Extra router setup naast Ziggo Connect Box

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larkinzzz
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-11-2024
Omdat de stabiliteit van mijn modem/router-combi, een Ziggo Connect Box (pricewatch: Ziggo Connect Box) echt waardeloos is heb ik op advies een losse router gekocht, namelijk een TP-Link Archer C6 (pricewatch: TP-Link Archer C6

Ik snap alleen de setup niet. Ik heb al meerdere guides gelezen en een aantal YouTube tutorials gekeken, maar overal zeggen ze weer iets anders. De een heeft het over een access point, de ander zegt dat ik bridge-modus moet activeren, weer een ander heeft het over DHCP settings.

Ik heb wel verstand van computer hardware, maar ik snap echt weinig van netwerken en routers. Kan iemand mij misschien vertellen hoe deze setup nou precies optimaal is? Qua snelheid en stabiliteit.

Op dit moment heb ik:
- De router (Archer C6) in mijn modem (Ziggo box) geplugged met een internet kabel
- Basic setup gedaan op de TP-link webpagina
- Momenteel heb ik werkend 2,4Ghz en 5Ghz op zowel het modem als de router (dus heb 2x een 2,4Ghz wifi en 2x een 5Ghz wifi zichtbaar)

Moet ik de 2,4Ghz en 5Ghz van het modem uitschakelen? Moet ik ergens bride-modus in/uitschakelen? Moet ik DHCP ergens in of uitschakelen? Qua snelheden lijkt het heel erg wisselend, de 1 is via de Archer C6 sneller en de ander is via het modem sneller, en qua stabiliteit heb ik geen idee of het beter is geworden. Wat zijn mijn vervolgstappen?

[ Voor 4% gewijzigd door Larkinzzz op 09-03-2020 20:27 ]

Beste antwoord (via Larkinzzz op 13-03-2020 13:36)

• MitchellHearth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-05 06:21
Larkinzzz schreef op maandag 9 maart 2020 @ 23:22:
Zo te zien kan ik niet handmatig bridge-modus aanzetten, en de hulppagina van Ziggo lijkt kapot te zijn https://www.ziggo.nl/klan.../stappenplan-bridge-modus

Heeft het trouwens voordelen qua snelheid/performance/stabiliteit om het modem in bridge-modus te laten zetten? Ik heb nu ook wel verbinding, maar het ene moment haal ik 80mbps en het andere moment 230mbps... En verder is deze setup volgens mij erg amateuristisch zoals het nu is.

En ik neem aan dat het qua firewall geen problemen oplevert? Dat die Archer C6 dat overneemt qua beveiliging?
Ja dat helpt enorm. Je laat dan je router eigenlijk al het werk doen ipv je modem. Dus zou ik zeker doen, is zo gepiept. Waarom doe je niet gewoon een belletje naar Ziggo?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larkinzzz
Heb ik al gedaan, schiet ik verder weinig mee op.

Heb intussen wel de "operation mode" aangepast van 'Router' naar 'Access Point'. Maar daardoor verlies ik wel alle 'advanced options'.

Ik heb nog meerdere instellingen waar ik niet zeker van ben:

#1: Heeft het nut om de draadloze signalen van mijn modem uit te schakelen? Aangezien ik toch via de nieuwe router ga verbinden en niet via het modem https://imgur.com/Zcdey7c

#2: Zijn deze firewall settings in orde? https://imgur.com/hbYz4oG

#3: Klopt het dat DMZ disabled moet zijn? https://imgur.com/Lq1LHye

#4: Kloppen deze DHCP settings? https://imgur.com/VSpnyMR

#5: Moet UPnP enabled of disabled zijn? https://imgur.com/elJgTyQ

#6: Moet ik hier Static IP of Smart IP (DHCP) kiezen? https://imgur.com/DWSzuWe

#7: Klopt het dat DHCP server hier uitgeschakeld moet zijn? https://imgur.com/2CrcP0F

#8: Moet TxBF,MU-MIMO enabled zijn of disabled? https://imgur.com/8vwpz3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Gaat je vraag nu over je modem of hoe je je TP link als acces point moet gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
Alles op je router resetten. Daarna Ziggo bellen want alleen zij kunnen je modem in bridge modus zetten. Daarna je router weer aansluiten en klaar is Kees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:37

me1299

$ondertitel

MitchellHearth schreef op maandag 9 maart 2020 @ 23:07:
Alles op je router resetten. Daarna Ziggo bellen want alleen zij kunnen je modem in bridge modus zetten. Daarna je router weer aansluiten en klaar is Kees.
Oude UPC klanten kunnen zelf bridge modus in de connectbox aanzetten.

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larkinzzz
Zo te zien kan ik niet handmatig bridge-modus aanzetten, en de hulppagina van Ziggo lijkt kapot te zijn https://www.ziggo.nl/klan.../stappenplan-bridge-modus

Heeft het trouwens voordelen qua snelheid/performance/stabiliteit om het modem in bridge-modus te laten zetten? Ik heb nu ook wel verbinding, maar het ene moment haal ik 80mbps en het andere moment 230mbps... En verder is deze setup volgens mij erg amateuristisch zoals het nu is.

En ik neem aan dat het qua firewall geen problemen oplevert? Dat die Archer C6 dat overneemt qua beveiliging?

[ Voor 53% gewijzigd door Larkinzzz op 09-03-2020 23:27 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
Larkinzzz schreef op maandag 9 maart 2020 @ 23:22:

Ja dat helpt enorm. Je laat dan je router eigenlijk al het werk doen ipv je modem. Dus zou ik zeker doen, is zo gepiept. Waarom doe je niet gewoon een belletje naar Ziggo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larkinzzz
MitchellHearth schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 08:24:
[...]

Oké, zijn er meer mensen die dit kunnen bevestigen? Het gaat mij echt om performance en stabiliteit, nu ik die Archer C6 heb aangesloten lijkt de stabiliteit al iets beter, al is dat na 24 uur natuurlijk geen zekerheidje. Maar qua snelheid wisselt het nogal, zoals ik eerder zei, ene moment haal ik 80mbps en een uur later ineens 230mbps, terwijl er verder geen extra apparaten verbonden zijn of download bezig etc.

En qua firewall gaat het verder geen problemen opleveren die bridge-mode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:38
Larkinzzz schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 18:05:
[...]

Oké, zijn er meer mensen die dit kunnen bevestigen? Het gaat mij echt om performance en stabiliteit, nu ik die Archer C6 heb aangesloten lijkt de stabiliteit al iets beter, al is dat na 24 uur natuurlijk geen zekerheidje. Maar qua snelheid wisselt het nogal, zoals ik eerder zei, ene moment haal ik 80mbps en een uur later ineens 230mbps, terwijl er verder geen extra apparaten verbonden zijn of download bezig etc.

En qua firewall gaat het verder geen problemen opleveren die bridge-mode?
Bridge mode lijkt me op dit moment nog niet de oplossing want:
Je gebruikt beide apparaten om je wifi te versterken, zoals ik het lees met verschillende ssid's en ww?
Zoja, op beide apparaten zelfde ssid naam en password maar wel verschillende kanalen instellen.

Maar je kunt ook eerst testen met wifi uit op de ziggobox, en kijken of het al stabieler is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Larkinzzz schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 18:05:
[...]

Niemand kan daar iets zinnigs over roepen op basis van de info die je tot nu toe in dit topic geeft. Ik zou in ieder geval afraden om nieuwe dingen aan te schaffen en configuratie overhoop te gooien voordat je achterhaald hebt exact waar het nu mis gaat. Als je dat wel weet, weet je ook wat je moet doen.

Eerste check: waarom meet je (continu) je snelheid? Wat probeer je te doen dat niet werkt? Een beschrijving van wat kwalitatief mis gaat kan verhelderender zijn dan een getal om te bepalen wat er aan de hand is.

Tweede check: hoe meet je je snelheid? Ik zou aanraden om als baseline de speedtest op de site van Ziggo te nemen. Wil je liever op Speedtest.net meten? Prima, maar kies dan steeds dezelfde server ipv lukraak de eerste de beste te nemen. Servers verschillen in performance en afstand, je zit dan niet jouw verbinding maar de verbinding naar de server te meten.

Derde check: met welk apparaat meet je de snelheid? Wat gebeurt er met een ander apparaat? Ook softwaregedoe op je computer kan de verbinding traag en/of instabiel maken. Maar als meerdere apparaten tegelijk zelfde gedrag vertonen ligt het niet aan je PC.

Vierde check: je hebt het alleen over WiFi. Hoe is de verbinding als je direct bedraad op de modemrouter test? Stabiel? Dan zijn modem- en routerfunctionaliteit van die modemrouter alvast prima in orde en zit je probleem in de lucht (zeker omdat je op zowel modemrouter als C6 vergelijkbaar gedrag ervaart). Instabiel? Dan ligt het probleem tussen Ziggo en je modem. In dat geval moeten we focussen op hoe de modem aangesloten is. Zit het in de lucht? Dan moeten we daar naar kijken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Behalve dat @dion_b goede en sterke punten aanbrengt, moet ik ook even reageren op de topictitel

Als het je te doen is om een betere wifi-dekking te krijgen, moet je NIET de nieuwe router NAAST het modem zetten.
De wifi zal dan nagenoeg hetzelfde blijven ( zal iets schelen )
Plaats de nieuwe router op een betere plek dan de meterkast.
* als je de connectbox evt daar kan plaatsen ( buiten de meterkast ) zal het ook al schelen in dekking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larkinzzz
Ik heb die Archer C6 vooral aangeschaft om de stabiliteit te verbeteren. Met die Ziggo Connect Box modem/router-combi heb ik veel problemen die ik ook terug zie in de reviews hier op Tweakers, namelijk:

- 5Ghz verbinding valt vaak zomaar uit
- vaak lag spikes in game
- regelmatig random disconnects in game van 5 seconden lang tot soms wel een minuut
- snelheden die het ene moment 160mbps halen en een kwartier later is het ineens 6mbps waardoor ik het modem moet resetten

Dit zijn nu mijn snelheden (via https://www.ziggo.nl/speedtest/):

- Kabel van laptop rechtstreeks naar Ziggo Connect Box = 13ms ping / 163mbps download
- Kabel van laptop rechtstreeks naar Archer C6 = 11ms ping / 161mbps download

- 5Ghz via Ziggo Connect Box = 14ms ping / 120mbps download
- 5Ghz via Archer C6 = 12ms ping / 121mbps download

- 2,4Ghz via Ziggo Connect Box = 13ms ping / 74mbps download
- 2,4Ghz via Archer C6 = 13ms ping / 66mbps download

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvs1991
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 23-04 16:57
Ik heb zelf ook lang gezocht naar een stabiele oplossing voor mijn extra router (netgear nighthawk) en mijn ziggo router!.

Ik heb namelijk ziggo gebeld en gezegd dat ik een aparte router wil hebben ipv de router functie in mijn ziggobox. Hierdoor heb je meer controle en kan je de ziggo router zelf ook in bridge modus zetten.

Wat ik nu heb gedaan is het volgende:

Ik heb beide router dezelfde SSID gegeven.

Hieronder een voorbeeld van IP Table:

Ziggo router: is 192.168.178.1
Ik heb 192.168.178.1 - 192.168.178.10 excluded en mijn netgear router een static ip gegeven als: 192.168.178.2

beide dhcp staan aan

ip adressen die door de netgear word uitgegeven beginnen met 192.168.1.2

Het punt is alleen dat mijn netgear router een snelheid van 70mbit heeft ipv de 100-120 mbit die ik beneden krijg haha. (wel bekabeld met elkaar verbonden).

Netgear router staat op zolder en ziggo router/modem beneden verdieping. De wifi is net niet optimaal. Want als ik op zolder zit dan heb ik nog 1 streepje connectie van de router beneden. Maar als ik de wifi uitzet en weer aanzet op mijn device, dan connect die automatisch met de router boven.

hoop dat je er wat aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Larkinzzz schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 19:47:
Ik heb die Archer C6 vooral aangeschaft om de stabiliteit te verbeteren. Met die Ziggo Connect Box modem/router-combi heb ik veel problemen die ik ook terug zie in de reviews hier op Tweakers, namelijk:

- 5Ghz verbinding valt vaak zomaar uit
- vaak lag spikes in game
- regelmatig random disconnects in game van 5 seconden lang tot soms wel een minuut
- snelheden die het ene moment 160mbps halen en een kwartier later is het ineens 6mbps waardoor ik het modem moet resetten
OK. Dit kan nog steeds van alles en nogwat zijn, van een slechte coaxkabel tot een marineschip wiens radar de 5GHz er om de zoveel tijd uitblaast.
Dit zijn nu mijn snelheden (via https://www.ziggo.nl/speedtest/):

- Kabel van laptop rechtstreeks naar Ziggo Connect Box = 13ms ping / 163mbps download

Nu gaat alles goed dus? Die 161/163Mbps bedraad vind ik al opvallend. Je had het eerder over 230Mbps. Welk pakket heb je?

Als het weer fout gaat, niet gelijk resetten maar nog een keer bedraad proberen. Dan weten we aan welke kant van de modemrouter we het probleem moeten zoeken. Noteer ook welk 5GHz-kanaal in gebruik is op moment dat het slecht gaat en welk kanaal na de reboot gekozen wordt.

En hoe zit het met andere apparaten dat deze ene laptop?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:16
Heb je niet gewoon een probleem met de Ziggo-aansluiting? Dat kan dit soort problemen ook veroorzaken (wisselende snelheid, modem rebooten om snelheid te herstellen, stoppen van de verbinding etc). Ik verwacht in ieder geval dat daar het probleem zit en niet bij je modem. Als het goed is kan Ziggo dat wel op afstand uitlezen.

[ Voor 58% gewijzigd door NotSoSteady op 11-03-2020 01:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Larkinzzz schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 19:47:
...

Zo te zien performt de ziggo modem beter dan je router :X

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-05 19:44
Wat zijn de up- en downstream waarden in het ziggo modem? (power, snr, correctables, uncorrectables, e.d.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Brahiewahiewa schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 01:36:
[...]

Zo te zien performt de ziggo modem beter dan je router :X
Meh, dit zit allemaal dik binnen de meetfout. <5Mbps, <5ns verschil is gewoon hetzelfde.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larkinzzz
dion_b schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 00:20:
[...]

OK. Dit kan nog steeds van alles en nogwat zijn, van een slechte coaxkabel tot een marineschip wiens radar de 5GHz er om de zoveel tijd uitblaast.

[...]

Nu gaat alles goed dus? Die 161/163Mbps bedraad vind ik al opvallend. Je had het eerder over 230Mbps. Welk pakket heb je?

Als het weer fout gaat, niet gelijk resetten maar nog een keer bedraad proberen. Dan weten we aan welke kant van de modemrouter we het probleem moeten zoeken. Noteer ook welk 5GHz-kanaal in gebruik is op moment dat het slecht gaat en welk kanaal na de reboot gekozen wordt.

En hoe zit het met andere apparaten dat deze ene laptop?
Alles lijkt tot nu toe goed te gaan (geen storingen) zolang ik met de Archer C6 draadloos verbind. Die 230mbps haal ik draadloos met mijn game PC ja, terwijl ik met mijn game laptop 163mbps haal met draad. Mijn pakket is 250mb download 25mb upload.

Wat ik tot nu toe voor extra kennis heb opgedaan afgelopen dagen lijkt het mij toch het best om de Ziggo Connect Box in bride mode te laten zetten. Ik wil gewoon de beste performance en stabiliteit met de spullen die ik heb. De storingen lijken weg zolang ik met de Archer C6 verbind, alhoewel 2 dagen natuurlijk wel korte tijd is om dat te beoordelen. Als ik door de Ziggo Connect Box in bridge mode te zetten nog iets betere snelheid kan behalen dan lijkt me dat wel verstandig. Al mijn apparaten zijn toch draadloos verbonden, kabel gebruik ik zelden. En bereik is nooit een probleem geweest, altijd overal in huis 4 of 5 streepjes verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bereik van WiFi is ~300m, dus dat gaat in geen enkel huis een probleem zijn. Dekking mogelijk wel, maar daar is zo te horen geen sprake van bij jou (al zijn 'streepjes' niet bepaald een nauwkeurige maat). Keerzijde van goede dekking vanuit een enkel AP: blijkbaar gaan de signalen dwars door muren en vloeren. Dat geldt ook voor die van de buren. Interferentie is dus een reeel risico, en kenmerk van interferentie is dat het niet 24/7/365 gelijk blijft. Als dat het probleem was, zou het zomaar op willekeurig moment terug kunnen komen. Wees daar bewust van, als dat zo is lag het probleem niet aan de modemrouter.

Sowieso wat dat laatste betreft: welke exact? Ziggo heeft ondertussen vier verschillende types Connectbox gevoerd. Modelnr staat op sticker onderop.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larkinzzz
dion_b schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 23:03:
Sowieso wat dat laatste betreft: welke exact? Ziggo heeft ondertussen vier verschillende types Connectbox gevoerd. Modelnr staat op sticker onderop.
Model nr is denk ik: CH7465LG-ZG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Larkinzzz
Gisteren Ziggo gebeld en het modem in bridge modus laten zetten, router opnieuw geconfigureerd en nu haal ik de beste stabiliteit en snelheden tot nu toe. Dit lijkt mij dan wel de beste setup, als het komende dagen/weken tenminste net zo stabiel blijft als nu. Nog wel 1 laatste vraagje wat betreft settings: zal ik ipV6 aanzetten of niet? Lees nogal wisselende meningen op internet, dat het storingen kan veroorzaken enzo.

[ Voor 23% gewijzigd door Larkinzzz op 13-03-2020 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ziggo biedt geen IPv6 aan in bridge mode, dus dat is geen optie.

Wel de opmerking dat een service of device die anno 2020 nog niet met IPv6 overweg kan gewoon kansloos te noemen is, wmb reden om afscheid te nemen ervan en alternatief te kiezen :o

Overigens heeft een groot deel van die 'storingen' gewoon te maken met verkeerd geconfigureerde IPv4-zooi (vooral DHCP). Bij IPv4-only heb je dan helemaal geen verbinding en los je het op. Met IPv6 erbij hou je verbinding op IPv6-aware diensten (Google, Tweakers etc), maar niet op de legacy IPv4-only zooi. Dat heet dan opeens een "IPv6 probleem", terwijl het gewoon IPv4 is |:(

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larkinzzz
dion_b schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 17:27:
Ziggo biedt geen IPv6 aan in bridge mode, dus dat is geen optie.

Wel de opmerking dat een service of device die anno 2020 nog niet met IPv6 overweg kan gewoon kansloos te noemen is, wmb reden om afscheid te nemen ervan en alternatief te kiezen :o

Overigens heeft een groot deel van die 'storingen' gewoon te maken met verkeerd geconfigureerde IPv4-zooi (vooral DHCP). Bij IPv4-only heb je dan helemaal geen verbinding en los je het op. Met IPv6 erbij hou je verbinding op IPv6-aware diensten (Google, Tweakers etc), maar niet op de legacy IPv4-only zooi. Dat heet dan opeens een "IPv6 probleem", terwijl het gewoon IPv4 is |:(
Dus als ik het goed begrijp dan maakt het niet uit of ik dit aanzet of uitzet, het doet toch niks omdat het modem dat niet ondersteund? https://imgur.com/VgedrTA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-05 16:15
wat bedoel je met stabiliteit? bedoel je dat het ziggo modem crasht? verlies je wifi? is je bandbreedte niet constant? zit er variatie in je latency?

Kortom, wat probeer je met de extra router te verbeteren?
Pagina: 1