Toon posts:

Bluetooth radio uitzending

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben vrijwilliger bij een vereniging die jeugd kampen organiseert in de zomer vakantie. Op dit kamp maken we vaak gebruik van de "radio romantica". Dit is een mini radio uitzending die wij maken om de deelnemers wat muziekjes te laten horen in bed en hun zelf ingezonden liefdes brieven aan elkaar voor te lezen ;)

Vrijwel elk jaar heb ik apparatuur van iemand kunnen lenen om deze uitzending mogelijk te maken. Echter gaat mij dat dit jaar niet lukken en heb ik het idee om mijn eigen radio set samen te stellen. Hierbij heb ik jullie hulp nodig!

De meeste kampen doen de radio uitzending uiteraard met radio signalen maar dan moet een zender gebouwd worden op een kamptrein en die moeite wil ik mij besparen. Daarom wil ik gebruik maken van meerdere bluetooth zenders (uit eindelijk zes stuks) zodat ik bluetooth boxen van andere staf op het kamp kan gebruiken.

Ik heb wat onderzoek gedaan en heb geleerd dat bluetooth 5 minimaal nodig is omdat dan een bereik van 40 meter nodig is. Het liefst heb ik verder bereik maar een kampterrein is altijd een open plek zonder obstructies dus ik verwacht wat meer meters uit mijn bluetooth 5 verbinding te krijgen. Ik heb ook nog gekeken naar zenders die meerder bluetooth kanalen konden opzetten maar een zender met twee kanalen is het meeste wat ik kon vinden dus vind ik meerdere losse zender met één kanaal prima.

Graag ontvang ik tips voor goede bluetooth zenders welke ik naast elkaar kan gebruiken (elkaar niet verstoren), ver bereik hebben (het liefst 100 meter) en een beetje redelijk geprijsd zijn, want ik ben een student :)

Als jullie nog andere tips hebben hoe ik zo'n radio uitzending mogelijk kan maken het het super snel klaar kan zetten sta ik daar natuurlijk ook voor open!

Alvast bedankt voor de hulp!

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2020 20:46 . Reden: ik had de spelfouten er nog niet uitgehaalt ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Waarom BT? Ik zou ergens iets van een webradio stream maken. AP neerzetten, laten verbinden en klaar. Als je imternet ter beschikking hebt is het helemaal makkelijk.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Helaas heb ik geen internet tot mijn beschikking op de meeste kamp terreinen. Wel moet ik zeggen dat bluetooth was opgekomen omdat het bekent voor mij is. Andere suggesties zijn altijd welkom :D

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2020 08:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10-10 11:34
Bluetooth is heen en weer communicatie.
Je kan 1 kant wel een megafone geven maar als de andere kant gewoon terug moet praten kan je nog steeds niet met elkaar communiceren.

Dus al vind je een zender met 100m bereik. Die is nooit in staat een handshake te doen met een ontvanger die maar 30 meter bereik heeft.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servpage
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:44
Denk dat er niet veel ander overblijft dan een FM radio transmitter , een eenvoudige verticale antenne op een paar meter hoog is ruim voldoende.
Besef wel dat dit niet legaal is.

Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 9 maart 2020 @ 20:35:
jeugd kampen [...] deelnemers wat muziekjes te laten horen
Welke apparatuur gebruiken de luisteraars?
  • Verzorg jij de ontvangers
  • Nemen ze zelf ontvangers mee
Wat voor ontvanger?
  • FM Radio
  • Wifi radio (internet radio)
  • Mobiele telefoon via 2/3/4G
  • Mobiele telefoon of tablet via wifi
  • Speakers bedraad
  • Speakers draadloos
Wat had je bedacht als zender?
  • Playlist op telefoon of tablet
  • MP3's op laptop of pc
Hoe is de stroomvoorziening?
  • Aggregaat
  • Diverse 220v stroompunten
  • Batterijen
Eerst maar eens wegstrepen wat zeker geen optie is.

Als jij bijv. de ontvangers verzorgt en een laptop een optie is, dan zou je lokaal een wifi netwerk kunnen maken dat niet op internet kan en alleen de communicatie verzorgt tussen server en ontvangers.

Als bijv. iedereen 2/3/4G op zijn eigen telefoon heeft, dan zou je een playlist kunnen delen via spotify. Eigen "verhalen" gaat hem dan niet worden; of je moet een podcast-app gebruiken en die podcast zien te distribueren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-10 08:02
Zender voor AM band is stuk minder complex dan voor FM. En ik meen dat een stuk van de AM band ook vrij te gebruiken is mits je in laag vermogen uitzend. Maar voor een kamp terrein heb je ook geen zender in de mega watt ranges nodig.

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
te]JaDatIsPeter schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 22:24:
[...]

Welke apparatuur gebruiken de luisteraars?
  • Verzorg jij de ontvangers
  • Nemen ze zelf ontvangers mee
Wat voor ontvanger?
  • FM Radio
  • Wifi radio (internet radio)
  • Mobiele telefoon via 2/3/4G
  • Mobiele telefoon of tablet via wifi
  • Speakers bedraad
  • Speakers draadloos
Wat had je bedacht als zender?
  • Playlist op telefoon of tablet
  • MP3's op laptop of pc
Hoe is de stroomvoorziening?
  • Aggregaat
  • Diverse 220v stroompunten
  • Batterijen
Eerst maar eens wegstrepen wat zeker geen optie is.

Als jij bijv. de ontvangers verzorgt en een laptop een optie is, dan zou je lokaal een wifi netwerk kunnen maken dat niet op internet kan en alleen de communicatie verzorgt tussen server en ontvangers.

Als bijv. iedereen 2/3/4G op zijn eigen telefoon heeft, dan zou je een playlist kunnen delen via spotify. Eigen "verhalen" gaat hem dan niet worden; of je moet een podcast-app gebruiken en die podcast zien te distribueren.
[/quote]

Aller eerst bedankt dat je me wil helpen!
1: ik verzorg de ontvangers. Echt leek het mij makkelijk om de draadloze boxen van mensen te gebruiken die wilde luisteren om de kosten laag te houden. Als dit echter geen doen is kan ik daar vanaf wijken.

2: het soort ontvanger maakt niet echt uit echter is er wijnig berijk op de meeste terreinen en moet er dus een netwerk worden gemaakt.

3: voor nu ga ik werken met een enkele microfoon en telefoon voor muziek. Daar moet overeeigens ook nog iets voor worden gemaakt zodat makkelijk gewisseld kan worden van de geluids bron. Een mix paneel ga ik namelijk later aanschaffen als het zenden goed werkt.

4: de bron van stroom zal worden gedaan met autoaccu en een omvormer.

Ik hoop dat dit genoeg informatie is om mij verder te helpen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokbrood
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-10 08:32
Zender voor een in ear monitor gebruik, jack uitgang aansluiten op speakers/versterker. Kun je vast wel huren bij je lokale licht/geluidsboer

Je suis un baguette

Pagina: 1