Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Dragon 6
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-04 00:22
Ik will binnenkort een huis kopen en heb eerder al met een hypotheekadviseur gesproken.
Hier werd ik niet heel vrolijk van om eerlijk te zijn.

De bank rekent met bruto salaris en niet met netto salaris.
Ik krijg vele extra's die niet meegenomen kunnen worden in de hyptoheekberekening

Zo krijg ik maandelijks 300 euro bruto op mijn salaris als een soort zorgtoeslag. Elke maand weer, maar willen ze niet meenemen

Om een voorbeeld te geven, stel ik zou een andere baan kiezen met mindere secundaire voorwaarden maar met een netto jaarsalaris wat hetzelfde is kan ik 70.000 euro meer hypotheek nemen.
Natuurlijk zit je dan op je max en is dat niet verstandig, maar het kan wel

Is er een manier om deze extra vergoeding(en) wel mee te nemen zonder van baan te wisselen?
Kan ik niet een hyptheek nemen op basis van jaaropgaves?

Beste antwoord (via White Dragon 6 op 09-03-2020 14:40)

• HaNS1443
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:00
White Dragon 6 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:20:
[...]

Hier heb ik hem niet over gehoord, hoe kan ik deze aanvragen? Moet dat bij mijn werkgever? Of bij de belastingdienst?
Je kan zelf de berekening maken, meer info hier bijvoorbeeld.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Nee, zo werkt het nu eenmaal.

Je moet je tot je werkgever richten. Die komt er nu namelijk ook lekker makkelijk vanaf op het moment dat jij arbeidsongeschikt raakt. Ook het UWV gaat uit van het brutosalaris en zal die extraatjes niet meenemen.

Oftewel, stap naar je werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Dragon 6
Dit staat in de arbeidsvoorwaarden wat iedereen dus krijgt.
Dit bedrag kan ik gewoon niet omzetten naar bruto salaris helaas.

Maar overwerk mag je wel meenemen, waarom dit dan niet?
Als ik ziek ben krijg ik alles doorbetaald behalve overwerk

Bij arbeidsongeschiktheid krijg ik de rest ook niet, dat klopt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaNS1443
Heeft de adviseur ook gekeken naar Inkomensbepaling uit Loondienst? Dit omvat meestal meer inkomensbestanddelen dan wanneer er gekeken wordt naar de werkgeversverklaring. Als het daar ook niet op staat zie ik geen manier om het alsnog mee te nemen en dan moet je, zoals als gezegd, bij de werkgever zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:12

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

White Dragon 6 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:14:
Maar overwerk mag je wel meenemen, waarom dit dan niet?
Omdat ze uitgaan van je laatst verdiende (bruto) jaar salaris. Overwerk zou daar geen substantieel verschil in mogen maken.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Dragon 6
HaNS1443 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:15:
Heeft de adviseur ook gekeken naar Inkomensbepaling uit Loondienst? Dit omvat meestal meer inkomensbestanddelen dan wanneer er gekeken wordt naar de werkgeversverklaring. Als het daar ook niet op staat zie ik geen manier om het alsnog mee te nemen en dan moet je, zoals als gezegd, bij de werkgever zijn.
Hier heb ik hem niet over gehoord, hoe kan ik deze aanvragen? Moet dat bij mijn werkgever? Of bij de belastingdienst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Dragon 6
DukeBox schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:16:
[...]

Omdat ze uitgaan van je laatst verdiende jaar salaris. Overwerk zou daar geen substantieel verschil in mogen maken.
Dit bedrag staat wel op mijn jaarsalaris
Mijn jaarsalaris ligt ca 8.000 hoger dan de hypotheekberekening aangeeft.
Maar hier rekent de bank dus niet mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

White Dragon 6 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:21:
Dit bedrag staat wel op mijn jaarsalaris
Maar niet onder bruto loon als het goed is. Het is net als met declaraties, anders zou je die ook mee kunnen tellen.

[ Voor 15% gewijzigd door DukeBox op 09-03-2020 14:23 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• HaNS1443
White Dragon 6 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:20:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:23
De achterliggende reden is dat dit vergoedingen zijn van waaruit gemaakte of fictieve kosten worden gecompenseerd. Aangezien je maar één keer je geld kunt uitgeven kan dit inkomen niet ook worden gebruikt voor woonlasten. Een aantal veelvoorkomende inkomens die op de werkgeversverklaring staan, maar geen toetsinkomen zijn, staan hieronder. WIj beoordelen je werkgeversverklaring altijd kritisch, zodat wij met het juiste toetsinkomen rekenen.
Zo wordt het dus beredeneerd door hypotheek verstrekkers.

Bij die bron staat ook wat er wel en niet meegeteld wordt bij je toetsinkomen.

[ Voor 5% gewijzigd door LordSinclair op 09-03-2020 14:27 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Dragon 6
DukeBox schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:23:
[...]

Maar niet onder bruto loon als het goed is. Het is net als met declaraties, anders zou je die ook mee kunnen tellen.
Als ik kijk op mijn jaaropgave staat er:
Loon: xxxxx

Dat is het bedrag met die vergoeding er bij, ik betaal er immers ook belasting over
Reiskosten staan bv wel los vernoemd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:23
White Dragon 6 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:29:
Dat is het bedrag met die vergoeding er bij, ik betaal er immers ook belasting over
Reiskosten staan bv wel los vernoemd
Dat je er belasting over betaald is logisch. Het is een vorm van inkomen. Er zit namelijk een grens aan wat een werkgever onbelast mag vergoeden. Logisch anders gaat iedereen tegen minimum loon werken en wordt dit aangevuld met vergoedingen.

Je reiskosten vergoeding mag bijvoorbeeld ook maar maximaal 19ct per kilometer onbelast vergoed worden. Krijg je meer per kilometer moet je er ook belasting over betalen.

[ Voor 11% gewijzigd door LordSinclair op 09-03-2020 14:35 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Dragon 6
HaNS1443 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:24:
[...]

Yes, UWV rekent dit wel als bruto inkomsten mee.
Met deze UWV opgave kan ik dus bij een hypotheekverstrekker aankomen?

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Ik ben toch vooral benieuwd naar hoe die € 300 zorgtoeslag op je loonstrook staat.
Het lijkt mij dat die 300 euro bruto wel meegenomen moet worden want uitgaven aan zorgtoeslag heeft iedereen en is dus niet aan de baan of werkgever gerelateerd.

In het inkomensbepaling van het UWV zal die € 3600 waarschijnlijk gewoon in het jaarloon meegenomen worden.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:34

Rmg

White Dragon 6 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:00:

Is er een manier om deze extra vergoeding(en) wel mee te nemen zonder van baan te wisselen?
Een hypotheekverstrekker zoeken die wel (delen) van deze vergoedingen wil meenemen in de berekeningen
Kan ik niet een hyptheek nemen op basis van jaaropgaves?
Nee, dat is om meerdere redenen lastig, neem alleen al een leaseauto daar staat mogelijke bijtelling van op de jaaropgaves.
White Dragon 6 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:39:
[...]

Yes, UWV rekent dit wel als bruto inkomsten mee.
Met deze UWV opgave kan ik dus bij een hypotheekverstrekker aankomen?

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Dat kan je proberen, de ene hypotheekverstrekker zal er nog eens naar kijken, de andere hypotheekverstrekker zal zeggen dat ze niets te maken hebben met het UWV.
Backpacker schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:40:
Ik ben toch vooral benieuwd naar hoe die € 300 zorgtoeslag op je loonstrook staat.
Het lijkt mij dat die 300 euro bruto wel meegenomen moet worden want uitgaven aan zorgtoeslag heeft iedereen en is dus niet aan de baan of werkgever gerelateerd.

In het inkomensbepaling van het UWV zal die € 3600 waarschijnlijk gewoon in het jaarloon meegenomen worden.
Dan kom je weer terug op dit https://www.duidelijkehyp...ie-geen-toetsinkomen-zijn

Dat het meegenomen word maakt het nog geen toetsingsinkomen, de hypotheekverstrekker ziet het als een vergoeding voor onkosten dus het is al "uitgegeven" (ook al is dat in realiteit niet zo)

Sowieso is het 300 euro die niet geindexeerd word bij loonsverhogingen dus of je überhaupt blij moet zijn met dit soort onkostenvergoedingen....

[ Voor 33% gewijzigd door Rmg op 09-03-2020 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Dragon 6
Backpacker schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:40:

Staat genoteeerd direct onder bruto loon als vergoeding ZKV.

UWV neemt het dus wel mee inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaNS1443
Ik zou met je werkgeversverklaring en de inkomensbepaling uit loondienst naar een goede adviseur gaan, die moet kunnen vertellen wat de beste optie is. Niet alle hypotheeknemers werken al met inkomensbepaling loondienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Weet je zeker dat het een ziektekostenvergoeding is en niet de vergoeding ZVW die los op de loonstrook staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Dragon 6
Het is ZKV, een ziektenkosten vergoeding
Een paar jaar terug betaalde mijn werkgever mijn prive zorgverzekering, dat is nu omgezet naar een vergoeding zodat we vrij zijn in keuze voor de zorgverzekering

Verderop staat Loon ZVW welke een opsomming is van bruto salaris + hierboven genoemde ZKV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Rmg schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:41:
[...]

Dan kom je weer terug op dit https://www.duidelijkehyp...ie-geen-toetsinkomen-zijn

Dat het meegenomen word maakt het nog geen toetsingsinkomen, de hypotheekverstrekker ziet het als een vergoeding voor onkosten dus het is al "uitgegeven" (ook al is dat in realiteit niet zo)

Sowieso is het 300 euro die niet geïndexeerd word bij loonsverhogingen dus of je überhaupt blij moet zijn met dit soort onkostenvergoedingen....
Ja maar iedereen in Nederland heeft die kosten. Het is niet gerelateerd aan die baan of werkgever.
Ik snap jouw standpunt aan de hand van de link die je stuurt alleen, ben ik van mening dat dit geen (werkgerelateerde) onkostenvergoeding is maar echt extra brutoloon....

(En ik denk dat het arbeidsrecht deze structurele bijdrage gewoon onder het loon zal scharen)

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:34

Rmg

Backpacker schreef op maandag 9 maart 2020 @ 15:04:
[...]

Ja maar iedereen in Nederland heeft die kosten. Het is niet gerelateerd aan die baan of werkgever.
Ik snap jouw standpunt aan de hand van de link die je stuurt alleen, ben ik van mening dat dit geen (werkgerelateerde) onkostenvergoeding is maar echt extra brutoloon....

(En ik denk dat het arbeidsrecht deze structurele bijdrage gewoon onder het loon zal scharen)
Het is ook wel loon, danwel inkomen. En het maakt niet uit dat iedereen die kosten heeft.

Het staat op zijn loonstrook als "Onkostenvergoeding" (En het indexeert niet mee, dus het is echt gewoon ander dan je uurloon) daarom accepteert niet elke hypotheekverstrekker het als toetsingsinkomen. En een hypotheekverstrekker is nou eenmaal voor deel vrij in wat hij wel en niet accepteert als toetsingsinkomen.

Het enige wat er voor TS op zit is een andere hypotheekverstrekker zoeken die een andere inkomensbepaling gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:52
Onkostenvergoedingen tellen in het algemeen niet mee. Leaseauto’s ook niet.

Variabele beloning vaak wel, op basis van drie jaar gemiddeld.

Afhankelijk van allerlei factoren, kan de oplossing zijn om van baan te veranderen. Een eigen huis is best een heel belangrijke geluksfactor en 70k leenruimte kan het verschil maken tussen wel of geen passend eigen huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:18
t_captain schreef op maandag 9 maart 2020 @ 19:54:
Onkostenvergoedingen tellen in het algemeen niet mee. Leaseauto’s ook niet.

Variabele beloning vaak wel, op basis van drie jaar gemiddeld.

Afhankelijk van allerlei factoren, kan de oplossing zijn om van baan te veranderen. Een eigen huis is best een heel belangrijke geluksfactor en 70k leenruimte kan het verschil maken tussen wel of geen passend eigen huis.
Variabele beloning zoals een prestatiebonus telt voor geen een bank meer mee, aldus mijn hypotheekadviseur. De enige bank die volgens mij redelijk afwijkt is ING hier kan je je volgens het internet IKB meetellen.

Het nadeel van compensatie zorgkosten of lunchvergoeding natuurlijk krijgt ter compensatie van bepaalde kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:52

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalua
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Termi schreef op maandag 9 maart 2020 @ 20:01:
[...]

Variabele beloning zoals een prestatiebonus telt voor geen een bank meer mee, aldus mijn hypotheekadviseur. De enige bank die volgens mij redelijk afwijkt is ING hier kan je je volgens het internet IKB meetellen.

Het nadeel van compensatie zorgkosten of lunchvergoeding natuurlijk krijgt ter compensatie van bepaalde kosten.
Bij ABN amro telde mijn bonus gewoon mee hoor. Dit was 3 maand geleden, dus ga er niet van uit dat dit nu ineens gewijzigd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:04

Just_I

What did you just say?

DukeBox schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:16:
[...]

Omdat ze uitgaan van je laatst verdiende (bruto) jaar salaris. Overwerk zou daar geen substantieel verschil in mogen maken.
Voor mijn hypotheek is voor de maximale leen capaciteit uitgegaan van onder andere mijn overwerk, dit was ongeveer goed voor 25% van mijn inkomen. Dat lijkt mij toch wel substantieel.

Heb overigens niet maximaal geleend voor mijn hypotheek.

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Just_I schreef op maandag 9 maart 2020 @ 20:51:
Voor mijn hypotheek is voor de maximale leen capaciteit uitgegaan van onder andere mijn overwerk, dit was ongeveer goed voor 25% van mijn inkomen. Dat lijkt mij toch wel substantieel.
Als het wél substantieel is dan wordt het niet meer gezien als overwerk.

Mijn verwoording was denk ik niet helemaal duidelijk, ik bedoelde dat normaal gesproken overwerk niet veel uit zou mogen maken voor het totaal.

25% is met een werkweek van 40 uur niet mogelijk zonder de maximale arbeidstijd te overtreden (je mag maar maximaal 128 uur per kwartaal overwerken en dan ga ik ervan uit dat je nooit ziek bent én géén vakantie opneemt). Dus tenzij je maar 3 dagen per week werkt en dus een volle dag overwerkt zou dat in theorie kunnen al kom je dan wel weer in een grijs gebied aangezien het niet structureel mag.

[ Voor 7% gewijzigd door DukeBox op 09-03-2020 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:04

Just_I

What did you just say?

DukeBox schreef op maandag 9 maart 2020 @ 21:12:
[...]

Als het wél substantieel is dan wordt het niet meer gezien als overwerk.

Mijn verwoording was denk ik niet helemaal duidelijk, ik bedoelde dat normaal gesproken overwerk niet veel uit zou mogen maken voor het totaal.

25% is met een werkweek van 40 uur niet mogelijk zonder de maximale arbeidstijd te overtreden (je mag maar maximaal 128 uur per kwartaal overwerken en dan ga ik ervan uit dat je nooit ziek bent én géén vakantie opneemt). Dus tenzij je maar 3 dagen per week werkt en dus een volle dag overwerkt zou dat in theorie kunnen al kom je dan wel weer in een grijs gebied aangezien het niet structureel mag.
offtopic:
Die 25% geld over het totale jaarbedrag. Elk overuurtje word uitbetaalt met 30% toeslag. Daarnaast heb ik een contract voor 36 uur in de week waarbij ik nu gemiddeld tussen de 40-45 uur in de week draai.

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fulgora
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23-06 21:05
Kalua schreef op maandag 9 maart 2020 @ 20:33:
[...]

Bij ABN amro telde mijn bonus gewoon mee hoor. Dit was 3 maand geleden, dus ga er niet van uit dat dit nu ineens gewijzigd is.
De meeste hypotheekverstrekkers rekenen voor bonussen met een gemiddelde van de afgelopen drie jaar. ABN is een uitzondering omdat ze gewoon de bonus op de werkgeversverklaring meetellen, met als enige begrenzing dat variabele componenten niet groter dan 25% van het bruto jaarsalaris mogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalua
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Fulgora schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 07:49:
[...]

De meeste hypotheekverstrekkers rekenen voor bonussen met een gemiddelde van de afgelopen drie jaar. ABN is een uitzondering omdat ze gewoon de bonus op de werkgeversverklaring meetellen, met als enige begrenzing dat variabele componenten niet groter dan 25% van het bruto jaarsalaris mogen zijn.
Ah ja klopt, ABN rekende gewoon de daadwerkelijk behaalde bonus over de laatste 12 maand mee. Dat zat wel net onder de 25% inderdaad sus heb daar verder niets over gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Dragon 6
Ik meende dat er werd gerekent met de laagste bonus van de afgelopen 3 jaar.
Niet met het gemiddelde

Onze bonus is sowieso zeer variabel en heeft geen minimum.
Zo kom ik niet in aanmerking om deze mee te nemen omdat afgelopen jaar geen bonus was
Pagina: 1