Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphilosophy
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06-06 07:08
Mijn vraag
Hoe krijg ik een oudere iMac (is van mijn moeder, 65+)?

Word gebruikt voor email, Safari, Office en online spelletjes (rekenkracht: Facebook Landleven, dat werk). Zijn geen enorme krachtsinspanningen, maar desondanks heb je een berg geduld nodig :)

Relevante software en hardware die ik gebruik
iMac 21,5” (2012) met 2,7 GHz Intel i5 Core 3330S processor, 8 GB geheugen (2 x 4 GB) en conventionele harde schijf van 1 TB (5400 rpm).
Draait sinds kort op meest recente versies van Mac OS 10.5 Catalina.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
  • Mac OS ge-update naar meest recente versie
  • Office 2016 for Mac geupdate
  • Overige apps geupdate
Ik overweeg de harde schijf te vervangen voor een SSD, maar gaat me dat redden?
Het werkgeheugen kan uiteraard ook omhoog, maar dat lijkt me a) een vlag op een modderschuit en b) investering die niet rendeert. Tegelijkertijd denk ik: als hij toch open ligt, kan die 2 x 8 GB er ook wel bij gestoken worden...

“The greatest teacher, failure is”

Beste antwoord (via ralphilosophy op 22-03-2020 07:55)

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Een 5400RPM harde schijf (hoe bedenk je het...) in een iMac is in ieder geval reden genoeg om die te vervangen door een SSD. En nee, daar ga je absoluut geen spijt van krijgen.

Enige nadeel vanaf de 2012 modellen is dat het glas samen met het display geplakt zit. Dit moet je echt voorzichtig verwijderen anders spat er zo een hoekje van je glas. Dit is dan ook de reden dat ik er niet aan kom, alles tot aan 2011 modellen is welkom.

Eventuele stappen kun je vinden op ifixit.com.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:08

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Een SSD zal echt een flinke boost geven. Geheugen upgrade is alleen nuttig als er nu gebruik wordt gemaakt van swap.

[ Voor 48% gewijzigd door DukeBox op 08-03-2020 16:47 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Ik heb pasgeleden een 27" iMac uit 2009 en een uit 2010 nieuw leven ingeblazen door er een SSD in te bouwen. Het geheugen was al uitgebreid naar 12GB, dus dat was niet nodig.

De originele harddisk is wel blijven zitten en de SSD zit nu in een caddy op de plaats waar eerst de dvd-speler zat. Dit is de goedkoopste oplossing:
Link naar AliExpress

[ Voor 66% gewijzigd door syltheboy op 08-03-2020 17:29 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Een 5400RPM harde schijf (hoe bedenk je het...) in een iMac is in ieder geval reden genoeg om die te vervangen door een SSD. En nee, daar ga je absoluut geen spijt van krijgen.

Enige nadeel vanaf de 2012 modellen is dat het glas samen met het display geplakt zit. Dit moet je echt voorzichtig verwijderen anders spat er zo een hoekje van je glas. Dit is dan ook de reden dat ik er niet aan kom, alles tot aan 2011 modellen is welkom.

Eventuele stappen kun je vinden op ifixit.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:14
Ik heb hier ook naar gekeken, maar kost wel het een en ander om dat te laten doen. Maar eerlijk is eerlijk, ik durf dit zelf niet aan als je ziet dat het hele scherm/glasplaat eraf moet incl alle lijmresten etc.

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:24
Hou er rekening mee dat als je de HDD vervangt door een SSD de ventilator 100% kan gaan draaien omdat de iMac de temp sensor in de HDD niet meer ziet.
Volgens mij is dit softwarematig op te lossen of om de SSD ernaast te installeren (in een caddy ipv de DVD of op de secundaire SATA aansluiting indien aanwezig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:58
KoningPaulus schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 13:51:
Ik heb hier ook naar gekeken, maar kost wel het een en ander om dat te laten doen. Maar eerlijk is eerlijk, ik durf dit zelf niet aan als je ziet dat het hele scherm/glasplaat eraf moet incl alle lijmresten etc.
De eerste keer is inderdaad eng, maar daarna lig je er niet meer wakker van.
Ik haal dit soort iMacs regelmatig open, en gelukkig nog nooit eentje kapot gegaan.

Beste tip die ik kan geven: gebruik plastic tools, en ALTIJD een daarvoor gemaakte speciale plakstrip. Gebruik in geen geval universeel tape om het weer dicht te plakken, dat is een hel om los te krijgen (als in dik een half uur werk, en grote kans op barsten).

Een totaal van 8GB geheugen zou voldoende moeten zijn om goed mee te werken, een SSD geeft je al een flinke snelheidswinst. Geheugen zit op de achterzijde van het moederbord, dus een groot gedeelte moet je eruit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:35
Ssd zal zeker beter zijn, maar je ram uitbreiden is zeker nuttig.
Mijn 27’ Imac van 2018 vond ik traag met 8 GB en de 1TB fusion drive. Daar heb ik 16 GB bijgeprikt, en nu loopt die als een zonnetje.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:58
@Tommie12 De 27 inch variant heeft 4 ram slots, de 21.5 inch maar 2. Plus dat vervangen moeilijker is dan een klepje aan de onder-/achterkant.

8GB zou voldoende moeten zijn voor internet, tekstverwerken en zelfs wat licht fotobewerken als er een SSD in zit. Een Fusion Drive is alsnog een stukje SSD cache met een trage hdd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:14
Ik heb inderdaad de 8GB 1TB fusion variant, eind 2012. 21,5".
Maar besteed liever die upgrade uit dan dat ik dat zelf ga doen denk ik...

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
KoningPaulus schreef op maandag 16 maart 2020 @ 09:04:
Maar besteed liever die upgrade uit dan dat ik dat zelf ga doen denk ik...
Vraag eens een offerte bij upgreatest.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjefke32
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-06 10:35
Ik heb hetzelfde enige tijd geleden gedaan bij een iMac uit 2015. Prima te doen zolang je de aanwijzingen van Ifixit volgt. Verwijderen van het glas valt achteraf reuze mee maar houdt wel rekening met een paar uurtjes werk. Qua snelheid is de iMac er enorm op vooruit gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphilosophy
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06-06 07:08
Inmiddels de upgrade uitgevoerd naar een SSD van 1TB (Samsung Evo) en het lijkt alsof de iMac geïnjecteerd is met steroïden. Start retesnel op en voert taken ook weer sneller uit. Daarbij was het klusje (niet zelf gedaan) binnen een uur geklaard (alleen dat terugzetten van de Time Machine he...)

“The greatest teacher, failure is”

Pagina: 1