TwColHD schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 10:12:
Update:
Helaas ben ik er niet uitgekomen. Het wordt een beetje een lastig verhaal:
- Ik heb het contract nog niet officieel overgenomen, dat is pas nadat ik met de oude contractant de overname teken
Dan is er nog geen overeenkomst en kan de oude partij (binnen de voorwaarden) annuleren/opzeggen/etc.
- De oude contractant (mijn vader) is, samen met mij, mondeling met de provider een verlenging van 12 maanden aangegaan. Omdat dit om een nieuwe 12 maanden periode gaat, geldt de Wet van Dam niet (volgens de helpdesk medewerker)
Je vader is de contractant. Meer is niet relevant. Hij is een verlenging aangegaan en heeft zich daarna daaraan te houden (want:)
- Ik ben particuliere klant (heb niet eens een bedrijf), maar mijn vader had een zakelijk abonnement, en op deze nieuwe periode geldt geen 14 dagen bedenktermijn omdat dit niet voor zakelijke gebruiker geldt
Het betreft een zakelijk abonnement. Jij "koopt" deze niet bij de ISP, maar bij een ander bedrijf/reseller (toevallig jouw vader). Die heeft dan de plicht om jou over de contractvoorwaarden e.d. te informeren en die heb jijzelf als nieuwe contractant ook gewoon door te lezen.
En dan al helemaal zakelijk/particulier. Binnen ISP's zijn dit vaak gewoon tegen elkaar concurrerende afdelingen, waarbij er op Zakelijk vaak meer marge is, dus dat krijgt dan voorkeur bij de saleskanalen (gaat overigens vaak genoeg mis). Elk bedrijf heeft een eigen procedure van Zakelijk naar Particulier en bij de een is dat beter geregeld dan bij de ander. Maar mede door hoge salestargets bij de servicekanalen, maken providers het soms onnodig ingewikkeld voor klanten. Salesjappies willen hun conversie gewoon halen en hun baan houden, maar snappen vaak de techniek en administratie niet helemaal. Krijgen ze ook de tijd niet voor.
- Ik heb aangegeven dat ik bovenstaande destijds niet doorhad, en dat degene die een nieuw contract met mij telefonisch heeft samengesteld ook doorhad dat ik particulier was. Maar dan had ik direct na ontvangen van de bevestiging moeten terugbellen, maar de bevestiging is naar een verkeerd email adres gestuurd (ze hebben mijn naam verkeerd getypt).
Is er nu wel of niet iets overgenomen? Wat je wel en niet doorhebt, is niet relevant hierbij. En daarbij, sommige ISP's laten particulieren gewoon een Zakelijk abonnement afnemen. Vaak is de upload wat hoger en hoef je dan niet eerst langs een 1e lijns helpdesk om je modem te rebooten, terwijl jij al weet dat de grondkabel doormidden is. Kost een meestal paar euro meer per maand, dat wel.
Dus als wat ze zeggen klopt, heeft mijn vader nu:
- Een nieuw contract in zijn nieuwe woning
- Een nieuwe 12 maanden verlenging in mijn woning (totdat ik overneem)
Ah, er lopen nu twee contracten! Je vader heeft een nieuw contract op zijn adres en de huidige blijft ook doorlopen! Geen opzegging hoeven door te voeren en nog een sale ook! (Dus op een retentiedesk is dit de beste situatie voor de agent).
Nu betreft het een zakelijk abo. Sommige ISP's hanteren alsnog de 14 dagen WKOA, puur omwille van klanttevredenheid/imago, maar ze zijn het niet verplicht. Daar was je zelf ook achter. Beste wat je kan doen is je gewenste situatie uitleggen en aangeven dat het hier om een misverstand gaat.
Naar mijn mening is het een beetje raar dat je als consument beschermd wordt door allerlei wetten, maar je kunt blijkbaar een zakelijk abonnement afnemen en dan heb je ineens geen rechten meer.
Dat is omdat je dan in principe niet meer als consument gezien wordt. Je hebt nog altijd recht op een conform product/dienst, maar je informatieplicht is gelijkwaardig aan die van de aanbieder. En daarin hebben jij en je vader hierin gewoon een deal gesloten die achteraf niet de beste was. Ondernemersrisico, ook al ben je een particulier. Voordat je akkoord gaat, dien je te weten waarmee. Als je er dan achteraf nog eens achter komt dat het een zakelijk abo is (wat denk ik gewoon op de maandelijkse factuur staat), kan ik de ISP best wel begrijpen. Je hebt een deal in hun voordeel gesloten en zakelijk moet je dan echt voor jezelf opkomen.
Misschien heeft iemand hier nog input of feedback, maar als er niks aan te doen is, overweeg ik gewoon het jaarcontract af te kopen en naar t-mobile te switchen.
Het is aan je vader om van dat zakelijke abo af te komen dan. Heel zuur, maar zolang hij de contractant is, ben jij vrij om te doen en laten wat je wilt. Maar als je niet tekent, zadel je hem weer met dit issue op. Je (vader) kan proberen een klacht (schriftelijik/mail) in te dienen hierover, met duidelijk vermeld dat bij de overname er sprake is van een wijziging naar een particuliere abonnementsvorm. Dit moet dan ook echt bij een klachtenafdeling terechtkomen en niet weer bij een veredeld saleskanaal, zoals een retentiedesk. Maar goed, als jij het evt. particuliere contract ook niet wilt, geef ik je weinig kans. De ISP heeft een overeenkomst en kan de contractant eraan houden. Jouw nieuwe, particuliere overeenkomst is nog niet gesloten en is dus pas een vervolgstap in dit proces. Door je vader aan het contract te houden, hebben zij geen verlies.
Ik snap dat het niet 'classy' is om een contract aan te willen gaan en vervolgens naar een goedkoper alternatief te switchen, maar dat recht dacht ik te hebben als consument.
Je bent als consument inderdaad tegen impulsaankopen beschermd dankzij de WKOA, maar dit betreft een Zakelijk contract tussen twee zakelijke partijen waarbij impulsaankopen gewoon betaalde leermomenten zijn, afhankelijk van de houding van de leverancier. Jouw rechten zijn pas aan de beurt, wanneer het contract op jouw naam staat en je als particulier gezien wordt.
Ze hebben zelf ook geen goed verhaal in dit scenario, de ene keer hoor ik dat ik een nieuw contract heb, de volgende keer hoor ik dat het een verlenging van de oude bewoner is.
Ok, nu ben ik het weer kwijt. Hoe is de contractuele situatie nu formeel? Laat het bevestigingsmailadres corrigeren en de bevestiging nogmaals sturen. Zorg dat je de situatie overzichtelijk hebt. De huidige situatie. Welk adres, welke abonnement, wie is de contractant. Beschrijf daarna de gewenste contractuele situatie per adres en vraag de huidige ISP om hierin te faciliteren. met wat mazzel kun jij, als je "blijft", nog een leuk retentieaanbod eruit halen
Als ik eerlijk ben, denk ik dat dit uiteindelijk een heel simpel verhaal wordt waarin je de verlenging gaat tekenen en meteen een opzegging per einde contract in het systeem van de ISP laat zetten. Doe je dat (met schriftelijke bevestiging!), dan kun je ze altijd pakken indien je abonnement na het jaar stilzwijgend verlengd wordt.
Ik heb zelf een tijdje op een zakelijke retentiedesk van een grote ISP gewerkt en dit is echt een heel standaard issue (voorzover ik uit je verhaal kan opmaken...). De agent had je vader gewoon een nieuw abo moeten verkopen op het nieuwe adres en een "downgrade" naar particulier + contractovername moeten regelen voor jou. Zakelijk neem je het contract dan over en daarna wordt het contractueel een particulier abonnement. Maar als er opeens een verlenging voor het over te nemen zakelijke abonnement bij in zit, moet je dat jaar wel uitzingen. Nu als die korting van die verlenging op het verkeerde contract is ingevoerd en alleen op het nieuwe contract van het nieuwe adres van toepassing moest zijn, denk ik dat de ISP nog wel geneigd is dat te regelen. Moet je wel netjes blijven en echt duidelijk maken dat je slachtoffer aan het worden bent van creatieve/agressieve verkoop.
...