vroegtijdig huurwaarborg terugvragen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sentja
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-01 14:25
Hi guys,

Ik woon ruim 1,5 jaar met veel plezier in een (particuliere) huurwoning. Omdat ik bij het tekenen net niet voldeed aan de inkomenseis (4x de huurprijs als bruto salaris) moest ik een waarborgsom van 3x de kale huur betalen. Dit was geen issue. Ik heb toen aan de dame aan de andere kant van de tafel gevraagd of dat ik deze eventueel na een jaar terug zou kunnen krijgen als ik geen betalingsachterstanden zou hebben. Zij zei dat dit vaak wel mogelijk is, maar ik heb dit helaas niet zwart op wit.

Echter heb ik nu dit verzoek neergelegd bij de verhuurder en zij zeggen dat ik het helaas pas terug kan krijgen wanneer ik de huur opzeg. Ik verdien nu ruim meer dan de inkomenseis en ik vind het vervelend dat zij nu meer dan 3000 euro achterhouden terwijl ik de woning makkelijk kan betalen en dit tot nu toe ook heb bewezen door elke maand te betalen zonder achterstand.

Mijn vraag is, heb ik pech of kan ik mogelijk nog iets proberen om mijn borg vroegtijdig terug te krijgen?

Dank alvast voor eenieder die meedenkt!

Alle reacties

Verwijderd

Wat voor contract heb je? Je zou het nog eens kunnen doen bij verlenging, dan kunnen ze "nogmaals" je inkomenseis bekijken en een nieuw contract met de normale voorwaarden opmaken.

Je kan helaas niets eisen, want je hebt tenslotte met het contract ingestemd.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-12 17:48
Tja, als het niet op papier staat, en je hebt het gesprek niet opgenomen, dan denk ik dat je niks moet verwachten.
Maar als je inkomen 4x de kale huur is, dan is dat bedrag toch geen groot probleem. Maandje rustig aan doen, en je hebt dat geld toch.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Tommie12 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 09:52:
Tja, als het niet op papier staat, en je hebt het gesprek niet opgenomen, dan denk ik dat je niks moet verwachten.
Maar als je inkomen 4x de kale huur is, dan is dat bedrag toch geen groot probleem. Maandje rustig aan doen, en je hebt dat geld toch.
Zijn kale huur is circa 1000 euro per maand. Dus dan zou zijn inkomen 4000 euro per maand bruto zijn. Weet niet hoe rustig aan je wil doen om van 4k bruto in 1 maand 3k netto over te houden, maar ik denk niet dat dat lukt :+

Verder ben ik het met je eens, dit soort afspraken moet je zwart op wit vastleggen. Nu is de beste kans van TS om met de verhuurder te onderhandelen en hopen op enige redelijkheid van de verhuurder. Wellicht krijg je niet 2 maanden borg terug, maar wel bijvoorbeeld 1 maand. Afdwingen zal lastig worden. Als je heel flauw wilt doen kun je natuurlijk wel 2 maanden huur niet betalen en het laten verrekenen met de borg. Maar of dat stand houdt is afhankelijk van de bepalingen in het huurcontract. Daarnaast zal het de relatie met de verhuurder ook zeker niet ten goede komen.

• Tommie12
cryptapix schreef op maandag 9 maart 2020 @ 10:16:
[...]

Zijn kale huur is circa 1000 euro per maand. Dus dan zou zijn inkomen 4000 euro per maand bruto zijn. Weet niet hoe rustig aan je wil doen om van 4k bruto in 1 maand 3k netto over te houden, maar ik denk niet dat dat lukt :+

Verder ben ik het met je eens, dit soort afspraken moet je zwart op wit vastleggen. Nu is de beste kans van TS om met de verhuurder te onderhandelen en hopen op enige redelijkheid van de verhuurder. Wellicht krijg je niet 2 maanden borg terug, maar wel bijvoorbeeld 1 maand. Afdwingen zal lastig worden. Als je heel flauw wilt doen kun je natuurlijk wel 2 maanden huur niet betalen en het laten verrekenen met de borg. Maar of dat stand houdt is afhankelijk van de bepalingen in het huurcontract. Daarnaast zal het de relatie met de verhuurder ook zeker niet ten goede komen.
Is het niet normaal dat er 2 maanden huur als waarborg gevraagd worden en blijven staan?
Dan gaat het van 3000€ naar 2000€. Dat is wat ik bedoelde....

Mijn advies, dat geld is niet verloren, dus drijf het niet op de spits. Een goede relatie met je verhuurder is wat waard, en als het over goed geld gaat moet je goede afspraken maken op papier.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:02
Dat lijkt mij inderdaad ook, ze zullen vast niet de volledige borg dan laten vallen, maar enkel het stukje extra borg dat erbij gekomen is omdat je niet voldeed aan de inkomenseisen.

• sentja
Dank allen voor de reacties so far! Ik heb een jaarcontract en deze wordt daarna gewoon elke maand verlengd totdat ik opzeg. Er is bij mijn woning trouwens geen sprake van een 'standaard waarborg' van 2x de huurprijs. Als je aan de huureis voldoet, hoef je niks vooraf als borg te betalen. Ik heb dit overlegd met buren. Vandaar dat ik het liefst gewoon alles terug wil hebben.

• Tommie12
Tja, dan denk ik dat de verhuurder gewoon dat extra stukje zekerheid wil houden, en als niks hem dwingt dat te veranderen, dan zou ik ook niks doen.

• cryptapix
  • Nu online
sentja schreef op maandag 9 maart 2020 @ 11:01:
Dank allen voor de reacties so far! Ik heb een jaarcontract en deze wordt daarna gewoon elke maand verlengd totdat ik opzeg. Er is bij mijn woning trouwens geen sprake van een 'standaard waarborg' van 2x de huurprijs. Als je aan de huureis voldoet, hoef je niks vooraf als borg te betalen. Ik heb dit overlegd met buren. Vandaar dat ik het liefst gewoon alles terug wil hebben.
In dat geval ben ik wel benieuwd naar de tekst van het artikel mbt de borg in je contract. Wellicht kun je op basis daarvan betogen dat het risico weg is en de bepaling daarom zinloos is. Dat is niet helemaal zo natuurlijk en ik verwacht ook niet dat de verhuurder de hele borg zou terugbetalen. Ten eerste kost hem dat direct liquide middelen en ten tweede loopt hij daarmee een risico dat hij nu niet loopt (hoe klein ook).

• sentja
cryptapix schreef op maandag 9 maart 2020 @ 11:10:
[...]

In dat geval ben ik wel benieuwd naar de tekst van het artikel mbt de borg in je contract. Wellicht kun je op basis daarvan betogen dat het risico weg is en de bepaling daarom zinloos is. Dat is niet helemaal zo natuurlijk en ik verwacht ook niet dat de verhuurder de hele borg zou terugbetalen. Ten eerste kost hem dat direct liquide middelen en ten tweede loopt hij daarmee een risico dat hij nu niet loopt (hoe klein ook).
Hieronder een stuk van de borg voorwaarden uit het contract

Tot zekerheid voor de nakoming van zijn verplichtingen uit deze huurovereenkomst is
huurder gedurende de looptijd van deze huurovereenkomst en de verlenging daarvan
gehouden om bij verhuurder een waarborgsom te storten ter grootte van 3 maal het in
artikel 4.4. aangegeven maandbedrag, zijnde derhalve een bedrag groot € 3.015,00
(zegge: drie duizend en vijftien euro) op een door of namens de verhuurder aangegeven
bankrekening of postgirorekening. Deze storting dient uiterlijk vôôr oplevering van de
woning te geschieden. Aan de huurder wordt geen toegang tot het gehuurde verleend
voordat de waarborgsom door de verhuurder is ontvangen.

22.2. Verhuurder is over deze waarborgsom geen rente en geen andere vergoeding, hoe ook
genaamd, aan huurder verschuldigd.

22.3. Huurder heeft geen aanspraak op verrekening van enig bedrag met de waarborgsom.

22.4. Indien verhuurder de waarborgsom (gedeeltelijk) aan spreekt, is huurder gehouden om
uiterlijk binnen 14 kalenderdagen na een verzoek daartoe van de verhuurder een nieuwe
waarborgsom te storten, of een bedrag gelijk aan het aangesproken deel van de
waarborgsom bij te storten.

22.5. Huurder is verplicht om na een opwaartse aanpassing van de huurprijs of van de
vergoeding voor leveringen en diensten of het voorschot daarop, op eerste verzoek van
verhuurder terstond een zodanig aanvullend bedrag te storten waardoor de
waarborgsom weer gelijk zal zijn aan 3 maal het alsdan door de huurder aan huurprijs en
voorschotten verschuldigde maandbedrag.

22.6. Indien huurder niet voldoet aan de in dit artikel omschreven verplichtingen, verbeurt
huurder aan verhuurder per overtreding een direct opeisbare boete van € 250,- (zegge:
tweehonderdvijftig euro) per kalenderdag dat huurder in gebreke blijft, nadat huurder per
aangetekende brief op het verzuim is gewezen.

22.7 Het in lid 6 van dit artikel bepaalde laat onverlet het recht van verhuurder op
schadevergoeding, als diens schade meer bedraagt dan de verbeurde boete.

22.8 De waarborgsom geldt als tevens te zijn afgegeven aan de rechtsopvolger(s) van
verhuurder.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:02
Ik mis het artikel waarin staat dat wanneer je voldoet aan de inkomenseis je geen borg zou hoeven te betalen. Op basis van deze artikelen zie ik eigenlijk geen mogelijkheid om de borg terug te vragen.

• sentja
Dennism schreef op maandag 9 maart 2020 @ 11:49:
Ik mis het artikel waarin staat dat wanneer je voldoet aan de inkomenseis je geen borg zou hoeven te betalen. Op basis van deze artikelen zie ik eigenlijk geen mogelijkheid om de borg terug te vragen.
Dit staat ook (helaas) niet in het contract, maar dat wordt mondeling verteld. Ik heb het aan meerdere buren gevraagd en zij geven allen aan geen borg te hebben betaald. Ook is tegen mij gezegd dat ik de borg moest betalen omdat ik niet aan de inkomenseis voldeed.

• cryptapix
  • Nu online
@sentja Tja die bepalingen laten weinig ruimte tot onderhandeling over. Ik ben bang dat je bent overgeleverd aan de redelijkheid van je verhuurder. Dit gebeurt zo vaak, een heel harde bepaling in de overeenkomst opnemen en die dan mondeling wat afzwakken ("er kan wel wat geregeld worden mbt de borg"). Dat kun je vervolgens toch niet bewijzen en dan hang je gewoon aan de harde bepaling; win voor de verhuurder.

Als je het geld niet direct/hard nodig hebt, zou ik het denk ik niet op de spits drijven. Wellicht dat ten tijde van de verlening ruimte tot onderhandeling is, maar dat ligt er natuurlijk ook maar aan hoe gewild de woning is. Als huurders die meer willen betalen in de rij staan voor je woning dan zal de verhuurder niet snel jouw kant op bewegen.

• sentja
Ben ik weer! Heeft even geduurd, maar ik krijg 2 van de 3 maanden borg vroegtijdig terug. Zeer coulant, zeker in deze tijd al zeg ik het zelf. Met een nieuwe werkgeversverklaring en 2 loonstroken is het gelukt. Bedankt voor het meedenken allemaal.

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-11 14:50

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

zorg dat je de afspraken hierover op papier krijgt, anders krijg je aan het einde weer gezeik in de trand van "waarborgsom is toen en toen al teruggestort"

• cryptapix
  • Nu online
@sentja top! Dank voor de update.
@Firestorm Zeker goed om dit op papier te krijgen om geen discussie te krijgen over de toezegging van de verhuurder (een simpele e-mail naar de verhuurder waarin TS de gemaakte afspraken bevestigt is al een goed begin), maar de situatie die jij schetst voorkom je daar niet mee. Immers, ook als de afspraken op papier staan kan de verhuurder stellen dat het al is overgemaakt.

• sentja
Ik heb inderdaad gevraagd om een schriftelijke bevestiging. Dat wordt geregeld. Thanks heren!
Pagina: 1