Auteursrecht op een poster

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowRide
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09-10 15:25
Na heel wat gelezen te hebben over het auteursrecht is het voor mij nog niet duidelijk hoe om te gaan met de situatie zoals die nu is. Ik hoop dat jullie mij antwoordt kunnen geven op de volgende situatie.

Voor een klein evenement +-800 personen is er een poster ontworpen door de organisatie zelf. Op de poster is het hoofd van een bekende Nederlander geshopt die de hoofdact is op het evenement. Hierbij hebben wij gebruik gemaakt van een foto die online is gevonden en gemaakt is door een Nederlandse fotograaf. In hoeverre zit er dan auteursrecht op en welke handelingen zouden wij hierbij moeten uitvoeren?
Mocht er nog meer informatie nodig zijn om de vraag te beantwoorden hoor ik het graag.

Beste antwoord (via SnowRide op 12-03-2020 16:16)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Auteurs- en portretrecht, lijkt me?

Om de foto te mogen gebruiken "van de fotograaf", is er vaak een bedrag wat je daarvoor aan de fotograaf moet betalen. Soms is dit eenmalig (bijv 500 Euro voor jouw organisatie) maar het kan ook per afdruk zijn.

Ik zou echter ook in contract treden met (het management van) de bekende Nederlander. Dit soort mensen zijn niet altijd gecharmeerd van het gebruik van hun portret voor bepaalde evenementen. Zo kan je je voorstellen dat Marianne Thieme bijvoorbeeld niet op een poster voor een buurt-BBQ wil staan. Of dat Bridget Maasland niet op een poster van Victoria's Secret wil staan.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Om de foto te mogen gebruiken "van de fotograaf", is er vaak een bedrag wat je daarvoor aan de fotograaf moet betalen. Soms is dit eenmalig (bijv 500 Euro voor jouw organisatie) maar het kan ook per afdruk zijn.

Ik zou echter ook in contract treden met (het management van) de bekende Nederlander. Dit soort mensen zijn niet altijd gecharmeerd van het gebruik van hun portret voor bepaalde evenementen. Zo kan je je voorstellen dat Marianne Thieme bijvoorbeeld niet op een poster voor een buurt-BBQ wil staan. Of dat Bridget Maasland niet op een poster van Victoria's Secret wil staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-10 10:44

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Je moet contact opnemen met de auteur met het verzoek of je het mag gebruiken. Zo ja; tegen welke kosten.
Als je dit niet doet en iemand maakt er melding van en de auteur besluit stappen te zetten tegen jou dan ben je vermoedelijk een heel stuk duurder uit.

Als je een beetje aardige auteur hebt dan mag je het gratis gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-09 06:42
Mail de fotograaf en leg je situatie aan hem voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:16
Je zult een licentie of toestemming van de rechthebbende (bv fotograaf) moeten regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matthis
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-06 13:45
Eigenlijk is er te weinig info om hier zo maar over te oordelen. Alles hangt af van de licentie waarmee de oorspronkelijke foto online geplaatst werd. Als deze bv. onder een Creative Commons licentie gepubliceerd werd, bestaat er een kans dat je die mag hergebruiken.

Heb je hem echter zomaar van een site geplukt, waarbij geen expliciete licentie/voorwaarden stonden, moet je toestemming vragen aan de rechthebbende (dit is niet noodzakelijk de fotograaf zoals hierboven al aangehaald).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:52

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

MAX3400 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 20:00:

Voor zover ik begrijp komt de persoon in kwestie optreden op het event, dus associatie met het event lijkt me niet het probleem.

Maar ik zou alsnog gewoon even contact opnemen met de artiest / diens management / boekingsbureau of zij een foto kunnen aanleveren voor op de promotieposter. Lijkt me handiger dan een random foto van het net plukken en achter de fotograaf aangaan voor toestemming / licentie.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Orion84 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 20:12:
[...]

Voor zover ik begrijp komt de persoon in kwestie optreden op het event, dus associatie met het event lijkt me niet het probleem.
Daar kan je inderdaad wel een goede kans van hebben, zoals je het stelt.

Echter, mensen/merken hebben soms vreemde eisen; zoals je netjes aangeeft, kan een extra / aanvullend belletje geen kwaad. Is het niet voor beter materiaal, dan kan het allicht helpen om te weten hoe de artiest graag afgebeeld wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SnowRide
Alvast bedankt voor de berichten, we gaan de fotograaf een bericht doen vandaag en vragen het management van de BN'er of hun wellicht nog promotiemateriaal kunnen aanleveren.
Mocht ik weer over meer informatie beschikken laat ik het weten in het forum. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SnowRide
We hebben de fotograaf een bericht gedaan en die gaf inderdaad aan dat hij een bedrag wilde hebben voor het gebruik van de foto. Uiteindelijk hebben wij van het management een foto gekregen die we mogen gebruiken voor de poster waar geen verdere kosten aan verbonden zijn. Het is dus bij deze opgelost.
Pagina: 1