Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:53
Mijn echtgenote is Nederlandse en werkt ook in Nederland maar wij wonen in België (ik ben Belg).

Enkele weken geleden stelden we vast dat haar E-kaart (verklaring van inschrijving) bijna ging vervallen dus een nieuwe aangevraagd, leek geen probleem.
Enkele dagen later ontving mijn vrouw een oproep voor wat leek de vernieuwing te zijn van de e-kaart. Ze moest echter een arbeidscontract en 3 maanden aan loonfiches meebrengen. Hierbij hadden we onze bedenkingen over of dit wel geoorloofd was om bij een verlenging hierom te vragen. Vermits onze gemeente niet aan de grens ligt en slechts 9000 inwoners telt vermoeden we enige onkunde zowel in het toepassen van de vreemdelingenwet als het zorgvuldig bewaren van de verkregen gegevens. Gezien voor ons de aanvraag al naar Brussel lijkt te zijn vertrokken en we ruim op tijd zijn hebben we besloten om de 3 weken maaktijd te wachten en te zien wat er gebeurd.

Ik kwam er vandaag echter achter dat er ook zo iets is als een E+ kaart (Document ter staving van duurzaam verblijf). Ik begin dus te vermoeden dat de oproep hierom ging.

Wat ik graag van de grensarbeiders die Nederland(er)(se) zijn onder ons tweakers wil horen is twee dingen.

Hebben jullie dit soort hoepels om door te springen meegemaakt bij het verlengen van jullie E-kaart?

Heb je wat aan die E+ kaart als het inderdaad daar zou over gaan? Loont het om in het bevolkingsregister i.p.v. vreemdelingenregister te staan?

[ Voor 5% gewijzigd door redfox314 op 09-03-2020 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfox314
Niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nefje_
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:48
Klopt het jullie al bijna 5 jaar samenwonen in België? In dat geval zou je normaal gesproken een E+ kaart moeten krijgen als je 5 jaar onafgebroken in België hebt gewoond.

De E-kaart is bedoeld voor de eerste vijf jaar en gedurende deze periode is je verblijfsrecht gebonden aan enkele voorwaarden. Daarna krijg je een duurzaam verblijfsrecht (E+ kaart) dat niet meer aan deze voorwaarden is gebonden. Bij de aanvraag wordt in principe enkel gecontroleerd of je 5 jaar onafgebroken in België hebt gewoond. Ze mogen daarbij niet om een arbeidsovereenkomst en/of loonfiches vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfox314
Nefje_ schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 20:17:
Klopt het jullie al bijna 5 jaar samenwonen in België? In dat geval zou je normaal gesproken een E+ kaart moeten krijgen als je 5 jaar onafgebroken in België hebt gewoond.
We wonen al samen in BE sinds 2009. We zijn ook al langer dan 5 jaar getrouwd.
Nefje_ schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 20:17:
Bij de aanvraag wordt in principe enkel gecontroleerd of je 5 jaar onafgebroken in België hebt gewoond. Ze mogen daarbij niet om een arbeidsovereenkomst en/of loonfiches vragen.
Heb je daar een bron van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nefje_
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:48
Als EU-burger heeft u automatisch recht op permanent verblijf in een ander EU-land als u daar de afgelopen 5 jaar ononderbroken legaal gewoond heeft. U kunt dan een permanent verblijfsdocument aanvragen, een bewijs dat u het recht heeft permanent te wonen in het land waar u nu woont, zonder enige voorwaarden.
https://europa.eu/youreur...nt-residence/index_nl.htm

Op dezelfde pagina wordt het verstrekken van loonstroken wel genoemd als een mogelijkheid om te bewijzen dat je werknemer bent (indien je je beroept op deze EU-hoedanigheid). Maar in principe is een werkgeversattest daarvoor al toereikend.

Aangezien je echtgenote al een permanent verblijfsrecht heeft aangezien jullie al langer dan 5 jaar in België zijn, maakt dit de route die de gemeente aanvliegt nog vreemder. Vermoedelijk inderdaad weinig/geen ervaring hiermee.