Vraag over Risico's CAT1 Multimeter op netstroom

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IIsnickerII
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-06 14:41

IIsnickerII

Docent Software Dev

Topicstarter
Hallo Tweakers!

Ik ben pas vrij recent ingetrokken in mijn eerste appartement, waar ik dus man des huizes ben en ik mijn eigen klusjes op moet lossen. Zo heb ik een wasmachine die op een vervelende trekschakelaar aangesloten moet worden, en daarvoor zou ik de kabel van de stekker los moeten knippen om die rechtstreeks op de schakelaar aan te sluiten. Dat zie ik niet zitten, dus ik wil de schakelaar demonteren, en er een gewoon stopcontact van maken zodat ik daar gewoon netjes mijn wasmachine op kan aansluiten.

Echter toen ik ermee bezig was, en mijn hoofdstop uitgeschakeld had, kreeg ik een flinke schok toen ik de blauwe en bruine draad wat verder uit het gat in de muur wou trekken. Gelukkig woon ik op 2 hoog dus het viel uiteindelijk best mee, maar ik schrok er wel van. Nu heb ik aan vaderlief gevraagd wat ik het beste kan doen, en hij raadde me aan een multimeter te halen, zodat ik na kan kijken of ergens nog stroom op staat.

Nu heb ik er een gevonden, maar na wat inlezen merk ik dat ik enkel een CAT1 multimeter kon vinden die tot 250V gaat. Nu is dat voor netstroom genoeg, maar zijn meetbereik gaat tot 5A, en dat is een stuk lager dan netstroom. Kan ik deze multimeter alsnog veilig gebruiken zonder dat deze straks in mijn hand ontploft, of moet ik echt op zoek naar een CAT2. Andere tips rondom dit probleem zijn ook welkom!

Kast: Cooler Master Q330L V2 | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | CPU Cooler: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | MEM: Corsair Vengeance 2x 16GB @ 6000MHz | GPU: XFX Speedster MERC 6800XT | SSD: Samsung 980 PRO 1TB | Scherm: Samsung LC24RG50FQU 144hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liquid-Man
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-03 10:17
In jouw geval wil je puur meten of er nog spanning staat op de kabels die je denkt spanningsloos te hebben gemaakt, dus gebruik je vooral het spanning-meten deel. Om stroom te kunnen meten moet je de meter op een andere manier aansluiten en vaak ook de kabels op de multimeter anders op de multimeter aansluiten (en daar is dus die 5A limitatie voor). Over het algemeen zitten er ook zekeringen in de multimeters die kapotgaan, zomaar "ontploffen" zal niet gebeuren (er even van uitgaande dat je geen shady-multimeter ergens vandaan hebt getoverd).

Maar, los daarvan, CAT 1 is over het algemeen bedoeld voor kleine electronica, CAT 2 is voor een-fase installaties binnenshuis en deze (snel zoekende) heb je al voor een € 20,- bij de gemiddelde bouwhandel.

Zelf zou ik het wel aandurven om puur indicatief in spanning-stand te meten of er spanning op de kabel staat, maar dat kan ik natuurlijk niet zo 123 aanraden (puur vanwege het gebruik buiten waar het product voor bedoeld is).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:20

Rmg

IIsnickerII schreef op maandag 9 maart 2020 @ 15:32:
Hallo Tweakers!

Echter toen ik ermee bezig was, en mijn hoofdstop uitgeschakeld had, kreeg ik een flinke schok toen ik de blauwe en bruine draad wat verder uit het gat in de muur wou trekken. Gelukkig woon ik op 2 hoog dus het viel uiteindelijk best mee
:? :? :? wat viel precies mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:23

Illusion

(the art of)

Kijk eens hier:
https://www.eleshop.nl/te...op_nl&dir=asc&order=price
Ik zou altijd minimaal voor CAT3 gaan. Een UT132 van 19Euro voldoet hier al aan.

Daarnaast zou ik niet iets van de action / aliexpress halen. Dat er een sticker "CAT3" op staat, betekend nog niet dat het ook daadwerkelijk CAT3 is.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:39

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Zit je toekomstige stopcontact wel achter een aardlekschakelaar? Anders mag je de trekschakelaar niet zomaar vervangen door een normaal stopcontact. Hier kun je de regels nalezen.

Overigens wel enigszins dubieus dat je de hoofdstop/schakelaar uitzet en dat je dan nog spanning ergens op hebt staan. Letterlijk alle groepen na de hoofdschakelaar zouden dan spanningsloos moeten zijn. Haal je wellicht de zekering van een groep en de hoofdstop door elkaar?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:09
Zo heb ik een wasmachine die op een vervelende trekschakelaar aangesloten moet worden, en daarvoor zou ik de kabel van de stekker los moeten knippen om die rechtstreeks op de schakelaar aan te sluiten. Dat zie ik niet zitten, dus ik wil de schakelaar demonteren, en er een gewoon stopcontact van maken zodat ik daar gewoon netjes mijn wasmachine op kan aansluiten.
Controleer even of dat wel mag! Lees even over de zone indeling in de badkamer, bijvoorbeeld hier: https://www.mijnkluswijzer.nl/elektra-badkamer-aanleggen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen79
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 25-06 15:35
Wat is je budget?
En wil je alleen maar iets voor de veiligheid bij elektrische klusjes?

Dan zou je in plaats van een multimeter voor een tweepolige spanningstester kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IIsnickerII

IIsnickerII

Docent Software Dev

Topicstarter
Liquid-Man schreef op maandag 9 maart 2020 @ 16:06:
In jouw geval wil je puur meten of er nog spanning staat op de kabels die je denkt spanningsloos te hebben gemaakt, dus gebruik je vooral het spanning-meten deel. Om stroom te kunnen meten moet je de meter op een andere manier aansluiten en vaak ook de kabels op de multimeter anders op de multimeter aansluiten (en daar is dus die 5A limitatie voor). Over het algemeen zitten er ook zekeringen in de multimeters die kapotgaan, zomaar "ontploffen" zal niet gebeuren (er even van uitgaande dat je geen shady-multimeter ergens vandaan hebt getoverd).

Maar, los daarvan, CAT 1 is over het algemeen bedoeld voor kleine electronica, CAT 2 is voor een-fase installaties binnenshuis en deze (snel zoekende) heb je al voor een € 20,- bij de gemiddelde bouwhandel.

Zelf zou ik het wel aandurven om puur indicatief in spanning-stand te meten of er spanning op de kabel staat, maar dat kan ik natuurlijk niet zo 123 aanraden (puur vanwege het gebruik buiten waar het product voor bedoeld is).
Een multimeter van de action is natuurlijk altijd vrij shady, en ik had ergens het gevoel dat het geen goed idee zou zijn. Ik koop daar meestal van dat spul als ik het verwacht zelden te gebruiken, en ik had geen zin om daar tientallen euro's voor uit te geven. Het was pas na de beschrijving te lezen dat ik er achter kwam dat er dus verschillende catergorieen zijn. Vandaar dat ik het even vraag.

Als een normale CAT1 meter geen problemen zou moeten hebben met enkel het meten van de spanning, dan durf ik het nog wel aan om het met deze meter te proberen.
Rmg schreef op maandag 9 maart 2020 @ 16:13:
[...]

:? :? :? wat viel precies mee?
De schok die ik kreeg. Ik liet vrij snel los, en heb er niets aan overgehouden.
Illusion schreef op maandag 9 maart 2020 @ 16:13:
Kijk eens hier:
https://www.eleshop.nl/te...op_nl&dir=asc&order=price
Ik zou altijd minimaal voor CAT3 gaan. Een UT132 van 19Euro voldoet hier al aan.

Daarnaast zou ik niet iets van de action / aliexpress halen. Dat er een sticker "CAT3" op staat, betekend nog niet dat het ook daadwerkelijk CAT3 is.
Ben ik opzich ook mee eens. Het is wel mn eigen veiligheid waar ik mee speel. Ik zou me veel veiliger voelen met een meter die ook daadwerkelijk geschikt is voor de taak.

Kast: Cooler Master Q330L V2 | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | CPU Cooler: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | MEM: Corsair Vengeance 2x 16GB @ 6000MHz | GPU: XFX Speedster MERC 6800XT | SSD: Samsung 980 PRO 1TB | Scherm: Samsung LC24RG50FQU 144hz

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:56
IIsnickerII schreef op maandag 9 maart 2020 @ 16:20:
[...]

De schok die ik kreeg. Ik liet vrij snel los, en heb er niets aan overgehouden.
Dan ben ik nog steeds benieuwd wat het op 2 hoog wonen er mee van doen heeft. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

Ik heb zelf https://www.praxis.nl/ger...ngtester-ac-check/5673106 gekocht. Deze gaat piepen (en het lampje knippert) als je 'm in de buurt houdt van een draad waar nog spanning op staat. Ideaal als je niet zeker weet of je nu de juiste schakelaar hebt uitgezet in de meterkast, en veilig want je hoeft de draden niet aan te raken.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Koele_Man
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

De_Koele_Man

Zo koud als een klontje!

Als man des huizes kan het sowieso nooit kwaad om een redelijke multimeter in huis te hebben. Net als een paar goeie tangen en een hamer. Dus zoek een mooie uit via de link van Illusion en doe jezelf een heerlijke mannelijke multimeter kado! Doe je iets met kleine electronica dan kan je gewoon een cat I gebruiken, wil je vaker iets met je 'iets hogere' spanning (230 volt) doen dan kan je beter voor cat II gaan.

Over de situatie zelf; ooit heb ik een ouder pand betrokken waar een 60+ dame in woonde die al haar elektro werk door haar handige neefje had laten doen, en die had de stekker van de wasmachine afgeknipt en direct in de trekschakelunit aangesloten. Is dit ook de situatie zoals hij bij jou is? En staat de wasmachine in een badkamer?

Meh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IIsnickerII

IIsnickerII

Docent Software Dev

Topicstarter
De_Koele_Man schreef op maandag 9 maart 2020 @ 16:23:
Als man des huizes kan het sowieso nooit kwaad om een redelijke multimeter in huis te hebben. Net als een paar goeie tangen en een hamer. Dus zoek een mooie uit via de link van Illusion en doe jezelf een heerlijke mannelijke multimeter kado! Doe je iets met kleine electronica dan kan je gewoon een cat I gebruiken, wil je vaker iets met je 'iets hogere' spanning (230 volt) doen dan kan je beter voor cat II gaan.

Over de situatie zelf; ooit heb ik een ouder pand betrokken waar een 60+ dame in woonde die al haar elektro werk door haar handige neefje had laten doen, en die had de stekker van de wasmachine afgeknipt en direct in de trekschakelunit aangesloten. Is dit ook de situatie zoals hij bij jou is? En staat de wasmachine in een badkamer?
Ja dit is precies de situatie. Is er een mogelijkheid dat ik de stekker niet door hoef te knippen om dit aangesloten te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Koele_Man
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

De_Koele_Man

Zo koud als een klontje!

IIsnickerII schreef op maandag 9 maart 2020 @ 16:26:
[...]

Ja dit is precies de situatie. Is er een mogelijkheid dat ik de stekker niet door hoef te knippen om dit aangesloten te krijgen?
Heel pragmatisch: Een kabel met een contrastekker aan je trekschakelaar hangen. Wet en regelgeving zal dit niet meteen toe laten staan. Maar zo lang je gezond boeren verstand gebruikt en er voor zorgt dat de boel nooit onder water kan komen te staan en je een beetje een fatsoenlijke dikte kabel en contrastekker pakt kan er niet superveel mis gaan.

MAAR; er zitten hier ongetwijfeld meerdere mensen op dit forum die je dit af zullen raden vanwege veiligheidseisen die (met vast goede redenen heel streng zijn. Brandverzekeringstechnisch kán je eventueel gezeik krijgen als de hele boel in de fik vliegt.

Meh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IIsnickerII

IIsnickerII

Docent Software Dev

Topicstarter
Dat vrees ik ook. Dus als ik het goed begrijp:

- Een wasmachine mag niet op een stopcontact aangesloten worden in de badkamer en moet via de aanwezige trekschakelaar
- Ik kan beter een CAT2 of hoger multimeter halen, of als ik echt enkel iets voor deze taak wil hebben, een spannings detector.

Ik zie het alsnog niet zitten de kabel van mijn wasmachine door te knippen. Ik neig ook het issue bij mn verhuurder neer te leggen, want ik denk ook niet dat het de bedoeling is dat ik mezelf (iemand onervaren met electronica buiten PC's en 3d printers) in gevaar breng.
dehardstyler schreef op maandag 9 maart 2020 @ 16:22:
[...]

Dan ben ik nog steeds benieuwd wat het op 2 hoog wonen er mee van doen heeft. :P
Ik heb ergens gehoord dat in een appartementencomplex de stroomsterkte lichtelijk afneemt des te hoger je in het gebouw zit. Ik kan het ook enorm mishebben hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:56
IIsnickerII schreef op maandag 9 maart 2020 @ 16:58:

Ik heb ergens gehoord dat in een appartementencomplex de stroomsterkte lichtelijk afneemt des te hoger je in het gebouw zit. Ik kan het ook enorm mishebben hoor.
Laat ik het er maar op houden dat het een goed idee is dat je een goede multimeter gaat kopen, en je vanaf nu niet zomaar draden vast pakt. ;)

Maar er klopt niks van in ieder geval. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IIsnickerII

IIsnickerII

Docent Software Dev

Topicstarter
dehardstyler schreef op maandag 9 maart 2020 @ 17:01:
[...]

Laat ik het er maar op houden dat het een goed idee is dat je een goede multimeter gaat kopen, en je vanaf nu niet zomaar draden vast pakt. ;)

Maar er klopt niks van in ieder geval. :P
Ja, strak plan. Ik heb geleerd van mn fouten. Zo leer je het beste! En ik zal dat "feitje" snel uit mn hoofd halen dan. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:39

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

- Een wasmachine mag niet op een stopcontact aangesloten worden in de badkamer en moet via de aanwezige trekschakelaar
Nee, dat hangt ervan af of er een aardlekschakelaar op die groep zit. Zie ook de link die ik eerder plaatste. Met een aardlekschakelaar mag het wel in een stopcontact.
Ik zie het alsnog niet zitten de kabel van mijn wasmachine door te knippen.
Wat ik niet helemaal begrijp is dat je een trekschakelaar naar een stopcontact ombouwen wel zag zitten, maar een stekkertje doorknippen en drie draadjes vastschroeven in een trekschakelaar niet? :P Het laatste is een aanzienlijk eenvoudiger klusje dat je in 5 minuten klaart, dus waarom die terughoudendheid?

Het is niet alsof je de kabel in het midden door moet knippen, je doet het gewoon direct bij de stekker. En wil je later weer een stekker op het eind van de snoer, dan zet je die er gewoon weer op.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:50

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je hebt aardlek schakelaars dat je in je stopcontact kunt steken. Zoals deze https://www.eijlander.nl/...deksel-a-413156-2847.html

[ Voor 53% gewijzigd door Damic op 09-03-2020 19:29 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 25-06 22:46
Echter toen ik ermee bezig was, en mijn hoofdstop uitgeschakeld had, kreeg ik een flinke schok toen ik de blauwe en bruine draad wat verder uit het gat in de muur wou trekken. !
Misschien zonnepanelen? Al zou volgens mij de omvormer niet moeten terugleveren wanneer er geen netspanning aanwezig is.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodebest
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:59
dehardstyler schreef op maandag 9 maart 2020 @ 16:22:
[...]

Op 2 hoog stroomt de stroom minder hard ;) .
Tenzij er in de buurt een stroomtoren staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:58

M2M

medicijnman

Als je twijfelt aan je eigen kunnen, laat je het gewoon doen. Zo niet, zou ik eerst maar eens achterhalen waarom er stroom op je stopcontact of draden staat, terwijl je de hoofdzekering eruit hebt gehaald. Anders is het namelijk bijzonder goedkoop de was doen :)

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
IIsnickerII schreef op maandag 9 maart 2020 @ 16:26:
Is er een mogelijkheid dat ik de stekker niet door hoef te knippen om dit aangesloten te krijgen?
Iemand bellen die dit voor je kan doen. Stekker knippen, draad strippen, aderhulzen knijpen en aansluiten. Daarna werkt alles zoals het behoort. Die trekschakelaar zit daar met een reden, in natte ruimtes is/was* het verplicht dat de wasmachine achter een trekschakelaar zat.

*ben niet meer 100% op de hoogte van de regels op dit moment.
Laten we het maar op het laatste houden dan. Misschien bedoel je de netspanning? Die zakt enigszins naarmate de voedingskabels langer worden, dus ja, naar de 30e verdieping van een flat heb je wel te maken met enige kabelverliezen.

Op het moment dat je spanning en stroom door elkaar gaat gooien lijkt het me heel wijs om van 230V zaken af te blijven. Straks heb je nog een paar draden waar zomaar stroom op staat. :+

[ Voor 38% gewijzigd door sypie op 09-03-2020 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

- Ik kan beter een CAT2 of hoger multimeter halen, of als ik echt enkel iets voor deze taak wil hebben, een spannings detector.

Ik zie het alsnog niet zitten de kabel van mijn wasmachine door te knippen. Ik neig ook het issue bij mn verhuurder neer te leggen, want ik denk ook niet dat het de bedoeling is dat ik mezelf (iemand onervaren met electronica buiten PC's en 3d printers) in gevaar breng.
Je mag een WCD in de badkamer aanbrengen mits:
- De WCD en het aangesloten apparaat buiten zone 2 staan (verder dan 60cm van een douchebak of wasmachine, verder dan 120cm van de douchekop, eventueel afschot in de tegelvloer en scheidingswanden kunnen deze afstanden beïnvloeden)
- Er aanvullende potentiaalvereffening is toegepast in de badkamer
én
- De WCD achter een 30mA aardlekschakelaar is aangesloten

Dat laatste voldoe je sowieso niet aan gok ik. Dat verklaart ook meteen waarom je een schok kreeg: waarschijnlijk heb je géén hoofdschakelaar maar heb jij de aardlekschakelaar uitgezet. Je hebt nu proefondervindelijk ervaren dat de wasmachine daar niet achter zit.

De verhuurder zal weinig voor je kunnen betekenen denk ik. Zolang de installatie maar voldoet aan de regels uit het jaar van aanleg, heb je weinig te willen. En dat doet de installatie vermoedelijk, zolang jij er niet mee gaat rommelen en een WCD of contrastekker plaatst daar waar deze niet mag zitten.

Wellicht heeft de verhuurder een klusservice die je hier tegen betaling mee kan helpen, anders kun je ook gewoon een willekeurige elektro installateur laten komen natuurlijk. :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-06 02:57
Om 230v te meten zou ik geen multimeter gebruiken maar een duspol of iets vergelijkbaars. Het onbelast meten aan 230V installaties (wat je doet met een multimeter) kan vaak vreemde waardes weergeven wat voor verwarring kan zorgen.

(Extreem) goedkope multimeters van de bouwmarkten en prijs stunters moet je zowiezo niet aan het net willen hangen. Deze voldoen eigenlijk nooit aan de veiligheidseisen al staan er bepaalde aanduidingen en logo's op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:31

dragonhaertt

@_'.'

Als je denkt stroom te willen gaan meten met de Multimeter kan je beter geen multimeter kopen voor dit specifieke geval.
Als je puur wil kijken of de spanning wel van de draden af is, zou ik aanraden gewoon een spanningszoeker te gebruiken.

No offence, maar voordat je een multimeter in je stopcontact gaat steken lijkt het me wijs even wat onderzoek te doen naar hoe stroom/spanning en multimeters werken, of om wat uitleg aan een kennis/tweaker in de buurt te vragen. Ook een goede multimeter geeft best een knal als je daarmee het stopcontact kortsluit (stroommeting zonder belasting).

Over multimeters: er zijn best een aantal goede en goedkope multimeters op de markt, maar haal niet zomaar iets willekeurigs uit de action/china. Deze voldoen vaak niet aan hoge veiligheidseisen, en kunnen goed vlammen bij fout gebruik.
Ik zal zo even rondkijken naar multimeters om wat goeds/goedkoops aan te raden.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 454358

Als ik dit zo lees, zou ik je aanraden er zelf niet aan te beginnen. Je hebt blijkbaar geen enkel idee wat je aan het doen bent. En dat is geen probleem als je een ledje aan een batterij wil hangen, maar bij een wasmachine aansluiten in een natte ruimte is het toch weer een ander geval.

Heb je niet een kennis die iets van ervaring heeft? Een wasmachine aansluiten op een trekschakelaar is 5 min werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franko P.
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-06 20:24

Franko P.

Hit it.

Ach zo erg is het toch niet? Ja ts heeft nog niet veel verstand van zaken maar daarom is hij toch op een forum om vragen te stellen? De eerste stap is gezet, hij vraagt voordat hij verder gaat.
Iedereen heeft ergens een begin gemaakt met leren. Weet zeker dat ts hier en elders op het web genoeg informatie kan vinden om uiteindelijk te snappen wat er aan de hand is en hoe dit het beste gemaakt kan worden.

Om op de eerste vraag terug te komen, voor spanning te meten kan je het beste een duspol gebruiken.

https://meetmiddelen.eu/p...eepolige-spanningstester/

Zo een dus.

[ Voor 12% gewijzigd door Franko P. op 10-03-2020 20:37 ]

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 454358

Franko P. schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 20:36:
Ach zo erg is het toch niet? ...
Behalve dat hij zichzelf bijna heeft geëlektrocuteerd :+ Maar gelukkig was het op de tweede verdieping, stel je voor dat ie op de eerste of derde was. Oneven verdiepingen zijn toch altijd een tandje erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511810

Hallo Tweakers!
knip
Nu heb ik er een gevonden, maar na wat inlezen merk ik dat ik enkel een CAT1 multimeter kon vinden die tot 250V gaat. Nu is dat voor netstroom genoeg, maar zijn meetbereik gaat tot 5A, en dat is een stuk lager dan netstroom.
Niet om lullig te doen, maar als je spanning en stroom door elkaar lijkt te halen zou ik hier niet aan beginnen. Een was machine kan nogal wat stroom gebruiken en, indien verkeerd aangelsoten (water + elektra) best wel gevaarlijk zijn voor jou of nog erger je eventuele gezin (kinderen).

Ik zou een handige kennis of desnoods een installateur erbij halen en niet gaan rommelen met een multimeter als je geen idee hebt wat dat ding kan meten en wat het betekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511810

[/quote]
[/quote]

Dit is een grap, en anders mag je vanaf nu officieel geen multimeter in je bezit hebben ;)
Pagina: 1