Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

SolarEdge - Zonnepanelen uitbreiden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 19:22
Op mijn woning liggen momenteel 12 zonnepanelen van 270WP, welke gekoppeld zijn aan een SolarEdge SE3000 omvormer.
Vanaf het moment dat ik de panelen in gebruik heb genomen op mijn woning (nadat ze 1,5 jaar in de garage hebben gestaan sinds de verhuizing) kriebelt het om de set verder uit te breiden. Recent heb ik een SolarEdge SE2200 omvormer op te kop kunnen tikken voor een leuke prijs, dus het wordt tijd om eens te kijken wat we kunnen met de huidige setup en de uitbreiding hiervan.

Woning informatie:
Onze woning is een jaren 70 woning, aangekocht in de herfst van 2017. De woning bestaat uit 2 woonlagen (begane grond, 1e verdieping).
Afgelopen jaar hebben we de woning aangepakt en zijn de kozijnen vervangen voor kunststof met HR++ glas. De gevels zijn daarbij ook opnieuw geïsoleerd en het dak is vervolgens voorzien van echte isolatie (ipv 2cm piepschuim) en een nieuwe laag dakbedekking.
Dankzij deze aanpassing zijn we in het afgelopen jaar al van 1300m3 gas naar 950m3 gas gegaan, wat al een mooie prestatie is en een goede stap richting all-electric.

Huidige zonnepanelen installatie:
- Omvormer : SolarEdge SE3000
- Panelen : 12x JA-Solar 270WP met geïntegreerde optimizers.
- Bevestiging : Flatfix Fusion.
- Orientatie: Zuid.
https://tweakers.net/i/NV18eMlKEMNUH3kL8yUlpPqOcOs=/100x75/filters:strip_icc()/f/image/8wW2fNDJ9y0oxMC4Am3Q7hTd.jpg?f=fotoalbum_small

Het huidige legplan is als volgt:
https://tweakers.net/i/9MwjX_zjlZoS0cDpM2LMJWmsMkA=/100x75/f/image/1YWc5XEoWdNzZMG0dpEKr57M.png?f=fotoalbum_small

Het dak van de woning is 630cm breed, 1060cm lang en ligt op een hoogte van 560cm.
De panelen 1,2,3 liggen op 80 cm van de dakrand af.
Tussen de panelen 7,8,9 en 10,11,12 staan er wat obstakels op het dak:
- 1 pijpje voor ventilatie van de CV ruimte (pijpje A, 27cm hoog, geeft geen schaduw)
- 1 pijp voor de afvoer van de CV ketel (pijp B, 65cm hoog, zorgt (in ieder geval in dit jaargetijde) voor schaduw op paneel 10.
- 4 pijpen voor ventilatie van o.a. badkamer, kruipruimte afvoer en nog iets. (pijp C, 47cm hoog, geeft (in ieder geval in dit jaargetijde) voor schaduw op paneel 12.
https://tweakers.net/i/eHEmMPcm8AKsGlBzLimFRzZqWI8=/100x75/filters:strip_icc()/f/image/c5Cuerh3V7j93syjPag473fT.jpg?f=fotoalbum_small
https://tweakers.net/i/3g9iF3td5Lj32SOjoaK1lU9JAuQ=/100x75/filters:strip_icc()/f/image/1m4BXnxYmTWRjy0eInUYTjUV.jpg?f=fotoalbum_small

Wens:
De huidige hoeveelheid panelen uitbreiden, indien mogelijk met gebruik van de garage, al komt daar in de winter geen zon en in de zomer meer in de ochtend en vanaf halverwege van de middag. Daarom lijkt mij een oost-west opstelling ook het beste voor de garage, als ik de garage erbij betrek.

Technische info uitbreiding:
Zoals aangegeven hangt er nu een SE3000 omvormer met 12x270WP aan panelen, totaal: 3240WP.
Met overdimensionering kan de SE3000 een totaal aan van 4050WP. Er kan dus nog 810WP op deze omvormer bijgeplaatst worden.

Daarnaast heb ik een SE2200 omvormer liggen. Deze kan met overdimensionering 2970WP aan.

De panelen die ik op het oog heb zijn 295WP panelen, met ingebouwde optimizers. Hiervan kan ik er 10 kwijt op de SE2200.
Op de SE3000 kunnen er 2 van deze panelen bij, wat een totaal van 3830WP oplevert. Bij 3 panelen ga ik over de door SE gestelde overdimensionering heen, wat ten koste gaat van de garantie.

Opties:
Ik heb 2 plannen gemaakt, waarbij optie 1 uitgaat van 26 panelen en optie 2 van 24 panelen in totaal.

Optie 1:
https://tweakers.net/i/bE0qzZhWL4PKwVh3AhfiCqWae-w=/100x75/f/image/LFbWih5pClwljDK71lMtw13C.png?f=fotoalbum_small
Achter de huidige zonnepanelen komen nog 2 rijen zonnepanelen. Uitgaande van Flatfix Fusion in dezelfde opstelling als de huidige panelen, zou dit betekenen dat de laatste rij 40cm van de dakrand komt te liggen. Ik zou hier nog 20 cm kunnen winnen door de rij met de panelen 10,11,12 dichter op de pijpjes te zetten, maar dat heeft wel als gevolg dat de panelen 10 en 12 altijd schaduwval zullen hebben.

Optie 2:
https://tweakers.net/i/99VfFDv2lQxiIzizPqQcPOPoFn8=/100x75/f/image/tNq4s4bBTRxkpG03uEWEZFAf.png?f=fotoalbum_small
De laatste rij panelen (10,11,12) iets verder naar achteren, zodat er nog 1 paneel tussen de pijpjes kan komen. Achter de laatste rij komt dan nog 1 rij panelen. De afstand tot de dakrand is dan ongeveer 115cm.

In zowel optie 1 als optie 2 heb ik 8 panelen op de garage getekend, waarbij ik een west-oost-west opstelling heb ingetekend. Ik heb bewust geen 9e paneel ingetekend, omdat die toch nooit zon zal pakken en ik zo nog ruimte overhoud om goed op het dak te kunnen komen. Het dak van de garage is 425cm breed en 575 diep en ligt op een hoogte van 240cm.

Optie 1 is qua aantal al eigenlijk geen optie (ivm overdimensionering), maar ik heb de tekening wel erbij gezet als alternatief voor optie 2. Ik zou bijvoorbeeld ook 2 panelen op de garage weg kunnen laten om toch op de juiste capaciteit uit te komen voor deze omvormers.

Wat vinden jullie van de huidige situatie en de opties voor de uitbreiding?

"Ohana means family, and family means nobody gets left behind or forgotten."

Alle reacties

• DaLass
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 19:22
Ondertussen ben ik ook over een 3e optie aan het nadenken, waarbij ik uitga van 24 panelen op het hoofddak en (vooralsnog) geen panelen op de garage.

Hoe deze optie er dan uit komt te zien is als volgt:

https://tweakers.net/i/hC4z1jkGWPW_m7HqtmxerqwUPS4=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/sgFJxc7jeOHB6UcyLMcxQU7V.png?f=fotoalbum_small

Aan de zuidkant van alle pijpjes op het dak liggen nu 9 panelen op zuid, verdeeld over 3x3 panelen.
Deze nemen nu een ruimte in van 3x 119cm (per rij) + 2x 31cm (afstand tussen de rijen), wat een totaal maakt van 419cm.

Als ik deze ombouw naar een Flatfix Fusion duaal opstelling (noord/zuid), kan ik op 421cm 4x 3 panelen kwijt, waarvan er 6 zuid en 6 noord georiënteerd zijn. (Een duaal opstelling is 210,5cm).

Deze 421cm kan ik ook kwijt aan de noordkant van het dak, al heb ik dan maar 36cm over tot de dakrand. Dit kan ik tot maximaal 66cm oprekken, door de panelen dichter tegen de pijpjes aan te zetten, zoals ook bij optie 1 als mogelijkheid benoemd was, maar met extra schaduwval op de panelen als gevolg.

Als ik kies voor deze totaaloplossing, heb ik 24 panelen op het hoofddak liggen, waarvan 12 zuid en 12 noord georiënteerd, allen onder een hoek van 13 graden (Flatfix Fusion).

De witte nummers zijn de oude panelen, de gele nummers de nieuwe. Aangezien de nieuwe panelen een hogere Wp heeft, lijkt het mij het beste om die op zuid te leggen.

Wat vinden jullie van dit legplan?

[Voor 17% gewijzigd door DaLass op 26-03-2020 11:58]

"Ohana means family, and family means nobody gets left behind or forgotten."

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True