(Onder) Dimensionering Omvormer zonnepanelen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11-09 07:21
Ik ben bezig met zonnepanelen op mijn ZZO dak (helling 35gr). Er passen 25 panelen op en mijn voorkeur op dit moment is de LG's met 340Wp elk. In totaal dus 8500Wp. De geoffreerde omvormer van SMA is een STP6.0

Om het huis staan bomen, die in de ochtend/avond/winter best wat schaduw leveren. Maar tijdens de echte zon-dagen van maart tot oktober gedurende de dag nog nauwelijks schaduw leveren.

Zowel SunnyDesign als PV+ dimensioneren een STP8.0. Ik heb bedenkingen bij een te grote onderdimensionering van de omvormer, waar blijft al die opgewekte energie op de volle zon-dagen?? En is het niet teveel verlies, want de 6.0 omvormer gaat afkappen.

Ik snap dat de omvormer beter presteert in de mindere zonuren als ie iets ondergedimensioneerd is.

alvast bedankt,
emiel

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-09 07:28
zie dit mooie onderzoek van vele jaren geleden, nog steeds heel erg waar:

https://gathering.tweaker...message/39268294#39268294

stp 6.0 gaat dus prima.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
ik ben voor de 6.0 omvormer gegaan met 8500Wp op ZZO met een 35gr helling.

Vandaag de eerste volledig dag en dit is het resultaat. Ik snap het verschil in efficientie maar het is nog 4 weken voor de maximale zonne-opbrengst en ik vind de aftopping al heel behoorlijk.

wat vinden jullie? de 6 houden of upgraden naar een 8? let even niet op het verschil in prijs, het gaat mij om de opbrengst in kWh. De tijdas is 2 uur te vroeg overigens. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k-EydIeTMtMVSNcXWhqmErcPIa8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/idjEmAq5tqNVQS4IJzNImqIc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07-09 16:12
emielbf schreef op woensdag 22 april 2020 @ 18:52:
ik ben voor de 6.0 omvormer gegaan met 8500Wp op ZZO met een 35gr helling.

Vandaag de eerste volledig dag en dit is het resultaat. Ik snap het verschil in efficientie maar het is nog 4 weken voor de maximale zonne-opbrengst en ik vind de aftopping al heel behoorlijk.

wat vinden jullie? de 6 houden of upgraden naar een 8? let even niet op het verschil in prijs, het gaat mij om de opbrengst in kWh. De tijdas is 2 uur te vroeg overigens. [Afbeelding]
Ik gok dat je per dag nu zo'n 10 procent opbrengst mist. Als ik de vlakken zo tel kom ik tot 20 gevulde, met het stuk wat je mist kan je er nog zeker twee vullen lijkt me :+

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik zou het teveel vinden, niet voor de euro's of kWh maar voor mijn gemoedsrust dat je meer hebt maar niet kan.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:35

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Scheelt 210 kWh per jaar volgens sunny design.
Is dat het waard.....dat is aan jou.

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

@emielbf
Hoe staat het met de omvormer temperatuur als deze een aantal uren staat af te toppen
Ik vind dat zelf nooit lekker als wat dan ook langere tijd max vermogen moet leveren.
Zelf zou ik voor de 8.0 gaan, heb zelf ook een alergie tov aftoppen.
Kortom, ik val nog het meest over het op top jagen van in dit geval de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 09:16
@emielbf
lastig, kan maar 1 goede reden verzinnen om een zwaardere omvormer te nemen.
en dat is de bloeddruk van de eigenaar, als die te hoog word is dat erg slecht voor de TVT. ;)

maar ik doe zelf ook liever niet onder dimensioneren van de omvormer.
heb zelf dus 6430Wp op een 4000VA omvormer hangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
maar door oost-west doe ik "net wel / net niet " onder dimensioneren, tijdstippen van de top liggen te ver uit elkaar met mijn dak.
alleen in de lente tik ik net de 4 kW aan, en dat maar voor een paar uren per jaar.

op dit moment is de lucht aardig vervuiling vrij (corona = minder verkeer = minder vervuiling).
het is lente, dus nog relatief lage temperatuur, dus hoge opbrengst.
straks weer zomer, dan is de W uit de panelen ook lager.
(check de STC waarde van je panelen maar ook de NOCT)
etc etc...
dus dit word voor jouw een persoonlijk vraag stuk, zijn die paar kWh's slecht voor mijn bloeddruk of niet. ;)

edit:
door oost-west draait mijn omvormer wel veel uren (stuk meer als zuid) op hoog vermogen.
de temperatuur loopt dan wel flink op, een 60 graden is geen uitzondering na een lange dag.
het gaat nog net, maar hou het wel in de gaten, mischien een paar heatpipe's op het koellichaam gaan zetten voor wat extra koeling. (ventilator oplossingen zijn zo lomp, mij niet gezien.)
40,6kWh op 1 dag is nu mijn top score, en dat voor maar een 4kW omvormer.
op 02-07-2019 zon op:5:27 zon onder: 22:00 geeft theorie: 16,5 uren licht die dag.
het eerste uur en laatste uur zijn schaduw bij mij.
dus 14,5uur, maakt 40,6/14,5 = 2,8kW gemiddeld.
hij word dus wel aardig op zijn staart getrapt, had hij maar geen omvormer moeten worden. >:)

[ Voor 35% gewijzigd door migjes op 23-04-2020 10:44 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emielbf
temperatuur was ook 1 van mijn 'gevoelens' voor een evt hoge bloeddruk.... die neemt niet toe, de temperatuur van de omvormer en dus mijn bloeddruk ;-) Wat ik gelezen heb is dat de omvormer niet meer krijgt/vraagt van de panelen dan ie aankan, dus die energie blijft op het dak, om het zo te zeggen.

SMA zelf stuurt ook aan op onderdimensioneren en ik begin te geloven dat het beter is om in niet-volezondagen meer te kunnen opwekken dan in de vollezondagen, gegeven de saldering. Liever in de winter iets meer per dag door een kleinere en dus efficientere omvormer, dan een hele grote piek in de zomer.

En de omvormers (van SMA) zijn gemaakt om 8 uur op 100% te draaien, laat het 6 uur zijn, dan nog is het dus 'niet erg'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Hoeveel panelen zitten op mppt 1 en hoeveel op mppt 2?

Op de andere kant nog plaats?
Dan een SMA 8.0 kiezen en andere kant ook nog wat panelen , voor meer spreiding.
Parallel aan de andere panelen op 1 ingang (vandaar de vraag, hoeveel)

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-04-2020 15:42 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
dat heeft niet heel veel zin, de andere kant is Noord, en die 2 strings heb ik wel nodig vanwege een paar hardnekkige bomen. uitbreiding van panelen gaat wel een keer gebeuren maar dan met een eigen omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mauzer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-09 12:37

Mauzer

Wololoo

Zelf heb ik ook behoorlijk onder gedimensioneerd. Dit doordat ik nooit in de buurt kwam van het max van mijn sb3.8 Ik heb na het lezen van dit artikel besloten de 10 panelen op de ongunstigere ligging ook te laten plaatsen. Mijn dak is 15 graden.

14x 275wp zzo
10x 275wp nnw

Hier de opbrengst: Nu 2 jaar de panelen overgedimensioneerd, waar ik heel tevreden mee ben. Zodra de inverter defect geraakt neem ik een 5kw of 6kw model met nog 5 extra panelen op nnw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jffggIhStgQoaEcz7Q8-Lt-lU84=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wnHvEjAcNibQPrKVR8TJKsCi.png?f=fotoalbum_large

Wololoo

Pagina: 1