op aansluiten? Maar dan mis ik nog steeds de codec dts etc denk ik.
Nee, audio over HDMI is digitaal. Dus zowel met spdif (coax of toslink) als HDMI gebeurt de DA conversie in je versterker (er vanuitgaande dat je ed HDMI kabel in je receiver stopt en niet in je TV).

Enige wat ik me voor kan stellen is dat bij HDMI het signaal as-is doorgestuurd wordt, dus met de originele codec, terwijl bij spdif een PCM signaal wordt doorgestuurd. Daarnaast zou er misschen een sample-rate conversie kunnen zijn.

Als je HDMI verbinding goed werkt, dan zou er geen verschil in signaal moeten kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamma_ed
Nieuwe frisse korte 2,0 hdmi kabels geplaatst, geen verschil.

De ifi nano dsd klinkt wel erg goed, maarja, 32 bit /384khz maar laat geen DTS door.

M audio audiophile USB getest met spdif coax en dat laat ook DTS door en klinkt ook erg goed.

Ik heb ook nog een spdif coax naar optic omzetter maar als ik deze er tussen plaats dan veranderd het geluid weer naar aardig plat en minder breed.

Maar blijkbaar is het geluid van de videokaart amd Gigabyte rx 570 toch niet zo geweldig en te vergelijken met een losse geluidskaart.

Maar vraag mij af hoe krijg ik dat goede spdif via de hdmi connector? En wat is dat signaal door de hdmi connector en welke pen bezetting zijn dat? Denk dat ik weer m'n soldeerbout en scope tevoorschijn moet toveren

Was wat makkelijker geweest als m'n surround receiver hdmi video in en spdif coax in gewoon liet combineren. Of zie ik iets over het hoofd waardoor het niet wil werken?

Of zijn er nog andere leuke producten op de markt die betaalbaar zijn die wel te combineren zijn met hdmi video signaal?

[ Voor 64% gewijzigd door Gamma_ed op 10-03-2020 18:48 ]

Pagina: 1