Meedenken gevraagd voor mijn nieuwe game PC

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetigersven
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21-04-2023
Hallo allemaal,

Allereerst alvast hartelijk bedankt voor het meedenken.

Ik ben momenteel bezig om een nieuwe game-pc samen te stellen.
Uiteraard heb ik op tweakers en andere sites het één en ander gelezen.

Hieronder zet ik het het overzichtje wat ik momenteel in mijn hoofd heb.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 289,-€ 289,-
1MoederbordenGigabyte Aorus B450 I Pro WiFi€ 121,99€ 121,99
1VideokaartenPalit GeForce RTX 2080 GameRock Premium€ 580,-€ 580,-
1BehuizingenFractal Design Meshify C€ 79,90€ 79,90
1MonitorenIiyama G-Master GB2760QSU-B1 Zwart€ 323,84€ 323,84
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 73,89€ 73,89
1VoedingenSeasonic Focus GX-650€ 93,90€ 93,90
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 168,90€ 168,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.731,42

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil mijn systeem gebruiken om te gamen (zowel games waar een hogere refresh rate voor nodig is als games waarbij dit niet nodig is)
Dit wil ik in elk geval doen in QHD met mininmaal 100hz. Videobewerken is niet nodig.
Graag zou ik met het nieuwe systeem wel minimaal 5jaar vooruit kunnen zonder tussentijdse upgrades.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn eerste begroting is +/- €1650. Deze prijs is niet percee in beton gegoten.
Ik wil het systeem zelf in elkaar zetten met hulp van een goede vriend (ICT-er) die hier ruime ervaring mee heeft.

Nee ik wil een compleet nieuw systeem bouwen. Windows en overige software heb ik niet nodig.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Mijn systeem van mijn dromen is een behoorlijke game pc waar ik weer een aantal jaar mee vooruit kan. Ik wil graag gamen met ultra/high instellingen op in elk geval QHD. Onder het kopje "Wat verwacht je van ons" ga ik dieper in op wat ik denk nodig te hebben.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen harde merkvoorkeur. Momenteel heb ik nog een intel i-5 4570 en een nVidia gtx 1060 6 GB
Als ik het goed heb gelezen zijn de voordelen die er in het verleden qua prestaties tussen de merken waren tegenwoordig veel minder groot.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De grote van het apparaat/ geluidsniveau en energieverbruik vind ik niet zo belangrijk.
Ik heb voldoende ruimte en ben niet van plan om taken uit te voeren waarbij het geluidsniveau belangrijk is.

Ga je overklokken?
Ik ben niet van plan om te overklokken.

Wat verwacht je van ons?[i]
Zoals zo velen ben ik uiteraard opzoek naar een zo goed mogelijke prijs/kwaliteit verhouding.
Graag hoor ik het ook of jullie denken dat er een "miskoop" component tussen zit of een component dat tegen een geringe meerprijs beter geupgrade kan worden. Natuurlijk geld dat ook voor componenten waar eventueel op bespaard zou kunnen worden.

Daarnaast heb ik de volgende vragen.

* in eerste instantie had ik als GPU "Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse 8GB" in gedachten deze kost +/- €430. Omdat de "Palit GeForce RTX 2080 GameRock Premium 8GB" de laatste dagen veel goedkoper is geworden ( van €780 naar €580) heb ik deze in mijn lijst gezet.
Denken jullie dat dit een goede investering is om nu voor deze kaart te gaan gezien het relatief geringe prijsverschil?
Is ook bekend waarom deze specifieke kaart opeens zoveel goedkoper is geworden ( zijn hier bijvoorbeeld veel negatieve ervaringen mee?).

* is het een probleem om een AMD proccesor met een NVIDIA kaart te combineren? Zouden jullie hier wellicht een andere keuze in maken?

* is mijn beoogde voeding "Seasonic Focus GX-650" voldoende voor mijn systeem? of is een upgrade naar 750 watt verstandiger?

* Is de gekozen behuizing "Fractal Design Meshify C" groot/ koel genoeg (ook voor eventueel een 2e SSD)? Ik heb zelf totaal geen verstand van behuizingen, deze heb ik vooral gekozen omdat deze wordt getipt om zijn goede prijs/kwaliteit verhouding. Hoe de behuizing er uit ziet is voor mij niet van belang.

* heb ik nog een aparte koeling nodig?

* Is het moederbord "Gigabyte Aorus B450 I Pro WiFi" voldoende (ook voor een eventuele 2e SSD)? Ook van moederborden weet ik weinig. Ik heb wel ergens gelezen dat dit niet altijd goed werkt met de rtx2080. Kan iemand mij hier meer over vertellen of nog mooier een beter alternatief adviseren.

* voor de monitor heb ik de "Iiyama G-Master GB2760QSU-B1 Zwart" in mijn lijst staan.
Naar wat ik lees is dit een prima qhd scherm met 144HZ.
Mijn mijn beoogde GPU zou ik ook naar een 4K scherm kunnen kijken.
Ik heb zelf de indruk dat de meerprijs om te upgraden naar 4k behoorlijk veel is als je een hogere (minimaal 100hz) refresh rate wilt hebben. Klop dit of zijn er ook 4k schermen met een 100hz refresh rate die max +/- €450 kosten

Ik hoop dat ik duidelijk en uitgebreid informatie heb neergezet over wat ik graag zou willen.
Ik ben benieuwd naar jullie reactie en alvast heel erg bedankt voor het meekijken!

Groeten,

Sven

Beste antwoord (via thetigersven op 11-03-2020 09:10)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:06
2070 Super kost minder dan jouw 2080 en presteert vrijwel gelijk.

Waarom een Mini-ITX moederbord in een ATX behuizing. Heb je WiFi nodig?

Neem aub pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK als geheugen. Kan je een hoop ergernis schelen want werkt altijd stabiel op de juiste snelheid en vaak zelfs nog wat hoger.

550w voeding is genoeg maar een Seasonic zou ik niet adviseren. pricewatch: be quiet! Straight Power 11 550W is gewoonweg beter.

Zou kijken naar een QHD 144Hz met VA of IPS paneel. 4K met hogere refreshrate is nog te hoog gegrepen met de huidige generatie kaarten.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
2070 Super kost minder dan jouw 2080 en presteert vrijwel gelijk.

Waarom een Mini-ITX moederbord in een ATX behuizing. Heb je WiFi nodig?

Neem aub pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK als geheugen. Kan je een hoop ergernis schelen want werkt altijd stabiel op de juiste snelheid en vaak zelfs nog wat hoger.

550w voeding is genoeg maar een Seasonic zou ik niet adviseren. pricewatch: be quiet! Straight Power 11 550W is gewoonweg beter.

Zou kijken naar een QHD 144Hz met VA of IPS paneel. 4K met hogere refreshrate is nog te hoog gegrepen met de huidige generatie kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:54
Wat is de reden dat je een ryzen 7 pakt? Zolang je enkel voor gamen gaat is ryzen 5 ook goed.
De SSD van Samsung is een relatief dure SSD, terwijl je het verschil met een wat goedkopere niet gaat merken.
Normaal zou de koeling goed genoeg moeten zijn, aan andere kant kan je makkelijk een processorkoeling gebruiken, die zijn niet zo duur. Baat het niet schaadt het ook niet.
Voor rest eens met uszka, ik zou eerder een normaal mobo pakken, dan heb je ook meer ruimte voor koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agittunc
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-09 15:07
@Uszka vrijwel bijna alles mee eens. Maar waarom raad je geen seasonic aan?

@99ruud99 ryzen 5 is in princiepe prima. Maar hangt er van af hoelang hij de pc gaat gebruiken zonder upgrades.
koeling zou ik idd dark rock 4 ofzo nemen of noctua u12.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
agittunc schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 12:29:
@Uszka Maar waarom raad je geen seasonic aan?
Omdat daar een licht aangepast platform van de vorige problematische Focus in zit. De kwaliteit van de fan bij Seasonic is ook niet geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canelo
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20-11-2023

Canelo

BT61.

Ik heb zelf de seasonic 650, werkt prima ;-)

AMD Ryzen 5900X Boxed - Asus Rog Strix B550-F Gaming (WI-FI) - Powercolor Radeon 5700 XT - Scythe Mugen 5 PCGH - Samsung 970 EVO 1TB - Seasonic GX-650 - Corsair Vengeance 16GB 3600Mhz - Fractal Design Meshify C -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetigersven
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21-04-2023
Iedereen bedankt voor de reacties!
@Uszka ik ga de door jou genoemde geheugen en
Voeding aanschaffen. Bedankt voor de tips.
Qua scherm was ik al een beetje op de zelfde conclusie gekomen.

@Uszka @99ruud99 wat voor ATX mobo zouden jullie adviseren als een goede all-round er?WiFi is niet noodzakelijk.
Ik heb puur voor deze gekozen omdat hij wat goede reviews hier kreeg met relatief veel waar voor je geld.
Ik was me er niet van bewust dat het een mini -itx was (weinig kennis over moederborden:).

Ik ga me nog eens verder verdiepen in de verschillen in ryzen 5/7.
Hier had ik voor gekozen om in elk geval een hele tijd vooruit te kunnen. Die +/- €100 meer heb ik er wel voor over.

Nogmaals bedankt iedereen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
Pagina: 1