HP CQ58 heeft ander scherm nodig

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter666
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 24-11-2024
Hallo ervaren reparateur s ik heb een HP CQ58 271sd. met een defect scherm.
Alleen met de HDMI kabel naar mijn tv krijg ik normaal beeld en kan ik alles aanklikken nadat Windows 10 is opgestart.
Ik wil uit een sloop laptop een ander scherm halen en dat plaatsen .
Waar moet ik op letten als ik op marktplaats op zoek ga naar een scherm?
Exact dezelfde of simpel een van dezelfde maat?

Het moet een LCD scherm zijn natuurlijk en de aansluiting aan achterzijde moet weer op dezelfde plek zitten
Maar maakt het verder niet uit wat voor video kaart en merk en type er in de sloper zit?
Alvast bedankt voor jullie aandacht en tijd!
Er zit nu een Radeon HD7310 videochip in.

[ Voor 6% gewijzigd door Pieter666 op 09-03-2020 12:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 20:25

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 π—π—ˆπ–Ύπ–Ώπ— 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Is het niet gewoon meer economisch verantwoord om een nieuwe (2e hands) laptop te kopen? Die AMD E1 is nou niet echt geweldig

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Het moet exact hetzelfde paneel zijn. Zelfde typenummer, zelfde fabrikant, zelfde revisie etc. Soms heb je geluk en heb je een model dat door de fabrikant meerdere versies had, bijv. FHD en HD of glossy en mat. Maar dat is het dan ook wel. Je kan dus niet zomaar een scherm dat 'even groot' is of 'ook een stekker heeft'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
d22wth schreef op maandag 9 maart 2020 @ 12:44:
Is het niet gewoon meer economisch verantwoord om een nieuwe (2e hands) laptop te kopen? Die AMD E1 is nou niet echt geweldig
Inderdaad wat jij zegt. Die is de 25 euro voor een SSD nog niet waard.

Als je alle specs behalve de cpu een beetje normaal wilt hebben:
-60 euro voor 8GB RAM
-35 euro voor 250GB SSD
-LCD ook minimaal 25 euro, als het niet meer is 65, dus.
-Windows 10 145 euro (tenzij je zelf kunt updaten naar Windows 10 of dit al gebeurd is)

Zit je sowieso al op 120 160 euro. Dan heb je nog een hele trage AMD processor die bij introductie al zeer traag was. Voor 200 euro heb je een zeer degelijke refurbished laptop. Voor 100 euro met een beetje geluk een goede 2de hands. Of je betaalt 40 euro extra en hebt een super degelijke en tig keer snellere laptop of je besteedt 10-60 euro minder en je hebt een tig keer snellere laptop.

Upgraden zou ik niet meer doen. Ik zou de laptop ofwel aan een gratis LCD hangen ofwel verkopen t.e.b. Upgraden kost je al de helft van een refurbished laptop die tig keer sneller is.
johnkeates schreef op maandag 9 maart 2020 @ 12:47:
Het moet exact hetzelfde paneel zijn. Zelfde typenummer, zelfde fabrikant, zelfde revisie etc. Soms heb je geluk en heb je een model dat door de fabrikant meerdere versies had, bijv. FHD en HD of glossy en mat. Maar dat is het dan ook wel. Je kan dus niet zomaar een scherm dat 'even groot' is of 'ook een stekker heeft'.
Meestal is het voldoende als de aansluiting voor de videokabel op de zelfde plek zit en de schroefgaten kloppen. Resolutie moet vaak volgens mij maximaal even hoog zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door hoi1234 op 09-03-2020 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
hoi1234 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 12:58:
[...]

Inderdaad wat jij zegt. Die is de 25 euro voor een SSD nog niet waard.

Als je alle specs behalve de cpu een beetje normaal wilt hebben:
-60 euro voor 8GB RAM
-35 euro voor 250GB SSD
-LCD ook minimaal 25 euro, als het niet meer is
-Windows 10 145 euro (tenzij je zelf kunt updaten naar Windows 10 of dit al gebeurd is)

Zit je sowieso al op 120 euro. Dan heb je nog een hele trage AMD processor die bij introductie al zeer traag was. Voor 200 euro heb je een zeer degelijke refurbished laptop. Voor 100 euro met een beetje geluk een goede 2de hands.

Upgraden zou ik niet meer doen. Ik zou de laptop ofwel aan een gratis LCD hangen ofwel verkopen t.e.b. Upgraden kost je al de helft van een refurbished laptop die tig keer sneller is.

[...]

Meestal is het voldoende als de aansluiting voor de videokabel op de zelfde plek zit en de schroefgaten kloppen. Resolutie moet vaak volgens mij maximaal even hoog zijn.
Mwah, dat valt nog wel eens tegen. Vooral rond het begin van het LVDS tijdperk was puur een matchende configuratie krijgen al genoeg om maar gewoon bij de standaard supported types te blijven. Toevallig is het zo dat schroefgaten, connector en resolutie bij elkaar maar heel weinig opties over laten :P

Als je een parallel scherm had, of een oud type LVDS werkte allemaal niks behalve het specifieke scherm wat geleverd was bij het moederbord. Nieuwere LVDS en daarna eDP schermen hadden meer vrijheid, maar ook daar heb je eigenlijk altijd een stuk electronica en software dat embedded op het moederbord zit. Waar in een monitor alles (panel drivers, tcon, controller, backlight, dc-dc, i/o) bij elkaar zit heb je in een laptop dat het op random plekken kan zitten. CCFL backlight in je paneel maar driver los (maar wel in de scherm casing), was ooit de norm, maar dat kon ook onboard gedaan worden. Daarna had je LED strip backlight, dat was 50/50 ingebouwde driver of externe driver, wat in de praktijk betekende dat als je ingebouwd had en je het verkeerde paneel gebruikte er niks mis kan gaan (want er zit geen driver voeding op de kabel) of je scherm (voornamelijk driver en tcon) in de fik staat (want er staat 50V op je paneel terwijl dat ding dat niet kan). Dat is in het algemeen ook een beetje het probleem: veel connectoren passen prima op elkaar maar zijn elektrisch totaal niet compatible.

Anyway, in dit specifieke geval maakt het niet uit, want de nieuwprijs voor een paneel ligt rond de 100 euro en dan kan je net zo goed een tweedehands laptop kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
V&A aangeboden: Dell Latitude E6540 i5/8gb/500gb hdd/windows 10/full hd/schade
Voor +-250 euro een prima laptop (toetsenbord moet vervangen worden + eigenlijk wil je een SSD)

V&A aangeboden: Fujitsu Lifebook E772 i5/8gb/320gb/top conditie
Voor 200 euro een mooie laptop

V&A aangeboden: Fujitsu Lifebook P771 8gb/160gb/windows 10 pro/top conditie
Voor 175 een prima laptop. Toetsenborden zijn bij deze verkoper vaak qwertz of Zweeds qwerty, i.p.v. US qwerty, maar met een setje stickers van een 10'tje kom je een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter666
Ik heb alles hierboven gelezen maar ik lees er dat het dus toch mogelijk kan zijn dat een scherm met dezelfde maten resolutie en plaats van de stekker ingang en schroefgaatjes voldoende is die kopen en erin plaatsen en mijn laptop doet het weer goed?
Dat schreef Hoi1234 toch?

[ Voor 5% gewijzigd door Pieter666 op 09-03-2020 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter666
Dat schrijft Hoi1234 toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 20:25

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 π—π—ˆπ–Ύπ–Ώπ— 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

johnkeates schreef op maandag 9 maart 2020 @ 13:11:
[...]

[...]

Anyway, in dit specifieke geval maakt het niet uit, want de nieuwprijs voor een paneel ligt rond de 100 euro en dan kan je net zo goed een tweedehands laptop kopen.
;)

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Ik heb al 3x een LCD vervangen van een laptop en heb nooit problemen gehad. Wat trouwens ook helpt is op de achterkant van jouw LCD kijken welk model het is. Als je dat googlet vind je veel replacements. @johnkeates geeft al aan dat het vooral een probleem was bij de oudere laptops.

Maar waarom koop je niet gewoon een tweedehands laptop? Wat je overhoudt is een super trage laptop, terwijl je voor het dubbele van een LCD een laptop hebt die tig keer sneller is.Overigens kun je er ook Linux op zetten, misschien dat het dan nog wat wordt, maar zelfs dan...

Dan vraag ik me nog af hoe je weet dat het niet de LVDS-kabel is die problemen veroorzaakt. Straks koop je een LCD waar je niks mee kunt. Tenslotte Marktplaats zit vol met mensen waar je gewoon niks van wilt kopen. Wie garandeert jou dat het LCD niet vol dode/luie pixels zit, of nog erger ook defect is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nieuwe (tweedehands) laptop lijkt mij de slimste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter666
Ik vang nu misschien 20€ nog voor mijn laptop.
Maak ik hem inorde is hij 65€ waard als het mij lukt voor 10€ ergens een scherm op de kop te tikken.
Bespaar ik mij 30€
Het model nummer op de achterkant bekijken en gaan googlen op marktplaats laat mij alleen handelaren zien die mij een nieuwe willen verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Pieter666 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 16:55:
Maak ik hem inorde is hij 65€ waard als het mij lukt voor 10€ ergens een scherm op de kop te tikken.
Bespaar ik mij 30€
Het model nummer op de achterkant bekijken en gaan googlen op marktplaats laat mij alleen handelaren zien die mij een nieuwe willen verkopen.
Ik zou er niet te veel van verwachten... Op Marktplaats geldt "wat de gek er voor geeft". Dan nog moet er maar net interesse zijn in jouw laptop. Dat laatste zal lastig zijn, omdat je voor niet zo heel veel meer een laptop hebt die een veelvoud keer sneller is. Dan nog is het de vraag hoeveel moeite je er in wilt steken. Marktplaats = veelal ergernis.

Ik weet niet hoe ervaren je bent, maar een LCD vervangen doe je ook niet even in 5 minuten de allereerste keer. Daarbij komt nog dat je vooral de klipjes van de bezel flink kunt beschadigen, zeker bij zulke goedkope laptops. Dat maakt de laptop zeker niet meer waard. Reken zeker op een uur, waarschijnlijk 1,5/2 uur. Met dit in mijn achterhoofd wordt het helemaal een kansloze operatie. Als jouw voorspellingen al kloppen, verdien je 30 euro aan werk dat je waarschijnlijk 2 uur kost.

[ Voor 23% gewijzigd door hoi1234 op 09-03-2020 17:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:14
Pieter666 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 16:55:
Bespaar ik mij 30€
Ik zou er niet aan beginnen.

Voor € 65 heb ik ook een 5x snellere Core i5 6200u met full-HD-scherm.

https://www.marktplaats.n...0afa33e3a&previousPage=lr

Die e1 is single core trager dan mijn Athlon XP 3200+ uit 2003.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter666
Het enigste wat ik wil weten is of je gewoon een ander scherm uit een andere HP laptop ander type model kan nemen bijv CQ56 of cq57 ook LCD zelfde maat zelfde stekkertje alleen ze hebben allemaal een andere videochip maakt dat nog wat uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Pieter666 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 22:10:
Het enigste wat ik wil weten is of je gewoon een ander scherm uit een andere HP laptop ander type model kan nemen bijv CQ56 of cq57 ook LCD zelfde maat zelfde stekkertje alleen ze hebben allemaal een andere videochip maakt dat nog wat uit?
En iedereen probeert jou juist uit te leggen dat het een slechte investering is. Als je het gewoon leuk vindt, zou ik het nog niet doen, zulke slechte laptops zou ik zelf teb op Tweakers zetten en als dat niet verkoopt, teb op Marktplaats zetten. Beter dat je er zo snel mogelijk van af bent, "winst" zou mij dan niet zoveel interesseren.

Maar ik zie dat je ondertussen toch de laptop maar op MP gezet hebt? Overigens foto 2 (of staat het LCD uit, in plaats van geen beeld te geven) + 3 lijken meer op een probleem met de LVDS-kabel. De andere foto's lijken juist meer op een LCD-probleem. Wat gebeurt er als je met de klep beweegt? Valt het beeld dan weg? Want dan heb je ook een probleem met de LVDS-kabel.

Ben benieuwd of je hem verkocht krijgt. Het probleem met deze pricerange is dat je voor iets meer een veel betere laptop koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter666
Het beeld was eerst gestoord door horizontale lijnen hier en daar die na een paar minuten verdwenen had het hele scherm eruit gehaald en het printplaatje ingespoten met contact spray maar dat spul kroop als kruipolie mijn scherm binnen en toen deed het scherm uiteindelijk niets meer .
De foto's op marktplaats waren van toen het scherm nog wel wat deed maar na mate de spray verder door kroop was het uiteindelijk einde verhaal.
Aan het kabeltje naar mijn moederbord lag het beslist niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter666
Is er dan niemand die weet hoe het zit of het kan gaat werken met er een ander LCD scherm met enkel ander serienummer erop erin gaan zetten ,dat moet iedere monteur die een voorraad schermen heeft liggen toch al eens zelf ook nieuwsschierig uitgeprobeerd hebben?
Om goedkoop een laptop weer goed te maken.
Pagina: 1