Auto Subwoofer vergelijking

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poor Leno
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
(overleden)
Hoi, hieronder heb ik de twee datatsheets van 2 "ongeveer" vergelijkbare 10" subwoofers voor in mijn auto.

Ze passen beiden in de kist, qua L inhoud en qua vermogen op de versterker :) (en daar gaat het nu niet om ;) )

Ik heb de merken en types weggeglaten zodat ik daar geen opmerkingen over krijg haha

Maar ik vraag me gewoon af, als we al die waarden gaan bekijken (de TS waarden enzo) of hier iets zinnigs over te zeggen valt?
Het verschilt allemaal net een beetje.. zoals bijv de SPL die bij de een op 1W/M wordt gemeten, bij de onderste op 2,83V/M :?

Kan iemand hieruit afleiden welke "beter" is of een mooiere/strakkere toon/dreun gaat geven?

Thnx! :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JhmxqIRdjjyP9DpGmhCBLda8z4g=/800x/f/image/IQkXGQJiKaD1XiEBIHsfwCfm.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uz8U0c9JxeI9urJta9BvFv3bcrs=/800x/f/image/8MjZwNUfRbod4RT16j2d5W05.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Dit valt onder aankoopadvies dus ik verhuis het topix richting Consumentenelektronica Aankoopadvies, AUD > CEA.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
FeaR schreef op zondag 8 maart 2020 @ 15:16:
Dit valt onder aankoopadvies dus ik verhuis het topix richting Consumentenelektronica Aankoopadvies, AUD > CEA.
Oh sorry, thnx :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
Ik heb een JL w10 w3v3-2 subwoofer in de auto in een gesloten kist van 22 liter.
Met testtoon van 50hz en multimeter afgesteld dat ie continu 500watt krijgt rond het volume wat de radio versterker aankan.

Free Air Resonance (Fs)
32.97 Hz
Electrical “Q” (Qes)
0.533
Mechanical “Q” (Qms)
7.027
Total Speaker “Q” (Qts)
0.495
Equivalent Compliance (Vas)
1.136 cu ft / 32.17 L
One-Way Linear Excursion (Xmax)*
0.550 in / 14.0 mm
Reference Efficiency (no)
0.21%
Efficiency (1 W / 1 m)**
85.37 dB SPL
Effective Piston Area (Sd)
53.475 sq in / 0.0345 sq m
DC Resistance (Re)
1.70 Ω

Dit zijn de specs en ie klinkt geweldig

https://www.eminence.com/...tanding-loudspeaker-data/

[ Voor 4% gewijzigd door Goofy1978 op 08-03-2020 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
Goofy1978 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 15:32:
Ik heb een JL w10 w3v3-2 subwoofer in de auto in een gesloten kist van 22 liter.
Met testtoon van 50hz en multimeter afgesteld dat ie continu 500watt krijgt rond het volume wat de radio versterker aankan.

Dit zijn de specs en ie klinkt geweldig
Nice :)

Maar als je de twee die ik postte vergelijkt en dan die van jou, wat springt eruit/wat is anders/wat is belangrijk..

Bij de 1 is dit weer hoger, bij de ander dat weer, bij de jouwe zus etc :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Heb er een link bijgezet die het wat verduidelijkt.
met een lagere Free Air Resonance is ie wat geschikter voor lagere tonen, home audio woofers zitten soms rond de 20hz.
Xmax is hoever de woofer uit kan slaan hoe hoger hoe beter, ie kan dan dieper of harder spelen.
En wattage is ook belangrijk al is het voor je oren wel een keer genoeg.
Maar het is nogal lastig zo van papier te zeggen welke beter klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
Goofy1978 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 15:51:
Heb er een link bijgezet die het wat verduidelijkt.
met een lagere Free Air Resonance is ie wat geschikter voor lagere tonen, home audio woofers zitten soms rond de 20hz.
Xmax is hoever de woofer uit kan slaan hoe hoger hoe beter, ie kan dan dieper of harder spelen.
En wattage is ook belangrijk al is het voor je oren wel een keer genoeg.
Maar het is nogal lastig zo van papier te zeggen welke beter klinkt.
Ja thnx, daar zat ik net al te lezen haha :)

Maar ik dacht dus idd dat de Xmax van belang was, maar begon te twijfelen omdat blijkt dat heel veel van de wedstrijd woofers, juist een kleine Xmax hebben :?

edit: en ik heb even opgezocht, de bovenste heeft een freq range to 250Hz.. en de onderste maar tot 120 :?

Wat geeft dat in de praktijk dan? Ga je dat missen?

[ Voor 10% gewijzigd door poor Leno op 08-03-2020 15:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
poor Leno schreef op zondag 8 maart 2020 @ 15:53:
[...]

Ja thnx, daar zat ik net al te lezen haha :)

Maar ik dacht dus idd dat de Xmax van belang was, maar begon te twijfelen omdat blijkt dat heel veel van de wedstrijd woofers, juist een kleine Xmax hebben :?
Een wedstrijdwoofer lijkt me niet erg geschikt voor mooie bas :P
Dat moet gewoon zo hard mogelijk gaan lijkt me.
120 hz is al een hoge crossover voor een sub, bij mij staat het op 80hz dus nee dat mis je niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Goofy1978 op 08-03-2020 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
Goofy1978 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 15:58:
[...]

Een wedstrijdwoofer lijkt me niet erg geschikt voor mooie bas :P
Dat moet gewoon zo hard mogelijk gaan lijkt me.
120 hz is al een hoge crossover voor een sub, bij mij staat het op 80hz dus nee dat mis je niet.
Ja echt geen idee.. je zou denken dat om zo hard mogelijk te gaan dat ie juist heel ver moet uitslaan.. maarja ik ga niet aan wedstrijden meedoen haha :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
Voor mooie bas in de auto moet je een sound quality woofer kopen dus ontworpen voor mooi geluid.
En gebruik dan geen geporte kist in de auto in die kleine ruimte word het laag erg geboost.
Met een gesloten kist loopt het geluid mooi vlak tot 10 hz, met geport krijg je een enorme piek rond 30 hz en eronder zit niets meer

[ Voor 11% gewijzigd door Goofy1978 op 08-03-2020 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
Goofy1978 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 16:16:
Voor mooie bas in de auto moet je een sound quality woofer kopen dus ontworpen voor mooi geluid.
En gebruik dan geen geporte kist in de auto in die kleine ruimte word het laag erg geboost.
Met een gesloten kist loopt het geluid mooi vlak tot 10 hz, met geport krijg je een enorme piek rond 30 hz en eronder zit niets meer
Ik heb ook geen ruimte voor een ported dus dat is prima haha :)
Pagina: 1