SanderVt schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 09:18:
[...]
Ik heb een dakkapel met hieronder nog een strook van 80-90cm hoog. Deze zou ik ook willen benutten en er 3 panelen in landscape neerleggen. Mijn dak is gericht op zuid-west, dus zonde om niet elke m2 te benutten.
het is helaas niet "ik heb een stel Wp en dat hang ik aan een omvormer en het werkt."
veel omvormers hebben gewoon een minimum aan Vmpp nodig.
(en dit is wel het voordeel van panasonic veel Vmpp per paneel.)
er is altijd wel een oplossing te verzinnen gelukkig, maar oplossingen in de extremen zijn niet goedkoop.
en dan kunnen dure panelen goedkoper zijn als de extreme oplossing.
(stel je heb een micro omvormer nodig per paneel, dan is de dure paneel oplossing niet eens meer zo heel duur.)
maar check eens goed wat echt kan.
zo is het b.v. mogenlijk om een 250Wp en 300Wp en 330Wp panasonic in 1 string aan te sluiten op een mpp.
door de verschillende maten kom je soms erg leuk uit.
ik heb b.v. 1x7x245Wp(panasonic) op mijn dakkapel, en daar parallel op nog 1x7x245Wp op het schuine dak.
(parallel gelijke hoeveelheid cellen nodig)
dit gecombineerd op andere mpp van de omvormer met 10x300Wp.
6430Wp op een 4000W omvormer geeft mij toch dit:
/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large)
een ruime 5500kWh per jaar (met nog 500kWh van de schuur) ruim voldoende voor mij en mijn warmtepomp.
creatief plannen, geeft soms veel mogenlijkheden.
dus foto's en maten van het dak en mensen kunnen mee denken.
edit:
hier mijn opbrengst grafiek van meerdere jaren.
kun je goed zien wanneer ik problemen heb gehad, en wanneer ik heb vervangen voor panasonic.
(klick voor groter)

panasonic levert met mijn dak wel wat meer kWh op per Wp, maar dat maakt de prijs nog niet goed.
maar slecht doen ze het zeker niet.
[
Voor 12% gewijzigd door
migjes op 10-03-2020 11:04
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)