Nieuwe technieken proberen, doen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Un93m59
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 04-10 17:29
Hoi allemaal,

Software student hier! 2e jaars.

In hoeverre is het eigenlijk relevant om nieuwe technologieën te gebruiken dan de traditionele?

Voorbeeldje!
mijn backend is geschreven in Java, momenteel gebruik ik de framework Quarkus. Dit is een framework gericht voor microservices en natuurlijk de cloud. Ik vond het zelf heel gaaf eruit zien en met name een mooie instap op het begrip "microservices". Voorheen altijd monoliet geprogrammeerd.

Maar in hoeverre is dit relevant voor later?, want binnen Java heb je eigenlijk de traditionele Spring. Ik heb het gevoel dat de meeste bedrijven toch op de traditionele frameworks gaan => Spring (bekend en vertrouwd). Waardoor ik een beetje mijn tijd aan het verdoen ben gok ik?

Dat terzijde bij het gebruik van een framework leer je voornamelijk van de libraries en niet echt van de framework zelf.
Binnen de libraries leer je voornamelijk Hoe het in elkaar zit, hoe het geimplementeerd moet worden, dependencies etc.

Maar kan het kiezen van een nieuwe framework, mij later de kop kosten (op sollicitatie's/stage's etc) doordat er minder ervaring is op de traditionele frameworks?

PS:
*snip* werving is hier niet toegestaan

[ Voor 22% gewijzigd door RobIII op 09-03-2020 15:27 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:33
Nieuwe technieken leren is altijd goed. Quarkus wordt ook in Nederland al door diverse bedrijven gebruikt. Spring (boot) word ook heel veel gebruikt en daarnaast ook nog Java EE erg veel gebruikt.

Maar met de beweging naar cloud native applicaties is Quarkus zeker een goed framework om te leren gebruiken. Bovendien kan je met de Spring Extension in Quarkus gewoon 'normale' spring-web annotaties gebruiken in je project en is de overstap van Spring Boot naar Quarkus daardoor wat kleiner.

Je moet ook goed kijken wat je doel is als je een nieuwe techniek leert. Ik speel bijvoorbeeld weleens met wat javascript frameworks terwijl ik zelf meer een backend java developer ben zodat ik in ieder geval ook in het frontend domein kan meepraten en meebeslissen.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Quarkus leren is niet je tijd verdoen. Maar voor goed begrip van nieuwe technieken kan het geen kwaad om oudere technieken goed te begrijpen. Quarkus is deels een reactie op het langzame starten van veel Spring applicaties, doordat Spring veel werk doet bij het opstarten. Een goed begrip van CDI, ARC en hoe Spring DI doet is heel nuttig en zeldzamer dan je zou denken :)

En zelfs als Quarkus geen lang leven beschoren blijft, zullen invloeden daarvan weer doorwerken in de bestaande frameworks :)

Het zal je de kop niet kosten bij sollicitaties; eerder in je voordeel werken. Al kan het een hobbelt je zijn om langs een recruiter te komen, die zijn nogal keyword-oriented ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Un93m59 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 15:04:
Maar in hoeverre is dit relevant voor later?, want binnen Java heb je eigenlijk de traditionele Spring. Ik heb het gevoel dat de meeste bedrijven toch op de traditionele frameworks gaan => Spring (bekend en vertrouwd). Waardoor ik een beetje mijn tijd aan het verdoen ben gok ik?
Nee hoor. Ik ben zelf Java dev (al bijna 20 jaar) en gebruik vooral Spring Boot. Eigenlijk lijken al die frameworks enorm op elkaar. Dus de concepten die je met Quarkus leert, vertalen helemaal prima naar bijvoorbeeld Spring Boot. Vrijwel 1 op 1 zelfs. Dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Als je nog vragen hebt; let me know.

https://niels.nu