bedraad en wifi netwerk door het hele huis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spiegelmann76
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 28-06-2021
Beste Tweaker,

Ik bezig om voor mijn nieuwe huis na te denken over het netwerk. Nu ben ik al een tijdje uit het netwerkgebeuren, dus ik dacht om hier wat advies in te winnen.

Aangezien eventuele draden weggewerkt kunnen worden en er op elke locatie nog stopcontacten geplaatst kunnen worden sta ik open voor veel mogelijkheden. Op dit moment heb ik een 4g modem router van Fritz!box (met 4 utp uitgangen) en een rol van 100m UTP Cat6.

Mijn idee was om 3 van de 4 aansluitingen op mijn modem/router te gebruiken om een kabel te trekken en een vast aansluiting in het huis te maken. De laatste aansluiting te gebruiken om naar een wifispot te brengen op de begane grond om zo daar wifi te hebben en dit wifipunt bedraad naar het volgende wifipunt te brengen op de eerste verdieping, vandaar bedraad naar de 2e verdieping en vanaf daar naar zolder.

Mijn voorkeur gaat uit naar power over utp en dus wifispots die een utp ingang en uitgang hebben om zo 1 (bedraad)wifi-Mesh netwerk te creëren.

Is dit een beetje redelijke denkrichting en zijn er adviezen voor een wifihotspot (4 stuks) die passen in het plaatje, of moet ik het netwerk op een andere manier opzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:30
als je huis/project een blanco papier is ... en anything goes...

- 4x utp naar je woonkamer tv (IPTV - smarttv - playstation/xbox - Accespoint)
- dubbele utp in elke slaapkamer
- dubbele utp naar zolder (evt nog 2 extra als je voor IP camerabewaking zou gaan)
- dubbele utp naar tuinhuis (evt nog 2 extra als je voor IP camerabewaking zou gaan)
- utp in plafond van 1e verdiep , specifiek voor het wifi punt van het 1e verdiep

enfin je snapt al dat je met 4 punten niet toekomt, dus je gaat een switch nodig hebt in je meterkast ... das de kost niet ..wel is het vaak een behoorlijk formaat en evt fans indien je voor echt stevig materiaal gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spiegelmann76
Dus samenvattend:
Sluit het modem router (idd in de meterkast) aan op een switch in de meterkast en bedraad daarmee alle wifihotspots + je utp uitgangen in de verschillende ruimtes.

Nog advies over de Wifi hotspots, die bedraad signaal krijgen en deze omzetten in wifi, met power over utp en mesh functie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:57
Dubbele UTP in elke slaapkamer, of als dat te prijzig is, op elke verdieping. Ik heb een nieuwbouwhuis van eind 2019 en ik heb met 2x AP's perfect bereik door het hele huis op 5GHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
spiegelmann76 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 18:08:

Nog advies over de Wifi hotspots, die bedraad signaal krijgen en deze omzetten in wifi, met power over utp en mesh functie?
hangt van je budget af... ik heb mijne POE aangesloten omdat ik geen zin had in stopcontacten in mn plafond te voorzien

de naam "mesh" moet je vergeten , mesh wil zeggen dat ze achterliggend via wifi met elkaar verbinden.. dat wil je niet, je wil gewoon bekabelde accespoints die via kabel met elkaar spreken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spiegelmann76
okea, dus bekabelde accespoints, die op hetzelfde bedraad netwerk zit! check.

Mogelijkheden om POE of een stopcontact aan te brengen zijn beide een optie, omdat het gaat om een complete renovatie/verbouwing van een pand uit 1750. (inclusief nieuw electra). Omdat ik droogbouwvloerverwarming heb door het hele huis wilde ik accesspoints op elke verdieping. die paar honderd euro op de totale verbouwing zijn dan de kosten niet en ik heb nu alle mogelijkheden om kabels weg te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je toch zoveel poorten pakt zou ik zelf zo ver gaan om gewoon een patchpaneeltje in je meterkast te hangen. Daar kun je mooi je stugge kabel op patchen en dan met een patchkabeltje naar je switch toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-10 14:38
Let even op dat als je de kabels in de muur houdt naar een wandcontactdoos je kabels met harde kern moet pakken. In tegenstelling tot kabels die je naar je pc wilt (met een rj connector erop), die hebben een zachte kern.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spiegelmann76
Dank voor de waarschuwing. Ik heb nu idd harde kabel (op rol) om in de muur te verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
ga je het zelf aanleggen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Laatst online: 12-10 14:38
Klein vraagje, waarom heb je UTP gepakt? Als je dan toch meteen zo'n rol koopt zou je ook net 10 euro meer kunnen investeren en sftp kunnen pakken. Dat is iets minder storingsgevoelig als het naast stroomkabels ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spiegelmann76
Ja, het trekken van de kabels wel. Het aansluiten van de aders op de plaatjes/connectoren wordt gedaan.

Sftp... wat is het verschil? (sorry als dat een domme vraag is...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
s/ftp = shielded buitenmantel / foiled per paar twisted pair...

ik heb destijds bij mezelf een stevig bobijntje gekocht (iets ala dit https://www.marktplaats.n...331cdbd&previousPage=home )
,daarna de ganse bouwmarkt zn 19mm pijp leeggekocht en gaan met die banaan... woonkamer links dubbel, woonkamer rechts dubbel, tuin dubbel... dat 100m rolletje is weg nog voor je aan het 1e verdiep geraakt

financieel zijn de connectoren het duurste van de hoop... gemiddeld 6 € per stuk voor een cheap merk ... bekijk dit zeker voor je 28 aansluitingen maakt en je dan +300€ schakelmateriaal niet in hebt berekend
een fatsoenlijke 24 poort POE switch zet je ook een stevige 400€ achteruit, 2 AP's nog is 2x +- 150€/ps
om een financieel idee te geven

ps. voor cat6A dien je ook extra diepe inbouwdozen te gebruiken ;)
edit : waarom deze kabel ? gegarandeerd 10gigabit performance van een A merk.. pure koper..

[ Voor 19% gewijzigd door ijske op 09-03-2020 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spiegelmann76
Dus als ik het volgende zou aanschaffen, zou dat een goed stabiel netwerk moeten geven:

3 rollen CAT7A sFTP kabel op rol 100 meter koper vaste kern (cat a ivm aanbieding...)
Patch panel CAT6a STP 24 poorts lichtgrijs
5x Netwerk wandcontactdoos inbouw CAT6A afgeschermd 2 x RJ45 Wit (5 ruimtes)
4x CAT7 / CAT6A RJ45 connector (voor accespoints)
24-Port 10/100/1000BASE-T Gigabit Managed Switch
4x TP-Link Omada EAP245 (accesspoint)
24 patchkabels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
dat ziet er al een redelijk stevig lijstje uit ... dat moet goed komen ;)

- geen coax voor tv nodig ?
- deze switch heeft geen POE of managed
- 4 Accespoints is al best voor een huis ... start al is met 2 ;) , 1 gelijkvloers en 1 op 1e verdiep ...
- op dit moment heb je geen speciale router.. als je huis tuin & keuken gebruiker bent heb je dat niet nodig... je apparatuur is geschikt voor veel meer , maar voor gewoon stekker erin en gaan is dit zeker ok

- die male cat6A stekker voor op je accespoint zijn meestal grote jonges... 7-10cm (inclusief fatsoenlijke buigradius)... die krijg je ook niet weggestopt in een inbouwdoos ..... ik heb mijn accespoint in cat7 tot in de zolder en dan met een gewone cat6 door een kort 19mm pijpje naar 1e verdiep (draka uc400 U/UTP voor volledigheid) aangesloten omdat je daar een standaard utp stekker op kan zetten en dan vrij kort kan buigen

[ Voor 31% gewijzigd door ijske op 09-03-2020 19:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
spiegelmann76 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 19:08:
Dus als ik het volgende zou aanschaffen, zou dat een goed stabiel netwerk moeten geven:

3 rollen CAT7A sFTP kabel op rol 100 meter koper vaste kern (cat a ivm aanbieding...)
Patch panel CAT6a STP 24 poorts lichtgrijs
5x Netwerk wandcontactdoos inbouw CAT6A afgeschermd 2 x RJ45 Wit (5 ruimtes)
4x CAT7 / CAT6A RJ45 connector (voor accespoints)
24-Port 10/100/1000BASE-T Gigabit Managed Switch
4x TP-Link Omada EAP245 (accesspoint)
24 patchkabels
Laat je toch niet gek maken en ga niet overdrijven.....
Als je op de juiste plekken loze leidingen hebt lopen kan je nu, maar ook in de toekomst, alle kanten op.

Belangrijkste, in mijn optiek, is dat je goed bedenkt waar je een bedrade aansluiting wilt maken en zorgt dat die op de juiste plek te realiseren is. Dan trek je een fatsoenlijke netwerkkabel. CAT6 of CAT6A is echt voor een normaal huishouden, nu en ook in de nabije toekomst, meer dan voldoende. En mocht dat niet zo zijn dan is een nieuwe draad ook snel getrokken. Laat je niet verleiden nu al in niet officiële standaarden als CAT7/8 te investeren. Het is onzin en over 10-20jaar is er vast wel een standaard boven CAT6 als je die al nodig zou hebben. Ik heb hier 20jaar geleden in een nieuwbouwhuis goede kwaliteit CAT5 (dat was toen de standaard) getrokken en heb overal een gigabit netwerk. Zelfs nu is er nog geen echte noodzaak om over te gaan naar CAT6. Als je slim bent probeer je door 1 leiding ook gelijk 2 draden te trekken, dan ben je pas echt flexibel. Dat werkt met CAT6 nog prima, dikke kabels zijn niet nodig en alleen maar lastig met trekken. En het kan over 15 jaar altijd nog als je ineens boven de 2,5-5Gb moet uitkomen.

Combineer dan die bedrade aansluitingen waar je echt snelle apparaten aan hangen met een paar fatsoenlijk access points, liefst op elke verdieping, en je bent echt de komende jaren klaar. En inderdaad POE is dan handig omdat je geen stroomaansluiting meer nodig hebt. Maar bedenk ook dat er access points zijn die niet aan het plafond hangen maar bijvoorbeeld inwalls die in of op een muur te plaatsen zijn, of gewoon losstaande units. Die zijn vaak best handig omdat ze ook gelijk een switch in zich hebben en je vaak toch op een paar plekken zoals bij je tv een veelvoud van aansluitingen nodig hebt. In mijn optiek is dat laatste vaak handiger dan om een 24poorts switch in je meterkast te stoppen.

En bedenk ook, waarom alles ineens doen. Laat je netwerk naar behoefte groeien. Trek nu alle draden en je kan daarna altijd aansluiten wat je wilt. Alles wat je nu nog niet gebruikt hoeft tenslotte niet persé in een switch :-).

[ Voor 3% gewijzigd door Yowzawood op 09-03-2020 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:24

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Ons ontwerp in een recent huis:

Hele netwerk met unifi.

Centraal in de woonkamer op het plafond utp kabel voor PoE gevoede AP.
Centraal op de overloop op het plafond utp kabel voor PoE gevoede AP.

Elke slaapkamer een UTP aansluiting. 2 voor de studeerkamer.

2 UTP aansluitingen in de woonkamer en van die aansluiting 1 kabel naar TV meubel met daar een PoE switch (ik zie het nut niet van voor elk apparaat een aansluiting terwijl 1gbit uplink op een switch ruim voldoende is en... minder kabels buiten je meubel)

En dan de grote truuk: wij hebben een lege meterkast.... de inkomende glasvezel verbinding gaat via UTP naar zolder en daar komt alles samen. Volop ruimte... we hebben 2 UTP draden naar zolder lopen. Ook 1 retour om de slimme meter ed. uit te lezen. Er ligt nog een loze leiding naar zolder om eventueel nog een kabel door te leggen.

Geleerde les:
als de wifi goed is, heb je eigenlijk al die UTP niet meer zo nodig. Robuust is het wel en daar ging het om en cat6 is meer dan voldoende qua lengte en bandbreedte.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 10-10 19:35
Het hangt ook van je financiele situatie af. Klotst het geld tegen je plinten op, doe het dan allemaal in 1 keer.
Is een huis kopen een hele opgave en moet je even op de kleintjes letten, laat dan minimaal een hele zooi loze leidingen aanleggen (naar elke slaapkamer, naar de woonkamer en eventueel naar tactische plekken voor een ap).

Mijn advies is om altijd te zorgen voor mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Purzelbaum schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 17:53:
Het hangt ook van je financiele situatie af. Klotst het geld tegen je plinten op, doe het dan allemaal in 1 keer.
Is een huis kopen een hele opgave en moet je even op de kleintjes letten, laat dan minimaal een hele zooi loze leidingen aanleggen (naar elke slaapkamer, naar de woonkamer en eventueel naar tactische plekken voor een ap).

Mijn advies is om altijd te zorgen voor mogelijkheden.
Als het over financiën gaat ga dan mee in de huidige ontwikkeling op Mesh vlak en kies voor ethernet over het elektriciteitsnet... Meer dan voldoende voor de komende decennia.

Loze leidingen zijn ook niet gratis.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Ik kan een daisy-chain-setup afraden (dus van de stoppenkast een kabel naar een stopcontact op de eerste verdieping en van daaruit een tweede kabel naar een stopcontact op de tweede verdieping). Het betekent dat je overal actieve apparatuur nodig hebt ook al zou een kamer het verder niet nodig hebben, je beperkt je enorm wat betreft gebruik van PoE, je bent duurder uit want je hebt veel meer actieve apparatuur nodig, die bovendien electriciteit gebruikt en stuk kan gaan.

Wat je ook besluit, wees duidelijk in je instructies naar je electricien want die hebben in mijn ervaring de neiging om toch kabels aan te leggen van A naar B en dan van B naar C en dan van C naar D, in plaats van punt A naar alle overige punten.
99ruud99 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 18:28:
Klein vraagje, waarom heb je UTP gepakt? Als je dan toch meteen zo'n rol koopt zou je ook net 10 euro meer kunnen investeren en sftp kunnen pakken. Dat is iets minder storingsgevoelig als het naast stroomkabels ligt.
Je mag netwerkkabels niet vlak langs stroomkabels in dezelfde buizen leggen. En tenzij je gigantische draaibanken op krachtstroom hebt staan zal elektra je netwerk zeer waarschijnlijk niet storen.

Bovendien is SFTP moeilijker aan te leggen, en dikker dus mogelijk past er maar eentje per PVC-buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-T-S
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 31-08 17:10

R-T-S

Zijn de rapen al gaar?

Sterk afhankelijk van je usecase en voorkeur natuurlijk, maar ik kan je (gezien het fritzbox verhaal) de (mesh)repeaters van Fritz ook sterk aanraden.

Ik heb hier;
  • beneden een Fritz!Box7590 in de meterkast, die dekt de hele benedenverdieping goed
  • op de 1e verdieping een 1750E Fritz repeater in wifi mesh, geen kabel. Die dekt de 1e verdieping en zolder prima
  • for good measure nog een Fritz repeater 1200 via CAT6 (ook in mesh) via een switch aan de 7590, op zolder
Groot voordeel vind ik dat al die fritz producten elkaars instellingen overnemen, het netwerk draait feilloos qua handovers en prestaties.

Maar zoals gezegd, mijn usecase is waarschijnlijk anders dan de jouwe. Behalve op zolder hebben we niet echt behoefte aan een stevig bedraad netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:00

Illusion

(the art of)

Als je tevreden bent over die fritzbox zou ik zeker ook de fritz-repeaters overwegen. De 1750e of de nieuwere generatie.
Je kan deze gewoon bekabeld aansluiten als ware het een acces point.

Grote voordeel is dat alle avm-devices samenwerken en aan band-steering en ap-steering doen. Je devices blijven hiermee dus nooit op het verkeerde accespoint hangen. En dat merk je!

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-10 08:44
Miezie schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 10:04:
[...]

Als het over financiën gaat ga dan mee in de huidige ontwikkeling op Mesh vlak en kies voor ethernet over het elektriciteitsnet... Meer dan voldoende voor de komende decennia.

Loze leidingen zijn ook niet gratis.
Sorry maar dit is wel het slechtste advies hier.

Mesh is een idee/samenwerking van repeaters die je op 1 centraal punt 1x instelt meer is het niet en zeker in de gemiddelde NL steen/beton bunker werkt het meestal voor geen meter, Of je hebt tig nodes nodig om je huis enigzins af te kunnen dekken met een redelijke snelheid.

Dan het puntje nog om over powerline te werken, dat zijn meestal ook meer missers dan dat je succes hebt, zeker als je overal LED verlichting hebt is het vaak een drama want die geven best veel ruis en rotzooi op het net in de frequenties die de powerline gebruikt, oftewel kans dat het overdag werkt maar als je om 19u je lampjes allemaal aan zet dat niets het meer doet.

En tuurlijk loze leidingen zijn best aan de prijs maar beter nu in 1x goed doen als je de kans hebt dan strax met tig niet (goed) werkende halfbakken oplossingen te zitten.
En nee je hoeft niet persé dan voor elke ruimte 5 leidingen oid te hebben maar zorg wel dat je er een aantal op tactische plaatsen hebt, bv:
Beoogde tv-hoek
Op iedere verdieping 1 in het plafond redelijk centraal
Master bedroom
Evt studeerkamer
En als je een 'bewoonbare' zolder hebt daar minstens 2.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Annuk schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 02:02:
[...]

Sorry maar dit is wel het slechtste advies hier.
Nee, het meest rationele als het op financiën aan komt. Als je meet en kijkt naar werkelijk gebruik binnen een gemiddeld gezin heb je de meeste adviezen hier niet nodig. Leg mij maar eens uit waarom je meerdere utp punten per kamer nodig hebt bijvoorbeeld... of de dikste utp kabel terwijl je geen kilometers door een pijpje gaat.

Mijn advies een paar replies eerder was serieus, als geld geen rol speelt, als het dat wel speelt zijn er andere manieren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Miezie schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 22:05:
[...]

Nee, het meest rationele als het op financiën aan komt. Als je meet en kijkt naar werkelijk gebruik binnen een gemiddeld gezin heb je de meeste adviezen hier niet nodig. Leg mij maar eens uit waarom je meerdere utp punten per kamer nodig hebt bijvoorbeeld... of de dikste utp kabel terwijl je geen kilometers door een pijpje gaat.

Mijn advies een paar replies eerder was serieus, als geld geen rol speelt, als het dat wel speelt zijn er andere manieren.
1) Performance van PLC is - ook bij nieuwbouw - een totale gok. Interferentie door apparaten op het stroomnet bepaalt grotendeels wat eruit komt. Bij nieuwbouw heb je randaarde, dat scheelt iets als je de duurdere adapters neemt, maar gemiddeld kom je uit op totale bandbreedte van je netwerk van ~110Mbps met 2x2 MIMO. Klinkt niet desastreus, maar hoe meer adapters/devices je aansluit, des te harder dat omlaag gaat. Je mag blij zijn als je vier streams van 15Mbps overeind kunt houden. Voor nu misschien overkill, maar als je kijkt naar ontwikkeling van bandbreedte van streaming media zijn we daar over 5 jaar echt wel. En dat is gemiddelde, val je onder gemiddelde dan is het nog trager/instabieler.

2) Prijs. Een huis bouw je voor zeker 30 jaar. Technische levensduur van een PLC-adapter is misschien 5 jaar. Dat betekent dat je over die 30 jaar 6 sets mag kopen, 6 sets a ~ EUR 80 als je 2x2 MIMO neemt. EUR 480 dus. Daarvoor kun je zelfs bij de meest irritante aannemer twee loze leidingen krijgen. Dat levert bedraad minstens 1Gbps, en vanuit twee punten kun je de meeste woningen met simpele AP's bedienen. Verbruikt bovendien geen stroom. Zo'n PLC-adapter verbruikt misschien gemiddeld 5W, een set van twee 10W dus. Klinkt niet als veel, maar over 30 jaar tikt het aan, zo'n EUR 657 bij elkaar uitgaande van EUR 0.25/kWh. Bij elkaar kost het dus bijna anderhalf keer zoveel als loze leidingen aan laten leggen en UTP gebruiken. Geen nieuwbouw? Dan kun je zelfs met twee linkerhanden voor < EUR 100 no cure, no pay per kabel laten aanleggen. Dan is het EUR 200 vs EUR 1137 zelfs...

Sowieso is passieve infra (Ethernetkabels) altijd boven actieve kastjes te prefereren. Minder dingen om naar om te kijken, minder dingen die stuk kunnen of verouderen. Cat5E heeft zich al 20 jaar bewezen. Nu begint 1GbE z'n grenzen te naderen, maar met Cat6 kun je in een normale woning (<30m) 10Gbps doen als het ooit nodig is. Daar kun je de komende tijd zeker mee vooruit.

Nu, je blijft allicht niet 30 jaar in zelfde huis wonen, maar loze leidingen hebben bij doorverkoop ook meerwaarde, dus je kunt het IMHO rustig op die manier afschrijven.

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 14-03-2020 01:15 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:20
Powerline zou ik alleen in uiterste nood gebruiken. Dat is hooguit een lapmiddel, voor als het trekken van kabels absoluut niet kan. Dat lijkt hier niet het geval. Als het nieuwbouw is en je hebt invloed op de leidingen, dan zou ik in ieder geval zorgen voor een loze leiding naar een centraal punt op elke verdieping en daar UTP kabels doorheen trekken naar de meterkast (of waar je netwerkapparatuur ook komt te staan) en daar een PoE switch ophangen en die gebruiken om via de UTP-kabels Unify accesspoints te voeden. Als je een dual band accesspoint hebt op elke verdieping dan ben je qua draadloze verbinding al een heel eind.

En dan trek je misschien nog een extra UTP-kabel naar alle verdiepingen. Als er een ruimte in huis komt waarvan je nu al weet dat er veel computerapparatuur komt, dan twee kabels. Ja, gewoon UTP kabel cat6e is zat. Laat je niet gek maken, die SFTP komt op mij over als een enorme hype. Het hele idee van UTP was al dat storingen nauwelijks invloed hebben omdat ze op beide aders tegelijk werken. Nu UTP-kabels na 20 jaar eindelijk geen drol meer kosten verzint de kabelindustrie een nieuw type om toch nog wat te verdienen.

Wat ik ook niet snap is de suggestie van sommigen hier om UTP-wandcontactdozen aan te leggen. Er bestaat niks lelijkers en onhandigers. Draden er naartoe zijn altijd zichtbaar en als je kamers nog niet zijn ingericht weet je toch nog niet waar die dozen precies moeten komen. En het is ook nog eens duur. Waarom niet gewoon kabelplintjes. Dan ben je flexibel in waar je apparatuur komt te staan en hoef je nergens kabels in het zicht te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Laatst online: 25-07-2024
Dit is erg ingewikkeld verhaal. ik heb een Ziggo modem die vlakbij de aansluiting staat, die is ver weg in huis namelijk in de slaapkamer (huis is 1900 en de aansluiting niet goed aangelegd ooit), dit is de regel van ziggo, modem moet dichtbij de ingang/aansluiting waar de boel binnenkomt in huis staan. Daaruit wordt nu wifi gestuurd maar dat wordt inderdaad beinvloedt door apparatuur die in tussengelegen kamers staat. Hij zei dat koelkasten en wasmachines het signaal verslechteren en het modem in de juiste richting geplaatst moet worden, dus de voorkant richten naar waar wifi heen moet. Dat scheelde wel een boel, dat modem heeft een voorkant met antennes ofzoiets en die moet in de juiste richting staan.

De ziggo monteur zei dat je ook best het modem een stuk verderop kan zetten dan waaruit de aansluiting in huis staat maar dat hij dat niet mag doen omdat het van Ziggo niet mag. Maar je kan de kabel vanuit de aansluiting in het huis wel verder doortrekken en dan in ziggo modem stoppen een heel eind verderop en dan vanuit daar wifi gebruiken. Ook kan je vanuit daar weer een UTP kabel doortrekken door die in de achterkant van het modem te stoppen. Dan stop je daarna die kabel in een splitter indien nodig. Het signaal is nu zonder fratsen 80 a 90%. Indien dat niet sterk genoeg is, wat ik me afvraag want ik heb echt maximaal signaal met een cat6 kabel die 15 meter is doorgetrokken langs de plint. Indien ik die truc toepas heb ik wellicht nog beter signaal. indien ik dan de utp kabel via het modem stukje verder in een router stop heb ik nog steeds een top wifi signaal. Ook de UTP is top of het nou 15 meter verderop is of indien ik modem verplaats.

Kortom ik heb vanuit modem in slaapkamer 1 utp en coax doorgetrokken naar woonkamer. Het signaal is volgens ziggo bijna perfect met de cat6 kabel.

Wifi op 5gigahertz is top, wifi op 2,4 gigahertz is slecht. Dus de TV die een slecht 2,4 modem heeft moet eigenlijk een UTP aansluiting hebben en de kabel verlengen. Dan kan ik daar de router voor wifi neerzetten om wifi te hebben.

Los van alle trucs heb ik door een kleine reparatie van Ziggo nu een enorme snelheid die genoeg is voor vast internet en die wifi voor UHD TV goed doet en de Ziggo box heeft er ruim genoeg aan.

Ik weet niet wat een Fritz is maar de techniek is voldoende wat er geleverd wordt. De coax had een oude stekker met naden die werd vervangen en daardoor is mn signaal bijna 98% en mn utp kabel is naar woonkamer bijna 100%, wifi vanuit slaapkamer is bijna 70% op 5Ghz maar 2,4 ghz is ruk.

Ik denk dat jullie wellicht te moelijk doen?

Ik haal nu met een modem in de slaapkamer een wifi snelheid van 180 mbps in de woonkamer ondanks de stoorzenders van apparaten die ertussen staan. Indien ik dat modem tegen de regels in toch verder zet en dan wifi gebruik is het nog beter. Indien ik dan een splitter aansluit om utp in de tv of ziggo next te stoppen is het top.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

LucyLG schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 09:37:
[...]

huis is 1900

[...]

Ik denk dat jullie wellicht te moelijk doen?

Ik haal nu met een modem in de slaapkamer een wifi snelheid van 180 mbps in de woonkamer ondanks de stoorzenders van apparaten die ertussen staan. Indien ik dat modem tegen de regels in toch verder zet en dan wifi gebruik is het nog beter. Indien ik dan een splitter aansluit om utp in de tv of ziggo next te stoppen is het top.
Pas op met generaliseren. WiFi is WiFi, maar geen twee huizen zijn hetzelfde. De meeste huizen in NL zijn betonbunkers gebouwd na de jaren '60, met vloeren die zodanig dempen dat je meerdere AP's nodig hebt om goede dekking te realiseren. Jij hebt het omgekeerde - een oude woning met bouwmaterialen die nauwelijks dempen, maar ze dempen stoorsignalen van andere apparaten en WiFi van de buren evenmin. Dat betekent dat bij jou "5GHz gebruiken" het devies is en dat ook werkt zolang apparaten het ondersteunen. TS' huis is anders en dat gaat daar niet lukken. Hij heeft echt meerdere AP's nodig, ongeacht frequentieband. Keerzijde: hij zal een stuk minder interferentie ervaren dan jij.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

dion_b schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 01:11:
[...]

1) Performance van PLC is - ook bij nieuwbouw - een totale gok. Interferentie door apparaten op het stroomnet bepaalt grotendeels wat eruit komt. Bij nieuwbouw heb je randaarde, dat scheelt iets als je de duurdere adapters neemt, maar gemiddeld kom je uit op totale bandbreedte van je netwerk van ~110Mbps met 2x2 MIMO. Klinkt niet desastreus, maar hoe meer adapters/devices je aansluit, des te harder dat omlaag gaat. Je mag blij zijn als je vier streams van 15Mbps overeind kunt houden. Voor nu misschien overkill, maar als je kijkt naar ontwikkeling van bandbreedte van streaming media zijn we daar over 5 jaar echt wel. En dat is gemiddelde, val je onder gemiddelde dan is het nog trager/instabieler.

2) Prijs. Een huis bouw je voor zeker 30 jaar. Technische levensduur van een PLC-adapter is misschien 5 jaar. Dat betekent dat je over die 30 jaar 6 sets mag kopen, 6 sets a ~ EUR 80 als je 2x2 MIMO neemt. EUR 480 dus. Daarvoor kun je zelfs bij de meest irritante aannemer twee loze leidingen krijgen. Dat levert bedraad minstens 1Gbps, en vanuit twee punten kun je de meeste woningen met simpele AP's bedienen. Verbruikt bovendien geen stroom. Zo'n PLC-adapter verbruikt misschien gemiddeld 5W, een set van twee 10W dus. Klinkt niet als veel, maar over 30 jaar tikt het aan, zo'n EUR 657 bij elkaar uitgaande van EUR 0.25/kWh. Bij elkaar kost het dus bijna anderhalf keer zoveel als loze leidingen aan laten leggen en UTP gebruiken. Geen nieuwbouw? Dan kun je zelfs met twee linkerhanden voor < EUR 100 no cure, no pay per kabel laten aanleggen. Dan is het EUR 200 vs EUR 1137 zelfs...

Sowieso is passieve infra (Ethernetkabels) altijd boven actieve kastjes te prefereren. Minder dingen om naar om te kijken, minder dingen die stuk kunnen of verouderen. Cat5E heeft zich al 20 jaar bewezen. Nu begint 1GbE z'n grenzen te naderen, maar met Cat6 kun je in een normale woning (<30m) 10Gbps doen als het ooit nodig is. Daar kun je de komende tijd zeker mee vooruit.

Nu, je blijft allicht niet 30 jaar in zelfde huis wonen, maar loze leidingen hebben bij doorverkoop ook meerwaarde, dus je kunt het IMHO rustig op die manier afschrijven.
Dank voor de feitelijke onderbouwing. Samenvatting zou dan zijn:
- alle typen kabel beter dan cat5e zijn wel prima, je budget bepaalt dat
- een loze leiding vanaf een meterkast naar iedere kamer is slim
- je budget bepaalt of je meerdere leidingen naar ruimtes doet
- en bedenk even of je nog coax wilt/moet, weet je het niet en wil je geen problemen krijgen? Doe dan 2 loze pijpjes per (slaap)kamer

Mocht je diepere zakken hebben, kijk dan naar poe gevoede accesspoints op plafonds.

Oja.. 4K streams van Netflix/Disney doen 25mbit... dat is wat het nu al is. Handig om rekening mee te houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-10 08:44
Miezie schreef op zondag 15 maart 2020 @ 09:43:
[...]

Dank voor de feitelijke onderbouwing. Samenvatting zou dan zijn:
- alle typen kabel beter dan cat5e zijn wel prima, je budget bepaalt dat
Officieel alleen Cat5e + Cat6 + Cat6A, Cat7 en hoger zijn nog steeds geen officiële standaarden maar drafts, dat kan dus nog wijzigen (al verwacht ik dat eerlijk gezegd niet).
- een loze leiding vanaf een meterkast naar iedere kamer is slim
Klopt, dat is het meest praktisch, maar daar kan je evt iets mee schuiven mede afhankelijk wat je wens indeling of verwachting is (b.v. masterbedroom of studeerkamer iig wel, maar verwacht je kids en wil je die ook die optie geven).
- je budget bepaalt of je meerdere leidingen naar ruimtes doet
Valt samen met hierboven
- en bedenk even of je nog coax wilt/moet, weet je het niet en wil je geen problemen krijgen? Doe dan 2 loze pijpjes per (slaap)kamer
Kan maar als het in 19mm (3/4") is uitgevoerd kan je evt ook 1x coax + 1x utp erdoor krijgen
Mocht je diepere zakken hebben, kijk dan naar poe gevoede accesspoints op plafonds.
Is indd een goede optie maar je kunt ook kijken voor de zgn in-wall modellen.
Oja.. 4K streams van Netflix/Disney doen 25mbit... dat is wat het nu al is. Handig om rekening mee te houden :)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
De kabel discussie is wel de minst relevante...... zelfs met cat5(e) is in een normaal huishouden nog prima te werken. Maar het is vooral niet relevant omdat de prijsverschillen zo klein zijn en je altijd later zonder veel kosten nog een andere kabel kan trekken.

Blijft gewoon zinvol, om met wel budget dan ook, in een nieuwbouwhuis op elke verdieping minstens 1 loze leiding te hebben voor een acces point (en dat kan ook gewoon in de wand zijn naast een wcd) en in de ruimtes waar je verwacht een computer of tv te hebben ook minstens 1 loze doos te voorzien. Als dat bij de bouw al niet meer lukt heb je de verkeerde keuzes gemaakt. Zoveel andere dingen kunnen later, loze leidingen niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Laatst online: 25-07-2024
dion_b schreef op zondag 15 maart 2020 @ 01:41:
[...]

Pas op met generaliseren. WiFi is WiFi, maar geen twee huizen zijn hetzelfde. De meeste huizen in NL zijn betonbunkers gebouwd na de jaren '60, met vloeren die zodanig dempen dat je meerdere AP's nodig hebt om goede dekking te realiseren. Jij hebt het omgekeerde - een oude woning met bouwmaterialen die nauwelijks dempen, maar ze dempen stoorsignalen van andere apparaten en WiFi van de buren evenmin. Dat betekent dat bij jou "5GHz gebruiken" het devies is en dat ook werkt zolang apparaten het ondersteunen. TS' huis is anders en dat gaat daar niet lukken. Hij heeft echt meerdere AP's nodig, ongeacht frequentieband. Keerzijde: hij zal een stuk minder interferentie ervaren dan jij.
Eens die betonbunkers. Ik dacht na het plaatsen eigenlijk ook dat ik me in een gevaarlijk watr begaf, het merendeel hier weet er meer van maar ik heb wel wat geleerd weer. Thanks! ja 5ghz werkt 2,4 is slecht.

[ Voor 28% gewijzigd door LucyLG op 15-03-2020 11:29 ]

Pagina: 1