Boete of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Casper655
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07-08-2022
Beste alle!

De avond dat ik dit type was er een beetje een onduidelijke situatie en twijfel of ik me mag voorbereiden op een "leuke" boete.

Ik reed op een weg waar duidelijk een bord stond met 100 tussen 6 en 19. Zelf reed ik om half 12 op die weg dus zou zeggen dat je 130 mocht, want op de heenrit reed het andere verkeer ook zo. Ik reed op dat moment zo'n 120.

Echter zag ik een politiewagen langs de kant staan en vervolgens en paar km'er verder bleef ie ongeveer voor 1 a 2 minuten op de baan naast me rijden en vervolgens knalde hij weer door. Ik ben echter niet staande gehouden. Het voelde alsof ie me snelheid aan het meten was.

Ik heb zelf geen weinig kennis van de wet en regelgeving hiervan, misschien kunnen jullie me verder helpen!

Groetjes,

~Casper

PS: Mogelijk is dit het verkeerde forum, maar hier zijn vast veel mensen die mij hier verder mee kunnen helpen.

Alle reacties

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17:14
Waar ben je bang voor? De politie daagde je duidelijk uit. Jij hapte niet. Je reed zelfs onder de max.
Niets aan het handje dus.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Mogelijk waren ze naar iemand op zoek en voldeed jouw auto aan het signalement maar als persoon absoluut niet. Na controleren met de meldkamer zijn ze doorgereden.
Ik zou mij er niet druk om maken.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:55
Tartarus schreef op maandag 9 maart 2020 @ 00:29:
Waar ben je bang voor? De politie daagde je duidelijk uit. Jij hapte niet. Je reed zelfs onder de max.
Niets aan het handje dus.
Daagde je uit? Je bent zo iemand die denkt dat ze dat doen?

Misschien keken ze je even na, of waren ze ergens anders mee bezig. Waarom zou je een boete krijgen?

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Half 12 's avonds neem ik aan? In dat geval is er weinig aan de hand.

In Nederland is de geldende snelwegsnelheid 130, tenzij anders is aangegeven. In jouw situatie is het 100km/u tussen 6:00 en 19:00. Jij reed daar echter na met 23:30. Het is dan dus gewoon 130.
Casper655 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 00:26:
Ik heb zelf geen weinig kennis van de wet en regelgeving hiervan
Als automobilist wordt je geacht de verkeersregels te kennen :P

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als jij om 23:30 op die weg reed mocht je 130, je reed slechts 120 dus geen overtreding. Daarnaast was de agent vast met iets anders bezig dan een bekeuring uitlokken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-11 22:46
Een snelheidsmeting wordt vaak van achter uitgevoerd, continu volgend op dezelfde afstand en bij overtreding word je dan meteen mee aan de kant genomen.

Dit kan dus gewoon puur toeval zijn, op weg naar een melding "zonder toestemming" (oftewel zonder sirene/zwaailicht en met normale max snelheid), een zoektocht naar iemand die in een gelijksoortige auto reed zoals hierboven benoemd, of iets totaal anders. Lijkt me allemaal niet echt reden tot zorgen.

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-11 22:54
Als hij jou al moest hebben en het niet gewoon toeval was, politie rijd niet naast je om een snelheid te meten, dan blijven ze achter je.
Als ze jou moesten hebben en naast je reden dan was dat omdat ze echt in het voertuig wilde kijken. Dat kan tal van oorzaken hebben, gsm gebruik, gordel dragen, vermoeden van intoxicatie/drugs gebruik, persoonsbeschrijving etc.
In jou concreet geval, dan moeten ze iets gezien hebben dat hun aandacht trok, als het donker is, 1 bestuurder en er is nogal veel licht in de wagen dan is er vaak een bepaald toestel hier verantwoordelijk voor, maar dat is nogal moeilijk in een seconde vast te stellen en soms ook niet echt duidelijk te zien van buitenaf waar dat licht juist vandaan komt en/of de bestuurder daadwerkelijk het toestel vast heeft.

Sowiezo, niet wakker van liggen. Zeker niet als je op dat moment niets deed wat niet mocht en anders is het toch wachten op de brief om te zien wat er op staat.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Klinkt meer als een check op het niet handsfree gebruik van een mobiele telefoon.

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:32

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Een agent in uniform behoort je aan te houden om je een boete te geven. Niet aangehouden? Dan geen boete.

Slaap lekker

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Yzord schreef op maandag 9 maart 2020 @ 00:51:
Een agent in uniform behoort je aan te houden om je een boete te geven. Niet aangehouden? Dan geen boete.

Slaap lekker
Als wat ik van Blik op de Weg geleerd/onthouden heb goed is (en nog actueel), mogen agenten je ook op kenteken bekeuren. Of geldt dat alleen voor onopvallende auto's?

@Casper655 11:30 uur mocht je er dus maar 100, dus die boete kun je krijgen. Anders krijg je hem voor het door elkaar schrijven van 12- en 24-uurs tijden :P

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:52

Speedmaster

Make my day...

Een agent in uniform behoort je aanstaande te houden om je een boete te geven. Niet aanstaande gehouden? Dan geen boete.

Slaap lekker
Heb het even aangepast voor je.... O-)

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:13
TheGhostInc schreef op maandag 9 maart 2020 @ 00:47:
Klinkt meer als een check op het niet handsfree gebruik van een mobiele telefoon.
Deze dus, of gordel correct dragen, of nazicht of je op te sporen bent, enz enz
Niet snelheid, zou geen zin hebben op deze manier....

[ Voor 0% gewijzigd door floorcleaner op 09-03-2020 01:39 . Reden: typo ]

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:32
Echter zag ik een politiewagen langs de kant staan en vervolgens en paar km'er verder bleef ie ongeveer voor 1 a 2 minuten op de baan naast me rijden en vervolgens knalde hij weer door.
Maar het zijn uw beste vrienden!

Men controleert op veel meer dan alleen snelheid. Ik bedoel, het verhaal vertelt niet of je bijvoorbeeld zat te bellen, en een of je een gordel droeg. Misschien had je geen all-cops-are-pigs-sticker achterop je auto moeten doen. En, wellicht reed je in een Audi, van welk model en kleur gesignaleerd stond voor een plofkraak - maar voldeed je niet aan het signalement.

Zonder gekheid. Als je de wet niet overtreden hebt, heb je je geen zorgen te maken. Ja de Politie kan je een boete uitschrijven zonder staandehouding, als daar de gelegenheid niet toe was (bijvoorbeeld omdat er iemand nog sneller reed dan jij). Maar naar de omschrijving lijkt niet aan de hand. Het klinkt gewoon alsof ze iets anders aan het controleren waren....

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:00

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Slaap lekker
Dat is niet noodzakelijk.

Cunning linguist.

• TooTall_NL
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 07-11 19:25
Bart ® schreef op maandag 9 maart 2020 @ 08:30:
[...]

Dat is niet noodzakelijk.
Idd, en aanhouden lijkt me wat overdreven...
Staande houden is voldoende 🤓.
Aanhouden dan ben je iets langer met ze bezig, dan mag je mee en word je voorgeleid.

Verder is voor de meting niet altijd nodig dat men achter je blijft op gelijke afstand.
Ze meten afstand en tijd en doen dat aan de hand van markeringen langs de weg.
Dus jij passeert een punt a en b, zij klokken hoe lang dat duurt. En als zij zelf die punten passeren meten ze de afstand tussen die punten. E voila je gemiddelde snelheid 🤓.
Dat scheelt want anders hoefde je alleen maar op te letten als overtreder of er iemand op gelijke afstand blijft hangen en zou bij verkeershinder gelijk een onbruikbare meting ontstaan.

Maar on topic, je reed toch prima... Dan heb je niets de vrezen. 🤞🤞🤞

• hellfire_ultd
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-09 19:36

hellfire_ultd

Effe checke!

en vervolgens en paar km'er verder bleef ie ongeveer voor 1 a 2 minuten op de baan naast me rijden en vervolgens knalde hij weer door. Ik ben echter niet staande gehouden. Het voelde alsof ie me snelheid aan het meten was.
Dit heb ik jaren geleden ook een keer gehad. Echter reed ik toen 's avonds 128 op een plek waar ik 120 mocht. Ik dacht ook dat het voor snelheid was, maar ik heb nooit een bekeuring ontvangen.

Wat ik vermoed is dat mijn dashboard hen opviel. Ik had toen een Renault Megane III. Die had een digitale snelheidsmeter, die 's avonds zwarte cijfers op een fel witte achtergrond heeft. Ik denk dat zij daar bij het voorbijrijden een telefoon in herkenden en even langzamer hebben gereden om dat te verifiëren.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Room42 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 01:11:
[...]

Als wat ik van Blik op de Weg geleerd/onthouden heb goed is (en nog actueel), mogen agenten je ook op kenteken bekeuren. Of geldt dat alleen voor onopvallende auto's?
Zodra je de opleiding hebt voltooid kan je bekeuren op kenteken. Ook buiten werktijd.Maar het heeft wel de voorkeur om iemand ter plekke aan te spreken want dat heeft meer effect dan dat stukje papier in de brievenbus.

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

TooTall_NL schreef op maandag 9 maart 2020 @ 08:41:
[...]

Dat is ook niet noodzakelijk.

Cunning linguist.

Verwijderd

418O2 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 00:32:
[...]

Daagde je uit? Je bent zo iemand die denkt dat ze dat doen?

Misschien keken ze je even na, of waren ze ergens anders mee bezig. Waarom zou je een boete krijgen?
Even voor de duidelijkheid er zijn zeer zeker agenten die dat doen. Tegenwoordig veel zeldzamer, maar niets menselijks is ze vreemd.

Ten tijde van het bonnen quotum was er bij mij in de wijk een beruchte agent, iedereen kende hem dus vooral bezoeker waren het haasje.

Meneer ging bumperkleven als je de maximum snelheid reed en als je wat extra gas gaf om een veilige afstand te nemen => bon!
Als je daar niet op in ging dan werd je ingehaald en ging hij voor je rijden en steeds langzamer rijden, Als je hem dan inhaalde trok hij met je mee op tot de maximum snelheid, haalde je hem dan in, je raadt het al, een bon!

Elke donderdag en vrijdag avond als ik van mijn werk kwam kon ik mijn horloge erop gelijk zetten dat ik deze agent tegen kwam.

De politie zelf zag overigens geen enkel probleem in dit gedrag. Een klacht werd afgedaan met: "Dan moet u zich gewoon aan de verkeersregels houden en kan hij niets doen!" En dan vragen ze zich af waarom er geen respect voor de politie meer is.

Zo heb ik ook een agent eens aangesproken op zijn rijgedrag (hij sneed onder andere auto's, waaronder de mijne, af). Ik had een grote mond en zou een bon krijgen. Ik vroeg waarvoor zijn letterlijke antwoord:"Ik verzin wel wat het is toch jouw woord tegen het mijne en mijn verklaring telt zwaarder!". Hij reed bleekjes en mopperend weg toen mijn pasagiere haar identificatie (ook politie agent) liet zien en zei: "Dat is grappig mijn verklaring ook."

Dus je kan heel denigrerend gaan roepen 'oh, ben je er zo één', maar je bent behoorlijk naief en hebt onder een rots geleefd als je dankt dat dat niet gebeurt!

En wat betreft de OP, ik zou me niet zo druk maken. Als je weet dat je je aan de regels hebt gehouden. Ik weet van die vriendin dat ze soms lastig kunnen zien (kleding, sommige autos) of iemand een riem om heeft en dat ze er dan even naast moeten rijden om het goed te controleren. Grote kans dat ze alleen even controleerden of je die om had.
[...]

Aanhouden dan ben je iets langer met ze bezig, dan mag je mee en word je voorgeleid.
Een wezenlijk verschil tussen de twee is ook wat de politie mag bij een staande houding en een aanhouding.
Bijvoorbeeld voor illegalen in het land van belang: bij een staande houding vanwege een verkeersovertreding mag men bijvoorbeeld niet controleren of iemand illegaal in ons land is en ook niet vragen naar de informatie die daarvoor nodig is. Als iemand een geldig buitenlaands rijbewijs laat zien is het klaar. Ook de vraag 'Mogen wij even in de kofferbak kijken?' kan je bij een staande houding met 'nee' beantwoorden. Sterker nog die moet je mijn inziens met nee beantwoorden, aangezien ze die vraag dan niet eens mogen stellen!

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2020 09:00 ]

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:28
Verwijderd schreef op maandag 9 maart 2020 @ 08:53:
[...]

Meneer ging bumperkleven als je de maximum snelheid reed en als je wat extra gas gaf om een veilige afstand te nemen => bon!
Simpel op te lossen toch? 1e beste kruispunt vol in de remmen omdat je dacht dat die fietser van rechts wilde oversteken?

Anyway @Casper655 als het inderdaad 23.30 en je niet op de linkerbaan aan het plakken was zul je er waarschijnlijk niets meer van horen (er van uit gaande dat je niet met je telefoon bezig was en je gordel aanhad enzo)

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-11 07:57
Wellicht viel je op juist omdat je wat langzamer reed dan de max toegestane snelheid.

Memento mori

• GrimScythe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23-10 13:09

GrimScythe

Game Addict

Slaap lekker
Ik kan je alvast uit eigen ervaring vertellen dat dit niet zo is.
Ik heb een boete mogen ontvangen voor het rijden door rood licht bij een spoorwegovergang.
Deze boete is tot stand gekomen door een agent uit een plaats 35km verderop van waar het zich voor gedaan zou hebben.
De nadruk op zou hebben gezien ik netjes bij die overgang hebt gewacht.
Na meerdere malen contact met het CJIB is er uit voort gekomen dat het neerkomt op zijn woord tegen het mijne en gezien een agent beëdigd ambtenaar is weegt zijn woord zwaarder.
Het feit dat hier geen fotografisch of ander beeld van is of dat ik niet ben staande gehouden was niet van belang, ze gaan er van uit dat een agent niet liegt en anders kun je het in de rechtbank gaan uitvechten.

Conclusie: ik heb 250 mogen betalen door een agent die zijn dag niet had en het nodig vond iemand een oor aan te naaien.
Mijn vertrouwen in onze blauwe vrienden is wederom bevestigd en ik heb er voor gekozen om de boete te betalen voor het geval meneer de agent besloot na aanleiding van een rechtzaak meer van deze kolder uit te halen.
Gezien je eerst verplicht bent te betalen alvorens je verdere stappen kan ondernemen.

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:44

kazz1980

Goh... Ik hier?

Slaap lekker
Dat is, zoals al meermaals gezegd niet waar. Maar i n de praktijk wordt je meestal wél staande gehouden bij een heterdaad betrapping - tenzij ze net een call krijgen die voorrang heeft. In dat geval heb je óf mazzel, óf je krijgt de boete achteraf op kentteken.

In dit geval snap ik de vraag niet zo. Je reed netjes onder de aangegeven maximum snelheid, waarom zou je dan een boete krijgen? (tenzij je een telefoon in de hand had oid.... ik gok eigenlijk dat ze daar even naar keken). Vanwaar de angst?

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

• kid1988
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-11 17:27
ik ben het nog niet tegen gekomen in het topic,
Maar is per 1 maart de maximum snelheid niet verlaagd naar 100km/h?

Nou heb ik begrepen dat het allemaal niet zo'n vaart loopt omdat er overal nog oude borden staan. Maar wanneer er geen bord staat, geld dan niet de algemene maximum snelheid?

In alle gevallen denk ik, dat wanneer je een boete krijgt, dat je je zou kunnen verweren omdat het hele verhaal omtrend de maximum snelheid veel onduidelijkheid creëerd..

Na letterlijk 1 seconde googlen zie ik dat het pas per 12 maart is. Nevermind :-)
https://www.rijkswatersta...aximumsnelheid/index.aspx

[ Voor 40% gewijzigd door kid1988 op 09-03-2020 10:17 ]

kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

kid1988 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 10:11:

Nou heb ik begrepen dat het allemaal niet zo'n vaart loopt omdat er overal nog oude borden staan. Maar wanneer er geen bord staat, geld dan niet de algemene maximum snelheid?

In alle gevallen denk ik, dat wanneer je een boete krijgt, dat je je zou kunnen verweren omdat het hele verhaal omtrend de maximum snelheid veel onduidelijkheid creëerd..

Na letterlijk 1 seconde googlen zie ik dat het pas per 12 maart is. Nevermind :-)
Klopt, maar als de borden al eerder staan (zonder afgeplakt te zijn) geldt het nu al. Maar in alle gevallen geldt dan alsnog (ook na 12 maart) dat je 's nachts tussen 19.00 uur en 06.00 uur wel 130 mag (tenzij ter plekke anders aangegeven uiteraard).

[ Voor 5% gewijzigd door kazz1980 op 09-03-2020 10:15 ]

Verwijderd

De minister heeft gezegd, zodra de borden er staan: vanaf dan geld ook de maximumsnelheid. Dus dat kan al op 11 maart zijn, want ze moeten heel Nederland door rijden om die borden te plaatsen en daarna nog de plastic zakken eraf halen :+

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:29

Agent47

I always close my contracts.

Ik heb wel eens een "stille " agent achter me gehad in een Polo. Die zag ik in m'n spiegel een camera pakken ( zo'n ouderwetse nog) en mijn kenteken proberen te filmen. Ik reed toen 15 km/h te hard. Alleen een meting geld pas vanaf 500m . Dus ben vol op de rem gaan trappen waardoor hij ook moest remmen en de meting niet doorliep met de snelheid waarop ik reed.

Uiteindelijk klapte hij z'n camera in en heb ik nooit een boete gekregen :)

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:18

NoFearCreations

3DPrint the world!

Agent47 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 10:17:
Ik heb wel eens een "stille " agent achter me gehad in een Polo. Die zag ik in m'n spiegel een camera pakken ( zo'n ouderwetse nog) en mijn kenteken proberen te filmen. Ik reed toen 15 km/h te hard. Alleen een meting geld pas vanaf 500m . Dus ben vol op de rem gaan trappen waardoor hij ook moest remmen en de meting niet doorliep met de snelheid waarop ik reed.

Jep, een agent gaat met een handheld camera en een hand aan het stuur jouw proberen te filmen.... :X

---RAWE CEEK!!!---

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:39

sapphire

Die-hard pruts0r

Verwijderd schreef op maandag 9 maart 2020 @ 08:53:

Dus je kan heel denigrerend gaan roepen 'oh, ben je er zo één', maar je bent behoorlijk naief en hebt onder een rots geleefd als je dankt dat dat niet gebeurt!
Of je gaat heel denigrerend roepen dat andere naïef zijn en onder een steen geleefd hebben omdat ze andere ervaring dan de jouwe hebben :?

Gabriël AM5

• Agent47

Agent47

NoFearCreations schreef op maandag 9 maart 2020 @ 10:20:
[...]

Jep, een agent gaat met een handheld camera en een hand aan het stuur jouw proberen te filmen.... :X
Dan geloof je het niet. Halen meer capriolen uit dan je denkt hoor. :>

• okanylmz.68
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15-04 23:33

okanylmz.68

Private life is a happy life.

Als die naast je komt rijden, kan hij sowieso niet je snelheid meten.
Daarvoor zou die eerder achter je moeten rijden en een meting vaststellen.

Maar misschien kwam meneer de agent even naast je rijden om te kijken of je op je telefoon zat of, of dat je telefoon binnen hand bereik was dus bijvoorbeeld op je schoot o.i.d.

Maar je hoeft nergens over je zorgen te maken ;)

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Agent47 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 10:21:
[...]

Dan geloof je het niet. Halen meer capriolen uit dan je denkt hoor. :>
Dat klopt. Ze mogen dat ook indien voor het werk noodzakelijk. Maar een camera pakken is wel een bijzonder verhaal (wat het niet onwaar maakt), een agent hoeft namelijk helemaal geen beeldmateriaal als bewijs te hebben wanneer een overtreding geconstateerd wordt en die 500 meter gaat ook niet op in dat geval aangezien er geen sprake is van een meting maar een constatering.... Hij had je bovendien nog op de bon kunnen slingeren voor het plots afremmen, dat kan namelijk gelden als gevaarlijk rijgedrag. Zonder aanleiding op de snelweg op de rem trappen kwalificeert daar namelijk absoluut voor. Dus je hebt gewoon mazzel gehad.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

okanylmz.68 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 10:27:
Als die naast je komt rijden, kan hij sowieso niet je snelheid meten.
Daarvoor zou die eerder achter je moeten rijden en een meting vaststellen.
Dat hoeft niet, hij kan gewoon naast je rijden en dezelfde snelheid aanhouden en op die manier een snelheid vaststellen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• okanylmz.68
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15-04 23:33

okanylmz.68

Private life is a happy life.

@Tsurany
Maar dan is er geen sprake van een meting of iets als bewijs? Denk ik tenminste...

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

okanylmz.68 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 10:45:
@Tsurany
Maar dan is er geen sprake van een meting of iets als bewijs? Denk ik tenminste...
Als er sprake is van een gekalibreerde (dus niet geijkte) meter dan kan deze prima gebruikt worden als meetmiddel. En naast iemand rijden is natuurlijk een perfecte indicatie van snelheid, immers als twee voertuigen naast elkaar blijven rijden moeten ze wel dezelfde snelheid rijden. Ik kan nergens vinden dat een piekmeting perse verricht moet worden door achter het voertuig te rijden, enkel dat het doorgaans op die manier gedaan wordt.
Het hoeft ook geen meting over een langer traject te zijn, zo meten laserguns en flitspalen immers ook niet. Een piekmeting mag gewoon gebruikt worden.

• Agent47

Agent47

kazz1980 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 10:38:
[...]

Dat klopt. Ze mogen dat ook indien voor het werk noodzakelijk. Maar een camera pakken is wel een bijzonder verhaal (wat het niet onwaar maakt), een agent hoeft namelijk helemaal geen beeldmateriaal als bewijs te hebben wanneer een overtreding geconstateerd wordt en die 500 meter gaat ook niet op in dat geval aangezien er geen sprake is van een meting maar een constatering.... Hij had je bovendien nog op de bon kunnen slingeren voor het plots afremmen, dat kan namelijk gelden als gevaarlijk rijgedrag. Zonder aanleiding op de snelweg op de rem trappen kwalificeert daar namelijk absoluut voor. Dus je hebt gewoon mazzel gehad.
Ze mogen je niet meer alleen aanhouden, moet altijd een collega bij. Als de agent het gefilmd heeft en hij pakt op kantoor mijn kenteken dan heeft hij bewijs. Anders zou elke agent kunnen aangeven dat iemand te hard reed.

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:20
Agent47 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 10:17:

Niet noodzakelijk die 500 meter. Hij mag ook bekeuren op pieksnelheid, ook in een burgerauto met dubbele correctie.
Agent47 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 10:59:
[...]

Ze mogen je niet meer alleen aanhouden, moet altijd een collega bij. Als de agent het gefilmd heeft en hij pakt op kantoor mijn kenteken dan heeft hij bewijs. Anders zou elke agent kunnen aangeven dat iemand te hard reed.
Naar mijn weten mogen ze wel staandehouden (dat is wat anders dan aanhouden) als ze alleen zijn en inderdaad is het zo dat iedere agent mag bekeuren op snelheid, piekmoment, meting, enzovoorts. Daar hoeven ze zeker niet met z'n tweeen voor te zij.n

[ Voor 30% gewijzigd door Ora et Labora op 09-03-2020 11:13 ]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• Casper655
Room42 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 01:11:
[...]

@Casper655 11:30 uur mocht je er dus maar 100, dus die boete kun je krijgen. Anders krijg je hem voor het door elkaar schrijven van 12- en 24-uurs tijden :P
Oeps! Ik bedoelde inderdaad 23:30.

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Anders zou elke agent kunnen aangeven dat iemand te hard reed.
Dat kan ook gewoon.

Cunning linguist.

• Casper655
Bob-B190 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 09:07:
Wellicht viel je op juist omdat je wat langzamer reed dan de max toegestane snelheid.
Nouja, het gekke is dat ik de auto’s die er überhaupt waren veel inhaalde. Maar reed zeker niet constant of eigenlijk niet op de linkerbaan

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

[...]

Alles wat je hier zegt is onjuist.... Een agent mag je gewoon alleen staande houden (ok, dat is niet hetzelfde als aanhouden, maar je moet wel iets héél geks doen in het verkeer voordat je wordt aangehouden...) en een agent heeft geen bewijs nodig en kan inderdaad 'gewoon' aangeven dat iemand te hard reed. Het feit dat hij/zij dat als agent (beëdigd) zegt is voldoende bewijs. Dat maakt het verhaal van de camera ook zo onwaarschijnlijk... Dat heeft qua bewijslast volstrekt geen (meer)waarde!
Casper655 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 12:05:
[...]

Nouja, het gekke is dat ik de auto’s die er überhaupt waren veel inhaalde. Maar reed zeker niet constant of eigenlijk niet op de linkerbaan
Waarschijnlijk reden ze óf helemaal niet bewust naast jou óf ze zagen iets dat opviel (waarbij mijn gok toch is verdenking van niet handsfree telefoneren) en hielden je daarom dus even in de gaten. Toen ze zagen dat dit niet het geval was zijn ze gewoon verder gereden. Dus niks aan het handje.

[ Voor 41% gewijzigd door kazz1980 op 09-03-2020 12:15 ]

Verwijderd

Volgens mij deed je niets fout zoals je het schrijft, dus ik denk niet dat je een boete krijgt.

• KatirZan
  • Laatst online: 30-10 16:55

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Even een algemeen "iets"

Een bekeuring dient te worden "uitgeschreven", dit wil zeggen dat agenten in kwestie je staande dienen te houden alvorens deze een bekeuring uit kan schrijven. Een uitzondering op deze regel is het doel van de agenten zelf. Als zij bevoegd zijn je te bekeuren (sommige mogen dit namelijk niet zomaar) en ze hebben op dat moment een andere spoedbestemming, dan mag de bekeuring alsnog worden uitgeschreven. De agent in kwestie zal hierbij echter wel gegrond moeten aangeven wat deze reden was, bijvoorbeeld voor de rechtbank.

Mocht je een bekeuring krijgen, wat uitgesloten is want : je hield je aan de maximum snelheid, dan kan je deze aanvechten via een kort geding. In veel gevallen word het geding jou toegerekend en hoef je geen bekeuring te betalen.

Wabbawabbawabbawabba

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:46

https://www.rijkswatersta...aximumsnelheid/index.aspx
En omdat we in Nederland niks makkelijk kunnen doen, zeker niet wat betreft snelheid, is het alleen overdag. Dus zou in geval van TS niet uitmaken :)
Ik baal er ook van, vind 130 lekker rijden, maar of dit nou de oplossing is }:O

Verwijderd

Slaap lekker
Aanhouden is wel gelijk heel zwaar dat doen we voor misdrijven niet voor overtredingen dan heet dat gewoon staandehouding, en dat is om je erop te wijzen wat je verkeerd hebt gedaan dus om er van te leren dat kan inclusief waarschuwing of bekeuring. Politie kan ook op zicht een bekeuring uitschijven dat doen ze meestal als ze iets anders moeten doen geen tijd hebben of je gewoon simpelweg niet staande kunnen houden gewoon twee snelee voorbeelden: Motor rijd snel tussen verkeer door politieagent in auto ziet dit maar kan niet bij de motor komen, of agent te voet of op fiets ziet iemand door rood rijden in dat geval krijg je alsnog de bekeuring zonder staandehouding.

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:52
Even los van de discussie hierboven, als het voertuig op jouw naam staat, dan kan je met DigID inloggen bij het CJIB om te kijken of er een boete klaar staat. M'n vriendin reed laatst net iets te hard in mijn auto langs een agent die stil stond te controleren (mogelijk kenteken controle voor BD ofzo), en die vreette zich helemaal op. En paar dagen lang elke dag de site van het CJIB gecheckt, nada.

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-11 22:54
Ik lees hier veel zaken waar mijn wenkbrouwen van opgaan:

- Geen idee van waar het idee er is dat je staande gehouden dient te worden om een boete te krijgen, het slaagt werkelijk nergens op. Of worden jullie staande gehouden meteen na een flitsfoto, ik heb dat nog nooit meegemaakt. Het is ook niet omdat je staande gehouden bent dat je een bekeuring of wat dan ook krijgt, dat staat echt helemaal los van elkaar.

- Als een hier toe gemachtigd persoon (lees de agent maar er zijn ook andere) een proces verbaal opstelt en hierin noteert wat hij of zij heeft waargenomen dan heeft dat proces verbaal heeft een hogere waarde dan wat jij en ik zeggen, dat wilt zeggen als het PV zegt, persoon X had een telefoon vast dan kan je nog getuigen oproepen wat je wilt, persoon X had een telefoon vast.
De enigste manier om een PV ongeldig te laten verklaren is door duidelijk bewijs te leveren dat dit niet het geval was (wat in de praktijk vaak heel moeilijk is)
Een agent hoeft geen foto of een meting te hebben om een bekeuring op snelheid te geven, als hij formeel duidelijk is dat jij te snel reed dan reed jij te snel. De reden dat ze in de praktijk gaan meten is omdat de hoogte van de boete afhangt van de exacte overtreding en je dan een half uur kan gaan discuteren op de rechtbank.
Zie het zo, als jij aan 250 per uur passeert en de agent stond een koffie te drinken en had geen meettoestel opgesteld, denk je dat je safe bent want hij heeft geen meting of geen foto? Nee hoor, hij schrijft gewoon in een PV wat hij gezien heeft, hij kan geen exacte snelheid melden maar wel een schatting naar zijn beste vermogen. Kan je op de rechtbank wel discuteren over de exacte snelheid maar vast zal staan dat je veel te snel aan het rijden was, zo snel dat in dat geval de exacte snelheid juridisch gezien niet meer van belang is.
En wat betreft het staande houden, denk je als de agent je nummerplaat genoteerd heeft maar je niet kon inhalen dat jij kan zeggen, ik ben niet staande gehouden dus je kan mij niets maken? Slaagt nergens op.

Let wel, als het PV vermoedens uitdrukt dan zijn en blijven dit enkel vermoedens. Uiteraard kan een agent ook opgeroepen worden in de rechtbank indien het PV niet voldoende info bevat of er vragen zijn, een agent onder ede zijn woord in een rechtbank heeft dezelfde waarde als een PV.

- Een ieder die misbruik maakt van een proces verbaal, bijvoorbeeld door hier dingen in te schrijven die niet waar zijn, riskeert niet enkel zijn job te verliezen maar ook een gevangenisstraf, Justitie lacht hier alles behalve mee omdat het justitie/politie een slechte naam geeft alsook het justitite apperaat onderuit haalt.

Het klopt dat er toch personen zijn die zich hier schuldig aanmaken hoewel het tegenwoordig vrij zeldzaam is, het zijn ook maar mensen op het einde van de dag. Tegenwoordig is het meer omkoping voor informatie door te spelen. Het kan dat het lokaal politie kantoor hier geen oren naar heeft, dat kan zijn omdat ze elkaar beschermen maar ook omdat de meeste klachten dat agent zich niet aan de regel houd komen van benadeelde personen die vooral veel tamtam komen maken zonder enige inhoud.
Echter voor België kan je dan een klacht indienen bij comité P, voor Nederland gaat dit via een klachtenregeling. Let wel, je moet daar dus niet afkomen met mijn boete is onterecht of ik vind dat die regel niet logisch is, het moet echt gaan om agent heeft mij een vuistslag gegeven of heel duidelijk (en te bewijzen) een fout PV opgesteld, kan ook wel handig zijn een advocaat te nemen in die gevallen.

Verwijderd

sapphire schreef op maandag 9 maart 2020 @ 10:20:
[...]

Of je gaat heel denigrerend roepen dat andere naïef zijn en onder een steen geleefd hebben omdat ze andere ervaring dan de jouwe hebben :?
Naïef is toch juist dat je denkt dat het niet gebeurt omdat het jou niet overkomen is.

Afwezigheid van bewijs is geen bewijs van afwezigheid; je kan nooit concluderen dat iets niet gebeurt omdat het jouw niet overkomen is. Andersom, als het jou is overkomen weet je dus dat het gebeurt.

Daarnaast ben je sowieso behoorlijk naïef en heb je inderdaad onder een steen geleefd als je denkt dat de politie zich netjes aan de regels houdt. Google voor de gein even "misstanden bij de politie" voor al het nieuws wat er de afgelopen jaren dan volledig aan je voorbij is gegaan.

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-11 21:12
Mijn gok zou zijn dat hij even een kentekencheck heeft gedaan.

http://hawvie.deviantart.com/

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:15

3_s

sprankel schreef op maandag 9 maart 2020 @ 13:39:
- Als een hier toe gemachtigd persoon (lees de agent maar er zijn ook andere) een proces verbaal opstelt en hierin noteert wat hij of zij heeft waargenomen dan heeft dat proces verbaal heeft een hogere waarde dan wat jij en ik zeggen, dat wilt zeggen als het PV zegt, persoon X had een telefoon vast dan kan je nog getuigen oproepen wat je wilt, persoon X had een telefoon vast.
Logica is ook: die agent heeft geen persoonlijk voordeel door u een boete te geven, maar jij hebt wel een persoonlijk voordeel als je ze kan ontwijken :).
Zie het zo, als jij aan 250 per uur passeert en de agent stond een koffie te drinken en had geen meettoestel opgesteld, denk je dat je safe bent want hij heeft geen meting of geen foto? Nee hoor, hij schrijft gewoon in een PV wat hij gezien heeft, hij kan geen exacte snelheid melden maar wel een schatting naar zijn beste vermogen. Kan je op de rechtbank wel discuteren over de exacte snelheid maar vast zal staan dat je veel te snel aan het rijden was, zo snel dat in dat geval de exacte snelheid juridisch gezien niet meer van belang is.
Zo hebben ze mij ooit een boete gegeven: "Onze snelheidsmeter is niet geijkt, maar het was ongeveer 110km/u (waar je 90km/u mocht) en dat is een onaangepaste snelheid."
Daar was ik het niet mee eens, maar heb ze wel moeten betalen. Want ik reed niet te hard, ik reed met een onaangepaste snelheid.

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:03

Typhone

Who Dares Wins

Priceless al die spannende verhalen hier. Dit is gewoon een standaardprocedure die redelijk vaak wordt gedaan bij lege(re) snelwegen c.q. latere tijdstippen. Auto natrekken, controleren, gegevens opvragen in het systeem of bewust even kijken hoe een auto zich gedraagt (die om wat voor reden dan ook verdacht kan zijn) als de politie dichtbij rijdt.

Draai de psychologie maar eens om: stel jouw wagen lag vol met wiet/drugs/anabolen/wapens/ontvoerde kinderen... bleef je dan ook zo rustig rijden of zou je op een gegeven moment iets raars gaan doen?

Heeft niks met uitdagen van doen. Ook niet mobiele telefonie.

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:27
KatirZan schreef op maandag 9 maart 2020 @ 12:18:
Even een algemeen "iets"

Een bekeuring dient te worden "uitgeschreven", dit wil zeggen dat agenten in kwestie je staande dienen te houden alvorens deze een bekeuring uit kan schrijven. Een uitzondering op deze regel is het doel van de agenten zelf. Als zij bevoegd zijn je te bekeuren (sommige mogen dit namelijk niet zomaar) en ze hebben op dat moment een andere spoedbestemming, dan mag de bekeuring alsnog worden uitgeschreven. De agent in kwestie zal hierbij echter wel gegrond moeten aangeven wat deze reden was, bijvoorbeeld voor de rechtbank.

Mocht je een bekeuring krijgen, wat uitgesloten is want : je hield je aan de maximum snelheid, dan kan je deze aanvechten via een kort geding. In veel gevallen word het geding jou toegerekend en hoef je geen bekeuring te betalen.
Wat een onzin. Kortgeding voor een bekeuring? De rechter ziet je al aankomen :F

Daarnaast agenten mogen dit wel en hebben hier geen gegronde reden voor nodig anders dan, op weg naar X, geen stopteken aanboord of iets dergelijks. En ook al hebben ze geen gegronde reden is het alsnog geen reden om onder je boete uit te komen.

Daarnaast maakt een agent geen dossier voor de rechtbank, de agent maakt een dossier en het OM doet de vervolging. Een agent zal nooit voor een mulder boete een verklaring hoeven af te leggen bij de rechtbank.

Bij een mulder boete moet jij aantonen dat je het niet hebt gedaan, ipv strafrecht waar het OM aantoont dat je het hebt gedaan. Dus als agent zegt dat jij dat gedaan hebt en je komt niet met bewijs dat het niet zo is dan blijft de boete staan 99% van de gevallen
Verwijderd schreef op maandag 9 maart 2020 @ 10:16:
[...]

De minister heeft gezegd, zodra de borden er staan: vanaf dan geld ook de maximumsnelheid. Dus dat kan al op 11 maart zijn, want ze moeten heel Nederland door rijden om die borden te plaatsen en daarna nog de plastic zakken eraf halen :+
Sterker nog, als jij een wettelijk verkeersbord in je straat zet dan moet iedereen zich daar aan houden. Jij mag als verkeersdeelnemer niet bepalen of een bord geldig is of niet
[...]

Verder is voor de meting niet altijd nodig dat men achter je blijft op gelijke afstand.
Ze meten afstand en tijd en doen dat aan de hand van markeringen langs de weg.
Dus jij passeert een punt a en b, zij klokken hoe lang dat duurt. En als zij zelf die punten passeren meten ze de afstand tussen die punten. E voila je gemiddelde snelheid 🤓.
Dat scheelt want anders hoefde je alleen maar op te letten als overtreder of er iemand op gelijke afstand blijft hangen en zou bij verkeershinder gelijk een onbruikbare meting ontstaan.

Maar on topic, je reed toch prima... Dan heb je niets de vrezen. 🤞🤞🤞
Dat doet een video auto, "gewone" agent mag gewoon aan de hand van de geijkte gekalibreerde snelheidsmeter, indien deze niet geijkte gekalibreerde is dient er een dubbele correctie worden toegepast
Ik lees hier veel zaken waar mijn wenkbrouwen van opgaan:

- Geen idee van waar het idee er is dat je staande gehouden dient te worden om een boete te krijgen, het slaagt werkelijk nergens op. Of worden jullie staande gehouden meteen na een flitsfoto, ik heb dat nog nooit meegemaakt. Het is ook niet omdat je staande gehouden bent dat je een bekeuring of wat dan ook krijgt, dat staat echt helemaal los van elkaar.
Staande houden na een flitsfoto gaat ook niet, deze worden pas achteraf verwerkt. Enige wat kan is een positieve ANPR melding op je kenteken , vaak staan er na een catchken een paar opvallende eenheden die je dan staande houden
Ircghost schreef op maandag 9 maart 2020 @ 15:23:
[...]

Naast elkaar rijden is geen perfecte methode. Dat werkt alleen als een stuk volledig recht is, bij elke vorm van een afwijking van recht moet 1 partij harder (of zachter) rijden dan de andere om bij te blijven. En dat verschil wordt dus groter naarmate de weg meer afbuigt.
Nagenoeg gelijkblijvende afstand is voldoende, voor,achter, links, rechts, wel/geen bocht maakt niet uit

[ Voor 11% gewijzigd door GrooV op 09-03-2020 15:29 ]

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-11 08:30

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

Tsurany schreef op maandag 9 maart 2020 @ 10:54:
[...]

Als er sprake is van een gekalibreerde (dus niet geijkte) meter dan kan deze prima gebruikt worden als meetmiddel. En naast iemand rijden is natuurlijk een perfecte indicatie van snelheid, immers als twee voertuigen naast elkaar blijven rijden moeten ze wel dezelfde snelheid rijden. Ik kan nergens vinden dat een piekmeting perse verricht moet worden door achter het voertuig te rijden, enkel dat het doorgaans op die manier gedaan wordt.
Het hoeft ook geen meting over een langer traject te zijn, zo meten laserguns en flitspalen immers ook niet. Een piekmeting mag gewoon gebruikt worden.
Naast elkaar rijden is geen perfecte methode. Dat werkt alleen als een stuk volledig recht is, bij elke vorm van een afwijking van recht moet 1 partij harder (of zachter) rijden dan de andere om bij te blijven. En dat verschil wordt dus groter naarmate de weg meer afbuigt.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ircghost schreef op maandag 9 maart 2020 @ 15:23:
[...]

Daarom wordt er altijd een marge aangehouden. Het blijft toch enigszins wet finger work.

• KatirZan
  • Laatst online: 30-10 16:55

KatirZan

Wandelende orgaanzak

GrooV schreef op maandag 9 maart 2020 @ 15:19:
[...]

Wat een onzin. Kortgeding voor een bekeuring? De rechter ziet je al aankomen :F

Daarnaast agenten mogen dit wel en hebben hier geen gegronde reden voor nodig anders dan, op weg naar X, geen stopteken aanboord of iets dergelijks. En ook al hebben ze geen gegronde reden is het alsnog geen reden om onder je boete uit te komen.

Daarnaast maakt een agent geen dossier voor de rechtbank, de agent maakt een dossier en het OM doet de vervolging. Een agent zal nooit voor een mulder boete een verklaring hoeven af te leggen bij de rechtbank.

Bij een mulder boete moet jij aantonen dat je het niet hebt gedaan, ipv strafrecht waar het OM aantoont dat je het hebt gedaan. Dus als agent zegt dat jij dat gedaan hebt en je komt niet met bewijs dat het niet zo is dan blijft de boete staan 99% van de gevallen
Okay, vormfout mbt het bezwaar, die kan ik je meegeven.

Verder verwijs ik je naar dit artikel, waarbij wet Mulder wordt uitgeschreven : https://verkeersboete.nl/staandehouding_bij_verkeersboete/

De tldr; Staandehouding is nodig indien verbalisant in staat is de boete uit te schrijven. In elke andere situatie dient de verbalisant voor het OM dus wel degelijk een reden op te geven.

Maar afijn, laten we er geen discussie over maken, aangezien TS geen boete gaat krijgen...

Wabbawabbawabbawabba

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:27
KatirZan schreef op maandag 9 maart 2020 @ 21:46:
[...]

Okay, vormfout mbt het bezwaar, die kan ik je meegeven.

Verder verwijs ik je naar dit artikel, waarbij wet Mulder wordt uitgeschreven : https://verkeersboete.nl/staandehouding_bij_verkeersboete/

De tldr; Staandehouding is nodig indien verbalisant in staat is de boete uit te schrijven. In elke andere situatie dient de verbalisant voor het OM dus wel degelijk een reden op te geven.

Maar afijn, laten we er geen discussie over maken, aangezien TS geen boete gaat krijgen...
We gaan idd off topic maar ik moet dit toch even rechtzetten.

Uitspraak waar die boete-indien-toko naar verwijst ( https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:GHARL:2017:4935 ) gaat het om een Art 5 WAHV waar idd een bestuurder bekent voor dient te zijn. Dit kan achteraf ook door een bekentenis of bestuurdersverklaring van de kentekenhouder.

Ook had de agent geen reden opgegeven waarom er niet tot staande houding was overgegaan, dat is iets anders dan een staande houding verplicht is. Wellicht was een simpele reden genoeg geweest maar dat kan ik niet uit de uitspraak halen, maar het feit dat er geen reden was opgegeven was in het geval van een Art 5 niet genoeg

nvm zelf niet goed gelezen, maar de uitspraak is in ieder geval niet 1:1 over te nemen aangezien dit een heel specifiek geval was. De bestuurder stond geparkeerd en zat in de auto maar is niet staande gehouden wat zelfs zichtbaar was op een foto

[ Voor 8% gewijzigd door GrooV op 09-03-2020 22:03 ]

Verwijderd

Aardig wat verhalen over het bekeuren door een agent zonder foto of ander bewijs.
Ik heb daar ervaring mee, vele jaren geleden: kreeg ik een bon in Amsterdam omdat ik iemand op een zebra geen voorrang gaf.
Nu werkte ik gelukkig bij een bank, met dus camerabewaking, zodat ik, volgens de OvJ 'voldoende aannemelijk' kon maken dat ik dit helemaal niet was: 5 minuten na dit tijdstip reed ik de parkeergarage uit. Maar in alle andere gevallen ben je de sjaak omdat de bromsnor even 2 letters of cijfers verwisselt. Je onschuld bewijzen is heel lastig, vaak bijna onmogelijk.
Pagina: 1