Chainloading via grub4dos werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-09 17:36
Op mijn laptop (ASUS N73V) heb ik twee powerbuttons. Met die 2e button werd splashtop (ExpressGate) gestart. Ik heb dat jaren geleden met wat hulp van het ubuntu forum en grub4dos omgebouwd, zodat ik met die tweede button naar Ubuntu kon booten. Werkte prima.

Grub4dos staat dan dus op de ntfs partitie en de bootloader van ubuntu gewoon op de ext4 partitie.

Nu staat er windows 10 up, en wilde ik Linux Mint ernaast gooien. Zo gezegd zo gedaan, en het booten naar Grub4dos gaat goed, maar dan komt "Error 16; inconsistent file structure" in beeld en blijf ik in het grub4dos scherm. (v0.4.4)

Ik dacht eerst dat dit kwam omdat ik de 64 bit versie van linux mint (Cinnamon) had gepakt. De ubuntu versie was nl. 32 bit. Maar helaas, ook linux mint 32 bit wil niet booten, zelfde error.

Mijn menu.lst voor grub4dos:

timeout 0
default 0
hiddenmenu

title Linux Mint Cinamon
root (hd0,2)
kernel /boot/grub/core.img

Ik doe iets fout maar wat? Ik weet dat er nogal wat grub4dos beperkingen zijn, en ook die splashtop omgeving kent z'n beperkingen, maar het is gewoon zo leuk om twee powerknoppen te kunnen gebruiken 8) En omdat dit onder win7 prima werkte, zou ik zeggen dat ik gewoon iets stoms over het hoofd zie.

Iemand een idee?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Beste antwoord (via Mistraller op 24-04-2020 01:32)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:07
@Mistraller Je gebruikt waarschijnlijk een stokoude grub die niet om kan gaan met bepaalde ext4 features die geactiveerd worden als je een filesystem maakt met moderne e2fsprogs.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:19

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Waarom gebruik je deze aparte constructie ipv gewoon Grub2 gebruiken waarmee je direct Linux of Windows start? Leuk die tweede power knop, maar native dual boot voldoet ook prima.

Ik denk dan ook niet dat je het fatsoenlijk aan de praat gaat krijgen, tenzij je de configuratie van grub4dos, wat feitelijk grub-legacy is, flink aanpast om Grub2 te gebruiken. Ik zie namelijk geen core.img in mijn Grub2 installatie staan. Dus wat roep je precies op eigenlijk?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Hero of Time schreef op maandag 9 maart 2020 @ 20:01:
Waarom gebruik je deze aparte constructie ipv gewoon Grub2 gebruiken waarmee je direct Linux of Windows start? Leuk die tweede power knop, maar native dual boot voldoet ook prima.

Ik denk dan ook niet dat je het fatsoenlijk aan de praat gaat krijgen, tenzij je de configuratie van grub4dos, wat feitelijk grub-legacy is, flink aanpast om Grub2 te gebruiken. Ik zie namelijk geen core.img in mijn Grub2 installatie staan. Dus wat roep je precies op eigenlijk?
Ik wil geen native dual boot. Ik wil 1x de juiste knop indrukken, zo werkte het immers al 6 jaar met ubuntu (14.04LTS stond er op het laatst op) en win7. De windows partitie blijft daardoor helemaal windows, en ik kan die partities daardoor ook weer los op een disk clonen, of andere fratsen mee uithalen.

Bovendien vind ik het gewoon leuk om die knop te kunnen gebruiken :+

Ik had gedacht dat ik dus de huidige config (met aanpassing van de partitie) kon hergebruiken. Ik zal de ubuntu partitie eens restoren, kijken of het aan mint ligt. Ik heb vooral de uitleg gevolgd op het ubuntu forum. En omdat die laptop alweer wat ouder is, komt die config niet vaak meer voor, en dus is er niet veel uitleg te vinden. Terwijl die laptop zelf nog altijd als de brandweer gaat, want het was destijds een high-end apparaat.
Ik kwam al een oplossing tegen om van grub4dos eerst te laden naar grub2 op een tussenpartitie, die dan vervolgens linux mint boot, maar halverwege was ik de draad kwijt.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Nou, na een hoop uitproberen heb ik het ineens toch werkend.
Het viel mij namelijk op dat de oude setup, met ubuntu 64 bit ook gewoon op een ext4 partitie stond. En toen ik die partitie gecloned had naar de win10 schijf, als primaire partitie, toen kon ik met de tweede powerknop zo naar ubuntu booten. De win10 installatie zat dus niet in de weg oid.
Daarna heb ik linux mint er zo overheen geinstalleerd, zonder te partitioneren of formatteren, et voila. Werkte ook.
Next step: linux mint de partitie laten formatteren, foute boel. Grub4dos kan de ext4 partitie dan niet meer lezen.
Vervolgens met Gparted bootdisk een lege ext4 partitie aangemaakt, nog een keer mint erop geinstalleerd (19.3 64bit dus) en het werkt als een zonnetje.

In de menu.lst van grub4dos heb ik er alleen het volgende neergezet.

code:
1
kernel /boot/grub/i386-pc/core.img
(i386-pc ertussen dus)

Waarom het aanmaken van de ext4 partitie in Linux Mint setup voor problemen zorgt is me verder een raadsel.

Maar deze manier lijkt te werken, en naar mijn idee is ext4 gewoon ext4.

Ik denk niet dat iemand er iets aan zal hebben, maar ik ben er wel blij mee. twee OSsen geheel op eigen partitie, en de hardware die regelt welk OS er geboot wordt. prachtig.

---------------

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:07
@Mistraller Je gebruikt waarschijnlijk een stokoude grub die niet om kan gaan met bepaalde ext4 features die geactiveerd worden als je een filesystem maakt met moderne e2fsprogs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Dat klopt; grub4dos is inderdaad oud. (0.4.6 meen ik) Ik zat me dus wel af te vragen wat ik mis in de huidige setup. Encryptie oid is niet nodig, dat doet de hardware al.

Edit: Ik kwam met jouw opmerking dit topic tegen;

http://murga-linux.com/puppy/viewtopic.php?t=111376

Hier wordt aangegeven dat de 64bit feature op de ext4 partitie waarschijnlijk het probleem is.

Edit2: Dit was het exact. Vanuit de linux mint live boot meteen even tune2fs -s /dev/sda2 en het was opgelost.

bedankt voor de hint!

Ik werd dus de hele tijd op het verkeerde been gezet doordat ik dacht dat een 32bit linux mint dit probleem zou uitsluiten, blijkbaar wordt dan ook de 64bit feature gezet.

[ Voor 66% gewijzigd door Mistraller op 24-04-2020 01:34 ]

---------------

Pagina: 1