Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag

Huidige status:

1.de Magsafe geeft geen enkel licht op deze laptop Wel op een andere, compatible laptop. Ook een nieuwe Magsafe geeft geen licht.

2. opstarten met de powerknop geeft 5 seconden opstartscherm, daarna zwart scherm.

3. Echter!!! Opstarten met powerknop en tegelijkertijd cmd + R maakt dat hij (langzaam) start en ik zelfs bij het scherm met de hulpopties uitkom. Alleen moet ik wel deze toetsencombi ingedrukt houden... Zodra ik deze loslaat krijg ik weer een zwart scherm.

Overigens, de ventilator gaat niet aan tijdens dit proces (dus met cmd + R ingedrukt).

Wat is hier aan de hand en wat kan ik doen om het te herstellen?

Huidige software: Mac OS Mojave

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

- ik heb alle mogelijke toetsencombinaties geprobeerd op Internet. Geen succes.
- ik heb een nieuwe batterij aangeschaft. Geen effect.
- ik heb een nieuw i/o board er ingezet. Geen resultaat
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppleFan2007
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:25
op de Apple support pagina heb ik dit artikel gevonden https://support.apple.com/nl-be/HT201314.
Probeer deze handelingen eens uit, zeker die onderaan het artikel.
Verder heb ik nooit geweten dat de ventilator aangaat tijdens een MacOS recovery.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je hebt een hardware defect, waarschijnlijk 1-wire en/of SMC. Ga je niet kunnen repareren met software.
Er is een kleine kans dat je MagSafe LED niet aan gat om dat de stekker simpelweg stuk is, het I/O board kan je los vervangen dus dat zou dan een meevaller kunnen zijn. Als je naar je connector kijkt en alle contactpunten even hoog liggen en niet vies/beschadigd zijn is dat het waarschijnlijk niet.

Je kan er zeker van zijn dat het je 1-Wire circuit of een SMC circuit is door je Mac uit te zetten, de MagSafe connector aan te sluiten en een SMC reset te doen. Tijdens de reset is er een kort moment dat 1-Wire geactiveerd wordt en de LED in de stekker aan moet gaan (groen), als dat gebeurt is het alleen de SMC. Als dat niet gebeurt is het nog steeds 1-Wire, SMC of iets als PPBUS G3HOT of PP3V42_G3H waarschijnlijk de eerstvolgende kandidaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor jullie input! Sorry dat ik niet eerder reageerde, maar ik kreeg geen e-mailmelding van jullie bijdragen. Nogmaals excuus. Ik ga met jullie suggesties aan de slag en laat weten wat mijn bevindingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
AppleFan: dit heb ik allemaal geprobeerd. Ik kan tot de Time Machine komen (moet wel de cmd R ingerukt blijven houden), maar nadat-ie meldt dat hij reservekopieën zoekt houdt het op. Hij blijft zoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Johnkeates: ik heb de i/o board vervangen. Bracht geen oplossing, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Johnkeates: 'e MagSafe connector aan te sluiten en een SMC reset te doen'.. Heb ik uitgevoerd. Helaas geen groen licht.

Ik heb ook de accu afgekoppeld, power knop 5 sec. Maar ook daarmee geen doorbraak. Helaas.

Overigens als ik shift, ctrl en de option-toets ingedrukt blijf houden, start hij wel op. Zodra ik die loslaat gaat het scherm weer op zwart.

Is een (refurbished) logic board de volgende optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Niemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Zoals mooi omschreven door @johnkeates is waarschijnljik je logic board kapot. Heb je bij het vervangen van je IO-board gecheckt of de flat cable goed vast zit en of deze geen verbogen pinnetjes heeft of vies is oid? Als je dit allemaal hebt gecheckt moet ws je logic board worden gerepareerd of vervangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het euvel gevonden, denk ik. Er is een stekkertje van mijn I/O Board afgebroken, die - als ik het goed zie - het logic board van voeding voorziet. Ik heb nu een bestelling geplaatst voor een nieuw I/O Board

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kan gesloten worden. Geen succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Toch maar weer.

Magsafe LED gaat wel aan op andere Macbooks, maar niet meer op die van mij. Heb een nieuwe accu en een nieuw I/O Board geïnstalleerd. Nog steeds geen voeding (ventilator springt ook niet aan).

Ideeën? Alle softwarematige handelingen heb ik al gedaan (met oude accu). Met nieuwe accu doet hij niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:08

BCC

Ppbus 😀

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen

rvanpruissen

rePear.it

Heb je de platte kabel tussen magsafe en logic board geinspecteerd? Waarschijnlijk krijgt het magsafe board geen 3v van het logic board omdat er wat mis zit in die verbinding. Als die 3v (eigenlijk 3v42) niet aanwezig is op het logic board gaat het natuurlijk ook fout. Klinkt in ieder geval hardwarematig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank. Ik ga ernaar kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen

rvanpruissen

rePear.it

Mijn antwoord was uit je andere thread gekopieerd door een mod. Met de extra info in deze thread lijkt een logic board probleem me waarschijnlijker (zoals eerder gemeld). Flat cable controleren kan natuurlijk geen kwaad, maar gaat je probleem waarschijnlijk niet oplossen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat denk ik ook. Deze flat cable is het niet, want het is een onderdeel van het nieuwe I/O board dat ik heb geïnstalleerd.

Maar wat, o wat, zou dit probleem kunnen zijn.Processor die dood is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Meten = weten, kijk of je 1-wire stroom krijgt, G3H werkt enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 12:55:
Dat denk ik ook. Deze flat cable is het niet, want het is een onderdeel van het nieuwe I/O board dat ik heb geïnstalleerd.

Maar wat, o wat, zou dit probleem kunnen zijn.Processor die dood is?
moederbord met een defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Vaak een chip op het moederbord die sluiting maakt/defect is. Maar zoek de schematics + boardview file en ga aan de slag zou ik zeggen. Het is in ieder geval vaak wel te repareren. Ik zou de laptop echter niet meer wegbrengen. Voor het geld dat je dan kwijt bent, koop je een tweedehands laptop met betere specificaties en de macBook is gewoon oud aan het worden.

[ Voor 33% gewijzigd door hoi1234 op 02-06-2020 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor je advies! Ik ga denk ik een heel steile leercurve tegemoet. Ga uitvinden hoe ik meet of een chip sluiting maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvanpruissen

rvanpruissen

rePear.it

Verwijderd schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 17:40:
Dank voor je advies! Ik ga denk ik een heel steile leercurve tegemoet. Ga uitvinden hoe ik meet of een chip sluiting maakt.
Verplichte kost: YouTube: Louis Rossmann
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
i know, maar hij heeft wat zwaarder gereedschap dan ik :-)
Pagina: 1