Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:33
Wat ga je met je laptop doen?
Deze laptop is voor mijn vrouw. Ze heeft al een erg lange tijd een Dell XPS 15 L502X (volgens mij de meeste luxe die er was) met Quad core I7 2770QM, 8GB ram, 512GB SSD, FullHD Geforce GT 540M (geloof ik) en heeft altijd trouwe dienst gedaan, maar de spelletjes die ze wil spelen zo nu en dan doen het niet lekker. Overwatch op laagste setting is niet te spelen.
Daarnaast wordt de accu minder en is hij voor studie te zwaar om mee te sjouwen.
Qua Os komt er Windows 10 (home of pro) op.
Ze zou er bijvoorbeeld The Sims 4, Overwatch, Roller Coaster tycoon (waarschijnlijk de oudere) e.d. op willen spelen. Het is niet zo dat ze allemaal op hoogste settings moeten draaien. Wat dingen omlaag zitten is geen probleem. Als het dan maar wel goed speelbaar is.
Daarnaast wil ze weer eens wat filmpjes gaan bewerken en wat foto's. (filmpjes met Adobe premiere wellicht, maar kan ook Pinnacle Studio zijn.)
En uiteraard voor haar studie. Maar dat is wel het minst zware wat hij moet doen.

Wat is je budget?
De laptop die we hebben gevonden is rond de 1700 euro. Liever minder uiteraard.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, absoluut. Daarnaast wil ze gewoon dan office kunnen gebruiken zonder aan de lader te hoeven hangen. Rond de 4 uur of wat meer verwacht ik zo.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Liever geen Acer, maar wellicht is dat qua kwaliteit tegenwoordig ongegrond.
pricewatch: MSI Prestige 14 A10SC-004NL
In de MX250 reeks hadden we deze van HP gevonden:
pricewatch: HP Pavilion 14-ce3640nd
Echter, is het bij de MX reeks onduidelijk of dat de low power versie is of de snellere. Dat is voor bovenstaande ook niet bekend.
Nu is het wel zo dat die 1650 ruim sneller is dan de Mx250.
Enige wat ik wel minder vind, is het gebruik van DDR3 geheugen. Maar of dat heel veel uit zal maken?

Zijn er nog max 14 inch laptop aangekondigd die interessant kunnen zijn? Heb wel gezocht, maar kom alleen 15,6 en groter tegen.
Heb overal en nergens gekeken, de BBG uitgeplozen. De site van Dell bekeken bijvoorbeeld, maar die hebben geen discrete GPU in de 14 inch reeks.
1800 euro is een bak met geld, maar als dat de enige optie is, uiteraard wel uit te geven.

Ik begrijp dondersgoed dat met haar "eisen" het heel moeilijk is een goedkope laptop uit te zoeken.
De AMD reeks ook naar gekeken, maar die zijn ook gelijk of langzamer aan de MX250.
Qua iGP heb ik ook totaal geen idee wat te verwachten bij de Vega serie. Is het verstandig om nog even te wachten op de 4xxx reeks van AMD? (maanden is te lang overigens.)
Heb ook vergelijkingen en reviews bekeken, maar kom ook niet zo een vergelijking tegen tussen de huidige generatie en de GT 540m.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 21:30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@Mastermind Dank. Ikzelf ben wel echt fan (ongegrond, want heb er zelf geen) van de MS Surface reeks.
Maar is die 1050 niet ruim langzamer dan de 1650 Max Q?
CPU is ook wel trager en minder cores dan de MSI.
Geheugen zelfde punt.
Hij is dan wel iets kleiner. Ga hem zeker bij haar voorleggen, maar verwacht dat dat hem niet wordt.
Zal ook naar de Surface reeks kijken of daar opties bij zitten. Helemaal vergeten.

Net even gekeken, maar de 1050 is trager en verbruikt ruim meer dan de 1650 Max Q. Balen, want het blijven mooie dingen.
Als het prijs verschil hoog genoeg was, zeker een optie.

[ Voor 17% gewijzigd door Arunia op 09-03-2020 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
Tja het oog wil ook wat en hij heeft echt een subliem scherm.
Als ik de requirements van je vrouw zie heeft ze aan een 1050 genoeg.
Ik heb zelf een laptop met een 1050 max-q en kan daar prima Forza Horizon 4 en the Witcher 3 op medium settings op spelen.

In de pricewatch zag ik dat Estunt een refurbished exemplaar heeft voor 1275,-
https://www.estunt.nl/pro...ft-surface-book-2-i7-256/

[ Voor 22% gewijzigd door Mastermind op 09-03-2020 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

€ 649,00 voor een 15,6 inch laptop met een 1050 3GB: https://www.mediamarkt.nl...-15-ec0150nd-1641601.html.

Ik heb zelf deze 15,6 inch gekocht voor € 1599,00: https://nl.pepper.com/aan...top-156-inch-144hz-135064. Helaas is deze er niet meer.

14 inch met een degelijke GPU is nog best lastig te vinden.

Er zijn momenteel zoveel aanbiedingen, als je weet wat je wilt, kan je echt een mooie deal scoren.

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2020 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@Mastermind Dat zeker. Ga het aan haar voor leggen, met de kanttekeningen. Ook even kijken wat het verschil tussen de 1050 en 1050 max-q is.
Mijn vrouw kennende wil ze dan weer geen refurbished, maar weet zelf dat er weinig verschil is tussen een nieuwe en refurbished.

@Verwijderd Thanks. Maar 15,6 inch heeft ze al. Is ook te groot en te zwaar.
Het klopt wat je zegt, weinig keuze. Beste GPU op die maat is de 1650 Max Q als ik zo eens goed kijk.

Waarom heb ik altijd van die moeilijk eisen. Of in dit geval mijn vrouw. :P

Deze is nog niet uit, geen idee ook van de prijs:
pricewatch: Asus Zephyrus G14

Maar, ben bang dat die boven de 2k uit gaat komen.

Mijn vrouw wil niet wachten (heeft hem nodig voor school en cursussen). Lijkt me als ik de beperkte reviews lees e.d. dat de MSI de betere keuze is op dit moment.

[ Voor 25% gewijzigd door Arunia op 09-03-2020 14:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Arunia schreef op maandag 9 maart 2020 @ 12:31:
@Mastermind Dat zeker. Ga het aan haar voor leggen, met de kanttekeningen. Ook even kijken wat het verschil tussen de 1050 en 1050 max-q is.
Mijn vrouw kennende wil ze dan weer geen refurbished, maar weet zelf dat er weinig verschil is tussen een nieuwe en refurbished.

@Verwijderd Thanks. Maar 15,6 inch heeft ze al. Is ook te groot en te zwaar.
Het klopt wat je zegt, weinig keuze. Beste GPU op die maat is de 1650 Max Q als ik zo eens goed kijk.

Waarom heb ik altijd van die moeilijk eisen. Of in dit geval mijn vrouw. :P

Deze is nog niet uit, geen idee ook van de prijs:
pricewatch: Asus Zephyrus G14

Maar, ben bang dat die boven de 2k uit gaat komen.

Mijn vrouw wil niet wachten (heeft hem nodig voor school en cursussen). Lijkt me als ik de beperkte reviews lees e.d. dat de MSI de betere keuze is op dit moment.
Die ASUS Zepyrus 14 inch moet je niet willen kopen bij introductie, veel te duur. En het eerste jaar maken ze hem pas echt in balans met BIOS updates, en drivers en daarna is hij voor de helft van de prijs in de aanbieding.

Verder is mijn ervaring met 14 inch en een snelle (Core i7) CPU en/of GPU dat deze vooral heel warm worden en goed hoorbare koeling hebben als je ze intensief gebruikt. Die XPS had echt een goed design destijds. Zelf ook een XPS met GT555M gehad en die koelde heel goed, dit gaat misschien een punt worden waar je vriendin zich misschien aan gaat ergeren.

Als je een beetje games op medium speelt en een wat toekomst bestendigere laptop wilt, dan moet je 14 inch laten varen of een 14 inch laptop nemen met Thunderbolt 3 en een e-GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@Verwijderd Gelijk heb je. Maar vrouwen he.
Heb net de laptop besteld. Ze weet van de minpunten. Heb al aangegeven namelijk dat ze hem met gamen op zo'n koelplateau moet zetten. (We hebben er overigens eentje van logitech).

We gaan het meemaken. Maar verwacht dat ze uiteindelijk niet constant een spelletje zit te doen. Als hij voor de rest stil is, is het zeker prima.

Die L502x maakte ook wel lawaai tijdens het gamen. Nu overigens sinds W10 al helemaal. Zelfs buiten het gamen om.
Maar dat zal wel een instelling zijn. Moet nog eens kijken of ik hem stofvrij kan maken.

[ Voor 21% gewijzigd door Arunia op 09-03-2020 15:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Okay, veel plezier van de aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
Arunia schreef op maandag 9 maart 2020 @ 15:00:
@Verwijderd Gelijk heb je. Maar vrouwen he.
Heb net de laptop besteld. Ze weet van de minpunten.
Welke heb je besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@Mastermind De MSI.
Denk ook dat andere laptops niet beter zijn en waarschijnlijk kan ze hier ook weer lekker lang mee doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mastermind
Gefeliciteerd met je aankoop! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
Nog even bevindingen.
Tot nu toe werkt hij lekker. Even Overwatch geprobeerd.
Op 1080p met aangegeven instellingen die overal aangeraden worden, draait hij in de trainingground 120 frames per seconde. Idem, maar dan 4k doet hij richting de 55 frames.
Hij blaast wel hard, dus van het weekend even de laptopkoelplaat van Coolermaster opzoeken op zolder. Wellicht dat dat wat uit maakt.
Maar buiten het blazen valt het verder wel mee, het is niet fluiten zeg maar.

Reageert snel, start snel op enzovoorts. Dus voor nu is ze er erg blij mee. Hoe die het uit gaat houden is nog even de vraag. De Dell heeft het heel lang uitgehouden and is still going strong.
Pagina: 1