Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHouben
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:22
Ik ben van plan om een nieuwe TV aan te schaffen. Qua schermdiagonaal heb ik voor een 55"gekozen. (afweging tussen de plaats die ik voorhanden heb en de kijkafstand)Mijn budget ligt rond de €1000. Het hoeft niet allemaal op maar het mag ook iets meer zijn als het de moeite is.Het toestel komt in de woonkamer te staan/hangen, naast een groot raam, aan de zuidkant. Er wordt vooral TV op gekeken maar er wordt regelmatig ook een film of serie via een bluray schijfje (upgrade naar 4K Bluray volgt na aankoop nieuwe TV) gekeken. En als ik dan een film of serie kijk vind ik het getoonde plaatje toch wel erg belangrijk. (de hoofdreden voor de aanschaf van een nieuw toestel)Qua streaming wacht ik op Disney+ (België). Voorlopig heb ik nog geen andere streaming dienst omdat de back-log aan bluray films/series nog te groot. is.Het geluid loopt via externe luidsprekers. Dus op dat vlak heb ik geen eisen aan het TV-toestel.

Voorlopig twijfel ik tussen volgende modellen: Vergelijk 55 inch TV's

De Sony blijkt een erg mooi beeld te hebben maar het nadeel dat het scherm erg gevoelig is voor reflecties als er direct licht op valt. En de kijkhoek is redelijk beperkt. Dat kan opgelost worden door een muurbeugel, waarbij ik het scherm kan draaien, te gebruiken. Local dimming werk misschien niet echt optimaal door het beperkt aantal zones?Als alternatief zou dan de Samsung Q80 of Q85 dan wel interessant moeten zijn, maar die blijken dan weer regenboog banden te laten zien als ze direct zonlicht op het scherm krijgen. Dat is misschien nog meer hinderlijk dan gewone reflecties. De kijkhoek is van deze modellen wel heel groot.Met de instellingen van de fabrikant blijkt de Q80 beter te zijn dan de Q85 wat kleurechtheid betreft. En omdat ik niet van plan ben het toestel ISF te laten kalibreren denk ik dat dus de Q80 voor mij beter is dan de Q85. Ook al omdat ik dat aparte kastje met de aansluitingen maar niks vind. De Q85 heeft wel meer dimming zones.Dan is er nog de LG B9 met het OLED scherm. Gaat die genoeg licht geven in een heldere ruimte? Wat met inbranden van de zender-logo's? Wat mag ik verwachten van levensduur van een OLED?Over het algemeen heb ik ook vragen bij de HDR standaarden. Moet je echt Dolby Vision hebben in de toekomst? Of zal ik met HDR10+ en HLG van zo goed als alle content in HDR kunnen genieten?Hoe meer ik zoek, hoe minder zeker ik ben welk toestel voor mij het meest geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@RikHouben Aankoopadvies doen we in CEA; je topic is verplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fazer013
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:16
Heb afgelopen week ook de afweging gemaakt tussen de door jouw genoemde tv’s plus de Q70r en de Philips oled modellen. Is afwegen van de voor- en nadelen, maar uiteindelijk ook wat jij mooi beeld vindt. Mogelijk kun je de tv’s ergens naast elkaar bekijken en niet alleen de demo modus.

OLED gaf voor mij de doorslag, samen met Android tv, uiterlijk van de tv, ambilight, dolby Vision ivm netflix. Is een Philips OLED geworden, gaan het deze week beleven.

De door jouw genoemde tv’s hebben overigens allemaal een ander besturingssysteem. Denk niet dat je verkeerd kan kiezen al zou ik voor de c9 gaan ipv de b9 door het kleine prijsverschil.

[ Voor 4% gewijzigd door Fazer013 op 09-03-2020 13:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:58

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
OLED's geven genoeg licht om je lasogen te bezorgen. Als je huidige televisie helder genoeg is, dan is een OLED zeker helder genoeg, want die geeft zeer waarschijnlijk stukken meer licht dan je huidige televisie. Het is waar dat LCD's nog meer licht geven, maar daar betaal je dus een prijs voor wat betreft de zwartwaarden. Voor dit budget zou ik het wel weten, want de LCD's in dit prijsgebied zijn niet de topmodellen met zeer veel FALD-zones en dus is het verschil tussen OLED en LCD in dit prijsgebied groot.

Inbranden bestaat en in die zin iets om rekening mee te houden, maar het is geen groot probleem. Ik doe alles met mijn C7, TV-kijken, computerspellen op spelen, ook stilstaand beeld staat er wel eens op, maar tegelijkertijd neem ik wat voorzorgen. Ik zet hem niet op maximale lichtsterkte (dat kunnen mijn ogen sowieso niet verdragen) en ga ook niet doelbewust een uur op stilstaand beeld laten staan, dan neem ik in actie. Voorlopig werkt dat prima, hij is van januari 2018 en nog altijd geen spoortje van inbranding te bekennen. Helderheid is voor zenderlogo's volgens mij het belangrijkste: Met name rode en gele logo's moet je niet te fel zetten. Gelukkig zijn die er niet teveel op Nederlandse zenders. De Youtube-app heeft wel een rood logo, daarom de helderheid in de Youtube-app nog iets lager gezet (75 voor Youtube, 85 voor TV). Vooralsnog lijkt het allemaal effectief om inbranden te voorkomen. Zoals ik het bekijk: Ik al ruim 2 jaar het beste mogelijke beeld en geen inbrander die ooit nog moge komen gaat me die 2 jaar nog afnemen, bovendien betekent een inbrander zeker niet dat de TV direct waardeloos is.

Dolby Vision is alleen relevant voor de filmindustrie. De televisiewereld is gestandaardiseerd op HLG en dus ook films op televisie zullen HLG gebruiken. Alleen als je Blurays kijkt of streamingdiensten gebruikt kan Dolby Vision van meerwaarde zijn. Wat mij betreft is het voordeel dus beperkt, maar als je echt filmliefhebber bent is het wel een argument om een televisie te willen die dat heeft, want het is beter dan HDR10. Houdt wel in gedachte dat de TV waarschijnlijk 99% van zijn tijd SDR zal weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHouben
S1NN3D schreef op maandag 9 maart 2020 @ 13:51:
@RikHouben Aankoopadvies doen we in CEA; je topic is verplaatst.
Sorry, ik wist niet juist waar ik het moest zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHouben
Fazer013 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 13:51:
Heb afgelopen week ook de afweging gemaakt tussen de door jouw genoemde tv’s plus de Q70r en de Philips oled modellen. Is afwegen van de voor- en nadelen, maar uiteindelijk ook wat jij mooi beeld vindt. Mogelijk kun je de tv’s ergens naast elkaar bekijken en niet alleen de demo modus.

OLED gaf voor mij de doorslag, samen met Android tv, uiterlijk van de tv, ambilight, dolby Vision ivm netflix. Is een Philips OLED geworden, gaan het deze week beleven.

De door jouw genoemde tv’s hebben overigens allemaal een ander besturingssysteem. Denk niet dat je verkeerd kan kiezen al zou ik voor de c9 gaan ipv de b9 door het kleine prijsverschil.
Ambilight vind ik persoonlijk niet echt iets dat ik zou willen. Voor de rest heb ik me nog niet verdiept in de Philips toestellen. Dat zal ik dan nog eens moeten doen.
Is er in praktijk een groot verschil tussen de C9 en B9? Het is toch weer een extra €100 boven mijn vooropgestelde budget. (ongeveer 20% er over)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:16
En als ik dan een film of serie kijk vind ik het getoonde plaatje toch wel erg belangrijk.
Hiermee valt Samsung eigenlijk al direct af.

Out of the box zijn de door jouw overwogen Samsung tv's matig tot redelijk gekalibreerd. De hoeveelheid dimming-zones opzichzelfstaand zegt niet zoveel, de implementatie van het algoritme is hierbij van groot belang. Samsung maakt gebruik van een agressieve FALD implementatie hierdoor neemt het contrast toe en wordt blooming onderdrukt echter heeft dit ook een keerzijde; details gaan verloren.

Sony maakt gebruik van een minder agressievere FALD algoritme, hierdoor is blooming wat meer zichtbaar echter blijven details behouden. Daarnaast wint de Sony XG9505 het duidelijk op de volgende punten:
  • Out of the box bijna perfect gekalibreerd
  • Motion interpolatie
  • Upscaling van HD naar UHD
  • Bouwkwaliteit
  • Kleurengradatie
  • FALD algoritme
  • Natuurlijkere HDR weergave
Qua anti-reflectiefilter is Samsung momenteel class leading (let wel op, dit geldt pas vanaf de Q80 of hoger), de Sony XG9505 heeft ook een goede anti-reflectiefilter maar is wel iets gevoeliger voor reflecties (niet zo dramatisch als hoe jij het omschrijft).

Dolby Vision heeft zekere een meerwaarde aangezien dit HDR format op dit moment het populairste is en het meeste HDR materiaal Dolby Vision ondersteunt, daarnaast biedt Netflix geen ondersteuning voor HDR10+.

Bij normaal huis-tuin-en-keuken gebruik hoef je je geen zorgen te maken om retentie bij OLED, acht uur achterelkaar tv kijken met static content in beeld is geen enkel probleem zolang je maar de tv erna in stand-by zet zodat deze de pixels kan refreshen.

Qua helderheid zou ik me niet teveel druk maken, wanneer jouw huidige tv op dit punt voldoet ga je er met een 2019 OLED tv er zeker op vooruit, hou er wel rekening mee dat OLED tv's het niet prettig vinden wanneer er direct zonlicht op schijnt, dit kan vlekken veroorzaken.

Voel je je toch prettiger bij een LCD tv en wil je een zo natuurlijk mogelijke weergave? Kies dan voor de Sony XG9505 en anders adviseer ik je een LG 55C9, deze heeft vergeleken met de B9 een beter beeldprocessor en is de meerprijs van 100 euro zeker waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHouben
dmantione schreef op maandag 9 maart 2020 @ 13:53:
OLED's geven genoeg licht om je lasogen te bezorgen. Als je huidige televisie helder genoeg is, dan is een OLED zeker helder genoeg, want die geeft zeer waarschijnlijk stukken meer licht dan je huidige televisie. Het is waar dat LCD's nog meer licht geven, maar daar betaal je dus een prijs voor wat betreft de zwartwaarden. Voor dit budget zou ik het wel weten, want de LCD's in dit prijsgebied zijn niet de topmodellen met zeer veel FALD-zones en dus is het verschil tussen OLED en LCD in dit prijsgebied groot.

Inbranden bestaat en in die zin iets om rekening mee te houden, maar het is geen groot probleem. Ik doe alles met mijn C7, TV-kijken, computerspellen op spelen, ook stilstaand beeld staat er wel eens op, maar tegelijkertijd neem ik wat voorzorgen. Ik zet hem niet op maximale lichtsterkte (dat kunnen mijn ogen sowieso niet verdragen) en ga ook niet doelbewust een uur op stilstaand beeld laten staan, dan neem ik in actie. Voorlopig werkt dat prima, hij is van januari 2018 en nog altijd geen spoortje van inbranding te bekennen. Helderheid is voor zenderlogo's volgens mij het belangrijkste: Met name rode en gele logo's moet je niet te fel zetten. Gelukkig zijn die er niet teveel op Nederlandse zenders. De Youtube-app heeft wel een rood logo, daarom de helderheid in de Youtube-app nog iets lager gezet (75 voor Youtube, 85 voor TV). Vooralsnog lijkt het allemaal effectief om inbranden te voorkomen. Zoals ik het bekijk: Ik al ruim 2 jaar het beste mogelijke beeld en geen inbrander die ooit nog moge komen gaat me die 2 jaar nog afnemen, bovendien betekent een inbrander zeker niet dat de TV direct waardeloos is.

Dolby Vision is alleen relevant voor de filmindustrie. De televisiewereld is gestandaardiseerd op HLG en dus ook films op televisie zullen HLG gebruiken. Alleen als je Blurays kijkt of streamingdiensten gebruikt kan Dolby Vision van meerwaarde zijn. Wat mij betreft is het voordeel dus beperkt, maar als je echt filmliefhebber bent is het wel een argument om een televisie te willen die dat heeft, want het is beter dan HDR10. Houdt wel in gedachte dat de TV waarschijnlijk 99% van zijn tijd SDR zal weergeven.
Dat zijn enkele waardevolle gebruikerservaringen. Thanks!

Ja, de TV zal waarschijnlijk het grootste gedeelte van de tijd SDR weergeven. Maar dat wil juist wel zeggen dat als ik dan wel een HDR beeld wil weergeven dat het dan ook echt goed moet zijn. Anders zou ik wel een TV uit een goedkoper segment nemen. Ik wil er dus ook echt van kunnen genieten als ik er echt voor ga zitten.
HDR10+ zou toch wel in de buurt van Dolby Vision moeten komen, toch?

YT cast ik normaal via de telefoon. Dat werkt vaak beter dan de app van mijn huidige TV. Ik heb dan geen logo in beeld staan.
Voor de rest wordt er vooral naar de openbare zender in Vlaanderen gekeken (één en Canvas) en naar de BBC. Dat zal dan wel meevallen qua inbranden denk ik.
Met stilstaande beelden moet ik dan misschien wel opletten. Af en toe staat een TV uitzending wel eens op pauze voor een tijdje.

Neemt de beeldkwaliteit niet sneller af bij een OLED dan bij een LCD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHouben
@Freshouttheoven Het toestel komt dicht aan een vensterraam aan de zuidkant van het huis te hangen. Er gaat dus redelijk veel direct zonlicht op vallen. Op zonnige dagen hangt het scherm voor een redelijk groot gedeelte van de dag direct in zonlicht. Dus is dus een probleem bij een OLED? Het toestel staat dan meestal uit.

Hmmm, de Sony lijkt me dan toch de beste keuze in mijn geval.
Met een muurbeugel waarbij ik het toestel kan draaien zal direct invallend zonlicht ook wat minder hinderen.
Als we film kijken verduisteren we de ruimte. Dus dan is het sowieso niet echt een issue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
HDR10+ en Dolby Vision zijn technisch vrij equivalent, het is puur een kwestie dat als je een Blu-Ray hebt waar DV op zit, je ook een TV met DV nodig hebt om hem in HDR te kunnen kijken. HDR is zeker leuk om een keertje te kijken, als ik mijn TV aan bezoek demonstreer zet ik HDR op.

VRT en BBC lijken mij geen zenders met logo's die inbranden gaan veroorzaken. TV op pauze zetten is geen groot probleem, zo lang je het niet overdrijft: Het beeld dat stil staat is iedere keer anders, dus je zult daarmee niet snel één gebied continue zwaar belasten. Zoals alles niet overdrijven, laat het ding niet langer dan nodig op pauze staan. Pauzeer gerust, overdrijf niet.

Wat betreft je laatste vraag: Bij zowel De verlichting wordt slechter in de loop der jaren. Omdat ieder pixel zijn eigen lamp is, betekent ongelijke veroudering bij OLED inbranden, bij LCD merk je daar aanvankelijk niets van, het scherm geeft alleen wat minder licht. Echter... op het moment dat een lampje het bij LCD begeeft is het ook direct afgelopen, terwijl een OLED zelfs met enkele defecte pixels nog prima bruikbaar is. Ik denk dat het antwoord op je vraag dus op zich bevestigend beantwoord kan worden, aanvankelijk zal een OLED sneller achteruit gaan dan een LCD. Daar tegenover staat dat een defect waarin een lampje het begeeft bij OLED niet bestaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Dus is dus een probleem bij een OLED? Het toestel staat dan meestal uit.
Dat klopt, een OLED mag niet direct in de zon staan, ook al staat hij uit, de UV-straling is niet goed voor het organisch materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHouben
dmantione schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:49:
[...]

Dat klopt, een OLED mag niet direct in de zon staan, ook al staat hij uit, de UV-straling is niet goed voor het organisch materiaal.
Dan zal ik sowieso voor een LCD moeten gaan.
Op lente- en zomerdagen krijgt echt veel direct zonlicht te verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
RikHouben schreef op maandag 9 maart 2020 @ 15:45:
[...]

Dan zal ik sowieso voor een LCD moeten gaan.
Op lente- en zomerdagen krijgt echt veel direct zonlicht te verwerken.
Is er geen mogelijkheid om directe zonlicht te blokkeren doormiddel van bijvoorbeeld vitrage (gedurende de tijden dat er zonlicht binnenvalt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHouben
Freshouttheoven schreef op maandag 9 maart 2020 @ 15:54:
[...]

Is er geen mogelijkheid om directe zonlicht te blokkeren doormiddel van bijvoorbeeld vitrage (gedurende de tijden dat er zonlicht binnenvalt)?
Als we thuis zijn ene TV willen kijken laten we de rolluiken naar beneden.
Maar normaal gezien is er overdag niemand thuis en zijn die gewoon omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fazer013
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:16
Goede tips van de experts hier. Op zonnige dagen ga ik voor de zekerheid het gordijn maar een stukje dichtdoen om zon inval op de OLED te voorkomen.

De Sony en Philips OLED tv’s zijn nu 1400 euro en hoger. Op het forum is ook een OLED prijs topic, geloof dat laatst de c9 in België voor 1100 euro voorbij kwam. De Sony XG vind ik qua prijs aan de hoge kant, maar idd wel mooi natuurlijk beeld.

YouTube deed ik met oude tv met Chromecast en dat is makkelijk zoeken via telefoon. Op nieuwe tv ga ik de functie op de tv gebruiken ivm 4K, mijn oudere Chromecast ondersteund dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:20
Fazer013 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 17:51:
Goede tips van de experts hier. Op zonnige dagen ga ik voor de zekerheid het gordijn maar een stukje dichtdoen om zon inval op de OLED te voorkomen.
Vitrage en HR++ glas of hoger helpt ook een heel klein beetje(zit coating in).
Ik zelf heb de kamerplant verplaatst die niet tegen zonlicht kan naast de tv, dus mocht het een issue zijn verteld de plant het wel, voordat de tv het doet. :+

Hier ook glas op zuid.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 09-03-2020 18:01 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven

De Sony en Philips OLED tv’s zijn nu 1400 euro en hoger. Op het forum is ook een OLED prijs topic, geloof dat laatst de c9 in België voor 1100 euro voorbij kwam. De Sony XG vind ik qua prijs aan de hoge kant, maar idd wel mooi natuurlijk beeld.

YouTube deed ik met oude tv met Chromecast en dat is makkelijk zoeken via telefoon. Op nieuwe tv ga ik de functie op de tv gebruiken ivm 4K, mijn oudere Chromecast ondersteund dat niet.
Net als dat je kan afdingen op de prijs van een OLED tv (zoals te zien in het OLED prijzen discussie subtopic waarnaar jij refereert), kun je ook afdingen op de Sony 55XG95 serie (een prijs van ~ 1000 euro moet zeker haalbaar zijn) :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHouben

€1400 is me toch duidelijk wat teveel.
€1100 kan ik nog wel verkroppen als het duidelijk meerwaarde heeft.

Mijn Chromecast kan 4K aan, dus da's geen probleem. :)

We hebben wel 3 dubbele beglazing met een lichte filter in. Maar ik durf het er toch niet op wagen eigenlijk. 't Is niet dat ik graag om de 2 jaar even €1000 wil spenderen aan een TV-toestel.
Mijn huidige toestel is ondertussen ook al een jaartje of 7 oud.
Pagina: 1