Houten verdiepingsvloer isoleren met cellulose vlokken

Pagina: 1
Acties:
  • 4.257 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACRNM
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-12-2024
Wij hebben een appartement op de 1ste verdieping van een complex uit de jaren 30.
Houten verdiepingsvloeren dus en een opbouw van simpelweg balken met daarop dwarsplanken en verlijmd en verspijkerd (eiken)parket.
Nu hebben onze onderburen kinderen dus dat schreeuwt nogal tijdens het spelen maar daarnaast kunnen we ook gewoon normale gesprekken goed horen als wij verder geen muziek/tv aan hebben staan.

Aangezien we de vloer er niet uit willen halen lijkt het inspuiten van cellulose vlokken de beste optie. Ik lees alleen verschillende verhalen, het zou leiden tot 7db á 11db vermindering (hoeveel is dat überhaupt?) maar soms lees ik ook dat het vrijwel niets doet tegen luchtgeluid.
Ik kan mij haast niet voorstellen dat het niet verbeterd zodra die holle klankkast volledig opgevuld is met cellulose vlokken....?

Heeft er iemand praktijk ervaring en/of ideeën over? Zonde om het hele huis vol te laten spuiten en daarna nog steeds jezelf op te vreten over het geluid. (en ja praten met elkaar is altijd de eerste optie maar kinderen mogen natuurlijk best spelen en dan is het mooi als ik er in ieder geval de helft minder last van heb en ik kan ze ook niet vragen om te gaan fluisteren).
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ACRNM schreef op zondag 8 maart 2020 @ 16:02:
Ik kan mij haast niet voorstellen dat het niet verbeterd zodra die holle klankkast volledig opgevuld is met cellulose vlokken....?
Dit is waar. Maar hoeveel het echt zal zijn, daar zal niemand garanties op willen geven.

Feit is dat jouw vloer het grootste probleem is, normaal moet je een demping in je ondervloer hebben. Als je onderburen ooit gaan klagen, dan mag je rekening houden met het uitbreken van je vloer.
Het ontkoppelen van het plafond kan ook veel helpen, samen met geluidsisolatie.

Maar je hebt nu ongeveer de slechts mogelijke situatie, dus alles zal helpen, maar het zal hooguit 'acceptabel' worden. Bij een eventuele verkoop kan dit misschien zelfs als een gebrek worden gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Voordat je allerlei troep tussen vloer en plafond spuit; heb je daar nog een systeem van verstopte lasdozen onder de vloer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACRNM
TheGhostInc schreef op zondag 8 maart 2020 @ 16:10:
[...]

Dit is waar. Maar hoeveel het echt zal zijn, daar zal niemand garanties op willen geven.

Feit is dat jouw vloer het grootste probleem is, normaal moet je een demping in je ondervloer hebben. Als je onderburen ooit gaan klagen, dan mag je rekening houden met het uitbreken van je vloer.
Het ontkoppelen van het plafond kan ook veel helpen, samen met geluidsisolatie.

Maar je hebt nu ongeveer de slechts mogelijke situatie, dus alles zal helpen, maar het zal hooguit 'acceptabel' worden. Bij een eventuele verkoop kan dit misschien zelfs als een gebrek worden gezien.
In het kader van alle beetjes helpen is acceptabel al heel wat ;)

Die ondervloer zou toch alleen contactgeluid van mij naar beneden toe verhelpen? Het gaat in dit geval juist over geluid van beneden naar boven. Dus dan wil je lijkt mij zo veel mogelijk gevulde centimeters ertussen om te absorberen?

Ze zeggen ons verder alleen te horen lopen met hakken/pakschoenen aan en aangezien we altijd met sokken lopen zal dat meevallen. Daarnaast is dit de originele vloer van de oplevering in 1938 en conform splitsingsreglement hoeft er pas een ondervloer in bij vervangen van originele vloer. Klagen over contactgeluid kan dus wel en dan zoeken we zeker naar een oplossing maar van ''uitbreken'' is geen sprake.
En daarmee is het juridisch ook niet haalbaar om dit ooit als gebrek te kunnen bestempelen. Immers is algemeen bekend dat jaren 30 bouw luidruchtig is.
kabeltjekabel schreef op zondag 8 maart 2020 @ 16:17:
Voordat je allerlei troep tussen vloer en plafond spuit; heb je daar nog een systeem van verstopte lasdozen onder de vloer?
Nee alles zit in het plafond en de onderburen hebben een (nieuw) verlaagd plafond waar alles in zit, dus tussen nieuw en oud plafond in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:26
Raar dat de VvE geen ondervloer eist. Vaak zie je dat dat gedaan wordt om dit soort gedoe voor te zijn.
Helaas heb je daar nu niet zoveel aan, maar is het volspuiten van plafond niet veel meer werk? Want een verlijmd parket heeft toch ook een ondervloer, en geen houdbaarheid van 90 jaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACRNM
In de jaren 30 deden ze nog niet aan geluidsisolatie :) En dus ook niet aan eisen omtrent ondervloeren.
Je kan dan ook alleen een ondervloer ''eisen'' bij aanleg van een nieuwe vloer en dat wordt ook netjes gesteld in het VvE reglement. Maar aangezien er geen nieuwe vloer is (dit is de originele vloer van oplevering in 1938), is er ook geen sprake van een moderne ondervloer.

'Vroegah' gebruikte ze voor parket nog vol eiken planken en niet zoals tegenwoordig vaak alleen een toplaag.
Dus die vloer kan gerust nog eens 80 jaar mee hoor. Zoveel heeft dat niet te lijden op een schuurbeurt eens in de zoveel jaar na en wat wax/olie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ACRNM schreef op zondag 8 maart 2020 @ 17:15:
[...]

In het kader van alle beetjes helpen is acceptabel al heel wat ;)

Die ondervloer zou toch alleen contactgeluid van mij naar beneden toe verhelpen? Het gaat in dit geval juist over geluid van beneden naar boven. Dus dan wil je lijkt mij zo veel mogelijk gevulde centimeters ertussen om te absorberen?
Die ondervloer werkt gewoon 2 kanten op. Alleen contactgeluid is notoir irritant ;)

Of je gevuld of leeg 'moet hebben' is niet eenduidig te stellen. Wij hebben door de (spouw) muur overlast en de isolatie jongens durfden hem niet zomaar 'vol te gooien', omdat je ook meer geluid kunt krijgen.

Maar... een 80-90 jaar oude parketvloer heeft wel veel kieren, dus in dit geval kan het zin hebben.
Het meest ideale is een ontkoppelde vloer, ontkoppeld plafond en dan nog wat isolatie erin. Het is dus zonde dat er bij de plafond vernieuwing niet rekening mee is gehouden, dan was het nu geen probleem geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACRNM
@TheGhostInc ondanks dat contactgeluid inderdaad notoir is storen wij ons vele malen meer aan het luchtgeluid. Vandaar de hoop op deze relatief simpele oplossing.

Het consistent opvullen van de ruimtes en dus kieren zou inderdaad een verschil kunnen/moeten maken. Stel het is 50% reductie over het geheel dan ben ik al blij zat. We verwachten ook zeker geen compleet stille woning of hedendaagse normen te (kunnen) behalen. Maar een reductie van grofweg 10db (kom ik het meest tegen) op luchtgeluid zou volgens mij al meer dan zat moeten zijn. Uiteraard krijgt kierdichting bij de plinten, inbouwkasten etc. dan ook nog even extra aandacht(!).
En in ieder geval het proberen waard en anders zorgt het altijd nog voor een wat meer gereguleerd klimaat door de thermische kwaliteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:05
99ruud99 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 17:59:
Raar dat de VvE geen ondervloer eist. Vaak zie je dat dat gedaan wordt om dit soort gedoe voor te zijn.
Helaas heb je daar nu niet zoveel aan, maar is het volspuiten van plafond niet veel meer werk? Want een verlijmd parket heeft toch ook een ondervloer, en geen houdbaarheid van 90 jaar?
De VVE hoeft niets te eisen. De overheid heeft namelijk al richtlijnen opgesteld ten aanzien van de geluidsdemping van vloeren in een appartement.

Het kan natuurlijk wel zo zijn dat het parket er al tientallen jaren ligt, langer dan de richtlijnen bestaan. Woningen en voorzieningen in woningen hoeven slechts te voldoen aan de eisen uit het jaar van bouw/verbouw/renovatie.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:00
ACRNM schreef op zondag 8 maart 2020 @ 20:35:

En in ieder geval het proberen waard en anders zorgt het altijd nog voor een wat meer gereguleerd klimaat door de thermische kwaliteiten.
Is er zo'n significant temperatuurverschil tussen jou en je onderburen dan? Ik zie de toegevoegde waarde niet in thermische zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-07 00:01
Wat meer dempt denk ik is steenwol. Als je genoeg toegang hebt om het netjes vol te spuiten. Moet plafond onder wel dicht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ivow85 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 22:32:
[...]

De VVE hoeft niets te eisen. De overheid heeft namelijk al richtlijnen opgesteld ten aanzien van de geluidsdemping van vloeren in een appartement.
Bouwbesluit. Geldt voor nieuwbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
SvMp schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 00:13:
[...]

Bouwbesluit. Geldt voor nieuwbouw.
Nee. Ook voor bestaande bouw waarin veranderingen, zoals het aanbrengen van een 'harde' vloerbedekking, worden aangebracht geldt het bouwbesluit. Alleen gelden voor bestaande bouw soms lagere normen in het bouwbesluit, of kun je als uitvoerbaarheid van de norm praktisch gezien niet mogelijk is soms volstaan met het 'rechtens verkregen niveau'. In geval van een parketvloertje geldt al vele jaren dat je bij het leggen ervan op een vloer met onderburen, je de vloer zwevend moet leggen op een voldoende geluiddempende ondervloer. Er zijn maar weinig situaties te bedenken waarbij het zwevend leggen van een vloer praktisch niet uitvoerbaar is. De mogelijkheid om je te beroepen op het rechtens verkregen niveau vervalt daarmee.

Handig als je volgende keer ook de tweede alinea van m'n bericht leest.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 24-07 23:08
Ivow85 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 08:09:
[...]

Nee. Ook voor bestaande bouw waarin veranderingen, zoals het aanbrengen van een 'harde' vloerbedekking, worden aangebracht geldt het bouwbesluit. Alleen gelden voor bestaande bouw soms lagere normen in het bouwbesluit, of kun je als uitvoerbaarheid van de norm praktisch gezien niet mogelijk is soms volstaan met het 'rechtens verkregen niveau'. In geval van een parketvloertje geldt al vele jaren dat je bij het leggen ervan op een vloer met onderburen, je de vloer zwevend moet leggen op een voldoende geluiddempende ondervloer. Er zijn maar weinig situaties te bedenken waarbij het zwevend leggen van een vloer praktisch niet uitvoerbaar is. De mogelijkheid om je te beroepen op het rechtens verkregen niveau vervalt daarmee.

Handig als je volgende keer ook de tweede alinea van m'n bericht leest.
Maar met de reglementen van de vve + wettelijke verplichting..met die 2 kan je ook nu nog aankomen bij de bovenburen dat de vloer niet voldoet ondanks dat die vloer er lag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
AMARONE schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 15:50:
[...]

Maar met de reglementen van de vve + wettelijke verplichting..met die 2 kan je ook nu nog aankomen bij de bovenburen dat de vloer niet voldoet ondanks dat die vloer er lag?
Ja. Ook als een vloer er al langer ligt en pas later niet blijkt te voldoen aan eisen uit het bouwbesluit of de huisregels van de VVE kan de eigenaar van de vloer worden gesommeerd om de vloer aan te passen of te verwijderen.

Alleen wanneer aannemelijk gemaakt kan worden door de bovenburen dat de vloer er al sinds (bijvoorbeeld) 1980 ligt, dan moet je de reglementen die geldig waren in 1980 er bij pakken. Toen bestond er nog geen landelijk bouwbesluit en het zal ook een hele uitdaging worden om het Huishoudelijk Reglement uit 1980 van de VVE boven water te krijgen. Het landelijk geldende bouwbesluit bestaat pas sinds 1992.
Daarnaast kan je bij juridische kwesties over situaties die al heel lang bestaan met verjaring te maken krijgen. Hoe dat voor dit soort zaken precies zit weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkdk18
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 07-07-2024
ACRNM schreef op zondag 8 maart 2020 @ 20:35:
@TheGhostInc ondanks dat contactgeluid inderdaad notoir is storen wij ons vele malen meer aan het luchtgeluid. Vandaar de hoop op deze relatief simpele oplossing.

Het consistent opvullen van de ruimtes en dus kieren zou inderdaad een verschil kunnen/moeten maken. Stel het is 50% reductie over het geheel dan ben ik al blij zat. We verwachten ook zeker geen compleet stille woning of hedendaagse normen te (kunnen) behalen. Maar een reductie van grofweg 10db (kom ik het meest tegen) op luchtgeluid zou volgens mij al meer dan zat moeten zijn. Uiteraard krijgt kierdichting bij de plinten, inbouwkasten etc. dan ook nog even extra aandacht(!).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik heb ook cellulose tussen de vloer en vind het geweldig werken tov glaswol.

Geluid (vd kinderen) gaat nu via de kieren van 3 deuren ipv via het plafond waar wij onder slapen. Heb er dik 20cm in liggen. Het houdt ook leuk warmte vast, dus is een mooie buffer

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-07 13:51
Deze mag in de kelder blijven. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.