Decentrale WTW (ventilatie) inbouwen in jaren 50 rijtjeshuis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _BjornW
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-02 18:28
We staan op het punt om ons huis (rijtjeswoning/hoekwoning) uit 1955 verder te renoveren en uit te breiden met een kleine aanbouw. Ons huis wordt momenteel via roosters boven de ramen geventileerd.

Bij deze werkzaamheden zullen de gevels aangepast worden van houten borstwering zonder isolatie naar metselwerk met isolatie (Rc afhankelijk van ruimte, streven naar 4). De kozijnen en ramen op de begane grond worden ook vervangen, van gewoon dubbel glas naar triple glas (u-waarde: 0,7 of lager) met betere kozijnen (u-waarde: 1,2 of lager). Het platte dak van de bestaande aanbouw en nieuwe aanbouw zullen ook flink geïsoleerd worden (plan is Rc 6). Tevens staat spouwmuur isolatie op ons wensenlijstje voor dit jaar. De begane grond is (afgezien van gang/toilet) geïsoleerd door schuimbeton van +-70cm (geen kruipruimte) met vloerverwarming. Op de 1e verdieping en op de zolder hebben we ventilatie middels rooster boven de ramen (U-waarde 1,2). Vooralsnog zijn er geen plannen om dit te vervangen door een ander systeem. Het dat is van binnenuit op zolder na-geïsoleerd met Metisse en heeft een Rc van grofweg 5.

Het voelt voor ons wat vreemd om triple glas te nemen met roosters. Roosters zijn tenslotte een thermisch en akoestisch lek.
Daarom ben ik op zoek gegaan naar de mogelijkheden van decentrale WTW (balans)ventilatie. Helaas lijkt het gros van de installatie bedrijven hier geen ervaring mee te hebben. Wie kent er een betrouwbaar installatiebedrijf met ervaring op het gebied van decentrale ventilatie en het renoveren van woningen? Of wie heeft er zelf ervaringen opgedaan met een soortgelijk huis en ventilatie inbouwen?

Alvast bedankt voor het meedenken en eventuele tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:41
Je kan ventilatieland om advies vragen.

Het advies en de producten zijn goed, Ik moet wel als kanttekening geven dat de levertijd tegenviel in mijn geval.

Ik zou ten aller tijde afzien van ventilatie roosters.

Is in plaats van decentrale wtw ventilatie een centrale wtw echt geen optie? Die paar buizen en koofjes zijn op termijn echt niet zo storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadConnection
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-05 07:56
Decentra wtw kan een oplossing zijn, heb het bij mijn schoonouders geplaatst en is zeker een verbetering. Nadeel blijft dat het toch meer geluid geeft dan een goed aangelegde centrale wtw, de units zij ook zeker niet goedkoop, alle techniek moet er tenslotte wel inzitten. Ook de maximale luchthoeveelheid is niet erg veel voor een woonkamer de meeste units doen 50 of 70m3 op de maximale stand en dan heb je weer veel geluid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11-05 19:35
Lichtelijk offtopic wellicht, maar ik heb sowieso moeite om op basis van Google degelijke installateurs te vinden die MV kunnen aanleggen bijv, hoe en wat het kost bij benadering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:41
@Lensent

Itho quality flow (co2 gestuurd 9kamers + vocht gestuurd in badkamer)
Kostte me aan materialen 5500 euro

Dus inclusief berekening en installatie is het denk ik makkelijk 10K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _BjornW
@FRANQ Dankjewel, ik zal ventilatieland eens bellen en kijken wat zij aanraden. Roosters hebben niet onze voorkeur, maar aan de andere kant decentrale WTW lijkt nu pas in Nederland voet aan de grond te krijgen. Dus mocht het nu niet lukken overwegen we om 1 a 2 roosters te plaatsen in ramen die betrekkelijk goedkoop zijn om te vervangen. Dan maar een paar jaar minder rendement van het triple glas in de winter. Centrale WTW is behelst wel iets meer dan paar koofjes begreep ik, maar ik sta open voor creatief advies daaromtrent :)

@BadConnection Ja, hoe kleiner des te meer geluid lijkt wel. Ik dacht dat Fresh-r wel een goede optie kon zijn (100m3+ debiet), maar plaatsing lijkt problematisch te zijn omdat deze unit 111x32 (hxb) is en dat is best een lastige maat want hij moet dus verticaal. Horizontale units zoals Climarad zijn zo groot dat we de radiator die we kwijt zijn met vloerverwarming eigenlijk weer terug krijgen...dat is ook weer zo jammer. En 'kleintjes' zoals van Brink lijken weer veel geluid te maken om enigzins redelijke debiet waarden te realiseren. Let wel dit is allemaal alleen maar op basis vd specs en ik zoek nu dus iemand die er ook daadwerkelijk mee werkt...die kennis heb ik dus niet ;)

@Lensent Ik kijk via Uneto-VNI en daar kom je wel ventilatie / airco installateurs tegen, maar als je ze vraagt naar ervaring met decentrale WTW dan geven diegene die ik heb gesproken aan dat ze er geen ervaring mee hebben.

Het is wel opmerkelijk dat met alle verhalen over isolatie er zo weinig informatie beschikbaar is over ventilatie in huizen ouder dan de jaren 70 (waar veelal iets van een automatisch ventilatiesysteem al aanwezig is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:40
Ik ben onlangs ergens op visite geweest waar ventilatie via een ClimaRad Ventura V1X verliep.

Een flinke verticale kast, maar zo strak in de hoek van de kamer geplaatst (zie tweede foto bij link, betreft zelfde appartementencomplex als waar ik was) niet eens heel storend als er nog half een gordijn voor hangt bijv. Debiet is ook wel dikke prima, in de productfolder lees ik: "ventilatiedebiet (nom.): 160m3/h" en max. debiet van 300m3/h. Ben wel benieuwd hoeveel geluid hij maakt als hij op 300m3/h staat te blazen... Maarja de situaties waarbij er veel mensen in huis zijn en dus extra ventilatie nodig is, is bijv. met een verjaardag ofzo en dan is het toch al rumoerig. Dus dat overstemt het ventilatiegeluid wel vermoed ik.

En helaas ook stevig aan de prijs met zo'n €2300-2800 ex. BTW :/ Maar wel een stuk goedkoper dan de prijzen die ik voor een centraal WTW systeem lees hierboven.

Verder wel een mooi product naar mijn idee en voldoende voor een niet al te grote woonkamer. Twee gaten in je gevel boren (waar ik op visite was zaten er twee rechthoekige roosters in de gevel, in dezelfde kleur als de gevelstenen), unit ophangen en klaar. Je hebt ze ook nog met een convector erbij in, zodat je ook kunt verwarmen door het op je CV aan te sluiten, net als de horizontale ClimaRad.

[ Voor 32% gewijzigd door ThinkPad op 10-03-2020 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-05 10:58
Ik zou wel goed letten op geluidsisolatie, met name door contactgeluid. Dat kan versterken en zeer hinderlijk zijn voor je buren. Ik verbaas mij in mijn jaren-60 huis ook hoe e.e.a. verbonden is. Her en der is het huis tot een klankkast gaan horen waar geluiden die daarop gemaakt worden, zeer versterkt worden. Een mooi voorbeeld daarvan is het HSB in mijn voorgevel. Dat zit doorgekoppeld aan de buren. Als de telefoon daarop staat en over gaat (in de woonkamer) is het alsof bij de buren een brandalarm af gaat.

[ Voor 34% gewijzigd door Pizza_Boom op 10-03-2020 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-05 23:31
Kun je niet ergens een normale wtw kwijt? Met de Hybalans buizen kun je vrij gemakkelijk tussen balken, boven een verlaagd plafond, de toe- en aanvoer aanleggen. Die zou je ook alleen op de begane grond kunnen aanleggen. Meer capaciteit, minder herrie en als je het zelf aanlegt, dat goed te doen is, scheelt het qua kosten niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _BjornW
@ThinkPad Ik heb inmiddels contact gezocht met Climarad. De opties die ze bieden zijn allemaal wel erg lomp, vooral als je nagaat dat we nu juist van radiatoren af zijn en vloerverwarming hebben. Desalniettemin is het debiet wel in orde (voor zover ik dat als leek kan beoordelen.

@Pizza_Boom Dankjewel voor de tip. Nemen we mee in onze overwegingen

@GodDamage Is ook nog een optie, bijvoorbeeld in onze garage en dan afzuigen in keuken en aanzuigen via de gang. Is wel afhankelijk van een installateur die met ons mee kan denken. Ik kan ook zelf kan knutselen, maar ik vraag me af of ik dit wel mooi weggewerkt krijg.

Momenteel heb ik een Co2 meter aangeschaft en meet ik de CO2 waarden continue (datalogger). Wat tot nu opvalt is dat het hoogste CO2 (meer dan 1200ppm) gehalte s'avonds tussen 19:00 en 21:00 wordt behaald. Ik vermoed door koken, samen eten en samen tv kijken (4p). Gezien de problemen rondom decentrale WTW plaatsing, kosten en tot op heden onbekendheid van installateurs ermee, neig ik naar ramen die open kunnen en dan op basis van CO2 en RH actief ventileren in de woonkamer. In de rest vh huis wordt continue geventileerd middels roosters.

In de nabije toekomst zouden we dan alsnog een decentrale WTW kunnen installeren, maar dan heeft men hopelijk ook wat kleinere modellen (met hoog debiet) en ervaring opgedaan. Maar ik ben er dus nog niet helemaal over uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:40
_BjornW schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 13:44:
[...]
Gezien de problemen rondom decentrale WTW plaatsing, kosten en tot op heden onbekendheid van installateurs ermee, neig ik naar ramen die open kunnen en dan op basis van CO2 en RH actief ventileren in de woonkamer.
[...]
In principe een prima oplossing, maar heeft wel een zeer lage waardering qua comfort. Vrouw en kids zijn niet blij als je hartje winter met -5°C het raam op een kier zet want "ja sorry jongens de CO2-meter" geeft het aan :Y

Vandaar dat WTW een betere oplossing is. Ik heb type C ventilatie (aanvoer via roosters, afvoer via ventilatiebox) en in de winter is het comfort daarmee gewoon erg laag. Maar als ik alle roosters dichtdoe dan zit het CO2-niveau na één uur al op 1000 ppm., met twee personen in huis :F Ik zet nu de roosters tegenovergesteld open: als we voor in de kamer zitten doe ik het rooster achter open, zitten we achter doe ik het rooster voor open. Op die manier is er wel aanvoer van frisse lucht maar zitten we niet op de tocht.
Pagina: 1