Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Totale upgrade van i5-2500k systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jurjen08
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-11 12:05
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Na een paar jaar erg weinig te hebben gegamed, ben ik het recent weer gaan oppakken. Straks als Borderlands 3 uit komt op Steam wil ik dit ook in volle glory kunnen spelen. Daarnaast ben ik momenteel met Wolcen begonnen en merk dat alles op medium settings toch op max load van het systeem terecht komt (zowel cpu als GPU). Derhalve vind ik het tijd om eens te gaan upgraden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 1300 lijkt me een mooi streven, excl rand apparatuur, monitor en windows licentie.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Momenteel heb ik een Dell UltraSharp U3415W (3440x1440), voor gaming wellicht niet optimaal (60hz) maar gebruik deze ook voor werkdoeleinden.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Mijn huidige systeem is:
  • i5 2500k
  • asus p8z68-v
  • 2*4gb 1600mhz ddr3 g.skill ripjawsX
  • Asus ROG STRIX-GTX1080-A8G-GAMING
  • Cooler Master CM 690 II Advanced
  • Corsair CX750M
Ik twijfel om de videokaart te behouden, maar ik kan het complete systeem aan een vriend verkopen. Daarnaast zou deze een bottleneck kunnen zijn voor de nieuwe CPU, of valt dit wel mee?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur, enigszins BangForBuck. Geen energievreter en stabiel out of the box, zonder gekke tweaks)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Recente games, zoals Wolcen / Borderlands 3 op High kunnen spelen met max resolutie (3440x1440).
Ik heb nu een aparte WifiKaart (geen vaste kabel helaas) en Bluetooth adapter erin (voor mijn koptelefoon); het zou fijn zijn als deze gewoon in het nieuwe moederbord zitten.

Ga je overklokken?
Nee, wilde ik toentertijd met de 2500k wel doen, maar nooit van gekomen.

Wat verwacht je van ons?[i]
Qua onderdelen heb ik veelal zaken uit andere topics gehaald, echter zijn er nog wat randzaken.
- Is het vervangen van de Videokaart bij een nieuwe CPU nuttig voor mijn resolutie van de monitor of kan ik deze beter behouden?
- De kast die ik heb uitgezocht ziet er mooi uit, maar wellicht iets kleiner mag ook (maar past dan alles wel?) Kleurtjes e.d. hoeft niet, mag gewoon strak. Een goede airflow i.c.m. stilte zou wel de voorkeur hebben.
- Welke videokaart is geschikt voor mijn systeem, twijfel wat over de 5700 XT vanwege geluid/warmte. Wellicht is een 2070/2080 beter geschikt, maar dan kom ik waarschijnlijk wat boven m'n budget uit.
- Is een andere koeler perse nodig? of voldoet de meegeleverde?
- Que geheugen denk ik aan 16 GB, merk en type staat nog open.
- Ben ik iets essentieels vergeten? In 2012 mijn huidige pc in elkaar gezet, sinds die tijd niet meer iets zelf gemaakt :)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 172,-€ 172,-
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 108,-€ 108,-
1VideokaartenSapphire Nitro+ Radeon RX 5700 XT€ 486,-€ 486,-
1BehuizingenFractal Design Meshify C - Dark TG€ 84,91€ 84,91
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock 4€ 60,87€ 60,87
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 86,05€ 86,05
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 92,90€ 92,90
1Solid state drivesGigabyte NVMe SSD 1TB€ 129,49€ 129,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.220,22

edit: 16 GB ipv 32 GB geheugen :)

Met vriendelijke groet,
Jurjen

Xencupio @ Battle.net

Beste antwoord (via Jurjen08 op 13-03-2020 10:17)

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Jurjen08 Prima build. de XT Nitro is +- 20% beter dan GTX1080. Niet dat je gekozen voeding niet goed is , maar ik heb lkiever mijn GPU op apart Rail. Deze voeding heeft 30A VGA Rail pricewatch: BitFenix Whisper BWG550M. verder alles prima, ready 2 Buy. RAM kun je evt naar 16GB doen, of je moet het voor je gebruik nodig hebben. Koeler is ook goed, en geschikt voor evt. OC.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Alle reacties

• pepsiblik
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-10 18:20
Ik zou de 1080 houden. Je geeft nu bijna 500 euro uit aan iets wat niet beter is dan die 1080. En die 1080 gaat echt geen bottleneck vormen. Ook ga je geen €500 van je vriend krijgen voor die PC.

Waarom een losse koeler voor je CPU? De standaard koeler van de Ryzen is goed genoeg.

Per de BBG van maart kun je Corsair RAM overwegen ipv Crucial.

Als je dit doet, ga je ineens naar onder de €800. Dan kun je nog even doorsparen voor de niewe 3080 die ergens in Juni wordt aangekondigd. Die 3080 gaat wel een upgrade zijn voor je huidige 1080.

[ Voor 10% gewijzigd door pepsiblik op 09-03-2020 16:10 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Jurjen08 Prima build. de XT Nitro is +- 20% beter dan GTX1080. Niet dat je gekozen voeding niet goed is , maar ik heb lkiever mijn GPU op apart Rail. Deze voeding heeft 30A VGA Rail pricewatch: BitFenix Whisper BWG550M. verder alles prima, ready 2 Buy. RAM kun je evt naar 16GB doen, of je moet het voor je gebruik nodig hebben. Koeler is ook goed, en geschikt voor evt. OC.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Jurjen08
Bedankt voor de reacties :)
Inderdaad voor 16GB gegaan, aangepast.
De voeding ken ik verder niet, zal daar eens naar kijken. Is 550W genoeg voor dit systeem?

Vwb de videokaart is dat wel een goed punt, wellicht de overweging waard.
Ik kan nu niet goed controleren hoe de 1080 het doet, omdat duidelijk de rest van mijn huidige systeem een bottleneck is.

Heb je tegenwoordig nog koelpasta los nodig? of komt dat met de koeler?
Vwb de kast, hoe kan je controleren of een videokaart erin past?

Mvg :)

Xencupio @ Battle.net

• Canelo
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20-11-2023

Canelo

BT61.

Ik heb zelf ook een 5700XT, maakt echt geen geluid en is max 71 graden bij mij en dat is een red dragon versie. Weet zeker dat die van jou koeler gaat zijn.

AMD Ryzen 5900X Boxed - Asus Rog Strix B550-F Gaming (WI-FI) - Powercolor Radeon 5700 XT - Scythe Mugen 5 PCGH - Samsung 970 EVO 1TB - Seasonic GX-650 - Corsair Vengeance 16GB 3600Mhz - Fractal Design Meshify C -

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 15:28
Ik zou de 1080 voor nu nog even houden. Niet dat een RX 5700 XT niet goed is. De kaart is zowel sneller als prima value. Punt is alleen dat De upgrade vanaf een 1080 met 20% niet mega is voor 500 euro. Ik zou nu alles upgraden behalve de videokaart en het eerst aankijken met je nieuwe cpu. Wellicht was de 1080 helemaal het probleem niet.
3440x1440x60 moet een 1080 wel aardig kunnen.
Dan hou je de 500 euro in ieder geval nog even in je zak in plaats van maar gewoon beide variabelen te upgraden terwijl je wellicht met 1 ook wegkomt

[ Voor 22% gewijzigd door youridv1 op 10-03-2020 10:02 ]

• pepsiblik
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-10 18:20
Jurjen08 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 07:51:
Heb je tegenwoordig nog koelpasta los nodig? of komt dat met de koeler?
Vwb de kast, hoe kan je controleren of een videokaart erin past?

Mvg :)
De meeste kastenmakers zeggen in de tech specs tot welke lengte kaart ze ondersteunen. Dan even de jouwe opmeten.

Koelpasta heb je volgens mij niet nodig wanneer je de standaard koeler gebruikt (en die is bij de 3600 ruim voldoende!). Wel wanneer je een custom koeler gebruikt.

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-11 12:00
- Is het vervangen van de Videokaart bij een nieuwe CPU nuttig voor mijn resolutie van de monitor of kan ik deze beter behouden?
- De kast die ik heb uitgezocht ziet er mooi uit, maar wellicht iets kleiner mag ook (maar past dan alles wel?) Kleurtjes e.d. hoeft niet, mag gewoon strak. Een goede airflow i.c.m. stilte zou wel de voorkeur hebben.
- Welke videokaart is geschikt voor mijn systeem, twijfel wat over de 5700 XT vanwege geluid/warmte. Wellicht is een 2070/2080 beter geschikt, maar dan kom ik waarschijnlijk wat boven m'n budget uit.
- Is een andere koeler perse nodig? of voldoet de meegeleverde?
- Que geheugen denk ik aan 16 GB, merk en type staat nog open.
- Ben ik iets essentieels vergeten? In 2012 mijn huidige pc in elkaar gezet, sinds die tijd niet meer iets zelf gemaakt
- een 1080 vervangen voor een 5700xt is zonde van het geld. Die vriend kan beter een 2ehands gpu halen.
- ja alles past makkelijk en als je een mATX mobo categorie: Moederborden neemt past het ook makkelijk in een nog kleinere kast categorie: Behuizingen
- een 1080 is nog steeds een hele snelle kaart, zonde om nu al te vervangen.
- je kunt ook eerst de meegeleverde koeler proberen en als je die te luid vindt later een nieuwe koeler kopen.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Jurjen08 De voeding aan 550w is ruim voldoende. verder zal je de GTX1080 weer verkopen neem ik aan, dus is het niet €500,- uitgeven voor 20% verbetering, maar de verkoop van je hele oude systeem of GTX1080 trek je daar van af. ondertussen is je NVMe SSD niet of nauwelijks leverbaar. deze wel pricewatch: Corsair Force MP510 960GB ook kun je nog wat besparen op ook goede koeler pricewatch: Scythe Kotetsu Mark II

[ Voor 16% gewijzigd door Hackus op 10-03-2020 12:02 ]

• invine
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:44
pepsiblik schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 10:27:
[...]

De meeste kastenmakers zeggen in de tech specs tot welke lengte kaart ze ondersteunen. Dan even de jouwe opmeten.

Koelpasta heb je volgens mij niet nodig wanneer je de standaard koeler gebruikt (en die is bij de 3600 ruim voldoende!). Wel wanneer je een custom koeler gebruikt.
Meeste custom koelers leveren gewoon koelpasta mee. Wil je koelpasta van wat hogere kwaliteit dan kan je inderdaad een tubetje aanschaffen.

• Jurjen08
Bedankt voor alle antwoorden.
Vb. een kleinere kast, hier ga ik nog even in duiken. Iets compacter lijkt me wel wat.. maar er moet ook ruimte zijn voor extra HDD's en airflow natuurlijk.
Ik denk dat ik dan eerst de standaard koeler van de 3600 ga gebruiken, als deze gewoon prima is :) Scheelt toch weer iets.
Dit weekend overleggen over de 1080, het is inderdaad zonde als deze maar 20% minder is dan een compleet nieuwe, dat is wel een goed punt. Mocht het daarna blijken dat deze toch iets te kort komt voor deze resolutie, kan ik altijd nog vervangen.

Xencupio @ Battle.net

Pagina: 1