Bovenfrees zei poef en liet de magische rook gaan

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-snp
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-06 21:14
Ik was vanochtend met mijn bovenfrees (Bosch POF 800) een houten kastje aan het bewerken, tot de frees ineens poef zei, en de stop er uit vloog.

Ik heb deze frees gekocht op Marktplaats van een aardige schilder die zei dat hij hem in de afgelopen 20 jaar misschien 2x heeft gebruikt, hij ziet er dan ook als nieuw uit.

Het knalletje, en de geur die er vervolgens uit kwam deed me vermoeden dat er ergens een condensator gefaald heeft. De motor is nog zo goed als nieuw, en die belastte ik ook niet zwaar op het moment dat het voorviel.

Dus ik het ding openschroeven, en bij de aanknop ruikt het vreemd, en is er een plakkerig goedje waarvan ik denk dat het niet het vet van de knop is. Onderaan de schakelaar zit een zwart blokje dat direct aan de 230V hangt, op het blokje staat 0,15uF X1 van het merk Fitelec. Nou hoop/vermoed ik dus dat deze stuk is, er zit plakkerig spul op en hij ruikt gek, en ik zie aan een randje dat het teer een beetje open staat.

Ik heb helaas geen apparatuur waarmee ik condensators kan doormeten.

Vraagjes voor jullie:
  1. Kan ik er van uit gaan dat het de condensator is die stuk is?
  2. Kan ik er van uit gaan dat de condensator uit zichzelf stuk is gegaan, of is het waarschijnlijk dat er ook wat anders mis is met het apparaat?
  3. Kan ik hem vervangen met een willekeurige andere 0,15uF >230V X1 condensator zoals deze?
Thanks voor jullie tips & tricks!

edit: Dit is een beetje hoe hij er uit ziet, helaas is het exacte model niet op het internet te vinden: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_vq14eAFbK8e2RG9hYuZZ4HRchs=/f/image/oFxpQXvwPLYZD53dVqDAdpZM.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door d-snp op 08-03-2020 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:00

The Zep Man

🏴‍☠️

Waarom plaats je geen foto's om het probleem te verduidelijken?

[edit]
Beter. :)

[ Voor 14% gewijzigd door The Zep Man op 08-03-2020 16:17 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-snp
Ik heb mijn telefoon laten vallen en de camera werkt niet goed meer.. er valt ook niet super veel te zien, alles ziet er als nieuw uit, alleen als ik hem aan zet vliegt de stop er uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steinstreuvels
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17-04 19:09
@d-snp
De kans is groot dat deze stuk is gegaan, gebeurt wel vaker als toestel wat ouder is en legt vervolgens de voedingsspanning in kortsluiting.

Dit lijkt mij een ontstoringsfilter te zijn.

Kan het zijn dat je dit onderdeel nodig hebt?
Bosch 1.607.328.042 ontstoringsfilter
https://tdatools.nl/servi...filter-4059952066455.html

[ Voor 25% gewijzigd door steinstreuvels op 08-03-2020 16:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Ding werkt ook prima zonder dat filter draadjes los en gaan...

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-snp
Thanks @steinstreuvels, dat is inderdaad het type, maar die van mij heeft geen draadjes, in plaats daarvan zit ie met 2 haakjes en een haaklatje aan de schakelaar vast. Beetje custom dingetje voor deze frees dus. Als ik een modern filtertje zoals die WIMA neem, en die er in zet met een beetje hete lijm, is dat dan equivalent? Nice aan de moderne is dat ie wat kleiner is dus sowieso past in de behuizing van de frees, het is nogal krap in dat handvat.

@cactusman thanks! dingetje zit er niet voor niets toch? filtert het RFI die genereerd wordt door het apparaat? ik wil mijn buren niet lastig vallen met gekke verstorin.. Ik stel me ook een beetje voor dat er ergens een grid beheerder naar een monitortje zit te staren, en iedere keer als ik mijn bovenfrees aanzet hij een piek ziet met mijn naam erbij :P

edit: Heb dit even doorgelezen: https://www.allaboutcircu...x-and-class-y-capacitors/ lijkt er op dat die WIMA werkt, gezien die het juiste VDE tekentje heeft.

[ Voor 11% gewijzigd door d-snp op 08-03-2020 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

d-snp schreef op zondag 8 maart 2020 @ 16:55:
Thanks @steinstreuvels, dat is inderdaad het type, maar die van mij heeft geen draadjes, in plaats daarvan zit ie met 2 haakjes en een haaklatje aan de schakelaar vast. Beetje custom dingetje voor deze frees dus. Als ik een modern filtertje zoals die WIMA neem, en die er in zet met een beetje hete lijm, is dat dan equivalent? Nice aan de moderne is dat ie wat kleiner is dus sowieso past in de behuizing van de frees, het is nogal krap in dat handvat.

@cactusman thanks! dingetje zit er niet voor niets toch? filtert het RFI die genereerd wordt door het apparaat? ik wil mijn buren niet lastig vallen met gekke verstorin.. Ik stel me ook een beetje voor dat er ergens een grid beheerder naar een monitortje zit te staren, en iedere keer als ik mijn bovenfrees aanzet hij een piek ziet met mijn naam erbij :P

edit: Heb dit even doorgelezen: https://www.allaboutcircu...x-and-class-y-capacitors/ lijkt er op dat die WIMA werkt, gezien die het juiste VDE tekentje heeft.
meh ik denk dat het ergste is dat je eigen radio klein beetje stoort hoogstens.. en hoe vaak gebruik je dat ding nu aan een stuk?

Ik knip ze eruit en vervang ze nooit nog nooit problemen gehad.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@d-snp Tis deze...
https://www.toolsxl.nl/bo...ine-specifiek-p-2363.html
Technische gegevens van Bosch Accessoires Condensator
Onder meer geschikt voor
Bosch GBH 2-20 SE
Bosch GBH 2-24 DSE
Bosch GBH 2 S - SE
Bosch GOF 1200 A
Bosch GOF 1300 CE
Bosch GOF 1300 ACE
Bosch GOF 900 - ACE - CE
Bosch GSA 1100 PE
Bosch POF 800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-snp
Oh shi-, nice @route99 :D zou ik van hun dan weer een 20 jaar oude krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:46
Je kan in elk geval de tip van @cactusman opvolgen en even proberen of 'ie het dan doet - heb je op een simpele manier vastgesteld of in elk geval dit onderdeel kapot is (en niet meer dan dat). Kan je daarna altijd nog besluiten om een vervanger te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVG555
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-07 16:31
Apparaat werkt inderdaad prima zonder als je het circuit doorverbind.
Maar ook prima te vervangen natuurlijk, hier is het onderdeel een stuk goedkoper:

https://www.kruis.nl/onderdelen/bosch/pof800ace nr.64

Geen aandelen, wel prettige ervaring met deze webshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Yep... das het voordeel als je eenmaal de code van het onderdeel kent....
Succes met de storingsvrije afronding .... ;)

[ Voor 7% gewijzigd door route99 op 09-03-2020 03:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 454358

vanaalten schreef op zondag 8 maart 2020 @ 17:38:
Je kan in elk geval de tip van @cactusman opvolgen en even proberen of 'ie het dan doet ...
Idd, gewoon even direct aansluiten, dan weet je tenminste of de motor het nog doet. En kwaad kan dat echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-snp
Yes! hij doet het inderdaad prima zonder storingsfilter :)
Pagina: 1